![]() |
|
|
![]() |
#11 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Kjos selv har sikkert ikke sikred sitt eget fuel forbruk til sitt bil, men selskap Norwegian har gjort dette og det vises i de diverse finansielle annsonseringer (månedstall/kvartalstall). Jeg bare lurer som SAS har sikred seg på samme måte, fordi det finnes ikke like notiser i deres finansielle rapporter. Man bare hører "vi er on-track med kostnadsbesparelser". Men har de sikred seg god nok???
Likevel bør det her nevnes to ting, som man skulle huske. Prisen er rent psykologi, fordi tilbyd overstigger etterspørelsen for tida. Spekulasjonen om Contango har kommet nesten til full stopp. En hundretalls tankere ligger ved kaien... Saudi-Arabia har senked ned sitt produksjon, likevel er OPEC ikke en meget homogent kartell og mens den ene senker sitt produksjon, så øker den andre. Russland pumper olja som fæn. Prisen svinger her nå rett og slett av politiske omstendinger, men ikke pga av etterspørelsen. Tenk litt om Iran, tenk litt om Iraq... Også notisverdig er en studie fra Deutsche Bank som viser at de vestlige Industrie-nasjoner hadde sitt "Peak-Oil" (dvs demand) 2005 og 2006. Her begynner faktisk etterspørelsen å sinke litt, men merkbart og langvarig. Rett og slett fordi konsumenter er ikke lengre villige a betale de høye priser som kreves fra tid til tid. I samme studie estimerer man en globalt Peak Oil for 2016. Det er en god del år tilbake, da den saudiske oljeminister Herr Jamani fortalte en perpleks publikum denne setning: Steinalderen kom ikke til slutt fordi det fantes ikke lengre stein. Oljealderen vil ikke komme til slutt fordi vi har ikke lengre olja. Dette ble sagt i 70-tallene kort etter den daværende oljekrisen som sendte prisene til himmels. Idag viser seg, mannen har rett. Men, om man husker all dette skrived over, så skulle man også forberede seg for ganske voldsomme svinger i den neste 10 års. Den store verdenspolitiken vil spille en stor rulle. Nummer 1 er Iran, som er med nesten 20% en produsent som kan ikke erstattes dersom det kommer til konflikt over deres atomvåpen-programm. Hver selskap, uansett om de driver business i flyverden eller en annen virksomhet, skulle forberede seg på en pris mellom 70$ og 200$ hver fat. Undergrensen kan forklares med faktum at den russiske statsfinanser er bygget på denne kursen og Russland vil finansiell kollabere dersom prisen faller i kort tid for en lengre periode under denne prisen. Og selvsagt vil Moskva da sette igang politiske midler for å få prisen opp. Feel Air og 70$/fat. Naja, drømmesløtter skal de har men jeg tror oljeprisen er deres minste problem. Med den finansielle fett-polster som de har kommer de seg aldri i lufta for å bli. Bare tenk hvor mye NOK*kis det trengte å starte opp Norwegian og holde seg i lufta de første forlust-rike årene. Under 1 Milliard NOK kapital er en satsing som Feel har i hodet bare dømt til å dø.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok et offer for oljeprisen... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 29-07-2008 10:35 |
Oljeprisen er plagsom også i Russland | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-06-2008 18:10 |
Ryanair bommet på oljeprisen | CK | Flyforum | 3 | 28-09-2006 23:48 |
Oljeprisen truer lavprisbilletter | sail4fun | Flyforum | 8 | 15-07-2006 00:46 |
Oljeprisen svir for Norwegian | CK | Flyforum | 14 | 06-04-2005 17:13 |