![]() |
|
![]() |
#221 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() Basert på min egen erfaring fra flybransjen og medvirkende i oppstarten av euroBonus deler jeg noen tanker om inntekter nedenfor. Quote:
![]() De fleste av dagens fly Bonus Systemer gjør faktisk hverdagen for oss som reiser betydelig enklere og har gjort det i en del år allerede. Et lite eksempel, den 06 Juni fløy jeg fra Sattle med Air France med Air France App på iPhonen med ombordstigingskort osv. på telefonen. Mskinen som skulle fly oss til Paris traff en Kanada Gås under landing i Seattle (vel mulig var det gåsen fløy inn Wingleten bakfra - det var en A340 ![]() Når det gjelder inntekter som nevnt over, har man de første solide inntektene allerede når man har medlemmer i den database - i dagens samfunn (selv om man ikke liker det) har dette en stor verdi og verdien vokser når man kan koble dette mot reisevaner og kjøpsmønster. Så her er første inntektskilde selv om man ikke liker det. Med vårt Visa Kort fra Boeing Bank(ja samme Boeing som den lille flyfabrikken ope i gata her) kan vi samle poeng som kan brukes til blant annet flybilletter, for oss som kunder har vi valg mellom et poeng system eller lavere rente på kreditten, og siden vi velger å betale ned etter bruk, er poengene en god deal for oss (Dette gjelder de absolutt fleste Banker i USA). Boeing bank kjøper billetter når vi har nok poeng til en reise - det tok ikke lang tid før vi hadde nok til å sende en nevø tur - retur Hawaii. Nok en inntekstskilde til Flyselskapene. Den aller største inntektskilden er faktisk muligheten gode bonus systemer gir selskapene til å selge av "svinnet". (Seter som ikke er solgt når flyet tar av er flybransjens "svinn"). Selv Norwegian som er veldig flinke til å fylle opp flyene sine, ender opp med noe over 30 tomme seter i snitt per avgang - andre med flere tomme seter. Her er et godt Bonus System en utmerket mulighet til å fylle setene - med minimal kostnad og gjøre oss som reisende fornøyde. Til tross for enkelte forumisters dystre spådommer selv i denne tråden - så har faktisk tilgangen til bonus seter blitt mye bedre med ny teknologi, i 2013 hvor jeg endte opp med 3 Bonus Reiser Oslo - Seattle t/r hvorav 1 i Påsken og en i skoleferien - tok det meg aldri lenger enn 5 minutter på iPad og i Påskemn bestillte jeg lørdag kveld og reiset mandag morgen. Så jeg lurer på om Norwegian egentlig har råd til IKKE å innføre et solid Bonus System, det er svært gode muligheter til gode ekstra innteketer (som Norwegian ikke er flinke til å hente inn (halvparten av hva f.eks Easyjet klarer eller Hawaiian som en kan sammenligne Norwegian rent prismessig på Long haul med (har jobbet med Hawaiians Datavare hus så jeg har analysert nøye hva en kan tjene på ekstra tjenester ![]() Disklaimer jeg bruker bevisst Bonus systemer til å spare på mitt eget reisebudsjett (månedlig Seattle - Oslo t/r ).
![]() |
![]() |
#222 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår anciallary revenue så mener jeg å huske at easyJet henter inn rundt 120kr per pax, mens DY henter inn rundt 80,- per pax, så la oss kanskje nøye oss med at easyJet ligger ca 50% over DY. Fortsatt mye å hente, for all del. Men, ja, et bonusprogram er også en inntektskilde, men du trenger ikke gi ut bonus innenlands for å hente ut inntekt fra andre kilder (jeg fikk bonus med bruk av Amex selv når det ikke var tillatt å tjene opp bonuspoeng innenlands). Det samme gjelder vel strengt tatt Air France-appen din også. Ingenting i veien for å bruke slikt selv om man ikke tjener opp bonus innenlands (og det er vel ingen som mener at slike programmer skal forbys på generelt grunnlag i alle markeder, for det er det ingen grunn til). Last edited by TOS; 05-02-2014 at 23:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() ![]() Jeg tror at dagens Bonus Ordninger ikke greier å skape den lojaliteten som skal til for at selskapene kan øke prisene, ser vi på "Loyalty" bransjen som jobber for å skape en slik lojalitet (ikke nødvendigvis noe man liker) så omtales airline loyalty programs as "Inertia loyalty" og den ranges svært lavt - Strabucks, som jeg har nevnt før har klart "True Loyalty" og på toppen finner vi "Cult Loyalty" med Apple og Harley Davidson som eksempler. Det fleste Airline programs, med noen unntak regnes som Loyalty 1.0 - men mange er på vei mot Loyalty 3.0 (2.0 er passe allerede) jeg nevnte tidligere også Nike smamne med Starbucks - nettop fordi begge har klart å oppnå Loyalty 3.0. Og det dit jeg mener at Norwegian må komme seg, de må klatre ned fra Eslet å slutte å jage Vindmøller (Loaylty 1.0) og sette i gang med sitt eget Loyalty 3.0 program Definisjon på Loyalty 3.0 = Motivation + Big Data + Gamification (fra Boken med samme navn) Amazon har god snurr på Big Data og er ok på Motivation, men mangler totalt Gamification. Nike er suverene på alle 3 og har virkelig lykkes (mye av Gamification utviklet sammen med Apple. Disse ser alle mulighetene med vår nye Mobile hverdag, Starbuck bruker Bluetooth og har oppnådd over 10% av alle transaksjoner via Smart Phone (best i verden på dette). Men hos Norwegian med et av verdens mest avanserte fly, står man i laaaange køer slik vi gjorde på Polet påsken 1995 for å levere fra seg en sliten koffert og motta en papir lapp. jeg er opptatt av pris, og med en svært solid andel av inntektene som går til flybilletter følger jeg nøye med - jeg har absolutt ikke noe som helst loyalitet til Myndighetene (spesiellt ikke de Norske som tvinger meg til pendling ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#224 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Hvis du i tillegg mener at man også innen luftfarten går mot True Loyalty (eller enda mer lojalitet) så er det jo i alle fall grunn til bekymring. For Starbucks vil jeg anta at en viktig årsak til "lojaliteten" er at man vanskelig kan gå 500 meter uten å treffe på en Starbucks i motsetning til mange av konkurrentene til Starbucks. For både kaffe og sprotsutstyr så er det en rekke konkurrenter, noe som gjør priseffekten av bonus isolert sett mindre sannsynlig (men pga merkevarepreferanser kan man likefullt se høyere pris hos både Starbucks og Nike). Jeg kjøper forøvrig mye Nike-produkter, og har enda tilgode å registrere at de har et lojalitetsprogram. Meg om det. Starbucks har vel et stykke å gå i Europa med diverse tilfeller av skatteplanlegging. Og, ja, lojalitetsprogrammer kan være en game changer, som vel er noe av poenget med gamification. Det trenger ikke alltid være en fordel for kundene (spesielt de som ikke er lojale). Last edited by TOS; 06-02-2014 at 10:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |