![]() |
|
![]() |
#121 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Last edited by Someone; 29-05-2008 at 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nedgangen fortsetter i dag. Akkurat naa 127,89. Holder pusten og haaper paa at det fortsetter. USD-EURO ogsaa sterkere, 1,544 naa, mot NOK 5,11
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Typisk.. dollarkursen går oppover igjen nå som jeg snart skal over igjen..
![]() Last edited by Martin; 29-05-2008 at 19:14. Reason: La inn en smiley for å understreke ironien med dette innlegget.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#126 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Tja.. jeg gidder vel ikke akkurat å ta ut en drøss med dollar nå.. Og om kursen ligger på 5 eller 6 kroner når jeg reiser over i Juli, er ikke det noen big deal for min del.. Mitt forrige innlegg var ironisk ment.. Om kursen skulle stige såppass før 9. Juli at jeg ikke får råd til å dra, så tror jeg det snør tett nede i "kjelleren".. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Naa begynner det aa ligne noe: Oil 126.66 Haaper vi ender opp enda lengre ned i dag..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bruttoverdien av den gjenværende norske oljen og gassen har økt fra 2,5 millioner kroner til 7,5 millioner kroner per nordmann de siste fire årene, viser regnestykket Gunnar J. Torgersen i Holberg-Fondene har gjort for Dagens Næringsliv. Han har basert seg på Oljedirektoratets anslag på gjenværende petroleumsreserver og ganget med spotprisen på olje.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv...=nederstenergi |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Håper den er på vei ned til under 100 dollar fatet snarlig....har fylt 30 liter diesel til 400kr idag
![]() Heldigvis bruker min 320d bare 0.55 l pr mil ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Oljeboblen kommer. Noen sier det motsatte.
http://e24.no/olje/article2457167.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Selv med den beste vilje kan jeg ikke se at bransjen vil klare å takle en oljepris på 200 dollar. Da truer en kollaps i internasjonal luftfart, mener Airbus-sjef Thomas Enders.
http://www.hegnar.no/okonomi/innenri...icle277487.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
critical mind
|
![]()
200$ per fat vil betyr at alle mellom-store aktörer forsvinner i Europa. De store vil overleve fordi de har langdistanse-nettverk hvor de kan melke sine pax. Mens med sa hoye priser vil Austrian, SAS, SN, TAP, LOT og Malev ikke kunne overleve. Legg litt merke til hvor mye drivstoff-tillegg er pa langdistanse og kortdistanse e.g. hos BA eller LH...
Av de Lavpris-aktörer vil 4-5 overleve i Europa. Mange darlige selskaper vil bli lukked, og man har ganske god excusi for dette. I tillegg til dette vil noen nisje-aktörer overleve som er istand a prise sitt produkt til det som det koster. Mens, som sagt, mange selskaper vil ikke overleve dette. I USA vil bare en selskap overleve 200$ per fat. Problemet er jo ikke at selskaper ikke kan regne, mens mange har ruinert sitt marked i pris-slakter med lavpris-aktörer og ikke tjent nok penger i de gode arene. Dermed vil de ikke overleve de darlige... Per idag er publikum preget av en visst Lidl-mentalitet. Det skal vaere billig og bare billig...
![]() |
#134 |
Flyklapper
|
![]()
Veldig lettvint analyse, Richard.
De selskapene som vil overleve, er de som har kapital til aa staa imot noen aars motgang samt tilbud kundene vil benytte til tross for hoeyere pris. Saa hva blir borte? Mye av 'lystflyvingen' .. altsaa kortere point-to-point reising .. vil prise seg ut av markedet. Dette er en stor del av livsgrunnlaget til selskaper som Norwegian, easyJet, Ryanair osv. Da disse selskapene i tillegg ofte har hoeyere kapitalkostnader enn mange av nettverksselskapene, er de ytteligere saarbare. Jeg vil tippe at charterturer vil 'komme tilbake' som det rimeligste og mest brukte feriealternativet. Man faller tilbake til 'en flyreise i aaret'. Man maa ikke glemme at LCC'ene's hovedmarkeder er der de kan skumme floeten av markedet, og naar floeten forsvinner, vil ogsaa mange av disse 'lettvekterne' forsvinne. Her i USA er det lit annerledes ettersom 'LCC'ene' har mer til felles med legacy-selskapene, men de har fortsatt hoeyere kapitalkostnader, lavere risikokapital og mindre eiendeler. Det vil bli en viss utrenskning i markedet - selskaper som Southwest, CO og DL/NW vil garantert klare seg .. jeg er litt mer usikker paa UA og US. Spirit blir trolig neste 'LCC' som ryker, Frontier og jetBlue maa finne seg i aa ligge i faresonen, men jeg tror f.eks. Allegiant og Airtran overlever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Oljen fortsetter nedover i dag. For foerste gang paa to uker ser vi 125 tallet. La oss haape at de store meglerhusene kan slutte aa prate opp prisen saann at vi kommer under 100 lappen om kort tid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Flyklapper
|
![]()
Du vil nok se flere selskaper forsvinne foer AA ...
Men en omgang i Chapter 11 vil jeg holde som svaert sannsynlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Sto en artikkel i Finansavisen idag at Airbus-sjefen mente at smertegrensen ligger på 200$ fatet. En interessant artikkel. Et høy pris vil (heldigvis) føre til økt fokus på effektivisering.
Noen som vet hva en B787 vil bruke iforhold til det som finnes nå?
![]() |
#138 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nedgangen fortsetter: Oil 123.94, NOK 5,22
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
og flyaksjene får et lite "løft" som følge av den "lavere" oljeprisen
http://www.forbes.com/feeds/ap/2008/...partner=alerts |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok et offer for oljeprisen... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 29-07-2008 10:35 |
Oljeprisen er plagsom også i Russland | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-06-2008 18:10 |
Ryanair bommet på oljeprisen | CK | Flyforum | 3 | 28-09-2006 23:48 |
Oljeprisen truer lavprisbilletter | sail4fun | Flyforum | 8 | 15-07-2006 00:46 |
Oljeprisen svir for Norwegian | CK | Flyforum | 14 | 06-04-2005 17:13 |