![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja, hvis de kan få til dette i forbindelse med ferdigstillelse av T2, og det blir et velfungerende system, vil det kunne være et konkurransefortrinn for OSL som transit-flyplass.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå blir det ikke passkontroll i den nye piren en gang, så jeg lurer fælt på hvor denne preclearence delen blir. Amerikanske myndigheter krever nok store områder for å utføre passkontroll, sikkerhetskontroll og tollkontroll. Den eneste måten jeg ser for meg at det skal bli mulig, er at de bygger på et par etasjer på dagens Non-Schengen område.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
En annen ting som ikke fremkommer i artiklene rundt de andre skandinaviske lufthavnene som jobber med det samme, er realiteten i å få dette gjennomført. CPH har allerede flagget at de har lagt ned prosessen og kommer ikke til å jobbe videre mot en slik løsning på det nåværende tidspunkt. Angivelig og forståelig knyttet til kostnadene som de ikke anser som forsvarlige i forhold til forventet trafikkvekst. Jeg mener OSL på grunn av tidspunktet (tilpasset utvidelse) og økonomiske ressurser tilgjengelig for å investere i dette, har en god mulighet til å realisere dette. Av det jeg har fått inntrykk av er man også fast bestemt på å få dette til, for å oppnå en konkurransefordel ovenfor konkurrerende flyplasser og for å gjøre det mer attraktivt for de regionale norske flyplassene å reise via OSL til USA. Allerede i høst vil prosjektet med forenklet tollbehandling effektueres og lite tyder på at dette vil reverseres etter prøvetiden. Ser man effektene for Dublin, så er de betydelige med tanke på ny trafikk skapt gjennom transfer fra hele Europa. Jeg kjenner dessverre ikke forutsetningene til ARN så godt, men vil anta at de ser mye av det samme potensialet som OSL. Utfordringen der er vel om svenske luftfartsmyndigheter ønsker å ta den betydelige kostnaden dette innebærer. Min største overraskelse rundt US- immigrasjons mulighetene er at KEF ikke har markert seg i noen større grad. Jeg klarer knapt å se en flyplass i Europa, hvor tilbud og strategi er bedre skikket for en slik løsning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men hvor stor en fordel er pre-clearance egentlig for lufthavnene? Vil SAS benytter sig af muligheden? Det forlænger vel transfertiden i de pågældende lufthavne, der vel også vil tage sig betalt for det på en eller anden måde. Hvad angår KEF, kan transfertiden måske blive for lang til, at det passer ind i Icelandairs planer.
Det kan dog være interessant for amerikanske selskaber der flyver til de nordiske lufthavne, men de besøger jo ikke de nordiske lande så ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
transfertiden vil måtte øke, og det er muligens islendingenes ankepunkt. De kjører jo med kort connection i dag. SAS har jo også uttrykt bekymring om nettopp dette.
Det er en del ulemper forbundet med dette, særlig når trafikken er dårlig fordelt. alle som har vært gjennom køhælvetet i Toronto i morrarushet kan nok underskrive på dette. Automater og kjappere clearance ved ankomst, som man innfører nå, reduserer også fordelen av preclearance. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå kjenner ikke jeg til alle fordeler og ulemper med pre-clerance i begge ender av Atlanteren og det tilhørende "sluttregnestykket" men det er vel mye som tyder på at det er positivt for de reisene mtp på hva DUB sier i tillegg til at de ønsker det samme på DXB og AUH. Men hva betyr det dersom USA i større grad tar i bruk automater.
Det sies også at DY har vært den største pådriveren for dette på OSL samtidig som SAS er mer tilbakeholdene pga connection pax og evt justeringer som trengs å gjøres ref tidligere uttalelser. Jeg håper og tror at OSL sin proaktivitet for å få gjennomført dette er i sammenheng med å få mer USA trafikk fra DY og kanskje utvikle OSL til å bli en mindre hub mellom Europa og USA men igjen, alt handler om hvor tidsbesparende det blir for de reisende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tror nok ikke det er noe OSL bør hive seg alt for mye etter, siden kortere transfertider er et bedre salgsargument for flyplassen enn preclearance. I dag så er det relativt raskt å komme seg igjennom flyten ved ankomst i USA fra OSL, selv ved ankomst tett på ankomster med passasjerer som innehar "kompliserte" dokumenter, og med mye mer automatisering for ESTA-passasjerer. En del utestasjoner kan risikere å miste forbindelser som ikke kreerer overnatting på OSL om transfertiden blir for lang. Flyplasser som DXB og AUH, har ankomster hele døgnet og har en annen profil på en god del av passasjerene som f.eks. ikke kan bruke ESTA og må ha visum.
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Personlig tror jeg at gevinsten i første omgang blir størst for Norge som helhet og den rollen OSL er satt til å forvalte uten å begi meg ut i en by versus land diskusjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg tror ikke OSL er det stedet hvor problemene blir størst. Du vil ikke ha det samme trøkket i korte perioder, som man har andre steder, som f.eks. Keflavik, hvor du har en voldsom peak miidt på dagen når alle Europaflyvningene kommer omtrent samtidig. Derfor bør det gå relativt smidig.
På den annen side kan man jo spørre seg om det er verdt det for to flighter om dagen .... eller tre, eller fire ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg opplevde Shannon som masete de gangene jeg reiste via Shannon og var fort tilbake med LHR som Transfer til Boston.
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
|
![]()
Ditto i Toronto .... både som transfer og startpunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå tenker jeg høyt her men det er ikke slik at DY sin interesse for dette har sammenheng med samarbeid de har diskutert med JetBlue for et par år siden (eller evt andre) og at de er interessert i gå videre? DY lander på domestic der eksempelvis JetBlue eller Southwest har sine ops så vil det være praktiske årsaker ved pre-clearance som forenkler transfer for både selskapene og også til dels de reisende?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Florida vet jeg ikke mye om (jeg er ikke gammel nok til aa reise dit ![]() Men en ser jo at enkelte av DY sine konkurenter (Transatlantiske LCCer - ja de finnes ![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nå har jo MDW internasjonale ruter men det er relativt lite. Dersom DY hadde hatt ønske om å fly dit, ville det da være diskusjoner med immigrasjonsmyndigheter om når de bør/kan komme mtp bemanning og håndtering slik at det delvis skal passe inn i øvrige internasjonale ankomster og avganger som igjen reflekteres i kostnaden og vurderingen for DY? Dersom det er tilfelle og en vesentlig del av vurderingen for oppstart for DY så vil de ved pre-clearance på OSL kunne fly til en hvilken som helst flyplass når de selv ønsker uten å måtte hensynta dette samtidig som de vil kunne tilby enklere transfer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
MDW vil i en slik sammenheng vaere genialt, om man oppnaar et godt samarbeid med Southwest med fornuftige priser vil rute nettet bli utrolig sterkt, men nettopp Southwest sine priser og konkuranse evne er sterkt trukket i tvil her inne paa forumet, det er hevdet av "de som vet saa mye" at Southwest baade er uforholdsmessige dyre fordi det ikke er nok konkuranse i USA
![]()
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg for min del hater å stå i kø etter en lang flyreise og det tror jeg mange er enige i.
Herlig offensive takter fra OSL. Håper på mer sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Det er klart kjedelig, men køen blir jo flyttet til før avgang. Og pre clearance gir ikke mulighet til å bruke programmer som f.eks. Global Entry (ihvertfall ikke i sin nåværende form).
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
MDW's lengste rullebane er 1988m så det er ikke mulig å drive langruter derfra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pre clearance... en liten kalddusj | Fnate | Småprat | 9 | 20-11-2015 11:58 |
Verden første "alt i ett"-flyplass | jcnorway | Flyforum | 1 | 01-08-2010 13:18 |
HKG kåret til "Verdens beste flyplass" | jcnorway | Flyforum | 7 | 15-07-2008 23:48 |
Rygge også som "Oslo" flyplass | Farmer | Flyforum | 26 | 27-01-2008 12:05 |