Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-01-2014, 10:34   #181
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nå finnes det heldigvis andre muligheter å bruke bonuspoeng på enn bare innenriks og syden der ordinære billetter er tilnærmet gratis.
Joda. Mitt siste bonuspoengkjøp var en duppedings. Men det ga meg ikke akkurat følelsen av at poengene var verd særlig mye. Men jeg har fått meg en grei duppedings som jeg ellers ikke ville ha hatt og som fungerer helt som den skal.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 10:40   #182
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
De som har mer enn 5 t/r reiser i året utgjør 70% av det skandinaviske markedet.
Joda, men det holder ikke til å oppnå status.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 10:57   #183
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Joda, men det holder ikke til å oppnå status.
Det er jo derfor EB 2.0 blir lansert på mandag
Dash is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 11:34   #184
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
De har vel 10% på flexbilletter, noe som - på grunn av prisfluktueringer - trolig er bedre enn det SAS tilbyr, forutsatt at regnestykket om 1 gratis tur/retur etter 10 tur/retur holder for alle billettklasser.
Når man flyr på Plus hos SAS så er det doble poeng - altså 5 t/r som skal til for å få en gratistur, så da er man i prinsippet oppe i 20%.
Old 31-01-2014, 11:40   #185
Flight Cancelled
Bonusjeger

Flight Cancelled's Avatar

Dette er hva man i spillteorien kaller en tom trussel.

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 11:55   #186
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TrAnxZ View Post
Dette er hva man i spillteorien kaller en tom trussel.
Sitter du på tilstrekkelig informasjon til å kunne konkludere med dette?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 17:15   #187
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

La oss så spille litt. Vi spiller litt på strekningen OSL-HAU t/r - tur til HAU fredag ettermiddag/kveld og retur søndag ettermidddag/kveld - altså typiske weekendtur/ukependlertur. Som ukependeler/fritidsbesøkende bestiller man alltid i god tid, og dermed kommer ned på laveste prisnivå. Da er det bare å se på hva en gjennomsnittsreise koster for de forskjellige selskapene, og siden Trety også bragte opp temaet med 2000 poeng pr t/r innenlands så er også den inkludert.

Da setter vi base line - Norwegian med 11 stk t/r som inkluderer sete og en innsjekket bagasje (skittentøybag ene veien?).
Billettpris t/r: kr 1 194,00 x 11 = kr 13 134,00
- 2% CashPoints = kr 262,68
Total kostnad for 11 t/r reiser: kr 12 871,32
Som tilsvarer: kr 1 170,12 pr reise i gjennomsnitt

Så fortsetter vi til SAS med 10 stk SAS Go t/r + 1 EB-reise i SAS Go t/r.
Billettpris t/r: kr 1 568,00 x 10 = kr 15 680,00
+ EB-reise i SAS Go (avgifter) = kr 330,00
Totalkostnader for 11 reiser: kr 16 010,00
Som tilsvarer: kr 1 455,45 pr reise i gjennomsnitt, hvilket er 24% mer enn med Norwegian (kr 285,33 mer pr t/r)

Nå prøver vi en businessvariant med 10 stk SAS Plus t/r + EB-reise i SAS Plus t/r.
Billettpris t/r: kr 2 469,00 x 10 = kr 24 690,00
+ EB-reise i SAS Plus (avgifter) = kr 397,00
Totalkostnader for 11 reiser: kr 25 087,00
Som tilsvarer: kr 2 280,64 pr reise i gjennomsnitt, hvilket er 95% mer enn med Norwegian (kr 1 110,52 mer pr t/r)

Til slutt prøver vi oss på Tretys businessvariant med 5 stk SAS Plus t/r + EB-reise i SAS Go t/r.
Billettpris t/r: kr 2 469,00 x 5 = kr 12 345,00
+ EB-reise i SAS Go (avgifter) = kr 330,00
Totalkostnader for 6 reiser: kr 12 675,00
Som tilsvarer: kr 2 112,50 pr reise i gjennomsnitt, hvilket er 81% mer enn med Norwegian (kr 942,38 mer pr t/r)

Vil si at det er forholdsvis dyre aviser og kaffekopper - de tidspunkter noen flyr i dette tilfellet kommer ikke frokostområdet. Noen forhåpninger om edelt metall tilknyttet EB-kortet er det vel heller ikke en forhåpning. Med Plus til og fra en liten flyplass som HAU betaler man mye for luft og ingenting.

Eneste rådet jeg kan gi til de som skal reise innenlands. Hvis du er EB-medlem og SAS er mer enn en snau 100-lapp dyrere, velg Norwegian.
Old 31-01-2014, 17:18   #188
CRJ900
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Nå prøver vi en businessvariant med 10 stk SAS Plus t/r + EB-reise i SAS Plus t/r.
Forklar meg hvorfor det er relevant å sammenligne SAS Plus med Norwegian LowFare?
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 17:49   #189
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Joda. Mitt siste bonuspoengkjøp var en duppedings. Men det ga meg ikke akkurat følelsen av at poengene var verd særlig mye. Men jeg har fått meg en grei duppedings som jeg ellers ikke ville ha hatt og som fungerer helt som den skal.
Siktet egentlig til å ta ut langdistanse foran gardinen, enten med SAS eller *A. Det er da man virkelig kan spare betydelige penger i forhold til å kjøpe en vanlig billett.

Quote:
Eneste rådet jeg kan gi til de som skal reise innenlands. Hvis du er EB-medlem og SAS er mer enn en snau 100-lapp dyrere, velg Norwegian.
Takk for rådet. Rart folk flyr med SAS i det hele tatt. Det må være mange sjeler med dårlig økonomisk sans der ute, evt altfor mye penger.
Old 31-01-2014, 17:53   #190
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

LN-KGL: Veldig interessant at du tar meg til inntekt for å kalle det "Tretys businessvariant", da det jeg svarte på var noe du tok helt ut av sammenheng - jeg kommenterte bare opptjening på Plus kontra Flex og ingenting annet.
Men å sammenlikne SAS Plus med Norwegian Low-Fare ble litt rart, selv om jeg ser hva du ville frem til. De fleste forstår at billigste billett hos begge selskaper blir totalt billigere, selv tatt poeng i betraktning.

Ellers er det ikke spesielt overraskende at en LCC er billigere enn et nettverksselskap, selv om jeg personlig bruker å synes at den lille forskjellen opp til SK eller WF (på mine fritidsturer så er det TRD stort sett som gjelder innenlands, og der er forskjellen mindre enn i dine eksempler) er verdt å betale.
Old 31-01-2014, 18:07   #191
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Litt uenig i deler av utredningene, men deler hovedpunktene i konklusjonen selv jeg ganske vil strekke merverdien opp mot 250kr hvis man har status.

Litt av utfordringen til SAS har vel vært at de ha rett i de har hatt et bedre produktet, men totalt feil i hvor mye bedre og hvilken verdi det har for folk flest.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 18:17   #192
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Ellers er det ikke spesielt overraskende at en LCC er billigere enn et nettverksselskap, selv om jeg personlig bruker å synes at den lille forskjellen opp til SK eller WF (på mine fritidsturer så er det TRD stort sett som gjelder innenlands, og der er forskjellen mindre enn i dine eksempler) er verdt å betale.
Med hva er forskjellen mellom et nettverksselskap og en LCC mellom OSL og TRD eller TRF og TRD? Dette er direkteflighter - ingen behov for noen nettverksressurser. Er det forskjell i komfort om bord? Er det raskere sjekke inn hos den ene i forhold til den andre? Er det forskjell i hvordan du kan bestille ditt yndligssete? Det det koker ned til er en avis, en kopp kaffe og kanskje frokost hvis du reiser på de tider og til slutt hjemmefølelsen. Spørsmålet er hvor mye er så disse småtingene verdt? En hundrelapp, to hundrelapper, en femhundrelapp eller et helt laken?
Old 31-01-2014, 18:49   #193
imm
ScanFlyer Crusty

Når man selv ikke betaler reisen er det sikkert fristende for noen å ta det selskapet som gir mest bonus til den reisende, uansett hva prisen på billetten måtte være.
Old 31-01-2014, 21:21   #194
Randulfb
ScanFlyer Blue

Det hadde vore greit om nokon hadde beleggstala for SK og DY sine ruter AES-OSL på måndagsmorgonane kl 0700. Eg har eit klart inntrykk at det er fleire på SK og færre på DY etter at det vart bonuspoeng. Dette er ein avgang med mykje business reisande.

Dersom min observasjon er korrekt, så er det fare for at vi ser at val av rute avheng av bonus, og ikkje pris.
Old 31-01-2014, 21:33   #195
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Interessant diskusjon. Jeg skal innrømme at jeg var en av de som meldte meg inn i EB etter at de ble poeng innenlands (men flyr alt for lite til egentlig å kunne drømme om sølv engang), og at jeg etter det har valgt vekk DY i noen tilfeller.

Gjorde her forleden en liten uhøytidelig undersøkelse på jobben (avislesende folk som har mellom 0-2 tjenestereiser i året og ellers flyr litt storby og Syden i ferie og fritid). Knapt noen av dem hadde hørt om EB, og hadde i hvert fall ikke meldt seg inn, fløy gjerne DY for de var "billigst".

Men DY er nå ikke alltid billigst heller. Bestilte nylig en T/R BGO - SVG i en tung konfirmasjonshelg utpå våren, 2 voksne og 1 barn. På samme dager og samme tider skulle DY ha 4500 og SAS 3900. Og at alle oss tre henter noen EB-poeng i tillegg gjør ikke SAS-dealen dårligere.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 21:41   #196
TRjumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Randulfb View Post
.
Dersom min observasjon er korrekt, så er det fare for at vi ser at val av rute avheng av bonus, og ikkje pris.
Eller at valg af rute afhænger af ordentlig service? Eller anden flytype? Eller ikke at ville støtte et selskab der fyrer deres kabineansatte for at tvinge dem over i et vikar bureau?
Det er vel ikke kun bonus der er variabel i dit regnestykke?
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2014, 21:47   #197
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Eller at valg af rute afhænger af ordentlig service? Eller anden flytype? Eller ikke at ville støtte et selskab der fyrer deres kabineansatte for at tvinge dem over i et vikar bureau?
Det er vel ikke kun bonus der er variabel i dit regnestykke?
Ja, eller at man liker blå hale kontra andre farger, osv. Sikkert mange variabler som kan spille inn, men mange av disse var folk nok oppmerksomme på også før bonus ble gjeninnført, og spiller isolert sett neppe noen større rolle med enn uten bonus. Om man så ser en markant effekt i flytting fra DY til SK (og da kanskje spesielt for forretningsreisende) så er det mye som taler for at en viktig del av årsaken er bonus (hvis nå SAS ikke samtidig har kuttet priser, satt inn avganger på bedre tidspunkter, osv.; alt dette kan man imidlertid enkelt kontrollere for om man har data nok).

Hvis det Randulfb har observert litt tilfeldig er tilfellet så bør det vel også være en bekymring for de som har argumentert sterkt for gjeninnføring. Hva som er tilfellet vet vi vel ikke enda.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2014, 02:16   #198
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Med hva er forskjellen mellom et nettverksselskap og en LCC mellom OSL og TRD eller TRF og TRD? Dette er direkteflighter - ingen behov for noen nettverksressurser. Er det forskjell i komfort om bord? Er det raskere sjekke inn hos den ene i forhold til den andre? Er det forskjell i hvordan du kan bestille ditt yndligssete? Det det koker ned til er en avis, en kopp kaffe og kanskje frokost hvis du reiser på de tider og til slutt hjemmefølelsen. Spørsmålet er hvor mye er så disse småtingene verdt? En hundrelapp, to hundrelapper, en femhundrelapp eller et helt laken?
Om du spør meg personlig om hva jeg mener er akseptabel prisforskjell, så varierer det i forhold til destinasjon. Men jeg personlig har såpass mye bedre erfaringer med SAS enn Norwegian (særlig i håndtering av irr), at jeg er villig til å betale 2-300 kr ekstra for en innenriksflight. Jeg kan knapt huske sist gang prisforskjellen var større mellom SK og DY, stort sett er den når jeg reiser betydelig mindre.

Og - jeg har ikke endret preferanser eller reisemønster som følge av innføringen av bonuspoeng i Norge i fjor.
Old 01-02-2014, 05:43   #199
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Om du spør meg personlig om hva jeg mener er akseptabel prisforskjell, så varierer det i forhold til destinasjon. Men jeg personlig har såpass mye bedre erfaringer med SAS enn Norwegian (særlig i håndtering av irr), at jeg er villig til å betale 2-300 kr ekstra for en innenriksflight. Jeg kan knapt huske sist gang prisforskjellen var større mellom SK og DY, stort sett er den når jeg reiser betydelig mindre.
Siden jeg etter hvert fikk praktisert med en hel rekke endags- og to dagersturer mellom OSL og BGO mellom oktober og desember i fjor, fikk jeg etterhvert en veldig god oversikt over prissettingen mellom de to byene mellom de to selskapene. I gjennomsnitt sparte jeg et laken på en hver t/r ved å velge riktig selskap. For å vise at ikke dette var noen tilfeldighet, så kan du sjekke avgang morgenen førstkommende mandag og retur på ettermiddag/kvelden samme dag. Ved en dagstur er det ingen behov for fast sete (å unngå midtsete gjør man enkelt på automaten) ei heller noen innsjekket bagasje.

SAS Go OSL-BGO-OSL 3. februar = kr 3658
Norwegian OSL-BGO-OSL 3. februar = kr 2598
Prisdifferanse = kr 1060

Men det er mulig å komme seg på et møte mandag i Bergen billigere enn kr 2598. For kr 748 kan du reise med NSB t/r Oslo-Bergen, nattoget med avgang 23:23 fra Oslo S søndag og retur fra Bergen med avgang 15:59 mandag. Prøvde dette en gang i sommer, aldri mer sier jeg.
Old 01-02-2014, 06:02   #200
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Siden jeg etter hvert fikk praktisert med en hel rekke endags- og to dagersturer mellom OSL og BGO mellom oktober og desember i fjor, fikk jeg etterhvert en veldig god oversikt over prissettingen mellom de to byene mellom de to selskapene. I gjennomsnitt sparte jeg et laken på en hver t/r ved å velge riktig selskap. For å vise at ikke dette var noen tilfeldighet, så kan du sjekke avgang morgenen førstkommende mandag og retur på ettermiddag/kvelden samme dag. Ved en dagstur er det ingen behov for fast sete (å unngå midtsete gjør man enkelt på automaten) ei heller noen innsjekket bagasje.

SAS Go OSL-BGO-OSL 3. februar = kr 3658
Norwegian OSL-BGO-OSL 3. februar = kr 2598
Prisdifferanse = kr 1060

Men det er mulig å komme seg på et møte mandag i Bergen billigere enn kr 2598. For kr 748 kan du reise med NSB t/r Oslo-Bergen, nattoget med avgang 23:23 fra Oslo S søndag og retur fra Bergen med avgang 15:59 mandag. Prøvde dette en gang i sommer, aldri mer sier jeg.
Deilig med noen reflekterte innlegg en gang i ny og ne, og godt å lese om noen som reiser med firmaets penger som det var sine egne.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules