Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-02-2014, 08:06   #201
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Med mine 100 reisedøgn - stort sett i Norge er erfaringene at SAS og Norwegian stort har like priser for oss som har en reisepolicy om å booke så tidlig som mulig. Ofte SAS den ene veien og Norwegian den andre...
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2014, 08:59   #202
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
I gjennomsnitt sparte jeg et laken på en hver t/r ved å velge riktig selskap. For å vise at ikke dette var noen tilfeldighet, så kan du sjekke avgang morgenen førstkommende mandag og retur på ettermiddag/kvelden samme dag.
Da har du i så fall vært i den utrolige situasjonen at du - i gjennomsnitt - har bestilt billettene dine nøyaktig tre dager før avreise, fordi det er da - og kun da - at prisforskjellen i Go/LowFare mellom SAS og Norwegian er på 500 kroner eller mer (tar forbehold om helt fulle fly og dyrere bookingklasser).

I ditt eksempel viser du til førstkommende mandag, og da har SAS alle sine avganger priset til 1769 kroner, mens Norwegian ligger på 1299 kroner. Hvis du hadde bestilt DY et døgn nærmere avgang, ville forskjellen vært på under 200 kroner, mens en avgang på f. eks. tirsdag - bestilt idag (som i ditt eksempel) - gir en gjennomsnittlig prisdifferanse på like i overkant av 200 kroner - også det i Norwegians favør.

Du kan med andre ord være godt fornøyd med hvor besparelsen din, i og med at du fant smutthullet i autoprisingen mellom SK/DY, men samtidig kunne du også ha spart vesentlig mer ved å bestille bare et lite døgn tidligere - eller enda bedre; tre døgn tidligere - så du har fortsatt en vei å gå før du blir regnskapskontorets favoritt

I diskusjonen om forretningsreisendes tilsynelatende bevisstløse valg av SAS i bonuspoengdopets tunge rus, føler jeg at et meget viktig moment utelates --> bedriftsavtalene. For selv om Norwegian - i min bok - gjennomgående er 200 kroner rimeligere på de fleste avganger (før ev. tillegg), er det en annen virkelighet som gjelder for forretningsreisende med egne avtaler med f. eks. SAS. Jeg har bl.a. tilgang til Go-billetter for litt over tusenlappen, mens hvermannsen som bestiller på sas.no må ut med 1769 kroner på samme tidspunkt. Det er også rabatter på Plus Full Flex, som gjør billetten omtrent lik i pris som DYs Flex.

Jeg vil anta at praksisen er lik for andre bedrifter - og trolig også for de som har avtale med Norwegian...? Legg til at SAS med noen bedriftsavtaler også gir utvidet fleksibilitet i Go, og da har man en nokså uslåelig pakke - både mht. innhold og på pris. Jeg kan som sagt ikke svare for Norwegians bedriftsavtaler, men for meg vil det nærmest være hjernedødt å velge noe annet enn SAS - enten jeg bestiller lang eller kort tid før avreise.

Privat er selvsagt en helt annen sak. Da har det faktisk vært en liten overvekt av DY etter at bonuspoengene kom tilbake, noe jeg tror reflekterer tendensen blant fritidsreisende. De velger pris foran bonus. Norwegian har i hvert fall ikke færre fritidsreisende nå enn tidligere, snarere tvert i mot. Men så er det jo ikke de som gir de virkelig store pengene i kassen heller...
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2014, 15:39   #203
TRjumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ja, eller at man liker blå hale kontra andre farger, osv. Sikkert mange variabler som kan spille inn, men mange av disse var folk nok oppmerksomme på også før bonus ble gjeninnført, og spiller isolert sett neppe noen større rolle med enn uten bonus. Om man så ser en markant effekt i flytting fra DY til SK (og da kanskje spesielt for forretningsreisende) så er det mye som taler for at en viktig del av årsaken er bonus (hvis nå SAS ikke samtidig har kuttet priser, satt inn avganger på bedre tidspunkter, osv.; alt dette kan man imidlertid enkelt kontrollere for om man har data nok).

Hvis det Randulfb har observert litt tilfeldig er tilfellet så bør det vel også være en bekymring for de som har argumentert sterkt for gjeninnføring. Hva som er tilfellet vet vi vel ikke enda.
Og al balladen om forsinkelserne og behandling af kunder, samt social dumping osv osv., har intet at sige i den sammenhæng? Jeg forstår ikke du kan være så skråsikker på det.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2014, 16:03   #204
Wahoo
ScanFlyer Molded

For dere som er interessert i detaljer om innenriks-priser, SAS vs DY

Masteroppgave PDF

Legg forøvrig merke til at det lønner seg å bestille billetten mellom ca 42-21 dager
før avreise (ikke si det til noen !!)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Bestill.jpg
Views:	949
Size:	47.4 KB
ID:	36217  

Last edited by Wahoo; 01-02-2014 at 16:13.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2014, 17:58   #205
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Og al balladen om forsinkelserne og behandling af kunder, samt social dumping osv osv., har intet at sige i den sammenhæng? Jeg forstår ikke du kan være så skråsikker på det.
Nei, jeg er ikke sikker. Er du?

Forsinkelsene på LH vil jeg tro folk oppfatter som fullstendig irrelevant for innenriks trafikk, og sosial dumping tror jeg personlig det legges liten vekt på (bla fordi det nok ikke er opplagt for oss passasjerer at alt en del i bransjen mener er sosial dumping rent faktisk oppfattes som dette).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2014, 18:16   #206
LN-WIC
ScanFlyer Blue

Quote:
Nei, jeg er ikke sikker. Er du?

Forsinkelsene på LH vil jeg tro folk oppfatter som fullstendig irrelevant for innenriks trafikk, og sosial dumping tror jeg personlig det legges liten vekt på (bla fordi det nok ikke er opplagt for oss passasjerer at alt en del i bransjen mener er sosial dumping rent faktisk oppfattes som dette).
Det har du sansynligvis delvis rett i. Men for noen kan all den negative omtalen Norwegian LH har fått virke negativt, for Norwegian i sin helhet.
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2014, 18:23   #207
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-WIC View Post
Det har du sansynligvis delvis rett i. Men for noen kan all den negative omtalen Norwegian LH har fått virke negativt, for Norwegian i sin helhet.
Kanskje, men nå har DY operert innenlands i snart 12 år, og jeg antar at nokså mange har gjort seg egne erfaringer om hvor lite problemer det innebærer. I tillegg er det vel flust av folk som fortsatt booker DY på long haul, men hvem vet. At noen påvirkes av dette er sikkert rett, men jeg tror ikke dette viser seg i særlig grad på innenlands.
Old 01-02-2014, 20:41   #208
TRjumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Kanskje, men nå har DY operert innenlands i snart 12 år, og jeg antar at nokså mange har gjort seg egne erfaringer om hvor lite problemer det innebærer. I tillegg er det vel flust av folk som fortsatt booker DY på long haul, men hvem vet. At noen påvirkes av dette er sikkert rett, men jeg tror ikke dette viser seg i særlig grad på innenlands.
Men det er vel først det sidste års tid de har opsagt pensionsaftaler, opsagt fastansatte for at tvinge dem i vikarbureau samt opstartet et Longhaul selskabmed skandaløs ringe service. Eller hva'? Jeg tror det også påvirker en andel af kunderne.
Old 01-02-2014, 20:45   #209
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Men det er vel først det sidste års tid de har opsagt pensionsaftaler, opsagt fastansatte for at tvinge dem i vikarbureau samt opstartet et Longhaul selskabmed skandaløs ringe service. Eller hva'? Jeg tror det også påvirker en andel af kunderne.
Jeg betviler ikke at dette påvirker noen, men jeg tror ikke dette vil ha nevneverdig effekt når man aggregerer opp over alle kundene. Det er godt mulig man kan spore en viss effekt av long haul problematikken på trafikken på norsk innenriks, men jeg betviler meget sterkt at den effekten er spesielt sterk.

Oppsagte pensjonsavtaler? Det er vel en rettsavgjørelse som sier at dette skal på plass igjen (og andre flyselskaper har vel også rettstvister med sine ansatte uten at dette synes å påvirke etterspørselen etter disse selskapenes tjenester).
Old 01-02-2014, 21:26   #210
TRjumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg betviler ikke at dette påvirker noen, men jeg tror ikke dette vil ha nevneverdig effekt når man aggregerer opp over alle kundene. Det er godt mulig man kan spore en viss effekt av long haul problematikken på trafikken på norsk innenriks, men jeg betviler meget sterkt at den effekten er spesielt sterk.

Oppsagte pensjonsavtaler? Det er vel en rettsavgjørelse som sier at dette skal på plass igjen (og andre flyselskaper har vel også rettstvister med sine ansatte uten at dette synes å påvirke etterspørselen etter disse selskapenes tjenester).
Men igen, du tror....
Jeg tror at det kan påvirke, og specielt i det dyrere segment, som er der hvor de fleste penge tjenes.
Angående pensionen, når du nu griber fat i den, var det vel et temmelig større overgreb end mange andre ansatte i og udenfor flyvebranchen har været udsat for. At det så viste sig at være helt i strid med gældende ret viser vel bare endnu mere hvor usympatisk ledelsen i selskabet er. Tror jeg.
Old 03-02-2014, 10:15   #211
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Når man flyr på Plus hos SAS så er det doble poeng - altså 5 t/r som skal til for å få en gratistur, så da er man i prinsippet oppe i 20%.
Får du en Plus-billett i bonus? Hvis ikke må du redusere den prosenten din, jeg antar vesentlig. Videre må man huske på at regnestykket forutsetter at verdien av bonusbilletten er den samme som verdien av enkeltbillettene man kjøper på forhånd. Det er neppe tilfellet. Videre faller prosentsatsen av at man må betale avgiftene på bonusturen.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2014, 10:28   #212
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Siktet egentlig til å ta ut langdistanse foran gardinen, enten med SAS eller *A. Det er da man virkelig kan spare betydelige penger i forhold til å kjøpe en vanlig billett.
For det første er dette ikke oppnåelig for de fleste EB-medlemmer og for det andre må man likevel ha lagt en betydelig sum inn i utgangspunktet for å få tak i en slik billett - i form av poenggivende aktiviteter. Jeg blir overrasket om denne typen billetter skiller seg vesentlig fra andre i form av at man må ha brukt cirka ti++ ganger verdien av det man får ut, men ser gjerne noen gjøre regnestykket.

Quote:
Det må være mange sjeler med dårlig økonomisk sans der ute, evt altfor mye penger.
Eksistensen av "Luksusfellen" skulle tilsi det, ja, om enn ikke i like stor grad som eksistensen av dette. (Før dette lønner seg må man handle for nærmere 7000 kroner...)
Old 03-02-2014, 11:39   #213
ghostern
ScanFlyer Blue

Om Norwegian faktisk kjem til å leggje ned/kutte i ruter som følgje av bonuspoeng skal eg ikkje seie noko om, men det er jo sjølvsagt at bonuspoeng har påverknad i val av flyselskap. Kvifor skulle selskapa ellers ha interesse av å innføre det?

Det er jo drøssevis av postar her inne på flyprat der folk anbefaler det og det selskapet/bookingklassen pga ekstra bonuspoeng. Då er det jo poenga du betaler for.

Dette er fair enough, men det blir jo då merkeleg og samstundes påstå at dette ikkje har ein innverknad. For Norwegian som stort sett kun konkurrerar på pris får dei auka konkurranse av SAS når sistnemnde kan få eit ekstra kort å spele på. Om dette er greit eller ikkje er ein heilt fair diskusjon, men det verkar ikkje som om det er dette som faktisk blir diskutert.

Om innverknaden faktisk er stor nok til å påverke rutetilbodet aner eg ikkje. Eg registerer berre at i fleire og fleire bransjer kjem det slike medlemskort og kredittkort. Eg har sjølv både SAS EB og Trumf Visa, sidan det ikkje kostar noko og det gir meg peng/poeng, men eg liker ikkje utviklinga at ein må betale meir (ikkje få cashback) om ein ikkje har kort innan den og den butikken. Eit jævla mas med alle desse korta
ghostern is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2014, 13:02   #214
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Og varer og tjenester blir utvilsomt dyrere (for de fleste) av bonuspoeng, for det koster å administrere, og noen må dekke kostnadene ved at du får reise "gratis" eller får trumf-rabatt på en vannkoker eller et hotellopphold. Men det skaper arbeidsplasser, og det er ikke så dumt. Og folk får noe å drive med, når de kan jakte på poeng og tilbud. Det er vel også bra
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2014, 13:32   #215
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by ghostern View Post
Om Norwegian faktisk kjem til å leggje ned/kutte i ruter som følgje av bonuspoeng skal eg ikkje seie noko om, men det er jo sjølvsagt at bonuspoeng har påverknad i val av flyselskap. Kvifor skulle selskapa ellers ha interesse av å innføre det?

Det er jo drøssevis av postar her inne på flyprat der folk anbefaler det og det selskapet/bookingklassen pga ekstra bonuspoeng. Då er det jo poenga du betaler for.

Dette er fair enough, men det blir jo då merkeleg og samstundes påstå at dette ikkje har ein innverknad. For Norwegian som stort sett kun konkurrerar på pris får dei auka konkurranse av SAS når sistnemnde kan få eit ekstra kort å spele på. Om dette er greit eller ikkje er ein heilt fair diskusjon, men det verkar ikkje som om det er dette som faktisk blir diskutert.

Om innverknaden faktisk er stor nok til å påverke rutetilbodet aner eg ikkje. Eg registerer berre at i fleire og fleire bransjer kjem det slike medlemskort og kredittkort. Eg har sjølv både SAS EB og Trumf Visa, sidan det ikkje kostar noko og det gir meg peng/poeng, men eg liker ikkje utviklinga at ein må betale meir (ikkje få cashback) om ein ikkje har kort innan den og den butikken. Eit jævla mas med alle desse korta
Det siste er eg veldig einig i. No har vi jo fleire kort i heimen enn kva ein klarer å bære. Ein jaktar jo nokre små-kroner hist og pist. Men når stort sett heile løna til to personar her i huset minus huslån og straum skal inn/ut av eit kort i løpet av året, så blir det temmeleg mykje omsetning og nokre prosent/poeng her og der blir signifikante beløp. Og som nokon andre skriv her, ein eller anna må betale for at eg skal kunne få fleire tusen i bonus/utbytte/kick-back/rabatt kvart år...
Old 03-02-2014, 13:45   #216
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Men det skaper arbeidsplasser, og det er ikke så dumt. Og folk får noe å drive med, når de kan jakte på poeng og tilbud. Det er vel også bra
Tja, det finnes vel mer fornuftige ting å bruke arbeidskraft på enn å fordyre varer og tjenester, samtidig som det gjøre det mer komplisert og tidkrevende å være forbruker. Styrer av prinsipp mest mulig unna en kupongklippertilværelse.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2014, 17:49   #217
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
For det første er dette ikke oppnåelig for de fleste EB-medlemmer og for det andre må man likevel ha lagt en betydelig sum inn i utgangspunktet for å få tak i en slik billett
Sikker på dette?

Å oppnå 100 000 poeng over en 5-årsperiode dersom man flyr litt eller flyr bittelitt og har et SAS kredittkort eller trumf visakort er helt overkommelig for alle.
Jeg er sikker på at mora mi hadde klart det, bare ved å handle maten på Kiwi.
Quote:
FJeg blir overrasket om denne typen billetter skiller seg vesentlig fra andre i form av at man må ha brukt cirka ti++ ganger verdien av det man får ut, men ser gjerne noen gjøre regnestykket.
Da blir du overrasket.
Fly f.eks. 12 ganger til Madrid for ca 2300kr = 27 500kr og du kan ta ut en tur i 1.kl til USA som vanligvis koster 65 000kr.
Fly f.eks. 10 ganger til Barcelona for ca 1800kr = 18 000kr og du kan ta ut en tur til USA i biz som koster rundt 20 000kr med SAS

Det er ikke slik at man må bruke poengene på samme type reiser som poengene tjenes for å kunne se om bonuspoeng kan være en nyttig ting å få med seg.

Flyr du mellom Oslo og New York i Plus, vil du etter ca 5 turer kunne ta ut en reise i business. Opptjening og uttak finner du på sas.no
Old 03-02-2014, 17:52   #218
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Trådtittel: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng

Det vil si at forsinkelser på longhual, kontrakter i spania m.v. henvises til de respektive tråder!
</mod>

Old 03-02-2014, 21:01   #219
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Får du en Plus-billett i bonus? Hvis ikke må du redusere den prosenten din, jeg antar vesentlig. Videre må man huske på at regnestykket forutsetter at verdien av bonusbilletten er den samme som verdien av enkeltbillettene man kjøper på forhånd. Det er neppe tilfellet. Videre faller prosentsatsen av at man må betale avgiftene på bonusturen.
Jeg skrev rent faktisk "i prinsippet". Det er endel variabler man må ta hensyn til, men i prinsippet trenger man 5 t/r for å få seg en "gratis" innenriks tur - selv om den er i Go.
Old 04-02-2014, 00:23   #220
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Sikker på dette?

Å oppnå 100 000 poeng over en 5-årsperiode dersom man flyr litt eller flyr bittelitt og har et SAS kredittkort eller trumf visakort er helt overkommelig for alle.
Jeg er sikker på at mora mi hadde klart det, bare ved å handle maten på Kiwi.
Dette har jeg forsåvidt ikke tenkt på, men i så fall fall er det jo ingen grunn til å kjempe for få dele ut poeng på flyturer.

Quote:
Fly f.eks. 10 ganger til Barcelona for ca 1800kr = 18 000kr og du kan ta ut en tur til USA i biz som koster rundt 20 000kr med SAS
Jeg skulle gjerne sett poengberegningene her. Den barcelonaturen har jeg tatt med SAS og om jeg så skulle tatt den ni ganger til, ville det gitt nok poeng til en enveisbillett innenlands. Men opptjeningsregler kan vel kanskje ha endret seg.

(Så fikk man vel ta en tur innom eurobonussidene og se at opptjeningen jammen hadde bedret seg siden sist.)

Quote:
Det er ikke slik at man må bruke poengene på samme type reiser som poengene tjenes for å kunne se om bonuspoeng kan være en nyttig ting å få med seg.
Nei, for all del, men det er vanskelig å se forretningen i å dele ut en bonusbillett som koster det dobbelt av det de tjente på flygningene som genererte poengene. Jeg ville derfor forventet at det var et visst samsvar mellom forbruk og det man fikk tilbake. Men for all del, det er jo SAS, og slik er det visst ikke.

Jeg er offisielt overrasket.
Reply

Posting Rules