![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Konkurranseloven og inngrep I forhold til denne er ikke for å beskytte en aktør I næringen, men for å sikre effektiv konkurranse til fordel for alle (og med særskilt vekt på kundene).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Å lese og tolke lovtekster er interessant fordi er man god til å kverulere og henvise til riktige § frem og tilbake, er det vanskelig å konkludere så lenge saken er litt i gråsonen.
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() For det andre må denne konkurrenten ha stor nok markedsandel i forhold til det man kaller det relevante markedet (dette kan være mer enn akkurat det produktet du og din konkurrent selger - det er alle produkter som vurderes til å være tilstrekkelige gode alternativer). For det tredje så kan KT velge å gripe inn dersom praksisen til en dominerende aktør bryter med paragrafene 10 (konkurransehemmende avtaler - f.eks. at man blir enige med en konkurrent å å dele markedet; en tar område A og den andre tar område B), 11 (misbruk av dominerende stilling; bestemmelsen som er brukt for å gripe inn overfor bonus, overfor eksklusivitetsavtaler i telekom, osv.) og 16 (inngrep mot foretakssammenslutninger; brukes i forhold til fusjoner og oppkjøp som vurderes til å gjøre at den nye aktøren blir for stor - denne, eller datidens variant, ble vurdert når SKs kjøp av BU skulle vurderes) i den norske konkurranseloven (som har tilsvarende, nesten identisk formulerte paragrafer i europeisk konkurranselovgiving og EØS-avtalen). Selv om aktører som blir rammet av inngrep fra KT ofte vil hevde at inngrepene er designet for å beskytte aktører i næringen, så er nok sannheten at dette er en del av det enkelte her kaller "propagandaen" som benyttes for å forsøke å fremme sin egen sak. KT har liten egeninteresse i å gripe inn dersom man ikke vurderer at overtredelsen av loven er av stor nok betydning, for da har man rettsapparatet som spiller sin rolle for å vurdere om inngrepet er riktig. Det betyr at om den som utsettes for inngrepene vurderer dette som urimelige inngrep, så sender man saken til sin advokat som får retten til å vurdere inngrepet. KT kan selvsagt ta feil i sine vurderinger, på samme måte som aktørene kan ta feil, og det er mange store advokatkontorer som har avdelinger som er spesialister på dette. SAS bruker ofte en av de aller fremste advokatene på konkurranserett, og DY har brukt en som er på samme nivået, så det er ikke kompetansen på konkurranserett det står på. Jeg vil forøvrig ikke kalle den prosessen som foregår som "kverulering"... ![]() Kort svart så er vel min forståelse av dette at "beskyttelsesargumentet" ofte trekkes frem av de som ikke er enige i vurderingene som KT gjør - ikke at det trenger å være noe annet enn å sikre effektiv konkurranse. Men du har rett i at det er tolkningsspørsmål, og at det er et visst handlingsrom så lenge man fører argumentasjonen langs de riktige dimensjonene. Last edited by TOS; 11-02-2012 at 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Hva angår det mer prinsipielle med samarbeid mellom 4-5 aktører så er det iallefall et element i lovgivningen i EU/EØS som går på kollektiv dominans ("joint dominance"), hvor koordinert atferd mellom flere foretak som bidrar til å svekke konkurransen kan rammes av loven (dvs det er ikke bare en enkelt aktørs overtredelse som kan reageres på). Jeg tror den samme formuleringen ligger inne i den norske konkurranseloven. Last edited by TOS; 12-02-2012 at 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Konkurranseloven §11
Forbud mot utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling http://www.konkurransetilsynet.no/Gl...E_STILLING.pdf Quote:
Last edited by Wahoo; 12-02-2012 at 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
SAS är väl inte längre den stora dominerande aktöreren i Norge?
Jag tycker även man ser DY flyg överallt därborta nuförtiden. Jag tycker SAS ska få låta norska kunder tjäna in Eurobonus poäng också på inrikesflyg...på samtliga linjer. Från maj blir det ännu bättre...då 100% EB poäng intjänas på samtliga biljetter i ekonomiklass på samtliga SAS linjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
|
![]()
De fleste av innenriksrutene til Widerøe er anbudsruter, og både SAS og Norwegian skal vel ha de samme rettigheter til å koble seg mot disse. Widerøe har noen kommersielle utenlandsruter fra Norge, men disse er heller marginale.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Star Alliance only.
|
![]()
Yes! Heia Scandinavian ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det finns väl inget som hindrar DY att köpa in mindre propeller flygplan och lämna in konkurrerande anbud? WF flyger ju mest upphandlad trafik inom Norge.
Nu när DY dessutom köpt 100 A320NEO & 100 B737-8MAX tycker jag att SAS Group bör få konkurrera fullt ut med hela kunderbjudandet även i Norge. På DY låter det fortfarande som om de år 2012 skulle vara det lilla flygbolaget med ett par 737-300/F-50 & SAS det stora jättestora flygbolaget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva man evt synes og mener er i grunnen irrelevant, så lenge effekten vurderes til å være konkurransehemmende. Da får man argumentere langs den dimensjonen hvis man skal lykkes å å opphevet forbudet. Last edited by TOS; 13-02-2012 at 18:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Vi er et langtstrakt land, med få innbyggere, med en spesiel topografi. Det er begrensede muligheter for inntjening dersom det skulle vært mange aktører på rutene her i landet. Men det rettferdiggjør ikke etter mitt syn et forbud på enkelte deler av et produkt. Så lenge det er et åpent marked får det være det, slik det blir nå er det delvis regulert, som igjen hindrer SAS i dette tilfellet og konkurere på like vilkår med sitt produkt. Om Norwegian mener at SAS sitt produkt er så bra og deres så dårlig at SAS vil trekke til seg kunder, ja så må de forbedre sitt. Det er slik det i alle fall bør være, og er i de fleste bransjer. Har butikken oppe i gata bedre tilbud en deg, så må du se på eget produkt og tilbud. Her blir det skremmselspropaganda som åpenbart går hjem hos flere. Last edited by SAS-Steward; 13-02-2012 at 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er også få markeder med et fåtall aktører som i luftfarten som ikke er gjenstand for noen inngrep fra myndighetene. Telekombransjen er nærliggende å trekke frem, og aktørene der har og har hatt en rekke føringer på hva man kan og hva man ikke kan gjøre. Det har lite med å ikke legge til rette for konkurranse på like vilkår når det gripes inn - hensikten er å sikre effektiv konkurranse. Det er mao ikke slik i de fleste bransjer at myndighetene ikke griper inn. Snakk med folk som jobber med regulatoriske spørsmål i fx Telenor, så vil de fortelle deg at deres verden består av føringer som er lagt av myndighetene. Det samme gjelder også i kraftbransjen. Dette er ikke skremselspropaganda - det er sånn bransjer med et fåtall aktører som oftest fungerer. At man er uenige i konklusjonen får så være. Hva angår bonus og rutetilbud så ser man muligens antydningen til hva som vil skje, nå som man setter opp bonusopptjeningen for de som reiser på de billigste billettene. Enkelte her har argumentert med at de som ønsker å reise billig uansett ikke tjener så mye poeng at det er noe å bry seg om. Vi får nå se. Last edited by TOS; 13-02-2012 at 18:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men fra mitt ståsted så mener jeg begrensingene som legges på luftfarten er tullete, og konkuransevridende. Jeg klarer heller ikke med min beste vilje og se hvorfor KT velger å åpne delvis for bruk av bonuspoeng. Videre synes jeg det er skammelig at samme KT lar en av aktørene "true" med å begrense tilbudet på bakrunn av noe som kanskje vil skje. Men slik er det, og har vært i 10 år. Noen kan gjøre som de vil, mens andre ikke kan gjøre noe. Men som sagt, rettferdig i noens øyne, men ikke for meg ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Rettferdighet eller urettferdighet spiller ingen rolle i slike saker. KTs målsetting er effektiv konkurranse til fordel for kundene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
KT har tidligere refset SAS for utspill, og krevd 1 eller 2 kampanjer avsluttet. (dette var for 6-7 år siden) Mens konkurenten året etter kjørte lignende kampanjer, og det var helt ok. Som sagt, flere år tilbake, å finner ikke noe refferanse på nettet. Desverre, så det blir kun påstand fra meg her som jeg ikke kan dokumentere. Mulig andre kan hjelpe med det? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå vet ikke jeg hva du tenker på av kampanjer, men KT kan nok ikke gå ut og nekte DY å formidle sine tanker om effektene av et opphør av bonusforbudet. SAs kjørte en kampanje i 2004 på våren hvor de la ut 2.5 millioner billige billetter. Det er mulig at KT kjørte på noe i forhold til rovprising da, men jeg husker ikke detaljene. Last edited by TOS; 13-02-2012 at 19:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Norwegian formidlet ikke sine tanker. Det var internt notat som avisa nordlys "tilfeldigvis" fikk tak i. Da blir det noe annet etter mitt syn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |