Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2013, 19:08   #81
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
De kan da alltids betale med et debetkort.
Nei, for det krever at terminalen er online, så det funker ikke ombord. (Debetkort, Visa Electron og en drøss andre varianter kan ikke brukes, som jeg har nevnt er par ganger tidligere i tråden)

Last edited by Discus; 17-06-2013 at 19:14.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 19:10   #82
grindstein
ScanFlyer Silver

Default Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Quote:
De kan da alltids betale med et debetkort.
Så de kan det ja. ungdom under 18 år får Visa electron, det vil si et kort som krever onlineterminal for at det skal fungere. Om terminalen er online, og foretar dekningskontrol er saken noe endret i utgangspunktet.
Old 17-06-2013, 19:41   #83
Mørebas
ScanFlyer Blue

Her er en blogg fra en passasjer:

"Norwegian med serviceutfordringer"

http://ernstlarsen.no/?p=217
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 22:59   #84
krølle
ScanFlyer Crusty

Er det slikt som kalles startvansker? Eller er det slikt som kalles å være dårlig forberedt?
Nå tenker jeg( om dere trodde annet ) på DY og deres inntreden i Longhaul segmentet. De har solgt Dreamliner for det det var verdt, og blitt dratt inn i problemene uskyldsfritt, men, og det er et stort MEN, burde de ikke, om de har tilbudt passasjerene og refundere eller ombestille sine billetter lagt seg på en mer smidig linje. Noe ala:
Vi har et alternativ, det var ikke det vi solgte i utgangspunktet, men som en kompensasjon så "goodwiller" vi og ser litt gjennom fingrene. Så får de heller trekke frem cash, ehh creditcards only når Dreamliner er i drift..
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 23:11   #85
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Det som jeg lurer litt på er:

- Er det ikke slik at man må være 18 år for å ha et kredittkort? (i Norge, ihvertfall)

- Hva gjør ungdom som reiser aleine da?

-A
Så vidt jeg vet er alle norske debetkort også VISA og kan dermed benyttes om bord Mitt har i alle fall alltid blitt akseptert

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 23:14   #86
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Så vidt jeg vet er alle norske debetkort også VISA og kan dermed benyttes om bord
Gode gamle bankkort er debetkort, men ikke VISA-kort.

Når du bruker Bankkort med VISA, benyttes kredittkortdelen av kortet ditt, selv om det trekkes "rett fra konto" osv. (tekniske forskjeller ifht. dekningskontroll/ansvar/kommisjon m.v., og det regnes som en kredittkorttransaksjon) og banken har gitt deg en kredittlimit. Som nevnt over, Visa Electron er et rent debetkort (eks. for de under 18 år) og kan ikke benyttes når det ikke er online-sjekk av dekning. Nei, det er ikke enkelt, og det er ikke rart folk blir forvirret npr de sitter ombord og skal betale.

Last edited by Discus; 17-06-2013 at 23:21.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 23:42   #87
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Gode gamle bankkort er debetkort, men ikke VISA-kort.

Når du bruker Bankkort med VISA, benyttes kredittkortdelen av kortet ditt, selv om det trekkes "rett fra konto" osv. (tekniske forskjeller ifht. dekningskontroll/ansvar/kommisjon m.v., og det regnes som en kredittkorttransaksjon) og banken har gitt deg en kredittlimit. Som nevnt over, Visa Electron er et rent debetkort (eks. for de under 18 år) og kan ikke benyttes når det ikke er online-sjekk av dekning. Nei, det er ikke enkelt, og det er ikke rart folk blir forvirret når de sitter ombord og skal betale.
Okei... men hvorfor får jeg betalt med kortet mitt om bord hos bl. a. Norwegian? Har VISA Elektron og er under 18.

Da jeg var på tur til London med klassen var det flere andre som kjøpte seg noe om bord med kort, og ingen av oss var over 18 eller hadde kredittkort med seg.

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 23:43   #88
JoeW
ScanFlyer Rusty

Da har i såfall Norwegian sine terminaler online (er jo teknisk mulig med wifi etc) -- men det var nytt for meg. Visa Electron KREVER online forbindelse!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 23:48   #89
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jeg tror det finnes terminaler som 'samler' opp slike transaksjoner og sender dem inn når de får mobildekning. Mener å ha lest om det tidligere .. Men DY har jo wifi ombord, så det er jo ingen sak da.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 04:43   #90
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Av alle steder har Jon Magne Lund, kommentarredaktør i Vårt Land kommentert saken(e) på nettstedet Verdidebatt og skriver blant annet følgende:

Quote:
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har gjennom år greid å styre klar av svært mye av kritikken mot selskapet med sitt avvæpnende og sjarmerende smil og sin hjertelige latter. Men dette er ikke noe å le av. Her må det en grundig gjennomgang til, av regelverket og ikke minst Norwegians holdning til passasjerene. En melding til alle ansatte kan sendes ut i løpet av kort tid, med detaljer om hvordan man skal behandle passasjerene.
http://www.verdidebatt.no/debatt/cat...0/#post_406740
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 10:52   #91
LN-DYA
A Flying Paramedic

Norwegian Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Da har i såfall Norwegian sine terminaler online (er jo teknisk mulig med wifi etc) -- men det var nytt for meg. Visa Electron KREVER online forbindelse!
Nope! Det er de ikke, og du kan fint betale med VISA Electron ombord hos oss
Vi aksepterer VISA, MasterCard og VISA Electron. Vi foretrekker at du betaler med kort, men vi tar også kontanter, da aller helst et beløp så nøyaktig som mulig.
Så kom ikke med 1000 lappen din eller 50 euro og si du bare skal ha en kopp kaffe til 25,-...
Da må du nok bla opp med kortet ditt istedenfor.. Vi er ikke vekslekontor eller valutabank

Forøvrig koster det ingenting å benytte kort ombord, og på våre expressruter innen Norden tar vi KUN kort!

Håper dette var oppklarende?

Hva Norwegian Longhaul gjør eller aksepterer av betaling vet jeg ikke... Det er jo et annet selskap...

DYA'n

Last edited by LN-DYA; 18-06-2013 at 11:02. Reason: Additional info
LN-DYA is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 11:02   #92
haavig
ScanFlyer Silver

Et spørsmål :

Ble passasjerenen 'nektet mat' eller 'nektet å kjøpe mat' ?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 11:29   #93
vstenhjem
ScanFlyer Blue

Kanskje vi også kan diskutere menneskesyn?

Det sier litt om besetningen og verdisynet deres når de ikke gir en 16-åring i t-skjorte et pledd på en 8 timers tur til New York, eller får til en ordning slik at en kvinne får mat og drikke på en tolvtimerstur. Det må da gå an å bruke litt vett? Ærlig talt! (for klarhets skyld, de hadde jo penger)

Dette viser jo også at det blir annereledes når flyene ikke er LN-registrert og norske kroner ikke lenger er tvungent betalingsmiddel http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html#14.

Ikke bra og utrolig dårlig publisitet når Norwegian i mange tilfeller er dyrere enn SAS og United.

Last edited by vstenhjem; 18-06-2013 at 11:35.
vstenhjem is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 13:31   #94
Mørebas
ScanFlyer Blue

Mer i VG i dag. Her kan vi bl.a lese:

"- Servicen ombord var overraskende klønete og dårlig, sier den svært reisevante journalisten Inga Ragnhild Holst til VG.

Holst har blant annet skrevet reise-artikler for VG, og reagerer sterkt på serverings-konseptet om bord på Norwegians nye langruter....

...Inga Ragnhild Holst hadde ikke forhåndsbestilt mat, derfor måtte hun vente i fire timer før hun fikk lov til å kjøpe en flaske vann.

- Etter en lang stund i luften serverte personalet mat og drikke til de som hadde forhåndsbestilt dette. Jeg ba da om å få kjøpe en flaske, men de sa nei. Jeg måtte vente til alle de som hadde forhåndsbestilt hadde fått sin drikke, til tross for at de faktisk stod ved siden av meg med drikketrallen og jeg hadde kortet klart, forteller hun."

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10111085

Last edited by Mørebas; 18-06-2013 at 13:37.
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 13:34   #95
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by vstenhjem View Post
Kanskje vi også kan diskutere menneskesyn?

Det sier litt om besetningen og verdisynet deres når de ikke gir en 16-åring i t-skjorte et pledd på en 8 timers tur til New York, eller får til en ordning slik at en kvinne får mat og drikke på en tolvtimerstur.

Dette viser jo også at det blir annereledes når flyene ikke er LN-registrert og norske kroner ikke lenger er tvungent betalingsmiddel http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html#14.

.
Foreslår at du leser gjennom tidligere postinger...

Quote:
Originally Posted by LN-DYA View Post

Hva Norwegian Longhaul gjør eller aksepterer av betaling vet jeg ikke... Det er jo et annet selskap...

DYA'n
Her leser jeg veldig mye mellom linjene ......
Radar Station KGRV3
Old 18-06-2013, 13:42   #96
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nei, for det krever at terminalen er online, så det funker ikke ombord. (Debetkort, Visa Electron og en drøss andre varianter kan ikke brukes, som jeg har nevnt er par ganger tidligere i tråden)
De fleste debetkort fungerer aldeles utmerket offline. (Visa electron er et rent onlinekort)
16-åringer kan også få "offlinekort" ved godkjenning fra foreldre.
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 14:12   #97
bardf
ScanFlyer Blue

bardf's Avatar

Fra samme VG i dag:
Quote:
-Det skyldes i all hovedsak at vi måtte leie inn fly fordi vår egen Dreamliner er forsinket. Blant annet skulle innleiemaskinene ha underholdningssystem om bord, noe det viser seg at de ikke har. Når det er sagt, skal vi naturligvis være fleksible og utvise skjønn overfor våre reisende - det skulle bare mangle, sier han.

Nå viser det seg at de hadde bestilt med IFE, men det dukka plutselig opp uten. "Oj, de glemte å putte det inn. Jaja." - altså...går det an??
bardf is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 14:42   #98
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Man får det man betaler for, er det ikke sånn det er?
Og long haul operasjonene til Kjos har vel ikke startet særlig vellykket, med forsinkelser, klager og dårlige medieuttalelser. Long haul er krevende, og man er særdeles sårbare i startfasen, med bare to fly, som attpåtil ikke er utstyrt slik han lovet gjestene.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 15:07   #99
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by bardf View Post
Fra samme VG i dag:

Nå viser det seg at de hadde bestilt med IFE, men det dukka plutselig opp uten. "Oj, de glemte å putte det inn. Jaja." - altså...går det an??
Tja .. hva står i kontrakten? IFE-system eller IFE-system med innhold .. ? Det synes å være en del venstrehåndsarbeide ute og går, og jeg må si at det forbauser og skuffer meg. At de ikke en gang kjenner sine egne Conditions of Carriage er ganske utrolig ..

Man vinkler det også mot uerfarent crew, men på Hi-Fly har de jo 'støttehjul' (Hi-Fly's erfarne) .. Hadde de startet direkte opp med 787 ville de ikke engang hatt dette ..
Radar Station KGRV3
Old 18-06-2013, 15:19   #100
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Mer i VG i dag. Her kan vi bl.a lese:

"- Servicen ombord var overraskende klønete og dårlig, sier den svært reisevante journalisten Inga Ragnhild Holst til VG.
...

Og de skriver også:

Quote:
Sandaker-Nielsen forteller også at det i går ble bestemt at alle passasjerer om bord på langdistanseflyene skal få gratis vann. Så mye de vil.

Posting Rules