![]() |
|
![]() |
#121 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det blir jo bare dumt av Norwegian, fordi det ikke stemmer med dette hva de selv har annsonsert i pressen tidligere.
Dersom man leser presentasjonen som selskap selv la ut i forbindelse med Q3 resultat, sa finner man at Norwegian ikke kutter, men heller öker innenlands S14 vs. S13. (Finnes pa side 17) Pa 8 av 16 innenlands-ruter fra OSL blir det en ökning i antall frekvenser, netto 11 ytterligere daglige frekvenser som tilsvarer 2.000 seter inn og 2.000 seter ut av OSL. http://www.norwegian.no/Global/norwa...esentation.pdf Dersom man virkelig kommer a kutte na, sa er det vel neppe pga av bonus-poeng men kanskje pga av faktum at marked ikke etterspörer all disse ekstra seter.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Å legge skylden på noen andre for svakheter i egen drift har jo vært en åpenbar taktikk lenge fra Norwegian sin side - å skylde på Eurobonus vil jeg tro at alle som reiser litt ser glatt igjennom som vås.
Men Skånvik kommenterer jo faktisk at de ikke har noe grunnlag per i dag for å si at de "rammes" av at bonus er tillatt - men å si noe annet ville jo samtidig vært en innrømmelse av at Norwegian Rewards ikke holder mål.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hvorfor er det interessant hvor lite godt Norwegian Rewards er? Det er jo ikke et lojalitetsprogram i tradisjonell forstand, og hvorfor er det bedre at selskapene konkurrerer på hvor godt bonusprogram de har heller enn at de konkurrerer på f.eks. pris? Last edited by TOS; 29-01-2014 at 23:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Om ikke Norwegian, som et jevnstort selskap som SAS i Norge, ikke klarer å tiltrekke seg kunder (uavhengig av grunn), så er det ene og alene Norwegians eget ansvar og egen skyld. At de skylder på bonus blir en avsporing av det som i så fall er det reelle problemet. Minner om at flyselskapene ikke akkurat er alene om slike programmer, og konkurranse på like vilkår (som Norwegian sier de er så opptatte av) handler om å kunne konkurrere på andre områder enn bare pris alene.
Det er lov å konkurrere på kun pris om man ønsker det, men snu på problemstillingen - hvorfor skal de som vil konkurrere med andre faktorer nektes å gjøre det? Hvordan er det fri konkurranse? Jeg skrev ikke at det var spesielt interessant, jeg skrev at om Skånvik hadde lagt all skyld på innføringen av Eurobonus så ville det samtidig vært en innrømmelse og påstand om at Norwegian Rewards ikke er særlig bra.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg skjønner jo at jeg fortsatt ikke har klart å forklare hva som er de fundamentale forskjellene på å konkurrere på pris, kvalitet, frekvens og andre ting på den ene siden, og bonus på den andre siden. Jeg får ta det til etterretning, men minner om at det er forskjell på egenskaper ved produktene som nevnes først, og det å hente ut fordeler basert på historisk kjøp. Det er kanskje også verdt å minne om at slik bonus stort sett bare er et "problem" hvis konkurransen er begrenset (for de som vil føle et behov for å trekke inn andre former for bonus som er tillatt).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg har ikke sagt noe om at det ene er bedre enn det andre i forhold til konkurranseproblematikken. Utover det er det vel neppe noen tvil om at Norwegian Rewards fungerer mer som et cash back system, enn som et lojalitetsprogram (som Eurobonus er).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
SAS har vel fortsatt forbud mot å selge innenriksbilletter i Norge til under kostpris. Mens DY kan sette prisen sin så lavt de selv vil. Hvordan kan dette rettferdiggjøres nå når selskapene er nesten like store?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
I praksis er vel begge produktene et cash back system.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Vel, du får snakke med de som reiser mye om de vurderer disse to ordningene som tilsvarende. Det er blant annet noe knyttet til status (og dermed prioriteringer ved uregelmessigheter/fulle fly osv.) som visstnok er litt viktig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
SAS argumenterte vel forøvrig i den saken du sannsynligvis refererer til at flere av de tyngste utgiftspostene var faste (kostnader til fly & personell). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]()
Vi kan vel konkludere etter 8 måneder med bonus at KT sin beregninger ikke er verdt mer enn servietten de ble kladdet på, muligens de er blitt så usikre på sine måter å regne på at det er derfor de ikke heller greier å fatte en avgjørelse i saken om innkjøpssamarbeid mellom ICA og Norgesgruppen. ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Så du tror at kr 199,- OSL-BGO dekker fuel, handlingkostnader og avgifter? Mens SAS som, ifølge media har crew som tjener mindre enn de til DY, handlingkostnad som faktisk er lavere enn DY sine, ikke klarer å få ned sine laveste priser til samme nivå? Kostnader til fly og personell er en kostnad som er der uansett om flyet er i lufta (produksjon) eller ikke. Har forstått det slik at du er økonom, da burde du og vite at dette er faste kostnader per def...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg vet ikke om 199,- (eller 249,-? om man ser på andre selskaper) dekker utgiftene, men det gjør de neppe om alle billettene selges til denne prisen. Det gjør man jo ikke, så da må du evt finne ut hva det koster selskapet å ta med en ekstra passasjer på en avgang som uansett går. Da vil jeg tro at 199,- godt kan dekke det lille ekstra av kostnader. SAS har forøvrig fortsatt høyere kostnader enn DY. Jeg kjenner litt til forskjellen på faste og variable kostnader, ja. Fly og personell kan brukes på andre ruter, så det er nok ikke så enkelt som å hevde at dette er faste kostnader om man ser på en spesifikk avgang eller rute. Problemstillingen med skillet faste kontra variable kostnader gikk på hva prisen man solgte billettene for skulle dekke, og SAS mente vel (fritt etter hukommelsen) at man ikke skulle kreve at prisen måtte dekke det som uansett var faste kostnader (dvs. så lenge prisen dekket de variable kostnadene som de argumenterte for var lave, så var det ikke rovprising). Last edited by TOS; 30-01-2014 at 00:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,894
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
En slik uttalelse er vel dessverre bare nok et "bevis" for at jeg ikke har lykkes (stikkordene her er endringer i andre forhold som kan påvirke etterspørsel og lønnsomhet). Vi vet vel strengt tatt ikke hva som ville skjedd de siste 8 månedene uten bonus, og vi vet vel heller ikke hva som kommer til å skje (planleggingshorisonten for ruter er vel ofte relativt lang).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 30-01-2014 at 08:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |