Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2015, 07:22   #1
RSL
ScanFlyer Silver

Default Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Nå blir det ikke passkontroll i den nye piren en gang, så jeg lurer fælt på hvor denne preclearence delen blir. Amerikanske myndigheter krever nok store områder for å utføre passkontroll, sikkerhetskontroll og tollkontroll. Den eneste måten jeg ser for meg at det skal bli mulig, er at de bygger på et par etasjer på dagens Non-Schengen område.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2015, 08:53   #2
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Nå blir det ikke passkontroll i den nye piren en gang, så jeg lurer fælt på hvor denne preclearence delen blir. Amerikanske myndigheter krever nok store områder for å utføre passkontroll, sikkerhetskontroll og tollkontroll. Den eneste måten jeg ser for meg at det skal bli mulig, er at de bygger på et par etasjer på dagens Non-Schengen område.
Det er viktig å se dette i en litt større sammenheng. Det er allerede nå presentert planer om videre ekspansjon og utvidelse av Non-Schengen fra 2017 som vil utvide kapasiteter betydelig, da spesielt for WB.I korthet går dette ut på en forlengelse østover med terminal og fasiliteter i flere etasjer. Det er neppe uten grunn at dialogen starter nå før byggingen. Det gir OSL et godt og unikt kort til å kunne tilpasse layout og terminal ut fra de krav Amerikanske myndigheter måtte stille. Dessuten er trafikken på det nåværende tidspunkt, overkommelig og oversiktlig.

En annen ting som ikke fremkommer i artiklene rundt de andre skandinaviske lufthavnene som jobber med det samme, er realiteten i å få dette gjennomført. CPH har allerede flagget at de har lagt ned prosessen og kommer ikke til å jobbe videre mot en slik løsning på det nåværende tidspunkt. Angivelig og forståelig knyttet til kostnadene som de ikke anser som forsvarlige i forhold til forventet trafikkvekst.

Jeg mener OSL på grunn av tidspunktet (tilpasset utvidelse) og økonomiske ressurser tilgjengelig for å investere i dette, har en god mulighet til å realisere dette. Av det jeg har fått inntrykk av er man også fast bestemt på å få dette til, for å oppnå en konkurransefordel ovenfor konkurrerende flyplasser og for å gjøre det mer attraktivt for de regionale norske flyplassene å reise via OSL til USA. Allerede i høst vil prosjektet med forenklet tollbehandling effektueres og lite tyder på at dette vil reverseres etter prøvetiden. Ser man effektene for Dublin, så er de betydelige med tanke på ny trafikk skapt gjennom transfer fra hele Europa.

Jeg kjenner dessverre ikke forutsetningene til ARN så godt, men vil anta at de ser mye av det samme potensialet som OSL. Utfordringen der er vel om svenske luftfartsmyndigheter ønsker å ta den betydelige kostnaden dette innebærer.

Min største overraskelse rundt US- immigrasjons mulighetene er at KEF ikke har markert seg i noen større grad. Jeg klarer knapt å se en flyplass i Europa, hvor tilbud og strategi er bedre skikket for en slik løsning.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2015, 15:53   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post

Jeg mener OSL på grunn av tidspunktet (tilpasset utvidelse) og økonomiske ressurser tilgjengelig for å investere i dette, har en god mulighet til å realisere dette. Av det jeg har fått inntrykk av er man også fast bestemt på å få dette til, for å oppnå en konkurransefordel ovenfor konkurrerende flyplasser og for å gjøre det mer attraktivt for de regionale norske flyplassene å reise via OSL til USA. Allerede i høst vil prosjektet med forenklet tollbehandling effektueres og lite tyder på at dette vil reverseres etter prøvetiden. Ser man effektene for Dublin, så er de betydelige med tanke på ny trafikk skapt gjennom transfer fra hele Europa.
Hvor mye trafikk har virkelig Pre-Clearance skapt i Dublin og Shannon ? Som hyppig bruker av Pre Clearance er jeg ikke umiddelbart like entusiastisk over Pre Clearance i Transfer. Det er i og forseg greit i Vancouver naar reisen starter i YVR, men hverken Shannon eller Dublin staar som "vinnere" paa min Transfer liste - ser ikke helt den store premien med aa investere 40-50 minutter mer i Transfer naar ankommst USA sjelden tar mer tid enn en vanlig dag paa ankommst utland OSL.

Jeg opplevde Shannon som masete de gangene jeg reiste via Shannon og var fort tilbake med LHR som Transfer til Boston.
Old 09-02-2015, 15:55   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg opplevde Shannon som masete .
Ditto i Toronto .... både som transfer og startpunkt.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules