![]() |
|
![]() |
#661 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#662 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#663 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
![]() Jeg vil tippe (faglig tipping, ikke fri synsing) at konsulenter som jobbet frivillig i et utenlandsk konsulentfirma, og som stadig tar oppdrag for ulike firmaer, vil ha større sannsynlighet for avslag på en søknad enn en ansatt som av mer tekniske årsaker er nødt til å gå gjennom et rekrutteringssbyrå for å få jobbe i Norwegian. Loven åpner altså for å ta hensyn til realitetene, ikke bare formaliteter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#664 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det virker jo som om at vilkåret for at firmaet skal ha hovedsete i Norge gjelder svært strikt for minst 2 andre piloter i denne tråden, SAS Commuter med hovedsete i Danmark oppfyller ikke vilkårene, Thomas Cook Scandinavia også med hovedsete i Danmark oppfyller heller ikke vilkårene - her har vi 2 eksempler som vi kan være enige om at dette kanskje ikke vil være veldig enkelt. En annen ting er hvor mye tid en vil ha til å klage, følge opp slike vedtak når man er basert i Malaga, jeg har store problemer med å kombinere en full stilling og følge opp vår klage og jeg er basert i Oslo.
![]() |
![]() |
#665 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
De eksemplene du og andre bruker har helt andre fakta enn det som er aktuelt her. Da blir subsumsjonen (lovanvendelsen) annerledes. Alle juridiske avgjørelser er konkrete. I utgangspunktet kan man ikke generalisere på bakgrunn av dem. Om folk ikke ønsker å klage, får bli deres problem. Er man interessert i en riktig avgjørelse, klager man. Last edited by RWY 24; 28-04-2012 at 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#666 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg tror det er litt mer utfordrende for andre "vanlige" piloter som, av ulike årsaker, ønsker å holde seg inne med ledelsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#667 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#668 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#669 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#670 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Men hvis Tally-Ho IKKE får medlemskap i Folketrygden , hvordan skal da Kontraktsansatte for Norwegian få lov til å få medlemskap - de vil jo også være internasjonale transportarbeidere ?
I utgangspunktet burde loven være lik for alle ?
![]() |
#671 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er det jeg mener .. så lenge man er 'internasjonal transportarbeider' er ikke dette noen sak. Man er ikke ganske enkelt ikke kvalifisert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#672 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Som ansatt i et skandinavisk selskap, men med hovedkontor i Danmark, er jeg også sosialt sikret fra Danmark. Dette til tross for OSL-base, og at jeg skatter og bor her i landet. (Norge) Dette gjennom eksisterende avtaleverk. Blir jeg syk her, går jeg til norsk lege. Jeg er sikret ved sykdom, sykt barn, opparbeider pensjon, har loss of licence, en fagforening i ryggen, og føler meg sikret i "hue og ræva". Dette er forskjellen mot disse kontraktspilotene. Her må man skille mellom tingene! Det er et sterkt ønske at også de som kommer etter oss i markedet skal ha noenlunde sosial sikkerhet, og ikke kan sparkes ved sykdom ut over 5 dager! That's the case! Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#673 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#674 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
JA det er slik jeg oppfatter det også - men får jo vite at jeg ikke leser, ikke forstår og spør jeg dypere "er det ikke samme sak" - det er helt forskjellig ?
![]() |
![]() |
#675 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Dette er det jeg mener alle burde ha - jeg forstår godt at du er sikret både gjennom en profesjonell arbeidsgiver og gjennom land med sosiale nettverk. Selv er jeg på vei tilbake - ikke helt frivillig - til et land uten slikt nettverk hvor en daglig møter 80 åringer i fullt arbeid (WalMart er ikke et aktivitetssenter for eldre - de 80 åringene du møter der MÅ jobbe) Og når jeg undersøker hva jeg kan opparbeide av sosiale goder (er absolutt villig til å betale 23.9% av inntekt fordi det er en meget god deal) - så er kartet veldig anderledes enn det som blir presentert i denne tråden.
![]() |
![]() |
#676 |
Legal Eagle
|
![]()
Sorry, men jeg forteller hva som skal til for å få frivillig medlemskap i trygden. Ferdig med det. Så kan dere fortsette med det dere driver med, for det er det vanskelig å bli klok på. Og så lenge de som kritiserer, ikke gidder å lese hva jeg skriver, og i tillegg tillegger meg meninger jeg ikke har og ikke har gitt uttrykk for, så er det vel ikke noen vits.
Men en ting er sikkert: Det er minst to grunner til at Tally-Ho ikke får være frivillig medlem. For det første er han bosatt i Norge, og da går det ikke. For det andre flyr ham for et dansk selskap, og da går det ikke. Hvis det skal gå, må du i utganspunktet ha bodd i Norge og vært medlem av folketrygden for deretter å flytte til utlandet for å jobbe for et norsk selskap. Så enkelt. Loven utelukker ingen tilknytningsformer, og åpner for å dispenserer fra tilleggsvilkårene. Formalistene blant oss vil tenke at hvis tilknytningen skjer gjennom et rekrutteringsselskap, så er man ansatt i det utenlandske rektutterinsselskspet, men sånn er det ikke nødvendigvis etter folketrygdloven. Det kommer an på omstendighetene ("faktum"). Lik det eller ikke. Jeg har ikke lagd loven. Last edited by RWY 24; 28-04-2012 at 20:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#677 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Du har åpenbart ikke lest loven, siden du stadig forteller at reglene er annerledes enn det som faktisk står i loven og på NAV sine sider. Last edited by RWY 24; 28-04-2012 at 21:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#678 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, og alle forstår at hun har andre interesser en en som ser fram til et liv som lønnsmottaker. Å la være å uttale seg til media kunne vært vanlig høflighet overfor "kollegaene", eller et tegn på intelligens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#679 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg forstår ikke helt hvorfor TallyHo skulle ha problem med å bli i norsk folketrygd; det er jo det samme som en flybesetning i SAS: Det er arbeidssted (base) om er avgjørende, og ikke om hovedkontoret er i Oslo, Stockholm, København eller Kuala Lumpur. Det er også regelen i det nye EU forslaget; det er hvor arbeidet starter og slutter (basen) som regulerer hvor en er sosialt sikret. Derfor er det en selvfølge at SAS ansatte med base i OSL, TRD eller SVG er sosialt sikret i Norge (selv om SAS HQ er i Sverige), men hvis en norsk bosatt pilot eller CA får base i CPH eller STO, så er vedkommende ikke medlem, og får ikke innvilget søknad om medlemskap i, norsk folketrygd. Han/hun er da trygdemessig tilknyttet Danmark eller Sverige (eks; er du ansatt i Sverige så har du karensdager), men fortsetter å være skattepliktig til Norge om en er bosatt her... Er vel ikke så veldig vanskelig...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#680 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Så hvordan det kan bli tolket som en jobber for et Norsk selskap er det jeg ikke skjønner - når helt tilsvarende ansettelsesforhold klart avvises.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |