Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2014, 14:42   #161
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det som er interessant er vel å se om det er noen endringer i kurvene .. hvis de ikke viser noen 'unaturlige' utslag er vel det bevis godt nok på at effekten er minimal ...
Det er nok i grove trekk helt korrekt, ja. Jeg tror imidlertid at 8 måneder er litt vel kort tid for å evaluere effektene av bonusinnføringen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 14:45   #162
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,469
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Måler du for langt frem, vil du få andre trender med større innflytelse, så det er jeg ikke nødvendigvis enig i.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 15:13   #163
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Måler du for langt frem, vil du få andre trender med større innflytelse, så det er jeg ikke nødvendigvis enig i.
Vel, det er jo nokså vanlig å gjøre analyser basert på tildels lange tidsserier av data (som går langt tilbake), og det er også en rekke teknikker man kan bruke for å kontrollere for andre trender. Har man gode nok data så er mao dette ikke noe problem.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 15:19   #164
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Kan det være at Norwegian pøser på med kapasitet for å holde prisene på et såpass lavt nivå at bonusreiser mer blir en kuriositet enn noe man higer etter å oppnå? I og med at man må betale avgiftene på disse bonusbillettene, bør det gjerne være mindre interessant* å betale noen hundrelapper mer hver gang man flyr for etter å ha gjort dette ti ganger få muligheten til å muligens fly på et tidspunkt som passer for en hundrelapp mindre enn en Norwegian-pris. Men en forutsetning for å kunne redusere attraktiviteten til Eurobonus blant den gemene hop som bare av og til flyr er jo at prisnivået generelt er tilstrekkelig lavt. (Usikker på om dette resonnementet egentlig ble forståelig, beklager hvis ikke.)
Nå glemmer du vel at det ikke har vært noe forbud mot å ta ut bonusreiser innenlands - bare opptjening.
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 15:32   #165
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Nå glemmer du vel at det ikke har vært noe forbud mot å ta ut bonusreiser innenlands - bare opptjening.
Jeg tror kanskje poenget til slankebrusmannen er at verdien av bonuspoeng blir mindre hvis det generelle prisnivået for "vanlige" reiser er lavere, noe som gjør at opptjening av bonuspoeng blir mindre viktig.

Det er godt mulig at så er tilfellet, men fortsatt så oppfatter jeg vel fordelene med status til å være vel så viktige som selve poengene (som man kan tjene opp i hopetall gjennom f.eks. kredittkort).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 16:11   #166
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Jeg er enig med mange her at det kan være flere faktorer som minsker effekten av bonus, som f.eks;
- Dersom prisene generelt er lave, og det er de nå.
- Aktøren uten bonus har billigere billetter enn den med bonus.
- At landet generelt er inne i en høykonjuktur, dvs de fleste har jobb og god inntekt.
- At næringslivet har blitt mer kostnadsbevisste og i større grad legger vekt på pris enn før.
- At det å bruke opp poengene slik man ønsker ikke alltid er like lett, og vel blir vanskeligere for hver dag som går
ettersom selskapene blir flinkere til å fylle opp flyene sine med betalende passasjerer - som igjen alle skal ha poeng
og bruke disse. Så færre ledige seter og flere som vil benytte dem.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 17:44   #167
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det som er interessant er vel å se om det er noen endringer i kurvene .. hvis de ikke viser noen 'unaturlige' utslag er vel det bevis godt nok på at effekten er minimal ...
Dersom effekten er minimal, kan man også si at SAS har feilet. De la inn ganske mye ressurser på å få gjeninnført bonuspoeng, som sannsynligvis kunne vært brukt til noe mer fornuftig om det viser seg å ikke ha noen effekt.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 17:52   #168
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,469
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Dersom effekten er minimal, kan man også si at SAS har feilet. De la inn ganske mye ressurser på å få gjeninnført bonuspoeng, som sannsynligvis kunne vært brukt til noe mer fornuftig om det viser seg å ikke ha noen effekt.
Helt klart et poeng, men for SAS har det jo vært like viktig å få harmonisert produktet sitt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 19:32   #169
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Helt klart et poeng, men for SAS har det jo vært like viktig å få harmonisert produktet sitt.
En vel så viktig effekt for SAS er vel at alle som tjener opp status på sine norske (jobb)flygninger velger SAS fremfor utenlandske selskap på helgeturer og sommerferien.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 19:43   #170
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
En vel så viktig effekt for SAS er vel at alle som tjener opp status på sine norske (jobb)flygninger velger SAS fremfor utenlandske selskap på helgeturer og sommerferien.
Helt feil. Jeg er et eksempel på at dette ikke nødvendigvis stemmer.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 20:07   #171
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Kan det være at Norwegian pøser på med kapasitet for å holde prisene på et såpass lavt nivå at bonusreiser mer blir en kuriositet enn noe man higer etter å oppnå? I og med at man må betale avgiftene på disse bonusbillettene, bør det gjerne være mindre interessant* å betale noen hundrelapper mer hver gang man flyr for etter å ha gjort dette ti ganger få muligheten til å muligens fly på et tidspunkt som passer for en hundrelapp mindre enn en Norwegian-pris. Men en forutsetning for å kunne redusere attraktiviteten til Eurobonus blant den gemene hop som bare av og til flyr er jo at prisnivået generelt er tilstrekkelig lavt. (Usikker på om dette resonnementet egentlig ble forståelig, beklager hvis ikke.)


*ikke det at nordmenn generelt er spesielt gode på break even-beregninger uansett


PS: Dersom teorien over har rot i virkeligheten, vil det ta tid før man kjenner de reelle konsekvensene av opphevelsen av bonusforbudet.
Einig i at opplevd verdi av bonusbilett er sterkt knytta til pris. Det er nesten så eg ser meir verdi å få Cashpoints heller enn EB-poeng. Det er jo "vanlege" pengar. Hadde ein kunne teke ut bonusreiser på anbudsrutene til WF (som ein vel kunne ei stund etter at forbudet kom), då hadde verkeleg poenga hatt ein verdi (for meg).
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 20:13   #172
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Einig i at opplevd verdi av bonusbilett er sterkt knytta til pris. Det er nesten så eg ser meir verdi å få Cashpoints heller enn EB-poeng. Det er jo "vanlege" pengar. Hadde ein kunne teke ut bonusreiser på anbudsrutene til WF (som ein vel kunne ei stund etter at forbudet kom), då hadde verkeleg poenga hatt ein verdi (for meg).
Kan vel fint regne om EB poeng til en pris. F.eks så trenger man 10 T/R for å ha nok til 1 t/r på samme strekning. Det gjør vel at opptjeninga kan regnes som 10% av kjøpesummen. I motsetning til DY som hae 2 %....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 20:17   #173
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Kan vel fint regne om EB poeng til en pris. F.eks så trenger man 10 T/R for å ha nok til 1 t/r på samme strekning. Det gjør vel at opptjeninga kan regnes som 10% av kjøpesummen. I motsetning til DY som hae 2 %....
På sett og vis. Men dei billettene eg kjøper varierer mykje i pris, og om ein brukar bonuspoeng til å erstatte ein tur til 469 *2, og så betalar rundt 250 i skatt begge vegar begynner vi å nærme oss... Vel vel, nok avsporing.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 21:59   #174
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Det vi vet per i dag er:

-- Frekvensen innenriks har ikke blitt dårligere hos Norwegian, tvert imot (se feks EVE)
-- Norwegian har ikke lagt ned noe, tvert imot
-- Prisene er uendret både hos SAS og Norwegian.
-- Begge tjener penger

Så langt har KT tatt fullstendig feil med sin analyse om konsekvensen på de tynne rutene, mens de hadde selvsagt rett på de tunge.

Vi kan snakkes når det har gått ett år og se hva leppa Skånevik da sier. Er 100% sikker på at hun skal få spise ordene sine siden bare idioter legger ned lønnsomme ruter på trass.

Last edited by Tommy777; 30-01-2014 at 22:05.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 23:57   #175
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Nå glemmer du vel at det ikke har vært noe forbud mot å ta ut bonusreiser innenlands - bare opptjening.
Det har ingen betydning. Poenget er at ved å gjøre bonusreisene mindre attraktive kan de muligens forbli et uviktig argument i valg av flyselskap innenriks. Spekulasjonen er altså at med den tanken har Norwegian varslet økning innenriks som et mottrekk mot bonuspoengene. Jeg vet ikke om det har noe med virkeligheten å gjøre.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 00:00   #176
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
I motsetning til DY som hae 2 %....
De har vel 10% på flexbilletter, noe som - på grunn av prisfluktueringer - trolig er bedre enn det SAS tilbyr, forutsatt at regnestykket om 1 gratis tur/retur etter 10 tur/retur holder for alle billettklasser.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 00:03   #177
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
men fortsatt så oppfatter jeg vel fordelene med status til å være vel så viktige som selve poengene (som man kan tjene opp i hopetall gjennom f.eks. kredittkort).
Men nå er det uansett bare et lite mindretall som oppnår status og for de fleste reisende er ikke dette noe man er i nærheten av. Norwegian har satset mye på fritidsreisende og volum fremfor pris, noe som gjør det desto viktigere å beholde volumet blant, la oss kalle dem, folk flest.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 00:09   #178
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Likevel bör vi huske de jobbreisende. De betaler opp til 80% av alle inntekter hos flyselskapene. (Mer eksakt, sjefen til jobbreisende betaler regningen).
Men heller ikke for disse vil bonusreiser være av nevneverdig betydning dersom en ordinær billett likevel koster "nada" og er lettere å få tak i. Da gjenstår dette med status. Men så skal vi huske på at det er langt fra alle forretningsreisende som reiser ofte.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 00:11   #179
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

De som har mer enn 5 t/r reiser i året utgjør 70% av det skandinaviske markedet.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 04:43   #180
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Men heller ikke for disse vil bonusreiser være av nevneverdig betydning dersom en ordinær billett likevel koster "nada" og er lettere å få tak i. Da gjenstår dette med status. Men så skal vi huske på at det er langt fra alle forretningsreisende som reiser ofte.
Nå finnes det heldigvis andre muligheter å bruke bonuspoeng på enn bare innenriks og syden der ordinære billetter er tilnærmet gratis.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finnair kutter 4 ruter Someone Flyforum 0 26-07-2019 09:27
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller Solvi Reiseforum 11 09-08-2012 02:30
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse litt-amatør Flyforum 23 25-05-2008 13:37
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes dimmaua Flyforum 43 27-08-2007 21:03
Varig kutter ruter.... vadheim Flyforum 5 11-05-2006 11:23


All times are GMT +2. The time now is 17:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.