Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-06-2008, 22:38   #161
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Jeg er ikke så bekymret for flere av mine tidligere kollegaer i flybransjen heller. De fleste er temmelig oppegående, og vil ikke ha problemer med å gå over til andre bransjer. Flere har gjort, eller vurderer, å slutte i bransjen også, pga at den er pill gjennom råtten, med tanke på opptakskrav og ansettelser, pris på utdanning og lønn, fagforeninger og kutt.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Saa bruk huet litt, verden er tross alt litt mer enn akkurat deg..
Dette har ikke noe med meg å gjøre.
Jeg gidder ikke senke meg ned på ditt ordbruk, men dette har faktisk med det som kommer ETTER OSS å gjøre. Kanskje ikke viktig for deg og mange andre der borte, men jeg bryr meg faktisk om det.

Mine to år i USA gjør at jeg kjenner litt til bilbruken der borte, og jeg har minimal sympati for de som får svi for høyere drivstoffpriser. Man trenger jo tross alt ikke V8 for å kjøre på Walmart, selv om man vil fylle opp med bud-light og chips.

Kanskje det må en skikkelig støkk til i verdensøkonomien før vi får de omveltninger som må til. Noen vil sikkert gå tapt på slagmarken, men tiden er vel kommen for å innse at hvis vi bruker jorden slik som nå i noen år til, så vil det bare gå nedover etter det.
Old 06-06-2008, 22:46   #162
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg er ikke så bekymret for flere av mine tidligere kollegaer i flybransjen heller. De fleste er temmelig oppegående, og vil ikke ha problemer med å gå over til andre bransjer. Flere har gjort, eller vurderer, å slutte i bransjen også, pga at den er pill gjennom råtten, med tanke på opptakskrav og ansettelser, pris på utdanning og lønn, fagforeninger og kutt.

Dette har ikke noe med meg å gjøre.
Jeg gidder ikke senke meg ned på ditt ordbruk, men dette har faktisk med det som kommer ETTER OSS å gjøre. Kanskje ikke viktig for deg og mange andre der borte, men jeg bryr meg faktisk om det.

Mine to år i USA gjør at jeg kjenner litt til bilbruken der borte, og jeg har minimal sympati for de som får svi for høyere drivstoffpriser. Man trenger jo tross alt ikke V8 for å kjøre på Walmart, selv om man vil fylle opp med bud-light og chips.

Kanskje det må en skikkelig støkk til i verdensøkonomien før vi får de omveltninger som må til. Noen vil sikkert gå tapt på slagmarken, men tiden er vel kommen for å innse at hvis vi bruker jorden slik som nå i noen år til, så vil det bare gå nedover etter det.
LOL, tenkte ikke paa kun de du kjenner, tenkte paa bransjen generelt

Man skulle nesten ikke tro at du hadde bodd her et par aar. Verre mytebeskrivelse har jeg aldri hoert maken til. Er paa vei ut doera naa, skal telle hvor mange V8ere jeg ser paa vei hjem.

Stoekket i verdensoekonomien er vel greit. Saa lenge det ikke gaar ut over deg

Igjen, er enig med deg, det trenges forandring. Men ikke paa denne maaten
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2008, 22:47   #163
Utflyttet
Ute på tur

Det jeg er mer interessert i er hva som må til for å få en finansbransje under mer kontroll, vi har vært nå igjennom like scenarioer med opphausing av prising for å tjene "markedskrefter", aka investeringsbankene, i de fleste industrier, og seinest gikk det til helvete i boliglån, nå skulle det ikke forundre meg om oljen er neste ut.

Det finnes faktisk ikke noe leverings-press i olje-markedet, og dette som skjer nå, som er variansjoner på 5-10% i en råvare sine priser pr dag er ikke noe annet enn at det sitter en haug spekulanter som skal finne neste boble etter boliglån og gjør det de kan for å skape dette.

Går man tilbake til kapitalismen før ca Reagan var ting litt mer om at det var snakk om langsiktige verdier og vise at man var bedre enn alt man så i verden som mindre godt, nå er det utelukkende om neste kvartal over alle lik, og å presse alt mest opp på kortsiktige verdier, shorte seg når boblen sprekker og så etterlate seg et samfunn som blir mer og mer skadet av denne kortsiktige tenkingen.

Det som kommer til å vippe USA og en god del av det som i dag er "vesten" av sin verdensdominans er utelukkende egen grådighet og mangel på å styre grådige krefter uten tenke for bygging av morgendagens verden.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2008, 22:50   #164
OMW

2012 anyone?
OMW is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2008, 23:03   #165
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post

.
Hva er alternativet? Jeg har fire km til naermeste bussholdeplass. Og den bussen gaar ikke noedvendigvis i den retningen jeg skal. Hva gjoer jeg naar guttungen skal til tutor'en? Man kan ikke sende ungene ut paa veien med sykkel hvis de skal besoeke kamerater. Det er ikke trygt.

Det er mulig du kjenner til bilbruken, men du forstaar den ikke ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2008, 23:15   #166
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Jo, jeg forstår det.
Jeg mener ikke at en endring skal komme over natten i praksis, men holdningsendringen bør kanskje komme snart. Jeg håper at oljeprisen får folk til å våkne, man prøver å velge andre alternativer enn bilen der det er mulig. Er det ikke mulig, så bør det på sikt legges til rette for at det er mulig.
Selv har jeg kjørt ca 800km på de to siste dagene, på strekninger der det går buss. Hvorfor det? Jo, det er enklere, jeg kommer fra punkt til punkt på kortere tid og det er faktisk billigere. Slik det er i Norge i dag, er det jo faktisk billigere å kjøre en mann i bilen enn det er å ta buss. Da er det noe riv ruskende galt etter min mening. Hadde drivstoffet kostet 20kr pr liter og man beholdt dagens priser på buss, så hadde buss vært et reelt alternativ.
Old 06-06-2008, 23:21   #167
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er innmari lett og sitte paa sin hoeye hest og preke. Og det er alltid EN gruppe i samfunnet som faar svi mest. De fattigste. Hva tror du kjerringa jeg saa i Gulfport som talte dimes for aa kjoepe to dollar bensin har aa si til din 'kur'? Skal man tre loesninger ned over hodet til folk, maa man ha infrastrukturen paa plass foerst. Ikke 'haape paa at det orner seg'. Slik besserwisserpolitikk gjoer meg kvalm.

Vanlige folks holdninger har ingen betydning saa lenge det ikke finnes alternativer.
Radar Station KGRV3
Old 06-06-2008, 23:28   #168
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Den første endringen man får er at biler som bruker mindre blir mer populære.. Jeg har eid 4 biler i USA og alle har hatt større motor enn Passaten jeg har her, det er bare sånn det er . Å få USA ikkebilavhengig går ikke, men endre bruken går nok. Husker godt hvordan mange lot bilen stå på tomgang mens de handlet når det var kaldt, makan til sløseri.. At det svir å fylle tanken gjør ingenting.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Igjen, er enig med deg, det trenges forandring. Men ikke paa denne maaten
Hvilken måte da, dette er vel den mest effektive?

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 06-06-2008 at 23:30.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2008, 23:33   #169
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Hvorfor er det nesten bare de som bor i usa som klager?
Klager vi mer enn andre? Vel - har andre hatt 400% stigning paa 9 aar? Da jeg flyttet over fikk jeg bensin til godt under $1. Naa er det $4 per gallon. Loennsnivaaet er omtrent det samme.
Radar Station KGRV3
Old 06-06-2008, 23:43   #170
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Klager vi mer enn andre? Vel - har andre hatt 400% stigning paa 9 aar? Da jeg flyttet over fikk jeg bensin til godt under $1. Naa er det $4 per gallon. Loennsnivaaet er omtrent det samme.
Det var vel kunstig og usunt lavt for 9 år siden.. se hva det fører til mtp bilpark, forbruk og hvordan samfunnet blir bygd opp. Dette er politikk, og USA har valgt sin vei og blitt sårbare. Det var ikke lett å se at det skulle komme, men nå er det sånn og kanskje ting kan endres til det bedre. Dette er min mening, dere er sikkert uenig.

Med småfly/*mikro
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV

Last edited by STARSHIP 2; 06-06-2008 at 23:45. Reason: skriveleif
Old 07-06-2008, 02:31   #171
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Den første endringen man får er at biler som bruker mindre blir mer populære.. Jeg har eid 4 biler i USA og alle har hatt større motor enn Passaten jeg har her, det er bare sånn det er . Å få USA ikkebilavhengig går ikke, men endre bruken går nok. Husker godt hvordan mange lot bilen stå på tomgang mens de handlet når det var kaldt, makan til sløseri.. At det svir å fylle tanken gjør ingenting.http://forum.flyprat.no/newreply.php...reply&p=276338
Scanair Forum - Reply to Topic
Vel, tidene har endret seg noe kraftig de siste årene og det fortsetter å endre seg i rekordtempo. Da jeg kjørte hjem fra jobb i dag observerte jeg to trucks som har V8 og selvsagt har jo alle FCV drosjene V8, thats it. Bak boligsameiet der jeg bor i et bra nabolag, folkene som bor i min bygning er en psykolog, en lege, en direktør, flere sykepleiere og en advokat, så folk som tjener bra står følgende bilpark: En Acura TSX med en 6er, 2 Honda Accord med 4 sylindre, 1 Nissan Altima, 4er, En Chevy Malibu, også 4er, en Honda Pilot, 6er og to Toyota Corolla. Så våre biler, Audi A4 2,0T 4er, samme bilen jeg hadde i Norge, dog i Norge med 1,8T, Acura RDX, 4er og en tom plass der Priusen vår skal stå.

Går du rundt i diverse nabolager her i staten finner du akkurat det samme. Utenfor kontoret mitt står det hele 5 Priuser parkert hver dag.

Så Dag har rett, dette setter fortgang i utskiftingen av bilparken her i USA. Men enigheten slutter der. Fordi mange har ikke råd til å gå ut å kjøpe en Prius til 26.000... Mange har ikke råd til en Corolla til 15.000... Mange får ikke lån i disse tider..

Og vi vet alle hvor elendig mye av kollektivtransporten er her borte. Ingenting hadde gjort meg mer glad enn å kunne satt meg på toget eller bussen for å komme meg til og fra jobb. Jeg kunne lest avisen og drikket kaffe istedetfor å kjøre litt over halvannen mil. For å ta kollektivt de halvannen milene i en av USAs største byer, måtte jeg tatt buss 92 i 45 minutter byttet og tatt buss igjen 15 minutter og deretter ta t-banen i 15 minutter. Med venting minst halvannen time hver vei. Og når det tar 20 minutter å kjøre, blir det enklest for meg, men kanskje eneste alternativ for andre fordi de må i barnehager før de skal jobbe en time mer enn i Norge med 2 uker mindre ferie og rett og slett ikke er hjemme før klokke halv åtte dersom de måtte tatt kollektivtransport..

Det er helt sant som Andreas sier. Ting må gjøres, men da må det legges til rette for hele samfunnet. Jeg har tilpasset meg fordi jeg har penger med å kjøpe en bil som bruker 90% mindre enn bilen jeg hadde, sånn at for meg vil det uansett bli mye billigere å kjøre selv om oljeprisen er 200+ dollar.

Men har man ikke det, er man shit outta luck dersom man er fattig og må kjøpe bruktbiler som bruker mye suppe. Da ender man opp med en situasjon der folk rett og slett ikke har råd til å kjøre på jobb og da er man i en ond sirkel som går ut over hele verden. Lik det eller ikke, det som skjer her i USA får innvirkning på alle.

Og flere blør. Se på India der folket er enda fattigere, folket er i opprør fordi regjeringen i kveld setter opp prisene med 10%. Kina har samme utfordringene.

Og det Alex skriver er helt korrekt. Jeg er ikke sosialist, men jeg går nesten såpass langt at jeg mener at dette bør reguleres. Dersom man tar kontroll over oljeprisen, vil det rett og slett stabilisere verden så få noen umoralske gribber heller tjene penger på ærlig vis
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2008, 03:32   #172
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Det var vel kunstig og usunt lavt for 9 år siden.. .
.. vel ... ?? Hva baserer du det paa?
Oljeselskapene tjente gode penger den gang ogsaa. USA er en stor oljeprodusent og bensinen er omsatt til markedspris. I Norge er det avgiftene til staten som gjoer bensinen dyr. Med all den oljen Norge produserer, har Norge en av verdens dyreste oljepriser! DET er motsatt Robin Hood. Man tar fra de fattige og gir til de rike.
Bensinforhandlerene her borte gaar konkurs en etter en. Mange taper paa aa selge bensin, selv om prisene er rekordhoeye. De er noedt til ha volum for aa tjene penger. Og uteblir volumet, forsvinner livsgrunnlaget. Lastebilsjaafoerene har begynt aa parkere langtradernene. Snart blir det problemer med aa faa tak i forbruksvarer. De du faar tak i blir steindyre. Hvorfor? Fordi bensinpisen gjoer transporten uloennsom.

Saa da er det vel snart paa tide aa gi oljeselskapene litt mer skattelette ....
Radar Station KGRV3
Old 07-06-2008, 03:38   #173
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Det er nøyaktig ett år siden jeg flyttet hjem til Norge. For et år siden, kostet bensinen ca 2.95, muligens 3,05 for premium. Nå kan du legge på en dollar. Det må kunne kalles kraftig økning, spesielt siden generell kjøpekraft er svakere i USA enn her.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2008, 03:48   #174
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dette er prisutviklingen her i Atlanta siden juni 2002.

Radar Station KGRV3
Old 07-06-2008, 07:37   #175
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
.. vel ... ?? Hva baserer du det paa?
Usunt baserer jeg på at lave priser gjør at folk ikke tenker på forbruk, verken ved kjøp eller bruk av bil. Samfunnet utviklet seg naturligvis etter det og nå når prisen stiger våkner man opp til en blåmandag. Dersom man vil gjøre noe med bilparken, må det komme press fra bilkjøperne.. Det skjer nå, GMC la vel nettopp ned en (eller flere?) SUV-fabrikk, de gjør hva de kan for å utvikle lite-forbruksmotorer.. Dette er bra og hadde ikke skjedd i samme omfang dersom prisen var 89c/gallon.

Så, jeg mener så absolutt at høye oljepriser har mye bra for seg, men mye tragedie følger også. Det bra ligger først og fremst i fremtvingelse av mer energieffektiv teknologi og holdninger til forbruk. Forhåpentligvis vil det på sikt bli lagt opp til mindre avhengighet av bil rundt omkring. Spørsmålet blir hvordan man veier ting, selv har jeg aldri irritert meg over dyr bensin. Det siste året har det ikke skjedd så mye heller, den har ligget på 12-13Kr/l.

Edit:
Mye av grunnen til at amerikanerne får føle ekstra på den høye oljeprisen er jo at dollarn er så svak mye grunnet en krigshungrig president som ble valgt og gjenvalgt.

Med småfly/*mikro

Last edited by STARSHIP 2; 07-06-2008 at 13:23.
Old 07-06-2008, 13:23   #176
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Det går faktisk an å gå eller sykle. Her i nabolaget finns det folk som kjører barna til skolen 500 meter borti gata her. Mye av bilbruken er totalt uavhengig og kunne vært unngått om man hadde tatt i bruk kroppen litt....fossilt brennnstoff er på hell og skyhøye priser må forventes til vi ser alternative drivstoff. Vi er kanskje i starten av en samfunnsmessig revolusjon på verdensbasis? Vi mennesker må tvinges over til annen forbruksmentalitet og pris er et virkemiddel.
Old 07-06-2008, 15:41   #177
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Siste innlegget ditt var bra Tommy, og jeg er mer eller mindre enig i det meste.
Det triste er, at USA har kjørt seg inn i en blindgate, og nå får de svi for det. Lave priser i forhold til resten av verden på drivstoff gjør at den prosentvise stigningen blir mye høyere når oljeprisen stiger, enn vi for eksempel har hatt her i Norge.

Når det er sagt, så er jeg absolutt ikke tilhenger av det systemet som kjøres her i Norge. Her er ekstra avgifter statens mest brukte virkemiddel, og de aller fleste driter i litt ekstra avgifter her og der. Det fører til litt irritasjon, men ingen omlegging av de daglige vanene vi har lagt oss til. Det som virker mye bedre enn straff, er selvsagt en gulrot! Det må være mer attraktivt å bruke andre måter å transportere seg på. Folk må velge kollektivt fordi det er et bedre tilbud, både med tanke på reisetid og pris, enn å kjøre bil.
USA er dessverre i en bakevje på dette punktet, og å bygge opp et godt alternativ vil ta tid. Lang tid.
Light-rail'en i Minneapolis er et godt eksempel på hvordan man kan gjøre det. Den er som en litt rask t-bane, ble åpnet i 2004, og har gått for fulle vogner siden starten. 65% prosent over antatt trafikk er imponerende første år. God standard og kort reisetid. Suksessen har ført til at flere linjer skal bygges ut.
Old 07-06-2008, 19:01   #178
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Hydraulisk giring i stedet for girkasse og klutsj kan halvere bensinforbruket ved bykjøring.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artik...p?artid=501516
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2008, 23:59   #179
OMW

Uka avsluttet desverre på dårligste vis for amerikanerne:

-Arbeisledigheten gjorde sitt største hopp på én måned siden 86 til 5.5%
-Olja hoppet som kjent sitt største hopp noensinne, nesten 11$ til ny rekord på $138.54
-Dow Jones sank nesten 400, største nedgang på 15 måneder.

http://www.sfgate.com/cgi-bin/articl...MNG9114NKT.DTL
OMW is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2008, 01:32   #180
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Så synd at det går dårlig med Bushistan
Reply

Posting Rules