![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Maa vel ned en god del til foer man kan kalle prisene lave, ja...
Ser ut som 123 tallet holdes paa morran. Toer man haape paa aa havne under 120 dollar foer helga?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og det fortsetter nedover: 122.53 akkurat naa
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Bra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
O'Leary uttaler seg om oljepriser og konkurrenter
Quote:
![]() |
![]() |
#145 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nedgangen som kom i gaar ble nesten tapt paa morran i dag, men dagen er fortsatt ung og 123 er bedre enn 136!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og minutter foer commodities stenger her i USA har oljeselskapene igjen soerget for aa faa prisen kraftig opp. De siste par dagenes flotte nedgang helt ned til 121 USD, har halveis blitt spist opp: Oil 128.21 up 5.91
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Flyklapper
|
![]()
Og jeg saa to nye stengte bensinstasjoner idag ... oljeselskapene lar ikke forhandlerne sine faa noen del av fortjenesten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og da har Morgan Stanley pratet prisen opp ytterligere 5 dollar i loepet av faa timer. Da har prisen gaatt opp 12% paa under 24 timer: Oil 134.04.
Foer maatte det en krig til for aa se slike loeft. Naa dealer meglerne mer olje en aksjer og kollegene deres prater prisen opp. Fantastisk |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Ute på tur
|
![]()
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked...=article_title
Og det går videre. Dette begynner å lukte veldig boble. Hvordan vill det se ut med en seriøs boble-sprekk? -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Den som hadde visst det 100% kunne svært lett blitt svært rik på kort tid
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Rett foer vi passerer 140 dollar naa
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette er gode greier.
Kanskje folk får opp øynene og kutter ned på all den unødvendige bruken av ikke-fornybar energi? Vi kan jo håpe (tro ville vært dumdristig) at politikerene begynner å skjønne tegninga, og satser på alternative transportmetoder som tog, t-bane og buss. Jeg har allerede tatt konsekvensen av drivstoffprisene og kjøpt meg leilighet på et sted som gjør at bilen kan stå parkert det meste av året. Har tenkt å be forsikringsselskapene komme med en egen kategori for kjørelengde under 2000km pr år! |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bravo, bravo! Gratulerer! Og hvordan loeser du at du jobber to mil unna ene veien og kjerringa andre veien, samt at du maa skifte bane og buss 3 ganger slik at det tar deg halvannen time aa komme seg en vei til jobb. Og i tillegg er det ingen plass til aa bygge nye veier, togbaner paa grunn av alt for mange folk?
Det er kanskje gode greier for oljebransjen, men ikke for folk som ikke har raad aa komme seg til og fra jobb.. Og ikke nok med det. Mange av dine tidligere kolleger i bransjen mister jobben grunnet lavere etterspoesel.. Blir litt for enkelt og korttenkt, Dag |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dag Viking har et poeng, det er et spark i rumpetten.. Fokus på forbruk vil bli større de fleste steder, færre som kjører lastebil (truck) og terrengbil til jobb etc. Det er godt, det som er synd er at mange flyselskaper og deres ansatte vil lide.
Her jeg bor har prisen vært 12-13kr/l siste året, har ikke merket noe spesielt.. hva er det alle klager over?
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvem mister jobben?
Lavere etterspørsel er ikke et reelt problem. Biltrafikken og annen bruk av fossile brennstoff vil ikke avta over natta. Vi kan på det beste håpe på en utflatning, og etter hvert en svak reduksjon Er du virkelig bekymret for de ansatte i oljebransjen???? Jeg har aldri hørt det argumentet for å få ned oljeprisen. Hva koster bensini Norge i forhold til for 15 år siden, og hvor mye har det steget i forhold til andre tjenester vi er avhengige av? Om jeg husker riktig, så lå bensinen på ca 8.50 for 15 år siden, og på tilsvarende sted koster den nå 13.50. De som påstår de er gode i matte, hvor mange prosent pr år tilsvarer dette? Ikke avskrekkende mye. 3% kanskje? Hva har gjennomsnittlig lønnsvekst vært i tilsvarende periode? De aller fleste har råd til å komme seg til jobb, og de som sliter pga at drivstoffprisene har steget 10-20% den siste perioden, burde kanskje lagt inn litt mer slingringsmonn før de begynte så lang pendling. Jeg har selv pendlet ca 95km hver dag på vei til jobb når literprisen var over 11kr, og da var faktisk ikke drivsoffprisen av betydning i det hele tatt. Eksempelet med bane og busser og kjerringer i alle retninger er selvsagt relevant for noen. For de fleste, og det er faktisk det som teller, er det billig og tidseffektivt kollektivtilbud det som kan redusere bilbruken. Bør det være en menneskerett å kunne kjøre bil? Eller er det på tide å tilpasse levemønsteret vårt en fremtid der bilen faktisk er en luksusting som de fleste ikke har råd til å bruke hvis det ikke er nødvendig. Der borte i bakvendlandet er dere jo ille ute. Se på for eksempel Houston. Stor by, med flate og store områder. Burde være ganske greit å bygge t-bane der? Men hvem bestemmer egentlig i den byen? Jeg har en stygg mistanke om at det ikke er de som burde styre, men de som har store økonomiske interesser nettopp i at biltrafikken opprettholdes. Nettopp i denne byen burde jo det være åpenlyst. Men, vi kan jo selvsagt bare sitte på ræva og håpe at oljeprien går ned på bunn-nivå, slik at vi kan kjøre de feite rompene våre til og fra dit vi trenger å være, og ikke minst der vi ikke trenger å være, gjerne to tre ganger pr dag i en bil med 3 ganger så stor motor som vi trenger. Dessuten håper jeg virkelig det blir dyrere å fly. Prisen innenriks i Norge på triangelet Oslo-Bergen-Trondheim er like billig nå som for 8-10 år siden. SAS og Norwegian burde doble prisene sine umiddelbart, og det burde ikke finnes billetter til under 1500kr tur retur. Over Atlanterhavet gjelder det samme. Prisen i dag er jo omtrent den samme som i 1990. Under 10 000kr tur retur burde ikke være lov. Det fører bare til overkapasitet, unødvendig forbruk av drivstoff og for mange fly over dammen. Og ja, jeg setter ting litt på spissen i kveld ![]() Last edited by Dag Viking; 06-06-2008 at 22:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Om jeg ikke husker helt feil så kostet 1 liter i 1980 (det året jeg tok lappen) rett under 4 kroner, og en vanlig bil hadde vel er forbruk som var 2* dagens normalforbruk , slik sett var vel fuelkosten min endel større dengangen en nå. Mye annet som har steget mer en 3* siden den gang....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Iflg hegnar.no:
Frykt for at Israel skal angripe Iran sender oljen rett opp http://www.hegnar.no/bors/finans/article279750.ece
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er ikke bekymret for folk i oljebransjen, det er jo nylig du har begynt der. Snakker om dine tidligere kollegger i flybransjen.
Og det er ikke bare flybransjen som faar svi. Det er oekonomien generelt og jeg kunne akkurat som deg satt meg paa den hoeye hest. Jeg tjener mer enn 16 ganger over minimumsloenn i landet jeg bor i, i tillegg gjoer fruen nesten det samme. Dersom det koster meg en 10 dollar seddel ekstra aa fylle opp tanken, bryr det meg ikke en doeyt. Men det er faktisk folk som maa komme seg paa jobb NAA og ikke har raad til det, ikke om 10-15 aar som det tar aa bygge opp infrastrukturen til kostnaden av 1000 irakkriger. Og naar det gjelder tiden det koster aa bruke kollektivtransport baade i USA og Norge, med barn som skal i barnehagen etc. er det ikke saa forbanna enkelt som du vil ha det til. Det er faktisk flere familier enn ungkarer ![]() Det er klart at alle vil se fremover, men med en slik dramatisk oekning i prisen gaar dette ut over majoriteten av folket, de som har minst. Saa bruk huet litt, verden er tross alt litt mer enn akkurat deg.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Flyklapper
|
![]()
Ikkeno' som aa fyse opp noen nye rykter ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok et offer for oljeprisen... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 29-07-2008 10:35 |
Oljeprisen er plagsom også i Russland | DCHalvorsen | Flyforum | 1 | 16-06-2008 18:10 |
Ryanair bommet på oljeprisen | CK | Flyforum | 3 | 28-09-2006 23:48 |
Oljeprisen truer lavprisbilletter | sail4fun | Flyforum | 8 | 15-07-2006 00:46 |
Oljeprisen svir for Norwegian | CK | Flyforum | 14 | 06-04-2005 17:13 |