Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2008, 04:25   #521
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvorfor skal man kutte lønninger i en bransje som tjener penger?
I foelge tidligere poster, tjener ikke bransjen penger naa oljeprisen er saapass lavt som naa. Eller?? Aapenbart har kostnadene gallopert ut av kontroll de siste aarene og det kan man jo lett justere med loenninger, noe som gavner allmenheten som faktisk eier majoriteten av industrien i Norge
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2008, 04:29   #522
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
I foelge tidligere poster, tjener ikke bransjen penger naa oljeprisen er saapass lavt som naa. Eller?? Aapenbart har kostnadene gallopert ut av kontroll de siste aarene og det kan man jo lett justere med loenninger, noe som gavner allmenheten som faktisk eier majoriteten av industrien i Norge
Hmm, jeg kan ikke huske å ha skrevet at oljebransjen ikke tjener penger selv med dagens oljepris. Hvilket innlegg er dette?
I en bransje som tjener penger, der det er kamp om kompetent personell som kan føre til økt utvinning til en lavere kostnad, er løsningen altså å kutte lønninger fordi det gavner majoriteten av industrien i Norge? Eller er oljebransjen markedsstyrt, slik at kvalifisert personell som regel er til salgs til høystbydende aktør?
Old 05-12-2008, 04:33   #523
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Hmm, jeg kan ikke huske å ha skrevet at oljebransjen ikke tjener penger selv med dagens oljepris. Hvilket innlegg er dette?
I en bransje som tjener penger, der det er kamp om kompetent personell som kan føre til økt utvinning til en lavere kostnad, er løsningen altså å kutte lønninger fordi det gavner majoriteten av industrien i Norge? Eller er oljebransjen markedsstyrt, slik at kvalifisert personell som regel er til salgs til høystbydende aktør?
Ikke du, men se diverse suspekte analyser paa forrige side. Saa skjoenner du ironien min i svaret jeg ga deg
Old 05-12-2008, 04:37   #524
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Ikke du, men se diverse suspekte analyser paa forrige side. Saa skjoenner du ironien min i svaret jeg ga deg
Da er jeg med. Sent på natt ute på Gullfaks tydeligvis.
Lav oljepris hemmer nye anlegg, og kanskje noe leteboring. De fleste installasjonene i Norge er nedbetalt for lenge siden, og skufler penger i kassa selv med veldig lav oljepris.
En typisk stor plattform koster 1-2 mill å drive pr dag, og selv med dagens oljepris så produserer den for 30-40 mill.

Edit:
Ser av kommentaren til artikkelen i økonomisk rapport at noen ikke har fått helt frem budskapet sitt:
Quote:
Den store fluktuasjonen i oljeprisen er en utfordring for mange, men en viss edruelighet i all dramatikken kunne vært ønskelig. For det første - 50 dollar er ikke en lav oljepris. Det er faktisk en pris som bare for 3-4 år siden ble ansett som svært høy og produksjon fra eksisterende felter er meget lønnsom med denne prisen. StatoilHydro har f eks en produksjonskostnad på 46 KRONER - ikke dollar - per fat i 2. kvartal 2008 (jfr kvartalsrapporten).
Altså har STHY en produksjonskostnad på litt over $6 pr fat. Ikke helt det samme som 60-80 som artikkelforfatteren mener

Last edited by Dag Viking; 05-12-2008 at 04:42.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2008, 04:43   #525
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Tenkte meg det, ja.. Dersom oljebransjen ikke tjener penger, ser jeg rimelig moerkt paa resten av verdensoekonomien.

Klart naar det blir mer komplisert aa lete etter olje, vil prisen gaa opp, men det vil jo igjen komme an paa etterspoersel og etterspoerselen naa er jo rimelig lav og tilgjengeligheten god. Men om noen aar vil jo selvsagt det endre seg
Old 05-12-2008, 04:50   #526
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Tenkte meg det, ja.. Dersom oljebransjen ikke tjener penger, ser jeg rimelig moerkt paa resten av verdensoekonomien.

Klart naar det blir mer komplisert aa lete etter olje, vil prisen gaa opp, men det vil jo igjen komme an paa etterspoersel og etterspoerselen naa er jo rimelig lav og tilgjengeligheten god. Men om noen aar vil jo selvsagt det endre seg
Ja, dette er egentlig helt naturlig. Tidligere kunne man sette ned et rør på 50 meters dyp og oljen sprutet opp. Det blir rimelig mye dyrere når oljen finnes på stadig større havdyp i mer ugjestmilde farvann. Riggratene har vel stupt de siste månedene, men mange borerigger er i lange kontrakter med operatørene. Jeg ser overhodet ikke mørkt på fremtiden, det er bare kontrasten mellom 150 dollar og 50 dollar pr fat som skremmer mange. Finanskrise eller ikke, det blir mangel på olje etter hvert, og den oljen som er igjen blir dyrere og dyrere å vinne ut.
Old 05-12-2008, 08:00   #527
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Ja, dette er egentlig helt naturlig. Tidligere kunne man sette ned et rør på 50 meters dyp og oljen sprutet opp. Det blir rimelig mye dyrere når oljen finnes på stadig større havdyp i mer ugjestmilde farvann. Riggratene har vel stupt de siste månedene, men mange borerigger er i lange kontrakter med operatørene. Jeg ser overhodet ikke mørkt på fremtiden, det er bare kontrasten mellom 150 dollar og 50 dollar pr fat som skremmer mange. Finanskrise eller ikke, det blir mangel på olje etter hvert, og den oljen som er igjen blir dyrere og dyrere å vinne ut.

Nettop. Ihvertfall blir det dyrere og dyrere å utvinne oljen utenfor kysten av Norge. I Saudi Arabia, Irak osv. har de fordelen at oljen ligger på land. Det blir derfor langt mindre komplisert å pumpe den opp. Men enig i at oljen blir en mangelvare etter som tiden går, og det vil presse prisen opp.
Old 05-12-2008, 09:01   #528
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Beklager, jeg har (hadde) et prinsipp å ikke kaste meg på noen forum-besserwisser bølge, men Jeg blir litt overrasket over hvor mye informasjon som blir lagt frem som fakta "her inne" og ikke som meninger eller antagelser, det virker som det er allerede et par tre stykker som vet hva oljeproduksjon koster basta bom, uten å referere til en faktiks kilde. Jeg er ikke helt på villspor nå? (Har ikke spist frokost ennå)

Edit: DnB NOR Markets går ut i sin siste rapport ut med ca 35 dollar per fat i kost og derfor stusser jeg.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by SudCaravelle; 05-12-2008 at 09:28.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2008, 10:02   #529
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Edit: DnB NOR Markets går ut i sin siste rapport ut med ca 35 dollar per fat i kost og derfor stusser jeg.
Uten at jeg har lest den rapporten så har jeg en mistanke om at $35 fatet er marginal kostnaden på nye felt og ikke faktisk kostnad på dagens felt.

Dessuten finnes det like mange kostnadsestimater som det finnes analytikere
Old 05-12-2008, 17:01   #530
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Beklager, jeg har (hadde) et prinsipp å ikke kaste meg på noen forum-besserwisser bølge, men Jeg blir litt overrasket over hvor mye informasjon som blir lagt frem som fakta "her inne" og ikke som meninger eller antagelser, det virker som det er allerede et par tre stykker som vet hva oljeproduksjon koster basta bom, uten å referere til en faktiks kilde. Jeg er ikke helt på villspor nå? (Har ikke spist frokost ennå)

Jeg vet ikke om det er meg du sikter til som besserwisser, men siden jeg er ute på en STHY-rigg kan jeg gjøre meg bryet med å finne en kilde til deg.
I kvartalsrapporten for 2.kvartal 2008 står det følgende:
Produksjonskostnader for bokførte volumer: 46,01kr pr fat i løpet av siste 12 mnd
Dette er en økning på 47% fra forrige år.
Kostnader for egne volumer er på 32,10kr pr fat, eksklusive injeksjons- og restruktureringskostnader. Dette var en økning på 18%

Så kan du gjøre som du vil, høre på Statoil eller en bank sitt anslag om produksjonskostnader....
Sannsynligheten for at de ikke sammenligner samme tall er rimelig stor

Selv om oljeprisen er lav nå, så har dollaren gått opp nesten 50% fra det laveste, så forskjellen i kroner pr fat er ikke like stor.
Old 05-12-2008, 17:35   #531
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Da er vi nesten paa ett punkt der oljeselskapene taper penger :rolleyes

40,8 USD for ett fat naa and falling
Old 05-12-2008, 19:49   #532
imm
ScanFlyer Crusty

Da har jammen oljeprisen passert 40 dollar, nedadgående.
Det er ganske utrolig hvor fort ting skjer for tiden.

Ifølge hegnar.no er det flere som har bommet godt på spådommer om oljeprisen. Både Spetalen og politikerne. Her er en link om nettop det:
http://www.hegnar.no/bors/article348111.ece

Det er på høy tid flyselskapene tar bort fueltilleggene sine. Det hører ingen sted hjemme med de priser som er nå.
Old 10-12-2008, 02:09   #533
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Oh yeah baby ... 1.46 and falling .... hvor skal dette ende???

Kunne bare dollarkursen satt snuta litt nedover ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2008, 02:35   #534
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

1,84 for Premium her i dag! Naa kan man fylle opp tanken for under 30 daler!
Old 11-12-2008, 00:06   #535
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Henholdsvis 9.40 og 9.29 på Statoil og Jet på OSL nå i kveld... Gjett hvem som måtte fylle for 10.85 for to dager siden..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2008, 17:17   #536
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

I dag har OPEC kutta produksjonen heftig, Oljeprisen gikk litt NED etter kuttet....

http://www.bloomberg.com/apps/news?p...qjM&refer=home
Old 17-12-2008, 17:29   #537
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

...og Saxo Bank spår oljen ned i $25 fatet i 2009!
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelnin...8/12/17/316656
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2009, 21:37   #538
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Januarsalg på bensin og diesel i dag. Lenge siden sist jeg fylte bilen til denne prisen i Oslo
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Cheap.jpg
Views:	93
Size:	15.7 KB
ID:	20977  
Old 05-01-2009, 22:51   #539
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Ikke gled deg for lenge. Raaoljeprisen fortsetter oppover etter 18% opp paa kort tid. Bensinpiratene her i USA (aka bensinstasjonene) setter opp prisene i rekordfart
Old 05-01-2009, 23:24   #540
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ingen tegn til det her i ATL foreløpig .. etter en hike over jul er vi nede på rundt 1.40 igjen ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules