![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå blir det ikke passkontroll i den nye piren en gang, så jeg lurer fælt på hvor denne preclearence delen blir. Amerikanske myndigheter krever nok store områder for å utføre passkontroll, sikkerhetskontroll og tollkontroll. Den eneste måten jeg ser for meg at det skal bli mulig, er at de bygger på et par etasjer på dagens Non-Schengen område.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
En annen ting som ikke fremkommer i artiklene rundt de andre skandinaviske lufthavnene som jobber med det samme, er realiteten i å få dette gjennomført. CPH har allerede flagget at de har lagt ned prosessen og kommer ikke til å jobbe videre mot en slik løsning på det nåværende tidspunkt. Angivelig og forståelig knyttet til kostnadene som de ikke anser som forsvarlige i forhold til forventet trafikkvekst. Jeg mener OSL på grunn av tidspunktet (tilpasset utvidelse) og økonomiske ressurser tilgjengelig for å investere i dette, har en god mulighet til å realisere dette. Av det jeg har fått inntrykk av er man også fast bestemt på å få dette til, for å oppnå en konkurransefordel ovenfor konkurrerende flyplasser og for å gjøre det mer attraktivt for de regionale norske flyplassene å reise via OSL til USA. Allerede i høst vil prosjektet med forenklet tollbehandling effektueres og lite tyder på at dette vil reverseres etter prøvetiden. Ser man effektene for Dublin, så er de betydelige med tanke på ny trafikk skapt gjennom transfer fra hele Europa. Jeg kjenner dessverre ikke forutsetningene til ARN så godt, men vil anta at de ser mye av det samme potensialet som OSL. Utfordringen der er vel om svenske luftfartsmyndigheter ønsker å ta den betydelige kostnaden dette innebærer. Min største overraskelse rundt US- immigrasjons mulighetene er at KEF ikke har markert seg i noen større grad. Jeg klarer knapt å se en flyplass i Europa, hvor tilbud og strategi er bedre skikket for en slik løsning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg opplevde Shannon som masete de gangene jeg reiste via Shannon og var fort tilbake med LHR som Transfer til Boston.
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ditto i Toronto .... både som transfer og startpunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pre clearance... en liten kalddusj | Fnate | Småprat | 9 | 20-11-2015 11:58 |
Verden første "alt i ett"-flyplass | jcnorway | Flyforum | 1 | 01-08-2010 13:18 |
HKG kåret til "Verdens beste flyplass" | jcnorway | Flyforum | 7 | 15-07-2008 23:48 |
Rygge også som "Oslo" flyplass | Farmer | Flyforum | 26 | 27-01-2008 12:05 |