![]() |
|
![]() |
#61 |
Newcomer
|
![]()
Dette var interessant Kurt. Er det da slik at alle biler som går på høyoktan vil gå finere, eller tryggere på bensin fra Mongstad? Er det slik at om man har en bil som trenger høyoktan, så er det bedre å tanke oss Statoil, en oss Esso i Bergen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Med noe over 450.000 miles tilbakelagt de 10 aarene jeg har bodd her borte, har jeg gjort meg endel observasjoner om drivstoff og spesiellt forbruk......i en lengre periode brukte jeg vaar Jeep Grand Cherokee 5.2L V8 til pendling, kjoerte 70 Miles hver dag, "langkjoering" og jeg fant raskt ut at den motoren brukte mindre drivstoff ved aa fylle "premium" 91 Oktan enn normal leiebilsuppe...den gang koste premium 15 cent mere pr. gallon og jeg fyllte 20 Gallon...altsaa USD 3 Dollar eller 2 gallon mindre enn om jeg hadde fyllt leiebilsuppe...men jeg fikk flere MPG med premium, faktisk sparte jeg USD 2.00 (0.75 Gallon).....
En annen ting er at denne traktor suppa ikke sliter mere paa motorene...en av bilene i mitt 450.000 mile race var en Mercedes 300TE 1990 - altsaa fremdeles rekke sekser, og vi kjoerte den 200.000 Miles uten Motorproblemer annet enn normalt vedlikehold..... Vi har kanskje noe mere skadelig bensin, men tilgjengjeld saa flyter trafikken bedre...mindre stop and go enn i Norge (sammenligner byer i samme stoerrelse f.eks. er vel snitthastigheten fra Lynnwood til Seatac - gjennom Downtown Seattle bedtydelige hoeyere enn Sandvika -Stovner i rushtrafikken...derfor ser vi ikke noe hoeyere krefttall enn i Oslo.....
![]() |
#63 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er litt forunderlig dette med drivstoff - det handles både histen og pisten. Det som teller er distribusjonskostnader. Det kan godt hende at det en uke lokalraffinert bensin på alle Bergenspumpene (også inklusive Shell og Esso), og på lik linje kan det være at det i Oslo-området nesten bare befinner seg Slagentangen-bensin på pumpene. Det er også bensin som fraktes inn fra spotmarkedet nede i Europa.
Det som er spesielt for deler av Norden er at det er forskjell på sommer og vinterbensin, hvor vinterbensinen inneholder en større andel oppløst butan og propan for å oppnå riktig gasstrykk. Dette kommer til uttrykk i hvis du har en plastkanne stående til overs fra vinteren med bensin på, vil se ut som en ballong på sommeren. Og vise versa en kanne med sommerbensin vil på vinteren være innhul forutsatt at den står i normal utetemperatur. Så Hanschrs spørsmål: - Er det da slik at alle biler som går på høyoktan vil gå finere? Nei, absolutt ikke. Hvis en bil har et behov for minimum 91 oktan og du fyller 91 eller 95 oktan, så vil motoren gå like fint okke som. - Er det slik at om man har en bil som trenger høyoktan, så er det bedre å tanke hos Statoil, en hos Esso i Bergen? Også her kan jeg av det jeg skrev først kategorisk ikke si nei eller ja, dette er oljeindustriens hemmeligheter. For å være riktig sikker må man foreta en GC/MS-analyse for å se fingeravtrykket til bensinen - under er et eksempel på analysemetoden ![]() Forøvrige kan det sies at bensinen ovenfor er av typen klassisk gammel med mye aromater (benzen, toluen og xylen) og trolig er laget med termisk cracking og dermed har et underskudd av hydrogen. Når jeg holdt på og analyserte bensinene så kunne jeg se over 300 forskjellige typer hydrokarbon-molekyler i enkelte av blandingen som var til salgs.
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 21-04-2008 at 22:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Så Kurt hvis jeg skjønner deg rett her så er Oktan verdiene som brukes i USA (Regular 87, Midgrade 89, Premium 92) dårligere i Oktantall enn det vi har som vår "dårligste" bensin, nemlig Blyfri 95?
Har lagt merke til at de Europeiske bilene virker som de trenger Premium. Har sett på VW Passat og Volvo S60 i SEA.
![]() |
#66 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Vaar Volvo V70 gaar fint paa alle oktan, den har en sensor som "leser" oktan i bensinen, faktisk anbefaler Volvo her i Seattle aa kjoere 87 paa langkjoering...med 91 i bykjoering.....
![]() |
#67 | |
|
![]() Quote:
Ellers er det interessant at man ser på høyere oktan som en mer "potent" bensin, og at det er derfor den er dyrere. Når faktum er at den brenner saktere\senere. Riktig Kurt? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå må jeg svare som en advokat pleier å gjøre Håkon, på den ene side på den andre side. Alt er avhengig av hvordan motorene historiske er benyttet - i deler av Europa er bunndraget i motorene viktig (klassisk tysk motorskole), og da er det andre karakteristikker i bensinen som er viktig - og spesielt viktig er da frontoktantallet (oktan-tallet til de mest flyktige komponentene - typisk de som koker under 100°C). Slike hensyn er ikke viktig i USA som nesten utelukkende er biler med automatgir som holder turtallet et eller annet sted i mellomregisteret. Derfor tester også amerikanerne bensinen sin etter MON metoden (høyt turtall med liten belastning). RON-metoden bygger mer på belastede testmotorer i lave turtall.
Derfor representerer RON-metoden best kjøresettet på europisk jord - manuell giring er herskende, det er svingete veier og i tillegg går det opp og ned - med andre ord belastes motoren mye mer på denne siden enn over there hvor det er lave fartsgrenser og rette veier. Ja, europeiske trenger premium fordi de har høyere kompresjon og får dermed mer hester i forhold til slagvolumet. Håper dette forklarer litt mer. Og ja, for begge metoder har n-heptan 0 i oktantall og iso-oktan 100 ![]() n-heptan ![]() iso-oktan
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvis dere lurer litt mer, så ta en titt på denne populærvitenskaplige saken: http://www.rockettbrand.com/technica...ationships.pdf
![]() |
![]() |
#70 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dine nøyaktige (regner jeg med, uten særlig kompetanse til å gjennomføre en kritisk gjennomgang) utredninger viser vel godt forskjellen mellom naturvitenskapen og rettsvitenskapen. Sistnevntes mål vil aldri bli å finne det skarpe skillet/den klare løsning
![]() Takk for leksjonen "Oktantall -ABC" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er dette med vitenskap og annet da sukram - naturvitenskapen er velsignet med sine absolutter. Derfor foretrekker jeg også å kalle det andre rettskunnskap, for innen rettens verden har jeg følelsen (ja, det var det riktige ordet) av at det ikke finnes absolutter.
Regner med at det fra i hvert fall en her på forumet vil protestere på min første definisjon, men slik er det med språkkrevulanter ![]() ![]() Og for bringe det tilbake på sporet - Brent spot er nå USD 113,55
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 21-04-2008 at 23:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Naar det gjelder BioDiesel, i hvertfall her borte, er det et filter som maa tilpasses/byttes...og det kan vaere at Peugot har et annet filter enn Volvo...vet at VW gaar saa det griner paa BioDielsen her borte uten modifikasjoner....andre fabrikanter maa modifiseres..
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Dog kan det sies som en absolutt og ubestridelig sannhet at utdannelsen ihvertfall har tittelen "Master i rettsvitenskap". ![]() Mer on-topic kan det tilføyes at bensinprisen i Tromsø for tiden er 13.41 og dieselen på 13.59. For de som ikke vet har Tromsø en ekstravgift på drivstoff som trer istedenfor bompenger. På "student-lønn" er det en pine å se sluttsummen ved endt fylling!! Last edited by sukram; 22-04-2008 at 00:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#79 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
"It's hell," said legal aide Zebib Yemane, who spent $5 on gas for her Chevy compact at a 76 station in downtown Los Angeles just so she could make it to a cheaper gas station east of the area.
Americans feel the pinch as retail gasoline hits all-time high of $3.51 a gallon. http://money.cnn.com/2008/04/22/news...s.ap/index.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok et offer for oljeprisen... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 29-07-2008 10:35 |
Oljeprisen er plagsom også i Russland | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-06-2008 18:10 |
Ryanair bommet på oljeprisen | CK | Flyforum | 3 | 28-09-2006 23:48 |
Oljeprisen truer lavprisbilletter | sail4fun | Flyforum | 8 | 15-07-2006 00:46 |
Oljeprisen svir for Norwegian | CK | Flyforum | 14 | 06-04-2005 17:13 |