![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,697
|
![]() Quote:
Hva hadde du sagt hvis dette gjaldt deg? Tror neppe du hadde akseptert det.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Siden andre yrkesgrupper har måttet tåle det samme, så kan det like gjerne skje i alle yrker? Det kan vel også bety at andre grupper ikke kjempet hardt nok? "Kapitalismen" er i ferd med å ta vekk en yrkesgruppes vilkår. Snakker ikke om lønn her, men kontraktsjobber uten grunnleggende sosiale rettigheter alle i Norge tar for gitt. Men siden "utvalgte yrkesgrupper" er piloter(denne gang) så er det jo bare syting fra "overbetalte bussjåfører", slik mange av kommentarene på nettavisene dreier seg om. Mange av kommentarene på nettavisene, og kanskje enkelte her inne, er vel basert på uvitenhet. Tror man at alle piloter tjener 1-2mill i året(kanskje fordi SAS hadde slike lønninger en gang?) så er det jo kanskje forståelig at mannen i gata kommer med slike kommentarer. Hadde de visst at en der fremme på turen til Finland tjener 2000EUR i mnd, ansatt i Arpi i Estland og kan få sparken etter 5 dagers sykdom, hadde kanskje noen, garantert et fåtall , reagert eller i det minste tenkt seg litt om. Det er vel en grunn til at en burger og en pils på flyplassen, er dyrere enn flybilletten til Malaga? Quote:
Mye kan tyde på at en del fortsatt tror det er "the golden days". Langhelg med litt shopping i NYC, lunch i Tokyo uken etter og glamour på høyt nivå, slik de har sett i PanAm på TV3. Misforstå meg rett; jeg mener ikke at man skal beholde alle sine betingelser, (noe de heller ikke har gjort eller kommer til å få), men grunnleggende sosiale rettigheter man mister gjennom kontrakter. Enig! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
|
![]() Quote:
Lurer på hvor mange år det går før man får samme kontrakter i rørleggerbransjen, elektrikerbransjen og verkstedbransjen? Da blir det fort slutt på at man skal betale 6-700kr timen for å få reparert noe hjemme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Poenget til AirbusTrond er muligens at dette er en utvikling som mange har sett i mange bransjer, og at man dermed ikke synes det er noe spesielt nytt. Det har lite med misunnelse å gjøre. At de som jobber i bransjen ikke liker utviklingen er en annen sak, og forsåvidt forståelig nok. Mange andre utenforstående trekker nok bare på skulderne og observerer at globaliseringen er kommet for fullt i nok en bransje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,941
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Mest innen helse og omsorg. Også i anleggsbransjen begynner det å bli mere vanlig med kontraktansatte som er ansatte for ett prosjekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Kontraktsansatte er ikke lov i anleggsbransjen, så dette er IKKE veldig vanlig. Innleie fra bemanningsbyråer, derimot,...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Se f.eks.: http://avis.dn.no/artikler/avis/article394370.ece? I gjennomsnitt er 16% av de ansatte midlertidige (når man fjerner ansatte som i sin natur er midlertidige - som post docs og phd-studenter). Last edited by TOS; 13-04-2012 at 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,697
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er vel korrekt, men du får vel først regne på hvor stor andel dette er av den samlede arbeidsstyrken i DY. Jeg regner med at dette er noe lavere enn 100 prosent per i dag, men det er klart at prosenten stiger hvis ikke rekrutteringsstrategien endres.
Last edited by TOS; 13-04-2012 at 21:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg svarte på et spørsmål om hvilke bransjer det var vanlig med midlertidig ansatte. Hvilke vilkår de har vet jeg ikke, men det er betydelig mange fler av disse nå enn tidligere. De sliter med mange av de samme tingene som andre midlertidig ansatte sliter med.
Last edited by TOS; 13-04-2012 at 21:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
Hvis noen kom til meg og ytret bekymring over utviklingen på egen arbeidsplass eller i egen bransje, ville jeg aldri argumentert med lignende problemer andre steder som et middel for å drepe argumentasjonen til personen... Noen ganger kan man vise sympati, ikke bare empati... Last edited by Earlybird.; 13-04-2012 at 20:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,697
|
![]()
Litt interessant at ledelsen i DY stort sett alltid har en kommentar å komme med, men denne gangen var det "ingen kommentar" gitt..
Quote:
Det er altfor mange her som kommer med "de andre har det verre" som en unnskyldning. Skal man liksom ikke gjøre noe som helst, bare stikke nesen litt dypere ned i regnskapet, er det det BI-blårussen her vil? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 13-04-2012 at 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
I min bransje outsourcer vi alt som kan defineres som "fabrikkarbeid", men vi er veldig opptatt av vilkår og håndtering av medarbeiderne. Hvis vi ser at de ansatte blir behandlet dårlig tar vi aksjon raskt for vi ønsker å vise et vist ansvar. Jeg kan naturligvis ikke legge ut konkrete eksempler, men jeg mener at det er vårt ansvar å sikre at medarbeidere - onsite og offshore - har gode vilkår. DY har valgt (tilsynelatende) rå vilkår for medarbeiderne og lite kommunikasjon og dialog med sin egne ansatte. Da blir det støy, og det fortjener ledelsen fullt ut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |