![]() |
|
![]() |
#381 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Selvsagt har ikke fagforeningene all skyld for alt det gale som har skjedd i norsk luftfartshistorie men etter min mening har de bidrat langt mer negativt enn positivt (sett utenifra). Jeg har gjennom tidene sett så mye rare utspill og meningsløse streiker og konflikter fra SAS foreningenes side at jeg er særdeles skeptisk til det meste som kommer fra den kanten. Men la oss ikke avspore debatten med den historien. Jeg avskriver ingen av debatantene - selv dem jeg er mest uenig med. Jeg repekterer at andre har ett annet syn enn meg. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() Quote:
![]() Hvorfor skulle Norwegian ikke ekspandere i det hele tatt om ikke de får gjennomført planene de har presentert for ekspansjon sålangt? Synes det er en merkelig enten eller argumentasjon fra begge sider. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Det høres da sunnere ut å ekspandere på en slik måte, gjør det ikke?
Det jeg ville fram til var egentlig kun at det framstilles som enten alt på kontrakt, eller man kan mere eller mindre legge ned hele selskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#385 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Är det inte det budskapet Kjos försöker föra fram i videon? Utan kontraktpiloter är DY history...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 121
|
![]()
Er det noen av debattantene som har lest Parc kontrakten??
DET har nemlig jeg. Kontrakten representerer et gufs i fra en -- for oss andre -- svunnen tid. Til alle dere besservissere som benytter en hver anledning til å rakke ned på fagforeningene i SAS: Bortsett i fra millitante CAU --så er de meget edruelige. Kontraktsproblematikken møtte jeg for første gang i SAS for mange år siden. Den ideen ble lagt død pga --- sterke signaler i fra bl a Norsk kabin Forening. Mitt håp er at pilotene i NAS forblir samlet. Settes kapteiner og styrmenn opp mot hverandre så taper styrmennene. Jeg vet hva jeg ville ha gjort om jeg var Kjos, men det røper jeg ikke. Min bakgrunn : 32 år i norsk luftfart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#387 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Ironien i dette med kontrakt og ikke, er jo at sånn ting fremstilles er jo dette med sosial dumping, flyging på kontrakter, etc. et onde som må til livs, mens i det daglige liv så ser man:
a) utrolig mange yrkesgrupper har opplevd at kontraktsarbeid i en eller annen form preger markedet langt mer nå enn før, og verden har ikke gått under av den grunn. b) mange av de samme folkene som synes dette er så forferdelig er de samme som helst vil at det å fly skal koste 1,- (pluss avgifter), så man kan harryhandle i London. Dobbeltmoral og ironi har de festligste utslag. På sikt vil nok yrkesgruppen til de flygende også merke at arbeidsmarkedet er større og åpnere enn før, og det er tydelig mye konkurranse om plassene på rad 0 (det er jo tross alt bare to slike seter på et fly, mens det er 189 av de bak til 1,-). Om det blir via kontrakter eller andre metoder vil tiden vise. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Dette er tull. Det er ikke et vilkår for huslån at man har fast ansettelse. Og fast ansettelse betyr ikke at man er sikret jobb i overskuelig framtid. Selv var jeg midlertidig ansatt i fem år før jeg ble fast ansatt, noe som er vanlig i min bransje. Jeg fikk både huslån og billån. Mine kolleger også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Du kan sikkert få lån om du ikke er fast ansatt, men da stiller banken andre krav til sikkerhet også. Iallefall de bankene jeg har brukt, måtte f.eks ha min far til kausjonist til et billån, da jeg kun hadde midlertidig kontrakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sunnmøre
Posts: 189
|
![]() Quote:
Det er ein ting eg skal vere samd med "flypersonellet" i her. Eg likar ikkje tidsavgrensa kontrakter via tredjepart. Rein outsorcibg av oppgåver ser eg derimot positivt på (skulle berre mangle sidan eg jobber i eit slikt selskap i anna bransje). Slik eg ser det, så er hovudproblemet i det no diskuterte komplekse biletet, ikkje at DY outsorcer. Derimot at bemanningselskapa ikkje har ordna tilsettingstilhøve i sitt selskap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
Vi tror ikke at vi segmentiserer innbyggerene - men tro du meg jeg opplever et helt annet Norge enn det du gjør hver eneste dag !
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sunnmøre
Posts: 189
|
![]()
Det er nok ei reell problemstilling. Generelt så er norske finansinstitusjoner skeptisk til personer som lett kan "røme" landet. Så det er nok den norska historia som er teljande.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Problemstillingen er åpenbart ikke ny rundt omkring.
http://www.flightglobal.com/news/art...o-rule-352172/ Kanskje en "two brand" strategi er løsningen på DY's problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Påstanden om at du opplever et annet Norge en meg hver eneste dag er vel relativt usaklig (men objektivt sett selvsagt helt rett ![]() For de som er bekymret for at mine tidligere arbeidsgivere brøt arbeidsmiljøloven, så kan jeg berolige dere med at de ikke gjorde det. Nå er ikke mitt yrke en gang regulert av arbeidsmiljøloven, men de brøt heller ikke de tilsvarende reglene som gjelder på mitt område. Det er nemlig ikke nødvendigvis ulovlig å ansettes på femårskontrak, i flere forskjellige etterfølgende prosjekter, i forskjellige vikariater (her ligger nok den største begrensningen, siden vikariater oftest innebærer ordinære arbeidsoppgaver), hos forskjellige arbeidsgivere eller en kombinasjon av disse. Last edited by RWY 24; 22-04-2012 at 17:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Sandefjord
Posts: 138
|
![]() Quote:
Det intense jaget etter å få lavere kostnader er jo viktig for å overleve i dagens marked, med Ryanair som en forløper og konkurrent. Resultatet av dette er jo urimelige lave billettpriser, og følgelig stort volum av passasjerer. Spørsmålet er om ikke markedet kunne vært tjent med økte billettpriser og akseptere en nedgang i passasjerantall. Med større inntekt pr. passasjer ville profittmarginen økt, og det kunne sikret en bedre arbeidsplass for de ansatte, selv om det kanskje i starten betyr færre arbeidsplasser. Spørsmålet er hvordan man skal få til dette i det frie marked hvor supply and demand regjerer. Større profittmargin ville vel neppe bli brukt av vokseglade ledere til å sikre bedre arbeidsvilkår om etterspørselen går enda mer ned i et allerede trangt marked. Jeg tror man må se på regelverk for å begrense lavkostselskapenes utvikling, uten at jeg har noen forslag på umiddelbare løsninger for dette. En ting er sikkert: Man bør komme til en overordnet enighet om hvilken arbeidsmiljølov som er gjeldene for personell som er basert i utlandet. Dette er såvidt meg bekjent avklart i UK etter Cathay-rettsaken, hvor det ble rettslig avgjort at man ikke kunne behandle ansatte i subsidiert UK-basert selskap etter HK lov. I artikkelen over diskuteres det temaet fortsatt, 4-5 år etter dommen falt i UK. Det er jo også fremgang i Frankrike mot Ryanair. Må det en rettsak eller flere til i hvert land? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er ikke noe problem per se, sett fra samfunnets side, at de ansatte i luftfarten får dårligere vilkår så lenge dette ikke har andre effekter enn bare dårligere vilkår. Hvis det er slik at man kan legitimere at kontraktsansettelser har en uheldig sikkerhetsmessig side, så bør dette adresseres. Hvis det er uheldige sosiale og trygdemessige sider, så bør dette adresseres separat. Jeg oppfatter at det er nettopp dette EU parlamentet nå har gjort. Hvis det er problemstillinger rundt skattebetaling så må dette adresseres separat (og siden vi hører om flere eksempler på at disse kontraktspilotene faktisk betaler skatt så er det mulig at problemet med dette er mer av et tilbakelagt stadium). Jeg forutsetter at aktuelle lover og regler etterfølges, og hvis de ikke gjør det så regner jeg det som svært sannsynlig at noen følger dette opp. Hvis det så ikke blir saker ut av det, så er vel en mulig tolkning at det ikke er et problem i forhold til lovverket. Så da er spørsmålet igjen: Hvorfor er det lavkostselskapene som er problemet? Er det fordi de "forstyrrer" en fredelig konkurransesituasjon mellom operatørene som har vært lenge i markedet? Hvis man sørger for at alle lover og regler følges (det betyr ikke at man må operere slik det "alltid" har vært gjort) så bør det være opp til selskapene og kundene å avgjøre hvilke selskaper som har livets rett. Hvis dette ikke er ønskelig så får man se på konsesjonsordningen på nytt... ![]() Og gjør man ting som øker profittmarginene så vil dette tiltrekke seg flere aktører. Spørsmålet er vel igjen: Hvilke aktører er det som har behov for å øke profittmarginene? Noen tjener jo penger slik det er. Last edited by TOS; 23-04-2012 at 13:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Sandefjord
Posts: 138
|
![]()
Godt innlegg TOS, og du adresserer et viktig poeng. Som flyger er det ganske klart hvilket ståsted man har, og i hovedsak hvem som er "problemet". Selvsakt ønsker en ansatt så bra arbeidsbetingelser som mulig, sett opp mot den mer langsiktige "motsetningen" som er at selskapet skal leve lengst mulig og dermed må holde kostnadene nede. Med dette utgangspunktet mener jeg at lavkostselskapene stiller svakere for arbeidstakeren kortsiktig (dårligere lønn og betingelser), selv om de selskapene som er best på å holde kostnadene nede vil være mer levedyktig. Men hva hjelper denne "langsiktige" motsetningen når man som arbeidstaker ikke har sikring for å bli med i levetiden i sin kontrakt? Kjos sier at han ser på sine kontraktpiloter som like verdifulle som de faste ansatte. Ja, jeg hører han sier det, men kontraktene tilsier annerledes. At det tjener til selskapets levedyktighet er kanskje sant, men det hjelper lite for en kontraktpilot som må se denne levedyktigheten fra utsiden etter en evt oppsigelse, fordi selskapet må være fleksible og adaptere til forandringer i markedet.
Jeg er enig i de synspunktene du fremstiller fra samfunnet sin side. Jeg forundrer over at foreningene kjører så hardt på i media, da allmennheten har generelt lite sympati for "de overbetalte pilotene som lever et glamorøst liv". Jeg syns det er bra at de fokuserer på at dette ikke er en lønnssak, selv om det jo på noen måter er det. Å bevise at det er en sikkerhetssak ved å se på dødstall er vanskelig når fakta kommer på bordet at de to siste årene i europeisk luftfart har vært de tryggeste noen sinne. Men betviler man egentlig at det vil påvirke sikkerheten med utvidede arbeidstidsbestemmelser, lavere lønnsvilkår og kontrakter som gjør det vanskelig å ta avgjørelsen om å bli hjemme pga. sykdom? Som sagt har jeg ingen løsning på problemet, men det er noen motsetninger her som man bør finne en middelvei på. At det starter med et oppgjør i Norwegian er kanskje uheldig for Kjos sine ekspansjonsplaner, særlig hvis ingenting skjer i andre selskaper. Som du også påpeker mener jeg at trenden generelt er negativ fra arbeidstakerne sitt ståsted, men at samfunnet tåler noe høyere billettpriser. Hvordan middelveien kan nåes er det kanskje ingen som vet, for det ser ikke ut til at foreningene presenterer noen løsninger dithen heller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#400 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Norwegian aksjen får bank på børsen, må vel kunne anta at dette har en klar sammenheng med de siste ukers tumulter i media..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |