![]() |
|
![]() |
#81 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I noen tilfeller får en X over lappen automaten skriver ut. Hvorfor det? Konsekvensen er at en da må gå i den vanlige (lange) køen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
![]() |
![]() |
#86 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og for oss som reiser på visum kan ikke bruke automatene. Derfor er preclearence en enorm fordel for oss.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
B/EWR har ikke ESTA automater.. Senest i februar. Mn veldig mange kiosker og går ofte nesten like raskt ( vel det avhenger selvfølgelig av hvilket flyselskap som har landet foran deg... ).
Har ikke hatt C siden ifjor... Heller ikke der... |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Tror også automater på ankomst er veien å gå, ikke minst kostnadsmessig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Preclearance kommer til aa koste, det er US ansatte som det skal betales for og det blir solide ombygninger og jeg er ikke overbevist at Avinor og OSL kommer til aa ta den regningen, de har allt for mange Regnedrenge ansatt til at det skjer.
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Og, ja... Preclearence er bare topp. Kun en gang for meg, BDA ( UA ) 18 mnde siden... Kommer til flyplassen i litt god tid... Rask, høflig og greit. Helet laidback. Gjort raskt.
På EWR bare tøffe rolig til LHR , ev. United Club først... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er fordeler og ulemper avhengig av hvem en spør og hvordan pre-clearance passer inn i deres forretningsmodell, noe som flere her påpeker.
SAS lang tradisjon for å ha et begrenset IC tilbud fra OSL og Norge og det kommer neppe til å endre seg, noe de for øvrig offisielt nærmest påpekte forrige uke der de heller annonserer for meget gode one-stop alternativer primært via CPH. Hadde jeg vært Avinor ville jeg heller tilrettelagt for den/de kundene som ser muligheter for vekst, flere direkteruter og som samtidig er i stand til å tilby dette i stedet for de som er proteksjonistiske i et hjemmemarked jeg mener de ikke prioriterer godt nok. Så vidt jeg vet så krever pre-clearance at et amerikansk selskap flyr til flyplassen, og jeg ser heller tilrettelegging for DY samt ett til to amerikanske selskaper enn et reaktivt SAS som dras i alle retninger i et desperat forsøk på å overleve. Det neste er vel at SAS offentlig går ut og sier de er i mot utbygging av non-Schengen da det allerede er nok plass der til deres IC flighter ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Flyklapper
|
![]()
SAS gjør mye rart, men dette gjør de for å beskytte innenlandsmarkedet samt forbindelser fra f.eks. Sverige, som utgjør en stor gruppe på f.eks. Miami.
Og som DC-8'ern påpeker - legg din neste USA-tur via Toronto så vil du se hva de som kommer fra f.eks. innenriks og Sverige kan foivente seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Ser vi paa de flyplassene som har Preclearance, saa er mye veldig spesial tilpasset. Preclearance passasjerer er isolert fra andre International Passasjerer, saa du maa dele Non-Schengen omraadet, du maa ogsaa ha med deg all bagasje til US Customs - saa ved OSL blir det nok en US-Immigration - Customs omtrent der gamle Fasttrack laa, ellers maa man dra all bagasje ut til Non Schengen.Uansett skal dette vaere isolert fra andre passasjerer, saa du maa bygge en egen "vei ut til Non-Schengen - med mindre en ikke gjoer om hele E-Pir til Non Schengen. Jeg flyr mye via Vancouver fra Europa og velger stort sett aa droppe Preclearance og kjoere nedover (2.5-3 timers biltur) ankommst tid paa Bainbridge er omtrent det samme.
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Vil det ikke åpne for at Norwegian kan åpne "tynne" ruter til "innenriksflyplasser"? I såfall kan det jo ligge noe her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Flyklapper
|
![]()
Helt klart det som er tanken. Flere av de plassene Kjos har nevnt har ingen FIS (Federal Inspection Sevices) som er et krav for å ta imot internasjonale flyvninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Shannon har vært smooth når jeg har vært der, men det har vært fordi BA har prioritet der så vi har blitt loset utenfor køen. Om man ser på hvordan det er organisert så har de delt opp flyene i grupper, og man må passere immigrasjonen når "eget fly vises på skjermen".
![]() |
![]() |
#98 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() Problemer med catering var også noe SAS nevnte, så tror neppe det er noen workaround. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Pre clearance er jo både og for pax.
Om du reiser med håndbagasje har jeg vanskelig for å se noe negativt med pre clearance. Argumentet med short connections er jo sånn sett relevant, men så er det vel bare å booke en litt lenger connection. Du må jo uansett utvide minimum connection nå pga utvidet Schengen kontroll. Robert's erfaringer med at det "alltid" er kjempekøer på automater eller ikke finnes automater deler jeg absolutt ikke. Jeg reiser ikke så mye til USA lenger, men ESTA automatene er helt sjef. Det tar et par minutter. Så basically... siden jeg er passasjer som praktisk talt aldri sjekker inn bags, så er conclusjonen - "couldn't care less". Selv om det på en måte er digg å vite at du allerede er igjennom formalitetene når du går ombord. Da kan du bare legge ned senga, helle innpå rødvin og kose deg. Om jeg reiste med innsjekket bagasje ville preclearance være nokså negativt for meg. Jeg ville måttet vente lenger på formaliteter før avreise og i tillegg vente på bagasje ved ankomst.
![]() |
#100 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Som en som må ha connection på OSL ser jeg ingen grunn til at den skal være lengre enn nødvendig. Jeg har reist inn i USA via både YUL og YVR, uten innsjekket bagasje og det var ikke den store opplevelsen....
ESTA automatene har gjort det mye enklere, selv hatflyplassen IAD gikk som en drøm i februar. Jeg har en gang brukt 3 timer på å komme ut døra der - uten innsjekket bagasje. Hvis SAS får til Global Entry vil det jo være enda bedre. Sent from my iPad using Tapatalk Last edited by TOS_EBG; 22-05-2017 at 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pre clearance... en liten kalddusj | Fnate | Småprat | 9 | 20-11-2015 11:58 |
Verden første "alt i ett"-flyplass | jcnorway | Flyforum | 1 | 01-08-2010 13:18 |
HKG kåret til "Verdens beste flyplass" | jcnorway | Flyforum | 7 | 15-07-2008 23:48 |
Rygge også som "Oslo" flyplass | Farmer | Flyforum | 26 | 27-01-2008 12:05 |