![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da er OSL plukket ut som en av 10 som kan få US pre clearance ifølge Avinor.
http://oslomedia.avinor.no/news/reis...ource=sendgrid |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#23 |
Newcomer
|
![]()
De 10 er:
Brussels Airport, Belgium; Punta Cana Airport, Dominican Republic; Narita International Airport, Japan; Amsterdam Airport Schipol, Netherlands; Oslo Airport, Norway; Madrid-Barajas Airport, Spain; Stockholm Arlanda Airport, Sweden; Istanbul Ataturk Airport, Turkey; and London Heathrow Airport and Manchester Airport, United Kingdom. Hva sier Lufthansa til dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Bra for Oslo, men det må jo øke MCT noe voldsomt for oss fra distriktene, no?
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#26 | ||
Bonusjeger
|
![]()
Spennende nyheter! Jeg vet ikke helt hvor mye det egentlig betyr at nordmenn blir sjekket i Oslo kontra i USA med tanke på å "beskytte hjemlandet" - men kjekt er det jo.
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Æsj da hva skal København gjøre om både Gardermoen og Arlanda blir pre clearance. Da fines det faktisk ikke noen gode argumenter igjen for at de skal være langdistangse hub for SAS, ihvertfall vestover
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Ja, kanskje de løser det like effektivt og elegant som sikkerhetskontrollen der ![]() Spørsmålet er jo også om hvis mange nok får pre-clearance så vil man oppnå samme effekten som fast track på OSL hvor da den vanlige kontrollen i blant er raskest |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Er et par ulemper også, både for flyplassen og for loungefolkene her inne. Det blir nok meget begrenset utvalg av mat og drikke etter passkontrollen pga. tollregler, og hvertfall ingen taxfree. Heathrow (BAA) hadde visstnok grublet på dette tidligere, men fant ut at de kom til å tape store summer på det begrensede utvalget de kunne tilby i "US-territory". Tipper det blir dårlig med loungetilbud også.
Nå kommer det også stadig flere ESTA-automater i US, så reiser man bare med håndbagasje så vil etter hvert gevinsten bli minimal, kanskje negativ, ifht. total reisetid med mindre man får ESTA-automater og forutsigbare køer på denne siden av dammen også. Så du vel heller ha det enn kantinetid, ja ![]()
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 30-05-2015 at 10:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]() Quote:
I UK kunne T5B ratt blitt dedikert pre clearance terminal og fått en egen F lounge til meg og elefanten. Jeg tror det er tax free de er mest nervøse for. Ikke kantina. På OSL er jeg mer nervøs på kantinefronten.
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Global Entry hørest litt lettere ut rent logistikkmessig, men det blir spennende å se.
![]() |
#34 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Dette er en konspirasjon fra USA om å ta over verden.
Nå lager de "et lite støkke Amærika" i lille Norge... Hva blir det neste? Slottsplassen 1 skifter navn til Pennsylvania Avenue 1601? ![]()
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Sånn generelt sett er jeg ikke negativ til det, men tror fort noen (les: flyplasser) kan få en overraskelse i form av økt MCT og taxfree-salg m.v. Det blir jo fort mer stress hvis man skal gjennom security med hele familien, så gjennom tax-free så gjennom ny US-security. For oss som er veldig reisevant og har en lounge å gå til så blir det jo greit (hvis man får lounge i "USA", ref slik det ikke funker AUH)
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 30-05-2015 at 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Altså det er jo ingen tvil om at pre clearence er mest attraktiv for de som skal videre domestic i USA. Nå vet jeg ikke hvor mye SK/UA feeder domestic på Newark, men det er vel sikkert noe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvor på non-Schengen skal man da få plass til dette? Man kan jo heller ikke lage dedikerte gater til dette da de da vil stå ubrukte 19-20 timer i døgnet. Hvilket vil ikke passer bra når man ser hvor sprengt gatekapasiteten er på OSL
Det er riktignok et argument for en egen IC terminal med en egen seksjon tiltenkt pre-clearance |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette vil jo medføre en betydelig økning av kostnaden pr passasjer som skal reise til USA.
Basert på tallene som har blitt presentert av ulike flyplasser som har jobbet med å få dette på plass, betyr det en ekstrakostnad på mellom 100-200kr pr passasjer. Jeg tror neppe flyselskapene er villige til å dekke denne kostnaden. Jeg er samtidig heller ikke sikker på om de reisende ønsker denne regninger. Det interessante er derfor hvem som skal finansiere dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vil det være noen forskjell i kostnader (landingsavgifter e.l.) for flyselskaper når de kan bruke innenlandsterminaler i USA?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så lenge maskinen skal rotere på samme rute så vil jeg tro det er det.
Problemet er vel for amerikanske selskaper som allokerer sine internasjonale maskiner på flere ruter, da også de som må ankomme eller avgå fra utenriks terminaler. Det lukter da mindre fleksibilitet, mye traktor og unødvendig bakketid. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pre clearance... en liten kalddusj | Fnate | Småprat | 9 | 20-11-2015 11:58 |
Verden første "alt i ett"-flyplass | jcnorway | Flyforum | 1 | 01-08-2010 13:18 |
HKG kåret til "Verdens beste flyplass" | jcnorway | Flyforum | 7 | 15-07-2008 23:48 |
Rygge også som "Oslo" flyplass | Farmer | Flyforum | 26 | 27-01-2008 12:05 |