![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Beregningsmodeller basert på utdaterte teorier eller saksbehandlere låst i gamle tankemønstre (som nødvendigvis påvirker hvordan man leser og bedømmer data) er ikke spesielt heldig. Ikke dermed sagt at det ovenstående er tilfelle. En gjennomgang hadde imidlertid vært hensiktsmessig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg for min del tror at KT ikke tok feil med sine vurderinger, som ble gjord med visse grunnlag. En av disse vil sikkert har vaert at ingen aktör bygger opp en overkapasitaet a la 98/99.
Dersom man ser hva er planlagt fra SK og DY for S14, sa finner vi at pa noen ruter vi naermer oss i oppsiktsvekkende vis disse niveaer. Med de ökninger som kommer pa e.g. OSL-TOS vil en mulig pris-effekt av bonus-billetter rett og slett bli overdekked av en enormt prispress pga overkapasitaet. For aerlighetens skyld ma man ogsa si. Dersom overkapasitaeten forsvinner, sa vil prispress synke og dermed vil pris-effekten av bonus komme mer merkbar ut. Na ble bonus fjerned for god? Og na started SAS mer eller mindre "ulovlig" med a dele ut bonus-reiser? Jeg tror det finnes seg en god del sammenheng som kan vises med tallene...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
*ikke det at nordmenn generelt er spesielt gode på break even-beregninger uansett PS: Dersom teorien over har rot i virkeligheten, vil det ta tid før man kjenner de reelle konsekvensene av opphevelsen av bonusforbudet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Sa hva har skjedd i Norge innenlands i Q3? SK og DY har delt ut bonus-billetter men - bak scenen - har SK kapred en större grad av forretningskunder. Dette skapte - blant annet - denne markant fall i RASK som DY opplevde. Det er ingen hjemlighet at forretnings-reisende er en fatall iblant reisende, men star for en stoooor andel av alle inntekter. Samtidlig har SAS ökt sine leisure routes. Dette er ruter hvor all disse poenger kan - eller bedre - skal brennes opp. Finner disse ivrige samler bonus-billetter i ettertraktede ferie-tider, sa vil de vaere happy. Og meget loyale ved neste jobbreise til SAS. (Ja, det kan vaere en pervers strategi ![]() OSL-TOS er 1120km. Dvs, en DY 737-800 koster med en CASK pa 0,39 NOK og 186 seter ca. 80.000NOK hver flygning. DY sitt flex-pris er pa 1850 NOK. Hva skjer dersom SAS klarer a "stjele" bare 5 fullpris-pax fra NAX ? De kapre en betydelig revenue-volum. Og jo större den andelen av jobbreisende blir, som SAS kaprer, jo mere voldsom blir det for DY. Og dersom man kjörer denne strategi til maksimum, tommer man ikke bare DY for jobbreisende, men ogsa underminerer profitabilitaet av noen viktige leisure markeder for DY.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Men heller ikke for disse vil bonusreiser være av nevneverdig betydning dersom en ordinær billett likevel koster "nada" og er lettere å få tak i. Da gjenstår dette med status. Men så skal vi huske på at det er langt fra alle forretningsreisende som reiser ofte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Joda. Mitt siste bonuspoengkjøp var en duppedings. Men det ga meg ikke akkurat følelsen av at poengene var verd særlig mye. Men jeg har fått meg en grei duppedings som jeg ellers ikke ville ha hatt og som fungerer helt som den skal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er godt mulig at så er tilfellet, men fortsatt så oppfatter jeg vel fordelene med status til å være vel så viktige som selve poengene (som man kan tjene opp i hopetall gjennom f.eks. kredittkort). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Men nå er det uansett bare et lite mindretall som oppnår status og for de fleste reisende er ikke dette noe man er i nærheten av. Norwegian har satset mye på fritidsreisende og volum fremfor pris, noe som gjør det desto viktigere å beholde volumet blant, la oss kalle dem, folk flest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Det har ingen betydning. Poenget er at ved å gjøre bonusreisene mindre attraktive kan de muligens forbli et uviktig argument i valg av flyselskap innenriks. Spekulasjonen er altså at med den tanken har Norwegian varslet økning innenriks som et mottrekk mot bonuspoengene. Jeg vet ikke om det har noe med virkeligheten å gjøre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
På sett og vis. Men dei billettene eg kjøper varierer mykje i pris, og om ein brukar bonuspoeng til å erstatte ein tur til 469 *2, og så betalar rundt 250 i skatt begge vegar begynner vi å nærme oss... Vel vel, nok avsporing.
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg tror muligens en del av kritikken her inne mot KT kommer av at man ikke nødvendigvis sitter på like godt datagrunnlag som KT, at man ikke innehar fagkompetansen som behøves for å gjøre disse vurderingene, og at kartet ikke stemmer med det terrenget man observerer nå. Til det første, så er det vel slik at når KT f.eks. skriver at en del av de tynne rutene har svært marginal lønnsomhet så er det liten grunn til å tro at dette ikke stemmer, om man nå selv ikke sitter med disse regnskapene og vet at dette er positivt feil. Jeg har fått presentert regnestykker fra et annet flyselskap enn DY som viser at selv svært små overflytninger i trafikk fra et selskap til et annet kan ha relativt stor effekt på lønnsomheten. Til det siste så er det faktisk litt viktig å kontrollere for andre forhold som kan ha endret seg i fra analysene til KT ble gjort og i dag. Slike analyser må nødvendigvis gjøres under et sett av forutsetninger. Markedet er dynamisk, og selv om KT skulle være flinke til å gjøre sine analyser så kan selvsagt de forutsetningene man har lagt til grunn endres over tid (jeg har nevnt trafikkvolum; BU662 nevner kapasitetsøkninger). Det betyr jo ikke at analysene er feil, men at utenforliggende forhold har endret seg slik at de motvirker de negative effektene av bonus. Last edited by TOS; 30-01-2014 at 09:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |