![]() |
|
![]() |
#201 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Med mine 100 reisedøgn - stort sett i Norge er erfaringene at SAS og Norwegian stort har like priser for oss som har en reisepolicy om å booke så tidlig som mulig. Ofte SAS den ene veien og Norwegian den andre...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
I ditt eksempel viser du til førstkommende mandag, og da har SAS alle sine avganger priset til 1769 kroner, mens Norwegian ligger på 1299 kroner. Hvis du hadde bestilt DY et døgn nærmere avgang, ville forskjellen vært på under 200 kroner, mens en avgang på f. eks. tirsdag - bestilt idag (som i ditt eksempel) - gir en gjennomsnittlig prisdifferanse på like i overkant av 200 kroner - også det i Norwegians favør. Du kan med andre ord være godt fornøyd med hvor besparelsen din, i og med at du fant smutthullet i autoprisingen mellom SK/DY, men samtidig kunne du også ha spart vesentlig mer ved å bestille bare et lite døgn tidligere - eller enda bedre; tre døgn tidligere - så du har fortsatt en vei å gå før du blir regnskapskontorets favoritt ![]() I diskusjonen om forretningsreisendes tilsynelatende bevisstløse valg av SAS i bonuspoengdopets tunge rus, føler jeg at et meget viktig moment utelates --> bedriftsavtalene. For selv om Norwegian - i min bok - gjennomgående er 200 kroner rimeligere på de fleste avganger (før ev. tillegg), er det en annen virkelighet som gjelder for forretningsreisende med egne avtaler med f. eks. SAS. Jeg har bl.a. tilgang til Go-billetter for litt over tusenlappen, mens hvermannsen som bestiller på sas.no må ut med 1769 kroner på samme tidspunkt. Det er også rabatter på Plus Full Flex, som gjør billetten omtrent lik i pris som DYs Flex. Jeg vil anta at praksisen er lik for andre bedrifter - og trolig også for de som har avtale med Norwegian...? Legg til at SAS med noen bedriftsavtaler også gir utvidet fleksibilitet i Go, og da har man en nokså uslåelig pakke - både mht. innhold og på pris. Jeg kan som sagt ikke svare for Norwegians bedriftsavtaler, men for meg vil det nærmest være hjernedødt å velge noe annet enn SAS - enten jeg bestiller lang eller kort tid før avreise. Privat er selvsagt en helt annen sak. Da har det faktisk vært en liten overvekt av DY etter at bonuspoengene kom tilbake, noe jeg tror reflekterer tendensen blant fritidsreisende. De velger pris foran bonus. Norwegian har i hvert fall ikke færre fritidsreisende nå enn tidligere, snarere tvert i mot. Men så er det jo ikke de som gir de virkelig store pengene i kassen heller... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
For dere som er interessert i detaljer om innenriks-priser, SAS vs DY
Masteroppgave PDF Legg forøvrig merke til at det lønner seg å bestille billetten mellom ca 42-21 dager før avreise (ikke si det til noen ![]() Last edited by Wahoo; 01-02-2014 at 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Forsinkelsene på LH vil jeg tro folk oppfatter som fullstendig irrelevant for innenriks trafikk, og sosial dumping tror jeg personlig det legges liten vekt på (bla fordi det nok ikke er opplagt for oss passasjerer at alt en del i bransjen mener er sosial dumping rent faktisk oppfattes som dette). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kanskje, men nå har DY operert innenlands i snart 12 år, og jeg antar at nokså mange har gjort seg egne erfaringer om hvor lite problemer det innebærer. I tillegg er det vel flust av folk som fortsatt booker DY på long haul, men hvem vet. At noen påvirkes av dette er sikkert rett, men jeg tror ikke dette viser seg i særlig grad på innenlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Oppsagte pensjonsavtaler? Det er vel en rettsavgjørelse som sier at dette skal på plass igjen (og andre flyselskaper har vel også rettstvister med sine ansatte uten at dette synes å påvirke etterspørselen etter disse selskapenes tjenester). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg tror at det kan påvirke, og specielt i det dyrere segment, som er der hvor de fleste penge tjenes. Angående pensionen, når du nu griber fat i den, var det vel et temmelig større overgreb end mange andre ansatte i og udenfor flyvebranchen har været udsat for. At det så viste sig at være helt i strid med gældende ret viser vel bare endnu mere hvor usympatisk ledelsen i selskabet er. Tror jeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Får du en Plus-billett i bonus? Hvis ikke må du redusere den prosenten din, jeg antar vesentlig. Videre må man huske på at regnestykket forutsetter at verdien av bonusbilletten er den samme som verdien av enkeltbillettene man kjøper på forhånd. Det er neppe tilfellet. Videre faller prosentsatsen av at man må betale avgiftene på bonusturen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Om Norwegian faktisk kjem til å leggje ned/kutte i ruter som følgje av bonuspoeng skal eg ikkje seie noko om, men det er jo sjølvsagt at bonuspoeng har påverknad i val av flyselskap. Kvifor skulle selskapa ellers ha interesse av å innføre det?
Det er jo drøssevis av postar her inne på flyprat der folk anbefaler det og det selskapet/bookingklassen pga ekstra bonuspoeng. Då er det jo poenga du betaler for. Dette er fair enough, men det blir jo då merkeleg og samstundes påstå at dette ikkje har ein innverknad. For Norwegian som stort sett kun konkurrerar på pris får dei auka konkurranse av SAS når sistnemnde kan få eit ekstra kort å spele på. Om dette er greit eller ikkje er ein heilt fair diskusjon, men det verkar ikkje som om det er dette som faktisk blir diskutert. Om innverknaden faktisk er stor nok til å påverke rutetilbodet aner eg ikkje. Eg registerer berre at i fleire og fleire bransjer kjem det slike medlemskort og kredittkort. Eg har sjølv både SAS EB og Trumf Visa, sidan det ikkje kostar noko og det gir meg peng/poeng, men eg liker ikkje utviklinga at ein må betale meir (ikkje få cashback) om ein ikkje har kort innan den og den butikken. Eit jævla mas med alle desse korta ![]()
![]() |
#214 |
Legal Eagle
|
![]()
Og varer og tjenester blir utvilsomt dyrere (for de fleste) av bonuspoeng, for det koster å administrere, og noen må dekke kostnadene ved at du får reise "gratis" eller får trumf-rabatt på en vannkoker eller et hotellopphold. Men det skaper arbeidsplasser, og det er ikke så dumt. Og folk får noe å drive med, når de kan jakte på poeng og tilbud. Det er vel også bra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Å oppnå 100 000 poeng over en 5-årsperiode dersom man flyr litt eller flyr bittelitt og har et SAS kredittkort eller trumf visakort er helt overkommelig for alle. Jeg er sikker på at mora mi hadde klart det, bare ved å handle maten på Kiwi. Quote:
Fly f.eks. 12 ganger til Madrid for ca 2300kr = 27 500kr og du kan ta ut en tur i 1.kl til USA som vanligvis koster 65 000kr. Fly f.eks. 10 ganger til Barcelona for ca 1800kr = 18 000kr og du kan ta ut en tur til USA i biz som koster rundt 20 000kr med SAS Det er ikke slik at man må bruke poengene på samme type reiser som poengene tjenes for å kunne se om bonuspoeng kan være en nyttig ting å få med seg. Flyr du mellom Oslo og New York i Plus, vil du etter ca 5 turer kunne ta ut en reise i business. Opptjening og uttak finner du på sas.no |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Trådtittel: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng Det vil si at forsinkelser på longhual, kontrakter i spania m.v. henvises til de respektive tråder! </mod>
![]() |
#219 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#220 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Quote:
(Så fikk man vel ta en tur innom eurobonussidene og se at opptjeningen jammen hadde bedret seg siden sist.) Quote:
Jeg er offisielt overrasket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |