Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2017, 21:40   #81
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,652
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Personlig ser jeg overhodet ingen fordeler med dette, så lenge man benytter automater ved ankomst går ting kjapt.
EWR terminal B (Det er vel den terminalen i USA hvor SAS har flest fly hver dag?) Klarte ikke jeg å finne noen automater. Det var dog i september i fjor.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2017, 21:55   #82
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
EWR terminal B (Det er vel den terminalen i USA hvor SAS har flest fly hver dag?) Klarte ikke jeg å finne noen automater. Det var dog i september i fjor.
I know, EWR er helt håpløs. Vet at de har sagt det skal komme, men gudene skal vite at de tar sin tid.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2017, 21:57   #83
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
I så fall beklager jeg min påstand.Min erfaring er at automatene som oftest ikke er tilgjengelig for vanlige reisende. Og de gangene jeg har brukt autmat har det vært lang kø til dem, mange som ikke fungerte, de hadde feil og så måtte man stå i vanlig kø etterpå slik at det totalt tok lengere tid. Det veldig variert hvordan køene og automatene er organisert, det kan til og med variere mellom terminaler på samme flyplass.
Det er nok riktig, min erfaring derimot er at dette har fungert veldig godt på de siste turene mine privat inn til USA, JFK, og ORD
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2017, 22:01   #84
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,927
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

I noen tilfeller får en X over lappen automaten skriver ut. Hvorfor det? Konsekvensen er at en da må gå i den vanlige (lange) køen.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2017, 22:08   #85
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
I noen tilfeller får en X over lappen automaten skriver ut. Hvorfor det? Konsekvensen er at en da må gå i den vanlige (lange) køen.
Jeg fikk det sist jeg var igjennom, grunnen den gangen var første innreise på det passet

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 11:33   #86
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,213
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Og for oss som reiser på visum kan ikke bruke automatene. Derfor er preclearence en enorm fordel for oss.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 11:50   #87
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

B/EWR har ikke ESTA automater.. Senest i februar. Mn veldig mange kiosker og går ofte nesten like raskt ( vel det avhenger selvfølgelig av hvilket flyselskap som har landet foran deg... ).

Har ikke hatt C siden ifjor... Heller ikke der...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 11:51   #88
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Og for oss som reiser på visum kan ikke bruke automatene. Derfor er preclearence en enorm fordel for oss.
Reiser også med visum. Risikerer å være uheldig med kø i USA, men kan også gå hurtig. Med pre-clearance er du garantert kø, bare på andre enden. At det er noen enorm fordel er jeg uenig i.

Tror også automater på ankomst er veien å gå, ikke minst kostnadsmessig.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 11:59   #89
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Og for oss som reiser på visum kan ikke bruke automatene. Derfor er preclearence en enorm fordel for oss.
Har du benyttet deg av Preclearance ? Naa er jeg ikke sikker paa hvilken modell OSL og ARN legger opp til, men jeg reiser ofte via flyplasser som har Preclearance og det som med allt - fordeler og ulemper. De plassene jeg benytter (Vancouver - Toronto) og har benyttet (Shannon) har alle US Customs ogsaa, saa f.eks. i Shannon maa man hente bagasjen, opp en etasje gjennom Immigrasjon og Toll en strafferunde som la paa 2 timer. Vancouver er litt bedre i transitt, men skal en reise fra Vancouver saa er det sjekkinn 2 timer foer, du tar med deg bagasjen selv etter aa ha "sjekket inn" (du maa innom skranke) saa US Customs saa immigrasjon, min kone maatte fly til Portland naar vi hadde vaert i Vancouver og fra det oeyeblikket jeg slapp henne av til hun var paa Flyplassen i Portland (50 minutter flight) var jeg hjemme paa Bainbridge etter aa kjoert, krysset grensen og tatt en ferge.....

Preclearance kommer til aa koste, det er US ansatte som det skal betales for og det blir solide ombygninger og jeg er ikke overbevist at Avinor og OSL kommer til aa ta den regningen, de har allt for mange Regnedrenge ansatt til at det skjer.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 12:13   #90
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,213
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Har du benyttet deg av Preclearance ? Naa er jeg ikke sikker paa hvilken modell OSL og ARN legger opp til, men jeg reiser ofte via flyplasser som har Preclearance og det som med allt - fordeler og ulemper. De plassene jeg benytter (Vancouver - Toronto) og har benyttet (Shannon) har alle US Customs ogsaa, saa f.eks. i Shannon maa man hente bagasjen, opp en etasje gjennom Immigrasjon og Toll en strafferunde som la paa 2 timer. Vancouver er litt bedre i transitt, men skal en reise fra Vancouver saa er det sjekkinn 2 timer foer, du tar med deg bagasjen selv etter aa ha "sjekket inn" (du maa innom skranke) saa US Customs saa immigrasjon, min kone maatte fly til Portland naar vi hadde vaert i Vancouver og fra det oeyeblikket jeg slapp henne av til hun var paa Flyplassen i Portland (50 minutter flight) var jeg hjemme paa Bainbridge etter aa kjoert, krysset grensen og tatt en ferge.....

Preclearance kommer til aa koste, det er US ansatte som det skal betales for og det blir solide ombygninger og jeg er ikke overbevist at Avinor og OSL kommer til aa ta den regningen, de har allt for mange Regnedrenge ansatt til at det skjer.
Har ikke benyttet det mye, men benyttet det en gang via Shannon, businessjeten til BA... Det gikk smooth, men så er ting veldig lagt opp rundt den flighten at ting skal være smooth.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 12:20   #91
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Og, ja... Preclearence er bare topp. Kun en gang for meg, BDA ( UA ) 18 mnde siden... Kommer til flyplassen i litt god tid... Rask, høflig og greit. Helet laidback. Gjort raskt.

EWR bare tøffe rolig til LHR , ev. United Club først...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 15:04   #92
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Det er fordeler og ulemper avhengig av hvem en spør og hvordan pre-clearance passer inn i deres forretningsmodell, noe som flere her påpeker.

SAS lang tradisjon for å ha et begrenset IC tilbud fra OSL og Norge og det kommer neppe til å endre seg, noe de for øvrig offisielt nærmest påpekte forrige uke der de heller annonserer for meget gode one-stop alternativer primært via CPH. Hadde jeg vært Avinor ville jeg heller tilrettelagt for den/de kundene som ser muligheter for vekst, flere direkteruter og som samtidig er i stand til å tilby dette i stedet for de som er proteksjonistiske i et hjemmemarked jeg mener de ikke prioriterer godt nok.

Så vidt jeg vet så krever pre-clearance at et amerikansk selskap flyr til flyplassen, og jeg ser heller tilrettelegging for DY samt ett til to amerikanske selskaper enn et reaktivt SAS som dras i alle retninger i et desperat forsøk på å overleve.

Det neste er vel at SAS offentlig går ut og sier de er i mot utbygging av non-Schengen da det allerede er nok plass der til deres IC flighter
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 15:11   #93
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,541
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

SAS gjør mye rart, men dette gjør de for å beskytte innenlandsmarkedet samt forbindelser fra f.eks. Sverige, som utgjør en stor gruppe på f.eks. Miami.

Og som DC-8'ern påpeker - legg din neste USA-tur via Toronto så vil du se hva de som kommer fra f.eks. innenriks og Sverige kan foivente seg.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 16:02   #94
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er fordeler og ulemper avhengig av hvem en spør og hvordan pre-clearance passer inn i deres forretningsmodell, noe som flere her påpeker.

SAS lang tradisjon for å ha et begrenset IC tilbud fra OSL og Norge og det kommer neppe til å endre seg, noe de for øvrig offisielt nærmest påpekte forrige uke der de heller annonserer for meget gode one-stop alternativer primært via CPH. Hadde jeg vært Avinor ville jeg heller tilrettelagt for den/de kundene som ser muligheter for vekst, flere direkteruter og som samtidig er i stand til å tilby dette i stedet for de som er proteksjonistiske i et hjemmemarked jeg mener de ikke prioriterer godt nok.

Så vidt jeg vet så krever pre-clearance at et amerikansk selskap flyr til flyplassen, og jeg ser heller tilrettelegging for DY samt ett til to amerikanske selskaper enn et reaktivt SAS som dras i alle retninger i et desperat forsøk på å overleve.

Det neste er vel at SAS offentlig går ut og sier de er i mot utbygging av non-Schengen da det allerede er nok plass der til deres IC flighter
Preclearance passer jo langt bedre inn i SAS sin forretningsidee enn i Norwegian sin, det er jo foerst ved Connection (som Norwegian er 100% i mot og ikke engang tilbyr i USA) at en ser noen fordeler. Preclearance har ingen "magic" med bagasje utleveringen og for de aller fleste passasjerene kommer du ut av passkontrollen foer koffertene kommer paa baandet - altsaa har du spart null i tid paa Preclearnce ved ankommst - du har bare lagt paa lenger tid i innsjekk eller ennaa lengre tid i transitt.

Ser vi paa de flyplassene som har Preclearance, saa er mye veldig spesial tilpasset. Preclearance passasjerer er isolert fra andre International Passasjerer, saa du maa dele Non-Schengen omraadet, du maa ogsaa ha med deg all bagasje til US Customs - saa ved OSL blir det nok en US-Immigration - Customs omtrent der gamle Fasttrack laa, ellers maa man dra all bagasje ut til Non Schengen.Uansett skal dette vaere isolert fra andre passasjerer, saa du maa bygge en egen "vei ut til Non-Schengen - med mindre en ikke gjoer om hele E-Pir til Non Schengen.

Jeg flyr mye via Vancouver fra Europa og velger stort sett aa droppe Preclearance og kjoere nedover (2.5-3 timers biltur) ankommst tid paa Bainbridge er omtrent det samme.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 16:30   #95
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,914
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Preclearance passer jo langt bedre inn i SAS sin forretningsidee enn i Norwegian sin, det er jo foerst ved Connection (som Norwegian er 100% i mot og ikke engang tilbyr i USA)
Vil det ikke åpne for at Norwegian kan åpne "tynne" ruter til "innenriksflyplasser"? I såfall kan det jo ligge noe her.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 17:41   #96
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,541
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Vil det ikke åpne for at Norwegian kan åpne "tynne" ruter til "innenriksflyplasser"? I såfall kan det jo ligge noe her.
Helt klart det som er tanken. Flere av de plassene Kjos har nevnt har ingen FIS (Federal Inspection Sevices) som er et krav for å ta imot internasjonale flyvninger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 17:49   #97
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Har du benyttet deg av Preclearance ? Naa er jeg ikke sikker paa hvilken modell OSL og ARN legger opp til, men jeg reiser ofte via flyplasser som har Preclearance og det som med allt - fordeler og ulemper. De plassene jeg benytter (Vancouver - Toronto) og har benyttet (Shannon) har alle US Customs ogsaa, saa f.eks. i Shannon maa man hente bagasjen, opp en etasje gjennom Immigrasjon og Toll en strafferunde som la paa 2 timer.
I Shannon ser man også den andre bakdelen, at man er "innenriks USA" etter tollen, dvs. nesten null og niks utvalg av servicetilbud. Utfordringen er at tollgrensen er flyttet, så man kan ikke ha lokale matvarer der (kjøtt, meieriprodukter, frukt, grønt etc.) siden det er restriksjoner på import av det. Kan jo være det løses på en eller annen måte, men de gangene jeg har vært i Shannon har det vært "øde".

Shannon har vært smooth når jeg har vært der, men det har vært fordi BA har prioritet der så vi har blitt loset utenfor køen. Om man ser på hvordan det er organisert så har de delt opp flyene i grupper, og man må passere immigrasjonen når "eget fly vises på skjermen".
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 17:54   #98
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,541
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
..... og man må passere immigrasjonen når "eget fly vises på skjermen".
Litt som Connecting Norway, da ..

Problemer med catering var også noe SAS nevnte, så tror neppe det er noen workaround.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 19:47   #99
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,990
Default Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Pre clearance er jo både og for pax.

Om du reiser med håndbagasje har jeg vanskelig for å se noe negativt med pre clearance. Argumentet med short connections er jo sånn sett relevant, men så er det vel bare å booke en litt lenger connection. Du må jo uansett utvide minimum connection nå pga utvidet Schengen kontroll.

Robert's erfaringer med at det "alltid" er kjempekøer på automater eller ikke finnes automater deler jeg absolutt ikke. Jeg reiser ikke så mye til USA lenger, men ESTA automatene er helt sjef. Det tar et par minutter.

Så basically... siden jeg er passasjer som praktisk talt aldri sjekker inn bags, så er conclusjonen - "couldn't care less". Selv om det på en måte er digg å vite at du allerede er igjennom formalitetene når du går ombord. Da kan du bare legge ned senga, helle innpå rødvin og kose deg.

Om jeg reiste med innsjekket bagasje ville preclearance være nokså negativt for meg. Jeg ville måttet vente lenger på formaliteter før avreise og i tillegg vente på bagasje ved ankomst.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 20:15   #100
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Som en som må ha connection på OSL ser jeg ingen grunn til at den skal være lengre enn nødvendig. Jeg har reist inn i USA via både YUL og YVR, uten innsjekket bagasje og det var ikke den store opplevelsen....

ESTA automatene har gjort det mye enklere, selv hatflyplassen IAD gikk som en drøm i februar. Jeg har en gang brukt 3 timer på å komme ut døra der - uten innsjekket bagasje.

Hvis SAS får til Global Entry vil det jo være enda bedre.

Sent from my iPad using Tapatalk
__________________
Since July 2007:

Last edited by TOS_EBG; 22-05-2017 at 20:19.
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Pre clearance... en liten kalddusj Fnate Småprat 9 20-11-2015 11:58
Verden første "alt i ett"-flyplass jcnorway Flyforum 1 01-08-2010 13:18
HKG kåret til "Verdens beste flyplass" jcnorway Flyforum 7 15-07-2008 23:48
Rygge også som "Oslo" flyplass Farmer Flyforum 26 27-01-2008 12:05


All times are GMT +2. The time now is 22:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.