![]() |
|
![]() |
#181 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#182 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ellers er kombinasjonsmulighetene med forskjellige land, og vanskelighetene, mange. Har prøvd det selv. Jeg vil anslå at piloter på kontrakt som har sine skatteforhold i orden utgjør en svært liten andel av totalen. Du har et firma (flyselskap) som leier et firma (leasingselskap) som leier noen de behandler som et firma (piloten). Personlig inntektsskatt beregnes i den grad sistnevnte oppgir inntekt til myndighetene. Den noe kortsiktige gleden over OK inntekt da man for 6 mnd i første omgang kanskje ikke tenker pensjon, forsikring, sykdom, skatt etc, den "misforståelsen" av at utbetalt beløp som kontraktør, kan sidestilles med lønn, det er det som holder hele systemet gående. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Selvfølgelig kan Norwegian og NPF ha klausuler i tariffavtalen om at det skal være begrensninger på innleie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#186 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er korrekt at man betaler inntektsskatt i den utstrekning man selv rapporterer inntektene, men piloter kan legge sammen det PARC betaler dem hver måned til en samlet inntekt, og klarer sikkert å finne både normale og kreative fradrag for å redusere skattebelastningen. Har man da avklart på forhånd med norske skattemyndigheter at det er til Norge man er skattepliktig så er det bare å levere inn selvangivelsen via Altinn (når det fungerer...) og, vips, så har man gjort det man skal. Jeg regner med at piloter er like samvittighetsfulle som andre selvstendig næringsdrivende. Jeg tror også at det er en undervurdering av de som ansettes på kontrakt hvis man tror at de ikke er inneforstått med at de må ordne en del ting selv (mitt inntrykk er at de har god kontroll på dette). Det betyr selvsagt ikke at de trenger å like dette. Last edited by TOS; 18-04-2012 at 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Edit: http://www.europarl.europa.eu/news/e...border-workers Jeg synes det er helt uproblematisk om DY starter en base i Malaga for å betjene flighter fra/til Malaga (enten til/fra Norge, eller til andre steder i Europa og verden forøvrig), og om de ansatte er faste eller kontraktører har jeg ikke så sterke meninger om, men de bør innlemmes i trygdesystemet der de bor/jobber fra. Er det da slik som en del har hevdet, at de som bemanner Malaga-basen flys opp til Norge for i hovedsak å betjene innenlandsflygninger så er det ikke en spesielt god utvikling. Jeg håper at det ikke er riktig, selv om jeg hører rykter fra flere hold om dette. Last edited by TOS; 18-04-2012 at 23:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
De flys opp (på papiret) for å fly utenlandsrutene på Torp. Ikke innenriks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Og da snakker vi ikke om usikkerhet, vanskelighet med å få lån etc noe som har en utrolig negativ virkning på motivasjonen til folk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår det å takle dette, så er dette piloter som er vant til å arbeide i et system med rigide kontroller og papirarbeid, så jeg har full tiltro til at de klarer å holde styr på dette. Last edited by TOS; 19-04-2012 at 08:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I hvilken grad noen frivillig oppgir penger til beskatning avhenger av risken for å bli tatt. Hvor stor oversikt har noen ligningsmyndighet over overføringer fra en bedrift i Estland til en bankkonto i f.eks Andorra, Bahamas ,San Marino eller Mauritius?
At "svenskene" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er vel forøvrig opplagt at man har brukt Estland fordi det 1) er billigere totalt sett, og 2) det ligger rett over fjorden fra Helsinki (og DY er ansvarlig for transport fra Estland til HEL). Last edited by TOS; 19-04-2012 at 09:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det vi ser i min og andre bransjer er at arbeidplasser flyttes ut til land med lavere kostnader - i IT bransjen har mye av dette gått til India og endel har kommet hjem igjen. I sjøfarten som det hele tiden vises til - ansatte man i stor grad Filipinere - igjen man flyttet arbeidsplassene. Forskjellen slik jeg oppfatter den er at Norwegian i ganske stor grad ønsker å flytte arbeidestakerene - og det er noe nytt og en ny form for Globalisering. Kritikken går vel i mindre grad på misunnelse men på en nokså dramatisk "oppgradering" av de negative sidene ved Globalsiering !
![]() |
![]() |
#195 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvis det i tillegg er slik at loven krever en HR organisasjon for baser i utlandet, så er det vel ikke så vanskelig å forstå at man heller ønsker bruk av bemanningsbyrået av praktiske og økonomiske årsaker. Min referanse til "misunnelse" var i forhold til noen som ikke likte at man ikke kritiserte ordningen, og mente at det var basert på misunnelse. Last edited by TOS; 19-04-2012 at 09:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
At et land fremmed for selskapet, selskapets baser, og de ansatte er valgt ifm kontrakter, det er nok for å utvanne ansvar og svekke rettighetene til arbeiderne. "Problemer Svensson, ikke fornøyd med Estisk lov som du satte deg godt inn i før du skrev under....." haha |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men bakgunnen for det som skjer er likevel globaliseringa. Skipsfarten ville nok også gjerne ha Norske sjøfolk til Filipinske vilkår. Men då er det slik at arbeidstakaren står overfor i hovudsak tre alternativ: 1-flytte, og akseptere det nye landet sine vilkår 2-finne ein anna arbeidsgiver i same bransje som har bruk for innanlandsk arbeidskraft 3-skifte bransje (kassa på Rimi som det er vist til tidlegare, som eit eksempel) Då blir det den einskilde som lyt prioritere utifrå kva ein set høgst. Det eg trur vi ser, er at volumet av norsk flygande personell vil legge seg på eit nivå som er litt lågare enn i dag, og at vidare vekst kjem i andre land. Dette trur eg vert den eigentlege konsekvensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det høres jo ikke ut som en unaturlig utvikling. Jeg skjønner i hvert fall ikke hvordan pilotforeningen (ref Aftenposten i dag) kan tro at det kan bli 6.000 nye arbeidsplasser i luftfarten i Norge som følge av DYs ekspansjon. Med dagens arbeidsmarked er vel dette ikke en gang gjennomførbart - med mindre man må importere enda flere østeueopere på slavekontrakter i andre sektorer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() Det virker jo som om Norwegian ønsker noe av det samme - flagge ut de ansatte - men beholde en Norsk profil
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |