![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
For 3 aar siden da jeg flyttet til UAE kostet en liter bensin her 0.43 USD. I dag koster en liter bensin fremdeles USD 0.43
Med den reduksjonen verdien paa dollaren har hatt, har bensinprisen i folhold til norske kroner gaatt ned fra 2 kroner og 90 oere til 2 kroner og 20 oere ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Uansett et spennende tankeeksperiment som kanskje makroøkonomgutta her kan drodle videre på ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Oil 116.80... Fyllte opp den tørste Cayennen i dag.. Ny rekord, over 80 daler for full tank! Rundt 20 gallon.. Og med en to mnd. delay på pumpa her, blir det nok å koste godt over hundrelappen i sommer. Trur det blir et bilbytte snart...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
.. og jeg har kjoert hele uka paa samme tanken. BBJ'en er klart bedre for lommeboka enn den gamle truck'en, ja ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tanken din er jo litt mindre enn min, men kjerringa jobber 15,8 miles unna der vi bor. Hun kjører halvannen uke med sin Audi A4 2.0T (med lokal småkjøring, lunsj, shopping etc). Hun brukte min bil denne uka, fyllte opp søndag og i går var det tomt.. :super rolleyes
Skal bli flott å bruke Cayennen som pendlerbil selv fra 1. mai.. Det er dog godt at det skjer noe når man gir gass ihvertfall |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vet dette ble veldig OT her nå, men er det naturlig å anta at salget av Honda Civic Hybrid og Prius har bortimot eksplodert på andre siden av dammen?
Selv har jeg vært ute og fylt leiebilen min (Isuzu D-Max 3,0 TDi) i dag, og dieselen kostet 11,79 for literen - på ukas desidert billigste dag... ![]()
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson Last edited by Trety; 21-04-2008 at 14:36. Reason: Trykkleif |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Flyklapper
|
![]()
Det begynner aa bli en del Prius'er paa veiene. ja .. selv her i Atlanta, hvor store SUV'er og pick-up'er dominerer.
Forleden saa jeg for foerste gang en Smartcar .. modig fyr .. ![]() Prisen er foroevrig paa vei over 3.50 for 87 oktan .... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så for første gang 91 oktan over 4 dollar her i dag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå forstår hvorfor bensin er så billig i US - det ser ut som de bare selger traktorbensin (91 oktan)
![]()
![]() |
#51 |
Flyklapper
|
![]()
For oss som bor i USA - gaa til http://www.gasbuddy.com .. viser de billigste stasjonene ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
![]() Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
OMW - fremdeles er det RON som vises på pumpene både her i Europa og US (ASTM D2699-07a), så in fact er bensinen i USA lower rate sammenlignet med den som selges i Europa. En annen vesentlig forskjell er at bensinen i USA inneholder ekstremt høyere andel aromater (bl.a. benzen) siden termisk cracking er den foretrukkede formen for å øke oktantallet i rånaftaen. I Europa benyttes i større grad mer raffinerte kjemiske metoder med katalysatorer som øker andelen av isomere alkaner som både har et høyt oktantall og er mer energitett (høyere andel hydrogen). Dette gjør også bensinen i USA mer kreftfremkallende enn den europeiske siden den inneholder en større andel benzen (høyt oktantall, men veldig carcinogen).
Hvilke konsekvenser har dette for forbruket? Motorene i biler som skal til det amerikanske markedet har lavere kompresjon og dermed også lavere virkningsgrad. Lavere vikningsgrad gir større forbruk og mindre ytelse (på grunn av lavere andel hydrogen i bensinen). I tillegg til dette så holder fremdeles den amerikanske oljeindustrien på å tilsette MTBE til bensinen for å øke oktantallet (benyttes fremdeles i 25 stater), selv etter at det er påvist sterke miljøkonsekvenser (akkumulering i naturen) og helsekonsekvenser (både mistanker til å være carcinogen og å kunne tukle med arvestoffet). QED - bensinen i USA er virkelig traktorbensin! Hilsen kjemiker med hovedoppgaven "Frontoktantallet - betyding og konsekvenser" ![]()
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 21-04-2008 at 08:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vil det være lønnsomt å fylle 93 oktan istedenfor 87 siden forbruket da er lavere? Min Cadillac som jeg hadde i USA ville bare ha 93 oktan for ellers brukte den sykt mye fuel! (det gjorde den egentlig uansett
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette kan lett bli en lang avhandling, men for å ta det kort.
Oktantallet i seg selv sier bare hvor mye julig drivstoffet tåler uten å selvantenne (=motorbank). Motorbank er ukontrollert forbrenning der hastigheten overstiger lydens (kjent tema for de som er interessert i fly). Det som avgjør hvor mye kraft en får ut av bensinen er todelt: 1. Hvor stort energi-innhold et spesifikt volum har. En viktig faktor her er forholdet mellom karbon (lavt energi-innhold) og hydrogen (høyt energi-innhold) i bensinen - og hvor tett de forskjellige molekylene kan pakkes. Det en generelt ønsker er isomere alkaner og ikke aromater. Enkelte av dere som er interessert i formel 1, husker dere temaet kjøling av bensinen (dette pakker molekylene enda mer). 2. Så er vi inne på motorens oppbygging, og da er det blant annet følgende variabler som påvirker - kompresjon, bensinforstøving fra forgasser/innsprøytning, virveldannelser i forbrenningskammeret, tidspunkter for tilsetting av drivstoff og antenningsmåte, .... I tillegg til dette er det også en del spesielle fenomener for turbo-bensinere - de har vanligvis egne bankesensorer som styrer waistgaten (variabel kompresjon) og dermed kan få maksimalt av energi ut av bensinen. For å gjøre bildet enda mer komplisert så påvirkes forbruket av lambda-sonden til katalysatoren (katalysatoren har best virkningsgrad ved en relativt fet blanding) og så har man magermotorprinsippet som også prøves ut (se etter f.eks. FSI på noen biler). Så til MountainDews spørsmål - nei, med mindre bilen forlanger høyere en 87 oktan (RON/ROZ). Hvis den gjør det kan man risikere å ødelegge motoren på grunn av motorbank (motorbank vil gjøre det samme med en motor som kavitasjon for en pumpe - slå av metalldeler fra sylindervegger og stempeltopp, og med nok av det så skjærer den seg). Det jeg kan råde deg til er her i Norge å prøve å få tak i bensin laget på Mongstad. De har et isomeriseringsanlegg som gjør at bensinen deres inneholder ekstra mye hydrogen i forhold til karbon. Tilsvarende så er bensinen fra Slagentangen litt dårligere i så henseende siden de benytter Pt/Pd-katalysator i sin platformer (en form for termisk cracking). Hvor får man så bensin fra Mongstad - sikrest er man hvis en tar en tur innom en Statoil-stasjon i Bergens-området. Håper dere nå er enda mer forvirret ![]()
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 21-04-2008 at 14:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg må bare si at jeg er mektig imponert over Kurts innsikt og forklaringer her!
![]()
![]() |
#58 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Wow, Kurt!! I guess we got to the bottom of that!
Og til MountainDew: Dersom du eier bilen, fyller du det som står i instruksjonsboken. Dersom det er en lease (utrolig mange leaser her i USA) eller leiebil, fyller du 87 oktan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og på morran i dag er dollaren svakere igjen og oljeprisen 117+
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]()
LN-KGL!
takk for finfin informasjon. Jeg tviler ikke på du har helt rett, bare kunne sverge på at jeg ser det står (R+M\2) på pumpa. Skal sjekke neste gang. Quote:
Ellers så vil informasjonen din antagelig forklare hvorfor E46 M3 har 333 hk her i stedet for 343 i Europa! Jeg mente også dette må være bensinen, selv om en selger jeg snakket med på død og liv sa det var måleenheten på effekt som var forskjelllig. SAE vs.. DIN ? Husker ikke sikkert. Dette fant jeg hos Shell forøvrig, The value that relates most closely to actual driving conditions is the average of these two values: Road Octane Number = (RON + MON)/2. This Road Octane value is the one referred to in Shell stations: Shell Bronze gasoline has an octane rating of 87, Shell Silver is 89 and Shell V-Power is 91. Last edited by OMW; 21-04-2008 at 23:00. Reason: 2.5 liter, ikke 2-liter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok et offer for oljeprisen... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 29-07-2008 10:35 |
Oljeprisen er plagsom også i Russland | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-06-2008 18:10 |
Ryanair bommet på oljeprisen | CK | Flyforum | 3 | 28-09-2006 23:48 |
Oljeprisen truer lavprisbilletter | sail4fun | Flyforum | 8 | 15-07-2006 00:46 |
Oljeprisen svir for Norwegian | CK | Flyforum | 14 | 06-04-2005 17:13 |