![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Det hadde vel derfor ikke så mye med at man utnyttet en posisjon som tjenesteleverandør å gjøre. Det var et bookingsystem som sto åpent på tvers av selskapsgrenser. Dette systemet ble nok stående slik en stund etter at DY dro igang. Jeg tror nok DY potensielt hadde like godt innsyn i SAS sine tall, men var nok mer følsom som utfordrer. Hvem som brukte/misbrukte hva og hvor mye får vi nok bare konkludere med at ble tilstrekkelig belyst av rettssystemet. (Personlig føler jeg likevel at DY overdramatiserte det hele.) Last edited by Cloudius; 09-02-2012 at 23:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Nja
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,894
|
![]() Quote:
Hva som var blokkert begge veier var adgang til de detaljerte informasjonene om "inventory" som var brutt ned på Booking Klasse Fysisk Kapasitet / Tillatt for salg /Solgt / - og det var dette som lå åpent så Braathens Hadde adgang til å se Norwegians detaljer.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Takker for detaljene. Snart 20 år siden jeg var innom systemene, så detaljene ruster nok litt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
|
![]()
Lekkasje til pressen? Tror dette er frabrikert med tanke på bonuspoeng debatten.
Merkelig at det tilfeldigvis er Nordlys, som Nord-Norges største avis, som er i såkalt besittelse av dette såkalte internedokumentet. Kanskje for å få det på trykk så nordlendingene skal hyle høyt mot å innføre bonuspoengene og at DY, som motstander, får det som de vil? Bare spør.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
En innföring av Bonus pa OSL-BGO/SVG/TRD kommer a koste SK en god del penger i form av tapte inntekter...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg vil tro at alle selskaper gjør seg opp en vurdering av hvordan man skal respondere hvis sentrale rammebetingelser i konkurransen endres, og denne presentasjonen dreier seg om effektene av full innføring av bonus. Det kalles å legge en strategi... ![]() Last edited by TOS; 11-02-2012 at 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Om man leser artikkelen i Nordlys, er et av Norwegians viktigste argumenter mot bonus at SAS "kontrollerer tilførselsrutene fra kortbanenettet". Kan noen prøve å utdype Norwegians argument? SAS har jo den samme kontrollen/fordelen allerede i dag og man vil uansett ikke kunne tjene poeng på anbudsrutene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
Quote:
Norwegian vil jo uansett ikke høste stort på kortbanerutene dersom en annen aktør tilbyr gjennomgående billetter og de fordelene det bringer med seg når det stormer som værst.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg har ikke lest artikkelen I Nordlys, men kan ikke se relevansen av kortrutenettet her og nå.
Hva angår referansen til bakgrunnen for forbudet så kan kanskje formuleringen henspeile på dominerende stilling per se. Det er imidlertid bare forutsetningen for å kunne gripe inn, mens årsaken er misbruk av slik dominerende stilling (ikke dominans per se). Edit: En mulig forklaring på at man trekker inn kortbanenettet er at SAS og WF i kombinasjon per i dag har et godt grep om kundene fra kortbaneflyplassene, og at det vil bli enda vanskeligere å få fatt i disse om bonus blir tillatt også til/fra Nord-Norge. Ikke noe direkte med bonus på kortbanenettet å gjøre, men en mulig indirekte konsekvens. Hvorvidt dette er en reell problemstilling vet jeg ikke, siden jeg har litt for lite konkret informasjon om trafikkmønster. Last edited by TOS; 11-02-2012 at 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]()
En ting skal DY ha, de er flinke til å få massene med seg. Nå klarer de å hause opp en hel landsdel med skremselspropaganda ( les syttring ).
De har fått sin fødselshjelp, de har klart seg imponerende, og de har ekspandert, og lykktes med det, i segmenter med direkte konkurranse fra de 3 store A'ene. Men her på berget skal de fortsatt ha beskyttelse? Hvor mange ( om de finnes ) LCC har slik beskytelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Dersom Norwegian tjener na ok - ikke bra - men ok pa en rute sa flyr de dette rute med en tilstrekkelig antall frekvenser. Kommer Bonus, sa vil lönnsomheten av alle innenriksruter synke. Rett og slett fordi Bonuspoenger koster penger. Hver poeng som gis ut til kunde er som en kreditt. Og en dag kommer kunde tilbake og vil ha en fritt tur for sine poeng og dette gir deg mindre inntekter. Disse synkende inntekter förer til mindre lönnsomhet. Dersom Norwegian na forventer bare marginalt eller ikke lengre lönnsomhet for visse ruter, sa vil de trekke sine fly og bruke dem pa andre steder hvor de konkurranse-forhold vil ikke forandre seg (ut til Europa eller i Sverige / Danmark / Finland). Rett og slett fordi de tjener mer pa a fly disse ruter. Det er en vidt-spred feiltanke at Bonus er rabatt. Hver Bonus koster penger, og det blir betalt av alle kunder. Og faktisk betaler du 3-4 ganger sa mye som du far som kunde igjen. Dette har mye med redemption-rates og forfalls-rater av disse poenger / miles a gjöre. Men hver eneste Bonuspoeng som skal deles ut blir innfraktuert pa forhand i flyprisen. Hverken SK eller DY har noe a gi bort for fritt. Men den lönnsomhet som vi ser i SAS sa vil en gjeninnföring av bonus blir like-betydende med stigende flypriser. Rett og slett fordi SK ma kompensere denne inntektsbortfall som oppstar da folk begynner a fly innenriks pa bonus istedenfor a betale for disse turer.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
Dette kan også være en farlig taktikk. Nå blir det ikke bonusopptjening i Nord-Norge. Sett at DY finner ut at de kan tjene vesentlig mer penger andre steder og MÅ kutte ut en del ruter i nord, da kan dette slå kraftigere tilbake enn de ønsker.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |