![]() |
|
![]() |
#181 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Joda. Mitt siste bonuspoengkjøp var en duppedings. Men det ga meg ikke akkurat følelsen av at poengene var verd særlig mye. Men jeg har fått meg en grei duppedings som jeg ellers ikke ville ha hatt og som fungerer helt som den skal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#185 |
Bonusjeger
|
![]()
Dette er hva man i spillteorien kaller en tom trussel.
![]() |
#186 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
La oss så spille litt. Vi spiller litt på strekningen OSL-HAU t/r - tur til HAU fredag ettermiddag/kveld og retur søndag ettermidddag/kveld - altså typiske weekendtur/ukependlertur. Som ukependeler/fritidsbesøkende bestiller man alltid i god tid, og dermed kommer ned på laveste prisnivå. Da er det bare å se på hva en gjennomsnittsreise koster for de forskjellige selskapene, og siden Trety også bragte opp temaet med 2000 poeng pr t/r innenlands så er også den inkludert.
Da setter vi base line - Norwegian med 11 stk t/r som inkluderer sete og en innsjekket bagasje (skittentøybag ene veien?). Billettpris t/r: kr 1 194,00 x 11 = kr 13 134,00 - 2% CashPoints = kr 262,68 Total kostnad for 11 t/r reiser: kr 12 871,32 Som tilsvarer: kr 1 170,12 pr reise i gjennomsnitt Så fortsetter vi til SAS med 10 stk SAS Go t/r + 1 EB-reise i SAS Go t/r. Billettpris t/r: kr 1 568,00 x 10 = kr 15 680,00 + EB-reise i SAS Go (avgifter) = kr 330,00 Totalkostnader for 11 reiser: kr 16 010,00 Som tilsvarer: kr 1 455,45 pr reise i gjennomsnitt, hvilket er 24% mer enn med Norwegian (kr 285,33 mer pr t/r) Nå prøver vi en businessvariant med 10 stk SAS Plus t/r + EB-reise i SAS Plus t/r. Billettpris t/r: kr 2 469,00 x 10 = kr 24 690,00 + EB-reise i SAS Plus (avgifter) = kr 397,00 Totalkostnader for 11 reiser: kr 25 087,00 Som tilsvarer: kr 2 280,64 pr reise i gjennomsnitt, hvilket er 95% mer enn med Norwegian (kr 1 110,52 mer pr t/r) Til slutt prøver vi oss på Tretys businessvariant med 5 stk SAS Plus t/r + EB-reise i SAS Go t/r. Billettpris t/r: kr 2 469,00 x 5 = kr 12 345,00 + EB-reise i SAS Go (avgifter) = kr 330,00 Totalkostnader for 6 reiser: kr 12 675,00 Som tilsvarer: kr 2 112,50 pr reise i gjennomsnitt, hvilket er 81% mer enn med Norwegian (kr 942,38 mer pr t/r) Vil si at det er forholdsvis dyre aviser og kaffekopper - de tidspunkter noen flyr i dette tilfellet kommer ikke frokostområdet. Noen forhåpninger om edelt metall tilknyttet EB-kortet er det vel heller ikke en forhåpning. Med Plus til og fra en liten flyplass som HAU betaler man mye for luft og ingenting. Eneste rådet jeg kan gi til de som skal reise innenlands. Hvis du er EB-medlem og SAS er mer enn en snau 100-lapp dyrere, velg Norwegian.
![]() |
#188 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
LN-KGL: Veldig interessant at du tar meg til inntekt for å kalle det "Tretys businessvariant", da det jeg svarte på var noe du tok helt ut av sammenheng - jeg kommenterte bare opptjening på Plus kontra Flex og ingenting annet.
Men å sammenlikne SAS Plus med Norwegian Low-Fare ble litt rart, selv om jeg ser hva du ville frem til. De fleste forstår at billigste billett hos begge selskaper blir totalt billigere, selv tatt poeng i betraktning. Ellers er det ikke spesielt overraskende at en LCC er billigere enn et nettverksselskap, selv om jeg personlig bruker å synes at den lille forskjellen opp til SK eller WF (på mine fritidsturer så er det TRD stort sett som gjelder innenlands, og der er forskjellen mindre enn i dine eksempler) er verdt å betale.
![]() |
#191 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
Litt av utfordringen til SAS har vel vært at de ha rett i de har hatt et bedre produktet, men totalt feil i hvor mye bedre og hvilken verdi det har for folk flest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#193 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Når man selv ikke betaler reisen er det sikkert fristende for noen å ta det selskapet som gir mest bonus til den reisende, uansett hva prisen på billetten måtte være.
![]() |
#194 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det hadde vore greit om nokon hadde beleggstala for SK og DY sine ruter AES-OSL på måndagsmorgonane kl 0700. Eg har eit klart inntrykk at det er fleire på SK og færre på DY etter at det vart bonuspoeng. Dette er ein avgang med mykje business reisande.
Dersom min observasjon er korrekt, så er det fare for at vi ser at val av rute avheng av bonus, og ikkje pris. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Interessant diskusjon. Jeg skal innrømme at jeg var en av de som meldte meg inn i EB etter at de ble poeng innenlands (men flyr alt for lite til egentlig å kunne drømme om sølv engang), og at jeg etter det har valgt vekk DY i noen tilfeller.
Gjorde her forleden en liten uhøytidelig undersøkelse på jobben (avislesende folk som har mellom 0-2 tjenestereiser i året og ellers flyr litt storby og Syden i ferie og fritid). Knapt noen av dem hadde hørt om EB, og hadde i hvert fall ikke meldt seg inn, fløy gjerne DY for de var "billigst". Men DY er nå ikke alltid billigst heller. Bestilte nylig en T/R BGO - SVG i en tung konfirmasjonshelg utpå våren, 2 voksne og 1 barn. På samme dager og samme tider skulle DY ha 4500 og SAS 3900. Og at alle oss tre henter noen EB-poeng i tillegg gjør ikke SAS-dealen dårligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det er vel ikke kun bonus der er variabel i dit regnestykke? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvis det Randulfb har observert litt tilfeldig er tilfellet så bør det vel også være en bekymring for de som har argumentert sterkt for gjeninnføring. Hva som er tilfellet vet vi vel ikke enda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Og - jeg har ikke endret preferanser eller reisemønster som følge av innføringen av bonuspoeng i Norge i fjor.
![]() |
![]() |
#199 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
SAS Go OSL-BGO-OSL 3. februar = kr 3658 Norwegian OSL-BGO-OSL 3. februar = kr 2598 Prisdifferanse = kr 1060 Men det er mulig å komme seg på et møte mandag i Bergen billigere enn kr 2598. For kr 748 kan du reise med NSB t/r Oslo-Bergen, nattoget med avgang 23:23 fra Oslo S søndag og retur fra Bergen med avgang 15:59 mandag. Prøvde dette en gang i sommer, aldri mer sier jeg.
![]() |
![]() |
#200 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |