![]() |
|
![]() |
#101 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ved en evetuel strejke blandt piloterne har jeg 3 spørgsmål.
1) nogen der ved hvor længe piloterne kan holde på at strejke...og selskabet som sådan hvor længe kan de klare en strejke.... 2) og hvordan med longhaul...synes ikke rigtig vilkårerne ser for gode ud...kan jo tænkes at antallet af piloter der søger den slags arbejde er minimalt. og endelig nr 3) har Kjos undervurderet sit pilotkorps sammenhold Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Naa er Kjos full av mye rart, det han sier er selvsagt mye bambus.
Men han har rett, det er toeffe tider, men slett ikke slik han her beskriver. Konsolidering dekker ogsaa at selskaper forsvinner. Ett sterkt Lufthansa og AIG vil fortsette aa vokse, sandkassekonkurransen er en faktor, konkurranse fra LCC er ikke akkurat nytt. Easyjet og Ryanair har eksistert relativt lenge naa. Mange nye aktoerer har entret arenaen som LCC og mange har trynet allerede, andre sliter voldsomt. Bortsett fra Norwegian, har bildet paa short haul i Europa ikke endret seg saerlig paa mange aar. Ja, noen vil forsvinne/konsolidere, men vi har jo ogsaa sett en tilvekst av nye selskaper med varierende suksess. De selskapene som har konsolidert (feks BMI) og gaatt over ende (feks Spanair) er ofte selskaper som aldri har tjent penger og aldri har hatt livets rett. Det er slett ikke pga Ryanair og Easyjet at det ble slik. Norwegian vil aldri klare aa konkurrere mot Ryanair, det har vi sett bevis paa allerede. Og jeg tror ikke Norwegians kunder oensker at de skal ble som Ryanair. Norwegian har gjort veldig mye rett og har kommet dit de er i dag pga av ansatte som har staatt paa for selskapet sitt. Det at selskapet naa plutselig er umulig aa drive uten aa bruke vikarbyraaer for all fremtidig hyring er pisspreik, det vet alle. Norwegian long haul har meget store utfordringer og det er slett ikke personellkostnader som er den stoerste. Dersom Kjos virkelig mener at den eneste maaten han kan drive butikk paa er aa traakke paa de som utfoerer jobben, mister han utrolig mange stjerner fra mange av sine stoerste fans. Last edited by Tommy777; 16-04-2012 at 21:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Selvsagt bør det være mulig å drive uten utelukkende kontraktsansatte, men at det sannsynligvis må være et ikke helt begrenset omfang av denne typen ansatte for å ivareta fleksibiliteten og for å slippe å bygge opp en administrasjon for hver base man tenker å opprette. Jeg er også litt interessert i å høre hva du tenker er en fornuftig strategi for DY å følge. Jeg tror ikke at DY kommer nok til å bli et selskap primært for premiumkunder, så da må naturlig nok fokuset på kostnadssiden være fremtredende. Eller har du en annen plan du mener at DY bør følge? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg vil samtidig påpeke at det er en vesentlig forskjell på dårlig oppfølging av compliance (hvilket bør medføre snarlig opprydning internt) og bevist dumping av vilkår. Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Samtidig så holder det muligens ikke for å overbevise DYs ledelse og kun si at det må finnes en middelvei. Hvordan ser denne middelveien ut? Det er ikke rendyrket FR, og det er ikke BA/LH? Hvor leverer og skal DY levere merverdi utover FRs produkt, slik at en kostnadsulempe kan kompenseres med høyere inntekter? Hvor stor kostnadsfordel vis a vis BA/LH/SK/AF er tilstrekkelig for å tilby kundene akkurat tilstrekkelig mye billigere produkter slik at de bytter til DY (og samtidig tjene penger på dette)? Er det snakk om å imitere mer forretningsorienterte carriers med økt frekvens på de destinasjonene de flyr (og er dette nok til å flytte folk fra legacy selskapene)? Jeg er fortsatt ikke klok på hva som er alternativet, annet enn at det er noe annet enn FR. ![]() Last edited by TOS; 16-04-2012 at 23:09. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
De er allerede på mellomveien. Betal for ekstratjenester, men tilbyr allikevel tjenester som forretningsreisende krever (connections, priser med inkluderte tilleggstjenester, og til en viss grad frekvens på business-rutene til en litt lavere pris). Dette er helt korrekt posisjonering for å skaffe både leisure og business-kunder, og det er på ingen måte i konflikt med en organisasjon som tilbyr klare og oppnåelige karriereveier med trygghet og ryddige vilkår. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Se på Easyjet. De lever en middelvei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har beundret DY siden oppstarten og satte stor pris på davids kamp mot goliat. Har dog mistet mye respekt for DY pga deres dårlig skjulte sosiale dumping som jeg vil kalle det. Jeg håper pressen henger på denne saken og gir DY så mye rettferdig PR som mulig (dårlig i mine øyne). Dette er ikke en ønsket utvikling i arbeidslivet og man bør ikke la Kjos slippe unna dette uten litt støy i det minste.
My 5cent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Earlybird, du og jeg snakker samme språk. Skulle ønske flere kunne se den rent menneskelige, etiske siden ved dette. Er det for mye forlangt å ha en fast jobb med vanlige vilkår?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Selv om DY piloten kanskje må kjøpe noen ekstra forsikringer for noe av pengene har dette neppe noe med sosial dumping å gjøre. Det er fagforenings-propaganda fra ende til annen. Hovedårsaken til at Kjos velger denne måten er for å unngå administrasjonen rundt å ha 6000 ansatte på ørten forskjellige baser. W Last edited by Wahoo; 17-04-2012 at 06:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#116 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Om ikke DY kan følge grunnleggende verdier man har i norsk arbeidsliv, så håper jeg at alle statlige institusjoner og norske bedrifter som forhandler avtaler om tjenestereiser for sine ansatte utelukker DY som en samarbeidspartner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Når man må kjøpe forsikringer, betale pensjon og andre goder av en bruttolønn på 3100 euro pr mnd er det ikke akkurat fagforenings-propaganga. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Ja en god pensjonsforsikring for de yngste vil ta omtrent EUR 1000 i måneden basert på null dekning fra folketrygden
![]() |
#120 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det noen som kan trygdereglene godt (RWY24, eller andre av dere jurister)? Man kan ifølge NAV søke om frivillig medlemskap i Folketrygden, og gjennom betaling av ca 20% av inntekten ha dekning for helse (rundt 9% av inntekten), helse + sykepenger (rundt 14%), og helse + sykepenger + pensjonsrettigheter (rundt 20%). Nå vet ikke jeg hva som kreves for å få innvilget frivillig medlemskap, men på en inntekt lik 3100 EUR så koster altså full dekning 620 euro per måned.
I tillegg skal vel i prinsippet EØS-avtalen sørge for at man ikke taper pensjonsrettigheter ved flytting mellom EØS-land. Dette er ikke helt uvesentlig i forhold til å sikre fri mobilitet av arbeidskraft (en av det indre markeds fire friheter, som hele sulamitten er bygd opp rundt). Last edited by TOS; 17-04-2012 at 11:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |