Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2012, 14:25   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Nordlys melder Streik i Norwegian

Quote:
Originally Posted by CRJ1000ER View Post
Skal tro om de mener det samme den dagen de selv får beskjed fra sin leder om å enten bli sparket eller godta dårligere vilkår eller bli erstattet med billig arbeidskraft fra mennesker i nød fra land i økonomisk krise...

Ikke særlig mye medmenneskelighet her i Norge lenger.
Vi er ganske mange som har måttet godta både det ene og det andre, der man lever i internasjonal konkurranse. Medmenneskelighet måles vel stort sett i litt andre ting enn at det skal være en slags rettighet for enkelte utvalgte yrkesgrupper å beholde alle sine rettihgeter, uansett hvordan verden ser ut og fungerer i et kapitalitstisk verdensamfunn.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 15:02   #2
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Vi er ganske mange som har måttet godta både det ene og det andre, der man lever i internasjonal konkurranse. Medmenneskelighet måles vel stort sett i litt andre ting enn at det skal være en slags rettighet for enkelte utvalgte yrkesgrupper å beholde alle sine rettihgeter, uansett hvordan verden ser ut og fungerer i et kapitalitstisk verdensamfunn.
Er det for mye forlangt å være fast ansatt med sykelønn, oppsigelsesvern og langsiktige planleggingsmuligheter her i Norge? Prøv for eksempel å få lån i banken når du er ansatt for 6mnd fremover på dårlig lønn. De vil le av deg. Det gjør det jo kjempelett for en fersk kontraktsansatt DY-pilot å komme seg inn på boligmarkedet for eksempel..
Hva hadde du sagt hvis dette gjaldt deg? Tror neppe du hadde akseptert det..
semmern is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 15:04   #3
Seagull
ScanFlyer Blue

Quote:
(...)at det skal være en slags rettighet for enkelte utvalgte yrkesgrupper å beholde alle sine rettihgeter,
Det er nok mye her det ligger; god gammeldags misunnelse.

Siden andre yrkesgrupper har måttet tåle det samme, så kan det like gjerne skje i alle yrker? Det kan vel også bety at andre grupper ikke kjempet hardt nok?
"Kapitalismen" er i ferd med å ta vekk en yrkesgruppes vilkår. Snakker ikke om lønn her, men kontraktsjobber uten grunnleggende sosiale rettigheter alle i Norge tar for gitt.

Men siden "utvalgte yrkesgrupper" er piloter(denne gang) så er det jo bare syting fra "overbetalte bussjåfører", slik mange av kommentarene på nettavisene dreier seg om.
Mange av kommentarene på nettavisene, og kanskje enkelte her inne, er vel basert på uvitenhet. Tror man at alle piloter tjener 1-2mill i året(kanskje fordi SAS hadde slike lønninger en gang?) så er det jo kanskje forståelig at mannen i gata kommer med slike kommentarer. Hadde de visst at en der fremme på turen til Finland tjener 2000EUR i mnd, ansatt i Arpi i Estland og kan få sparken etter 5 dagers sykdom, hadde kanskje noen, garantert et fåtall , reagert eller i det minste tenkt seg litt om. Det er vel en grunn til at en burger og en pils på flyplassen, er dyrere enn flybilletten til Malaga?

Quote:
Originally Posted by AirbudTrond View Post
å beholde alle sine rettihgeter, uansett hvordan verden ser ut og fungerer i et kapitalitstisk verdensamfunn.
Hadde du visst hvor mye luftfartsbransjen har endret seg bare de siste 10 årene tror jeg ikke du ville sagt dette. Ser man lengre tilbake, til feks 70-80 tallet er endringene ekstreme.
Mye kan tyde på at en del fortsatt tror det er "the golden days". Langhelg med litt shopping i NYC, lunch i Tokyo uken etter og glamour på høyt nivå, slik de har sett i PanAm på TV3.

Misforstå meg rett; jeg mener ikke at man skal beholde alle sine betingelser, (noe de heller ikke har gjort eller kommer til å få), men grunnleggende sosiale rettigheter man mister gjennom kontrakter.

Quote:
Medmenneskelighet måles vel stort sett i litt andre ting
Enig!
Seagull is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 19:26   #4
Skyhigh
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Seagull View Post

Siden andre yrkesgrupper har måttet tåle det samme, så kan det like gjerne skje i alle yrker? Det kan vel også bety at andre grupper ikke kjempet hardt nok?
"Kapitalismen" er i ferd med å ta vekk en yrkesgruppes vilkår. Snakker ikke om lønn her, men kontraktsjobber uten grunnleggende sosiale rettigheter alle i Norge tar for gitt.
OT men:
Lurer på hvor mange år det går før man får samme kontrakter i rørleggerbransjen, elektrikerbransjen og verkstedbransjen?

Da blir det fort slutt på at man skal betale 6-700kr timen for å få reparert noe hjemme.
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 19:47   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Seagull View Post
Poenget til AirbusTrond er muligens at dette er en utvikling som mange har sett i mange bransjer, og at man dermed ikke synes det er noe spesielt nytt. Det har lite med misunnelse å gjøre. At de som jobber i bransjen ikke liker utviklingen er en annen sak, og forsåvidt forståelig nok. Mange andre utenforstående trekker nok bare på skulderne og observerer at globaliseringen er kommet for fullt i nok en bransje.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 20:16   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Poenget til AirbusTrond er muligens at dette er en utvikling som mange har sett i mange bransjer, og at man dermed ikke synes det er noe spesielt nytt. Det har lite med misunnelse å gjøre. At de som jobber i bransjen ikke liker utviklingen er en annen sak, og forsåvidt forståelig nok. Mange andre utenforstående trekker nok bare på skulderne og observerer at globaliseringen er kommet for fullt i nok en bransje.
Hvilke bransjer er det som vikarer og innleide begynner å bli normalen og ikke unntaket?
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 20:21   #7
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvilke bransjer er det som vikarer og innleide begynner å bli normalen og ikke unntaket?
Over halvparten av de midlertidig ansatte i Norge er i offentlig sektor.
Mest innen helse og omsorg.
Også i anleggsbransjen begynner det å bli mere vanlig med kontraktansatte som er ansatte for ett prosjekt.
Old 13-04-2012, 23:01   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Over halvparten av de midlertidig ansatte i Norge er i offentlig sektor.
Mest innen helse og omsorg.
Også i anleggsbransjen begynner det å bli mere vanlig med kontraktansatte som er ansatte for ett prosjekt.
Kontraktsansatte er ikke lov i anleggsbransjen, så dette er IKKE veldig vanlig. Innleie fra bemanningsbyråer, derimot,...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 20:33   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå er det vel enda et stykke til vikarer og innleide er standarden, men som jameson skriver så er det nokså vanlig med innleid arbeidskraft i offentlig sektor (i universitetssektoren er f.eks. innslaget av midlertidig ansatte veldig høyt).

Se f.eks.: http://avis.dn.no/artikler/avis/article394370.ece? I gjennomsnitt er 16% av de ansatte midlertidige (når man fjerner ansatte som i sin natur er midlertidige - som post docs og phd-studenter).

Last edited by TOS; 13-04-2012 at 20:47.
Old 13-04-2012, 20:41   #10
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Nå er det vel enda et stykke til vikarer og innleide er standarden, men som jameson skriver så er det nokså vanlig med innleid arbeidskraft i offentlig sektor (i universitetssektoren er f.eks. innslaget midlertidig ansatte veldig høyt).
På stortinget er det standarden med midlertidig ansatte
Old 13-04-2012, 20:57   #11
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Nå er det vel enda et stykke til vikarer og innleide er standarden, men som jameson skriver så er det nokså vanlig med innleid arbeidskraft i offentlig sektor (i universitetssektoren er f.eks. innslaget av midlertidig ansatte veldig høyt).

Se f.eks.: http://avis.dn.no/artikler/avis/article394370.ece? I gjennomsnitt er 16% av de ansatte midlertidige (når man fjerner ansatte som i sin natur er midlertidige - som post docs og phd-studenter).
Norwegian kjører jo 100% kontraktansatte nå!
Old 13-04-2012, 20:59   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Norwegian kjører jo 100% kontraktansatte nå!
Det er vel korrekt, men du får vel først regne på hvor stor andel dette er av den samlede arbeidsstyrken i DY. Jeg regner med at dette er noe lavere enn 100 prosent per i dag, men det er klart at prosenten stiger hvis ikke rekrutteringsstrategien endres.

Last edited by TOS; 13-04-2012 at 21:05.
Old 13-04-2012, 21:22   #13
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:

Og jeg går ut fra at disse er leid inn fra et rekrutteringsfirma som følger Isle of Man lover, ikke har sykelønn, lønn langt under fast ansatte, og at universitetsledelsen uttaler at de ALDRI vil ansette noen fast ansatte i Norge igjen........!
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 21:39   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Og jeg går ut fra at disse er leid inn fra et rekrutteringsfirma som følger Isle of Man lover, ikke har sykelønn, lønn langt under fast ansatte, og at universitetsledelsen uttaler at de ALDRI vil ansette noen fast ansatte i Norge igjen........!
Jeg svarte på et spørsmål om hvilke bransjer det var vanlig med midlertidig ansatte. Hvilke vilkår de har vet jeg ikke, men det er betydelig mange fler av disse nå enn tidligere. De sliter med mange av de samme tingene som andre midlertidig ansatte sliter med.

Last edited by TOS; 13-04-2012 at 21:44.
Old 13-04-2012, 20:21   #15
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Det blir litt janteloven for min del å alltid slå ihjel problematikken med argumentasjon om at dette skjer andre steder... Det er ikke bra at det skjer noe sted. Hvorfor skal man prøve å fjerne bunnen i problemet med å alltid finne noe verre? Er det oppskriften på fremgang?

Hvis noen kom til meg og ytret bekymring over utviklingen på egen arbeidsplass eller i egen bransje, ville jeg aldri argumentert med lignende problemer andre steder som et middel for å drepe argumentasjonen til personen... Noen ganger kan man vise sympati, ikke bare empati...

Last edited by Earlybird.; 13-04-2012 at 20:24.
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 20:28   #16
semmern
ScanFlyer Gold

Litt interessant at ledelsen i DY stort sett alltid har en kommentar å komme med, men denne gangen var det "ingen kommentar" gitt..

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Det blir litt janteloven for min del å alltid slå ihjel problematikken med argumentasjon om at dette skjer andre steder... Det er ikke bra at det skjer noe sted. Hvorfor skal man prøve å fjerne bunnen i problemet med å alltid finne noe verre? Er det oppskriften på fremgang?

Hvis noen kom til meg og ytret bekymring over utviklingen på egen arbeidsplass eller i egen bransje, ville jeg aldri argumentert med lignende problemer andre steder som et middel for å drepe argumentasjonen til personen... Noen ganger kan man vise sympati, ikke bare empati...
Dette her!

Det er altfor mange her som kommer med "de andre har det verre" som en unnskyldning. Skal man liksom ikke gjøre noe som helst, bare stikke nesen litt dypere ned i regnskapet, er det det BI-blårussen her vil?
Old 13-04-2012, 22:25   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Litt interessant at ledelsen i DY stort sett alltid har en kommentar å komme med, men denne gangen var det "ingen kommentar" gitt..
Hvis det er en arbeidskonflikt så er det vel greit å behandle dette i de riktige fora, og media er ikke et av disse.
Old 13-04-2012, 20:29   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post

Jeg har sans for å belyse en problemstilling fra flere sider. At dette er en kjent utvikling har ikke noe med hverken misunnelse, jantelov, eller "at andre har det verre". Det er mer en poengering av at dette skjer overalt. At det skjer i luftfarten kan man like eller ikke, men man scorer nok ikke så mange sympatipoeng på dette alene.

Last edited by TOS; 13-04-2012 at 20:32.
Old 13-04-2012, 22:08   #19
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
For min del er forskjellen ganske stor på hvordan dette gjøres. Jeg har jobbet en del med å flytte våre jobber ut av landet, og mener helt klart at det er ryddig å flytte ut visse elementer for å sikre at Norge forblir konkurransedyktig. Forskjellen ligger i hvordan ledelsen velger å gjennomføre en slik outsourcing, og hvilke vilkår medarbeiderne får. Vi ser en viss tendens at DY ønsker å innføre betingelser som er uheldige og i verste fall kan medføre en viss reduksjon i sikkerhet, og da har man skrudd skruen litt for langt.

I min bransje outsourcer vi alt som kan defineres som "fabrikkarbeid", men vi er veldig opptatt av vilkår og håndtering av medarbeiderne. Hvis vi ser at de ansatte blir behandlet dårlig tar vi aksjon raskt for vi ønsker å vise et vist ansvar. Jeg kan naturligvis ikke legge ut konkrete eksempler, men jeg mener at det er vårt ansvar å sikre at medarbeidere - onsite og offshore - har gode vilkår.

DY har valgt (tilsynelatende) rå vilkår for medarbeiderne og lite kommunikasjon og dialog med sin egne ansatte. Da blir det støy, og det fortjener ledelsen fullt ut.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 22:21   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
For min del er forskjellen ganske stor på hvordan dette gjøres. Jeg har jobbet en del med å flytte våre jobber ut av landet, og mener helt klart at det er ryddig å flytte ut visse elementer for å sikre at Norge forblir konkurransedyktig. Forskjellen ligger i hvordan ledelsen velger å gjennomføre en slik outsourcing, og hvilke vilkår medarbeiderne får. Vi ser en viss tendens at DY ønsker å innføre betingelser som er uheldige og i verste fall kan medføre en viss reduksjon i sikkerhet, og da har man skrudd skruen litt for langt.
Jeg har liten forutsetning for å vite hvorvidt vilkårene gir en reduksjon i sikkerheten, men registrerer vel at dette ikke er noe det er allmenn enighet om. At det er mulig at DYs ledelse har gjort seg fortjent til reaksjonen fra pilotene er godt mulig. Jeg oppfatter imidlertid oppslagene i Nordlys mer som et partsinnlegg enn som noe annet. Greit nok å sette søkelyset på dette, men det er muligens andre aspekter ved dette enn det som kommer frem i Nordlys' oppslag?
Reply

Posting Rules