![]() |
|
![]() |
#681 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#682 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#683 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Da er prisene på full fart oppover igjen ... 2.29 nå mange steder her i GA etter av vi såvidt var under 2.00 .. og iflg 'ekspertene' vil prisene stige kraftig de neste ukene.
Last edited by LN-MOW; 27-02-2015 at 20:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#684 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Da har oljeprisen begynt å tikke oppover igjen. I bunnen skyldes det jo rent fundamentale forhold med tilbud og etterspørsel, men siste dagers hendelser i Saudi Arabia har også gitt den et ekstra puff. Spørsmålet er da fremtidig utvikling og når flyselskapene eventuelt begynner merke økte kostnader her.
Det er ikke helt usannsynlig at de selskapene som er mest mulig hedged de neste 12 månedene har en liten fordel. Ser på et par resultatpresentasjoner i det siste at økte drivstoffkostnader såvidt har vært nevnt i forbifarten |
![]() |
![]() |
![]() |
#685 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Har jeg forstått det riktig, om jeg sier at Hedging, sånn veldig forenklet, rett og slett er en "fastprisavtale" på drivstoff?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#686 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]() Quote:
Det vil si en avtale om å kjøpe X antall tonn til en avtalt pris på et avtalt tidspunkt. Det som kompliserer det er at det ikke er den jet fuelen man har hedget som er den man får. Det er egentlig ikke noe særlig marked for å hedge jet fuel (selv om behovet er stort) så man kjører en hedge på noe som "ligner". Det kan enten faktisk være råolje eller produkter som kommer fra omtrent samme del av "oljefatet" som jet fuel, hvilket er diesel og parafin. Og som det er et marked for. Og for å komplisere det så er slike avtaler typisk for levering av X antall tonn av Y produkt, på Z tidspunkt og typisk på steder som "havna i New York". Så det hjelper lite å stå på Øvre Romerike å trenge 10 tonn Jet A1, hvis det du har er 10 tonn diesel på kaia i New York. Og enda mindre hvis du sitter med 10 tonn råolje i et veikryss i Oklahoma (WTI olje referanseprisen). Det er jo ikke ønsket av flyselskapene å få dette levert selv, da man ikke trenger det, men derimot har denne posisjonen/produktet en verdi. Flyselskapet selger da denne, og bruker da pengene til å kjøpe jet fuel. Som da normalt skal ha utviklet seg tilnærmet likt i pris som det underliggende produktet. Og slik sikrer man prisen på flydrivstoff frem i tid Last edited by Someone; 08-11-2017 at 10:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#687 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
|
![]()
Takk for forklaringen, Espen. Har alltid lurt på hva som ligger i bunnen av disse hedge-avtalene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#688 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,935
|
![]()
Takk for forklaringen! Visste ikke at de måtte gå sånne omveier.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#689 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Dette vil gjelder både SAS og Norwegian, selv om bare Norwegian er nevnt her, men når dollaren nå svekker seg så hjelper det på inntjeningen hos begge selskaper
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-f...-for-Norwegian Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,873
|
![]()
Samtidig gjør det amerikanske selskaper mer konkurransedyktige på USA-rutene. (Får flere dollar for samme pris i kroner/euro) Denne ulempen for de norske er vel uansett langt mindre enn fordelene ifm lavere dollar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Med en oljepris som har passert $77, så begynner spørsmålet å komme når selskapene er nødt til å legge på/øke drivstoffavgiftene, eller gjøre andre grep for å øke inntektene.
Et selskap som SAS er greit posisjonert på kortsikt på grunn av høy grad av hedging for resten av året, mens andre som Norwegian, kan dette slå ut ganske raskt https://e24.no/boers-og-finans/sas/o...skvis/24325399 Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Wow. Fortsatt liv i en gammal tråd
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#693 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Dog ikke sikkert alle flyselskapene er enig......
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#694 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Enorme bevegelser i oljeprisen den siste tiden, og særlig det siste døgnet.
Etter å ha ligger på rundt 80 - 85 dollar spotpris for Brent, så har prisen rast ned til ca. 65 dollar i skrivende stund. Nå er jo ikke oljepris og fuelpris et 1:1 forhold, men det er ikke akkurat lett å planlegge på kostnadssiden for flyselskapene for tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#695 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_hedging Det blir som å ha fastrente i banken. Statistisk sett vil man da betale litt mer for å mer stabile variable utgifter knyttet til drivstoff. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#696 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Ja, jeg er godt kjent med muligheten for å hedge.
Det er imidlertid ikke sånn at flyselskapene normalt hedger ALT fuelet de behøver frem i tid. Så da må man jo ta stilling til om det skal hedges, og i så fall hvor mye. Når prisen er såpass volatil at det i seg selv tilsier enn større grad av hedging - det er jo en kostnad, det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#697 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Og opp nesten 11% i dag etter siste dagers hendelser i Midtøsten. Dog bør $66 fatet være et relativt komfortabelt nivå for flyselskapene, selv om det blir spennende å se den videre utviklingen
Om ikke annet så ble det ble hedgeposisjoner som nå ble «in the money» ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#698 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,827
|
![]()
Dollaren i 11.40!!! Nå ramler bunnen ut.
Last edited by SudCaravelle; 18-03-2020 at 19:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#699 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Hva faen skjedde? Mnuhkin ???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#700 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Helt sinnsyke tall. Blir ikke USA ferie med det første kjenner jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok et offer for oljeprisen... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 29-07-2008 10:35 |
Oljeprisen er plagsom også i Russland | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-06-2008 18:10 |
Ryanair bommet på oljeprisen | CK | Flyforum | 3 | 28-09-2006 23:48 |
Oljeprisen truer lavprisbilletter | sail4fun | Flyforum | 8 | 15-07-2006 00:46 |
Oljeprisen svir for Norwegian | CK | Flyforum | 14 | 06-04-2005 17:13 |