![]() |
|
![]() |
#101 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er relativt enkelt paa norsk innenriks aa faa tilgang til det samme som gullkundene: Det er bare aa kjoepe en fleksibel billett. En slik billett du er livredd for at folk skal slutte aa kjoepe hos Norwegian. Og hva du faar igjen for en slik billett, det har i hoeyeste grad med konkurranseparametre aa gjoere. Innenriks Norge er det ingen fordeler gullkunder nyter godt av, som lounger, etc. Ja, du kan velge seter paa de billigste billettene, men en kunde paa fullpris har faktisk bedre vilkaar enn en gullkunde paa billigbillett da kunden med fullprisbillett har fleksibilitet. Det at kunder innenriks kan opptjene status og er interessert i aa gjoere dette er for reiser internasjonalt. Det at SAS sine konkurrenter (nettverksselskaper som BA, KLM etc) har full opptjeningsmulighet i hele sitt nettverk og mulighet for aa gi sine lojale kunder status paa bakgrunn av all reising via deres flyselskap er konkurrensehemmende for SAS mot disse (og ikke DY) siden SAS har saapass mange flighter innenriks Norge. Og da er vi tilbake til konkurranseparametre igjen. Folk som er lojale mottar en bedre service enn andre. Er det noe Norwegian er redd for, er det jo bare aa gi fordeler for deres lojale kunder (feks. via noe saa enkelt som segmentberegning. Flyr du 15 flighter faar du soelv, 40 flighter faar du gull og samme vilkaar som ved en fullprisbillett (minus fleksibilitet). Saa konklusjonen blir den samme som tidligere: Effekten av dette er meget uklart og at det vil oeke prisene er tvilsomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg tror kanskje flere burde evne å se flere sider en bare sin egen i denne diskusjonen jeg. Du som åpenbart er optatt av dette burde også sette deg bedre inn i hva et bonusprogram faktisk er, og ikke være opptatt av kun status, og hvordan dette oppnås og oprettholdes. Ei heller hva gamle analyser viser i en vedren som suser videre ganske fort, spesielt i denne bransjen. Men nok om det, tror uansett ikke vi blir enige her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Dersom man utdeler Bonus, sa ma man samtidlig ogsa diskutere na disse poenger skal löses inn. Folk vil löse inn poenger eksakt ved disse tider hvor traffiken er höyt, dvs nar man har fulle fly. Dette betyr at man mister revenue da man ma gi noen plasser bort til Bonus. Og dette tapte inntekter kommer ikke tilbake i off-season. Og folk vil ikke bare löse inn poenger til ferie ut i Europa, men ogsa i peak-traffikken innen Norge, da billettene er dyr og man far en dyr avgang relativ billig til bare noen tusen poenger. Gir man ikke muligheten til uttak, sa blir Bonus Programm ödelagt. Og ogsa her taper du inntekter, siden du kan fylle disse flyene i peak hour med local demand uten bonus. Bonus er ikke for fritt, Bonus koster. Og disse kostnader fraktueres inn i prisene. Ergo vil prisene gar opp ogsa innenriks dersom Bonus kommer.
![]() |
![]() |
#105 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Nå er det vel enkelte gullkunder her inne som har sagt at det er fordeler med å være gullkunde innenlands, f.eks. i form av prioritet på ventelister og assistanse ved irr. Quote:
Så konklusjonen min er vel at hvorvidt denne effekten skal være stor nok til å diktere bonus innenlands har jeg litt problemer med å forstå. ![]() Last edited by TOS; 14-02-2012 at 21:52. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#108 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Om jeg ikke husker feil så la KL ned sin AMS-KRS-AMS rute ( for en stund ) da det "kun" var oljefolk med GULL som dro på bonusreiser til det store utland og dermed ødela lønnsomheten på ruten. Correct me if i'm wrong |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg synes det er spesielt vanskelig å ta dette seriøst sett hen til at DY faktisk har økt frekvensen på nær sagt alle de ruter som skulle nedlegges/kuttes. Hva tror folket? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
TOS (flyplassen, vel og merke) er et fint eksempel. Fem daglige DY-avganger før bonus. Deretter "truet" DY med en nedsabling av tilbudet om bonusen ble innført, ned til to avganger, var det vel. Få måneder etter innføringen, så økes tilbudet til seks avganger. Jeg finner det mer sannsynlig enn ikke at DY var nokså klar over at de ikke kom til å trekke seg ut av diverse ruter slik de truet med. Altså at det var mer taktikkeri enn noe de mente å gjennomføre. Men det er jo bare min tolkning, belegg for dette har jeg nokså åpenbart ikke utover nevnte observasjoner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For Tromsøs del så tror jeg det skulle skjedd dramatiske ting for at rutekuttene skulle blitt i den størrelsesorden du indikerer. Last edited by TOS; 29-01-2014 at 14:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Men har DY noe å vinne på å overdrive dette? Hva skulle motivet være? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men at DY vil komme til at bruge det som undskyldning, hvis de på et tidspunkt igen går fra 6 daglige tilbage til 5 vil nok ikke være nogen overraskelse. PR-strategien er jo tydeligvis at alt er andres skyld ![]()
![]() |
![]() |
#116 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Noe vanskeligere å forstå seg på. Men jeg utelukker vel ikke at DY gjerne kan ønske seg en omkamp om bonusgjenåpningen. Som nevnt, jeg fortolker dette. Jeg VET jo ikke før DY offentliggjør intern kommunikasjon og det skjer vel ikke med det første. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Om DY mener de ikke kan konkurere med SK sitt EB står de fritt til og bedre sitt bonusprogram.
Om de mener de ikke kan konkurere med EB er det vel et tegn på at bonusprogrammet til DY ikke er godt nok! |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Men det vil jeg. Virker bedre uttad og skyte den store ulven og skylde på dens rovdrift, enn at rutene ( dette står for min gjetning ) ikke tilsier 189 seter's materiell, og som sådan ikke er lønnsomt gjennom en hel sesong.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Heisann!
Bare bambus av "komiske" Skånevik.. Vil vel få fokuset bort fra alle problemene de har hatt i det siste i media, og "ta" noen andre.. Vi som flyr mye flyr med det som er hensiktsmessig. JA, jeg flyr nok til å triple gullkravet på SAS, men bruker Norwegian når det er best. Neste uke bruker jeg dem til London, i slutten av mnd til Riga... SÅ bonustullet kan hun bare slutte med, da får de selv opprette et bonussystem som er bedre enn det de har i dag! Syting og bæring hjelper ikke! DY/DU vil selv inn på markeder andre vil beskytte, og så skal de ha beskyttelse her hjemme? Tøv! God bedring! Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |