Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2012, 20:41   #561
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Lønnen hun oppga og sa det var for 5-4, (hun sa "lønn", ikke det mer uklare "tjener", som du sier) er 47% over det som står som topplønn 2012 på ppjn. Bedre enn jeg trodde, serlig når du legger til diett, og overtid for den som vil det.
Topplønn for en DY captain på høyeste lønnstrinn er ikke 1.5mill
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 20:42   #562
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by jager34 View Post
Samme som Kjos har sagt som jeg og flygerene i Norwegian er uenige i.
Jeg tror fast kontrakt mer enn veier opp for kostnadene på lang sikt. Men så har jeg heller ikke sett hvor dyrt det er å ha de fast ansatt ift. på kontrakt heller men det vet kanskje du?
Jeg antar at Kjos og Co vet hvor dyrt det er å ansatte fast kontra på kontrakt, og de vurderer også muligens hvorvidt de økte kostnadene veies opp på lang sikt eller ikke?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 20:51   #563
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Og Skånvik mener det ikke er unormalt at DY-piloter i Norge tjener 1.5 million....
Når ledelsen drar frem lønn på kapteiner med maks ansiennitet, tilleggsstilling og mye overtidsjobbing, så vet du at dem er ute og ror og forsøker å dekke over den egentlige diskusjonen.
Det var vel ett svar på pilotene som til stadighet trekker fram sosial dumping som argument da?
Så da er det vel de som forsøker å tåkelegge...?

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 20:58   #564
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det var vel ett svar på pilotene som til stadighet trekker fram sosial dumping som argument da?
Så da er det vel de som forsøker å tåkelegge...?

W
Hvilket navn vil du sette på det når en nordmann blir intervjuet for en jobb på fornebu, gitt en kontrakt av norwegian gjennom parc, får base i malaga, flys passivt til Torp, tjenestegjør i Norge, sover på pilothotellet til norwegian på Torp, flyr så kanskje aktivt eller passivt til malaga...?
Old 26-04-2012, 21:01   #565
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Hvilket navn vil du sette på det når en nordmann blir intervjuet for en jobb på fornebu, gitt en kontrakt av norwegian gjennom parc, får base i malaga, flys passivt til Torp, tjenestegjør i Norge, sover på pilothotellet til norwegian på Torp, flyr så kanskje aktivt eller passivt til malaga...?
Globalisering
Old 26-04-2012, 21:03   #566
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Så du mener altså at lønn er irrelevant når man snakker om sosial dumping.

W
Old 26-04-2012, 21:08   #567
NorthWest
Newcomer

Måtte rett og slett opprette en profil, i forundring over at ingen har kommentert det som står på veggen bak Kjosern her :

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2381987.ece
NorthWest is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 21:08   #568
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:

W
Det var ikke det jeg spurte om... hva kaller du det norwegian gjør med de nyansatte styrmennene som ikke i nærheten tjener det skånvik snakker om. Vi er vel smarte nok til å forstå at dy prøver å snu folks sympati vekk fra pilotenes situasjon med å si de tjener mye (mer en det som er fakta også)

Last edited by Earlybird.; 26-04-2012 at 21:22.
Old 26-04-2012, 21:11   #569
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Globalisering
Hvor finner man et "rykk tilbake til start" kort... vet sannelig ikke om jeg ville tatt samme valg hvis denne utviklingen blir enden på visa...
Old 26-04-2012, 21:24   #570
jager34
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg antar at Kjos og Co vet hvor dyrt det er å ansatte fast kontra på kontrakt, og de vurderer også muligens hvorvidt de økte kostnadene veies opp på lang sikt eller ikke?
Nei om de oppveies på lang sikt har jo med bla. sikkerhet å gjøre og han kan jo ikke vite om kontraktsituasjonen vil bidra til en ulykke eller ikke som blir brukt som argument av flygerene.
Man kan regne på det ved å vektlegge usikkerhetsmoment til enhver faktor (både fordelene og ulempene) men et slikt regnestykke blir normalt et stykke fra fasiten da det er vanskelig å spå. (ingen eksakt vitenskap) Jeg vet jo selvfølgelig heller ikke om min enkle synsing er mer riktig men jeg ser at Kjos fokuserer ensidig på kostnaden (utad) og han synes ikke å se noen fordeler. Et eksempel: Si at kostnaden er 2kr. pr. billett for å kunne finansiere fast kontrakt i snitt.
Om en person av 500 passasjerer da velger å fly med Norwegian selv om Norwegian er 1000kr. dyrere på en enkeltbillett enn Ryan Air pga. at Norwegian da muligens får et bedre rykte og at pilotene yter ørlite bedre i en vanskelig situasjon osv. og hver 500. passasjer ikke vil fly med flyselskap som bruker kontraktpiloter med tilhørende ulemper så er man break even.
Det blir jo vanskelig så lenge man ikke vet hvor store kostnadene for fast kontrakt på feks. Malaga blir, men man ser jo på børspresentasjoner at han har tendens til å hausse den ene eller andre vei etter som det passer for å få det slik han vil.
jager34 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 21:30   #571
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Det var ikke det jeg spurte om... hva kaller du det norwegian gjør med de nyansatte styrmenne som ikke i nærheten tjener det skånvik snakker om. Vi er vel smarte nok til å forstå at dy prøver å snu folks sympati vekk fra pilotene situasjon med å si de tjener mye (mer en det som er fakta også)
Du svarte heller ikke på det jeg spurte om.. Begge parter er like gode på
overdrivelser, det er vel noe denne tråden til gangs har vist. Kontraktpilotene
til DY har det helt utmerket, det vet dere godt - det er ikke det dette handler om
selv om foreningene forsøker å få det til å se slik ut.
Old 26-04-2012, 21:34   #572
PAFB
ScanFlyer Blue

Quote:

W
Jo høyere lønnen er i utgangspunktet, desto kraftigere sosial dumping, eller hva?...

For det første. Pilotlønnen i Norwegian er ikke fra 900k - 1.500k. Lønnstrinn 3 (som er der de fleste starter pga erfaringsnivå og at de har kjøpt egen rating) for styrmenn er på 360k, mens topplønn for styrmenn er 650k. For kapteiner starter skalaen på 770k og stopper på 1.000k på lønnstrinn 14. Med andre ord er Skånvik en åpenbar løgner, som er en uheldig egenskap for en pressetalskvinne.

For det andre er det et forsøk på å avspore debatten å ta opp lønnen til de fast ansatte. Her frir Skånvik til manges oppfatning om at piloter er overbetalt og underarbeidet; det jeg vil kalle Pan Am-syndromet. Når man i tillegg kommer med tall som ikke er i nærheten av å være riktige (vi snakker 3-gangen), så er det vel klart for alle at man sliter med å finne god argumentasjon for sitt ståsted.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 21:36   #573
PAFB
ScanFlyer Blue

Quote:
Kontraktpilotene
til DY har det helt utmerket, det vet dere godt - det er ikke det dette handler om
selv om foreningene forsøker å få det til å se slik ut.

Har stort sett tatt dine innlegg på dette forumet som underholdning så langt, men denslags provoserer meg. Kan du underbygge din påstand om at "kontraktspilotene til DY har det helt utmerket?"
Old 26-04-2012, 21:53   #574
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
Har stort sett tatt dine innlegg på dette forumet som underholdning så langt, men denslags provoserer meg. Kan du underbygge din påstand om at "kontraktspilotene til DY har det helt utmerket?"
Herske-teknikker og latterliggjøring fungerer dårlig på ett forum - og vi har vel alle blitt provosert her inne
Skulle gjerne ha postet noen av de tilbakemeldingene jeg har fått direkte fra DY kontraktspiloter som stort
sett er positive og tallene de oppgir bekrefter bildet som DY kommer med.
Old 26-04-2012, 22:00   #575
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Herske-teknikker og latterliggjøring fungerer dårlig på ett forum - og vi har vel alle blitt provosert her inne
Skulle gjerne ha postet noen av de tilbakemeldingene jeg har fått direkte fra DY kontraktspiloter som stort
Nå tror jeg faktisk ikke et sekund på hva du skriver.... Jeg kjenner ingen kontraktspiloter som hadde noe positivt å si om siste kontrakten. Ei heller Hel kontrakten. Og tallene til DY avkreftes jo av fast ansatte DY piloter... Wahoo.. jeg tror du skrøner her... Slik jeg har fotstått det er du ikke flyger, og av den grunn at du skulle ha kontakt med flere kontraktspiloter i DY tror jeg svært lite på...
Old 26-04-2012, 22:01   #576
PAFB
ScanFlyer Blue

Quote:
Post i vei. Er meget interessert i å høre hvor de tjener 1,5 mill.
Old 26-04-2012, 22:09   #577
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
---
Provokatører finner man mange steder, også her. Dette er en uhyre viktig prinsippiell sak, og lettvinte kommentarer har liten verdi?
En HEL-basert FO hos DY har et par hundre tusen i årslønn, samt ingen sosiale rettigheter, ingen fagforeningstilknytning, ingen pensjonsinnbetaling...ingen ting...
Er ikke dette sosial dumping så vet ikke jeg!
Hva vant skipsfarten her hjemme på å bytte ut de norske sjøfolkene mot filippinere, bortsett fra å gjøre en handfull redere rikere?
At Kjos hele tiden argumenterer med konkurransen fra Ryanair er litt sært, all den tid de aller fleste selskaper i og rundt Skandinavia enda gir "normale" ansettelsesbetingelser.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:10   #578
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Nå tror jeg faktisk ikke et sekund på hva du skriver.... Jeg kjenner ingen kontraktspiloter som hadde noe positivt å si om siste kontrakten. Ei heller Hel kontrakten. Og tallene til DY avkreftes jo av fast ansatte DY piloter... Wahoo.. jeg tror du skrøner her... Slik jeg har fotstått det er du ikke flyger, og av den grunn at du skulle ha kontakt med flere kontraktspiloter i DY tror jeg svært lite på...
Til deres info er det flere kontraktspiloter som følger forumet her som ikke ønsker å poste
offentlig av naturlige årsaker.

Quote:
Jeg har aldri nevnt det beløpet, og man trenger ikke 1,5 mill for å ha det "OK".

W
Old 26-04-2012, 22:13   #579
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
---
Tiltredes!
Bare tull, ingen DY-piloter ligger i nærheten av slike lønninger!
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:18   #580
PAFB
ScanFlyer Blue

Quote:
Til deres info er det flere kontraktspiloter som følger forumet her som ikke ønsker å poste
offentlig av naturlige årsaker.

Jeg har aldri nevnt det beløpet, og man trenger ikke 1,5 mill for å ha det "OK".

W
Quote:
...tallene de oppgir bekrefter bildet som DY kommer med.

Jeg ba deg ikke om å få kontraktspilotene til å poste offentlig, jeg ba deg om å dele de positive tilbakemeldingene og de tallene som bekrefter DYs bilde. Dette er ikke noe problem å anonymisere, og kan jo umulig medføre risiko for dine kilder - siden det bare er positive tilbakemeldinger.

Jeg har heller ikke påstått at man trenger 1,5 mill for å ha det ok, jeg ønsker å høre hvor dine venner blant kontraktspilotene tjener 900k-1.500k - som er "bildet som DY kommer med".
Reply

Posting Rules