![]() |
|
![]() |
#121 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#124 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
I Norge er det full avtalefrihet. Det betyr at man i mange tilfeller kan avtale seg bort fra enkelte lovbestemmelser. Det er selvsagt mange mange unntak fra dette. Men det er slikt man i utgangspunktet bør sjekke før man går inn i en avtale. Om du i rettslære lærte noe annet så bør du nok kjefte på læreren din. Norwegian er et norsk selskap ja. Men flyene det er snakk om er registrert i Irland og traffikerer i internasjonal trafikk. Det er også mulig at Norwegian har opprettet et underselskap som eier/drifter disse flyene som er veldig vanlig i skipsbransjen for å spre risiko dersom noe skulle gå shit. Dersom dette selskapet er etablert i eks. Irland vil jo flyene være irske, på lik linje med et fly fra Ryanair. Det at Norwegian er Norsk begynner jo derfor å bli en sannhet med modifikasjoner. Uten at vi behøver å gå inn på den diskusjonen. Men poenget er uansett at de opererer i mange forskjellige jurisdiksjoner, og skal man da tolke dit ressonement bokstavelig så skal de jo ta imot norske 1 kroner på flyet fra London tl syden. Det gir jo ingen mening sant? Jeg er rimelig sikker på at de i utgangspunktet har sitt på det tørre rent juridisk. Selv om jeg syns det er en uting å ikke ta kontanter når man gjør det av rent økonomiske grunner. Jeg har mye mer forståelse for å fjerne/redusere det fra bussen f.eks. mtp. sikkerhet for sjåføren. Videre så ser man jo som jeg har nevnt tidligere det som fort skjer når man får en kulturkrasj. Når den norske kulturen som er vant med høy grad av frihet og hvor man ofte kan forhandle seg frem til litt slækk i systemet uten at jorda går under. De møter nå en asiatisk arbeidskultur hvor de som jobber på gulvet må og skal følge reglene satt helt strikt. Alternativet er å miste jobben. En slik mentalitet kan ikke endres over natta. Da blir det jo de som lager instruksene som må ta innover seg at man kanskje nå må i langt større grad detaljstyre enkelte ansattgrupper for å kunne levere kundeservice som kanskje tidligere ble utført på et mer ad-hoc basis av de flinke folk som står på i kabinen. Er det en ting jeg har lært av å jobbe i asia så er det at det å improvisere eller gå utenfor gjeldene instruks er en praksis som ikke eksisterer med mindre du er CEO og da kan tillate deg hva du vil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#126 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ja, jeg vet det. Det ble nok litt uklart, jeg skulle nok skrevet det at det er prinsipputtalelsen som henviser til Finansavtaleloven og dennes §38.
![]() |
#127 |
Legal Eagle
|
![]()
Dette har vi vært gjennom før.. Finansavtaleloven gjelder finansavtaler, ikke kjøp av varer mot kontanter. Den er derfor irrelevant her.
(Finansavtaleloven § 36 sier at man alltid kan betale det man skylder etter en finansavtale med en finansinstitusjon (lånet eller kreditten) med tvungent betalingsmiddel. Dessuten forteller bestemmelsen hvor kontant betaling i så fall kan skje. Bestemmelsen (eller andre bestemmelser i loven) gjelder som nevnt ikke for de som ønsker å kjøpe tepper, vann eller andre ting mot kontanter.) Sentralbankloven § 14 sier at mynt og sedler er tvungne betalingsmidler i Norge. Hvor er Norge? Jo, blant annet på norsk territorium og på norskregistrerte sjø- og luftfartøy uansett hvor de befinner seg. Det betyr at man plikter å ta imot norske kontanter på norskregistrert fly, med mindre der finnes et unntak i lov om at sentralbankloven ikke skal gjelde. Det har jeg ikke hørt om. Loven gjelder ikke fly registrert i Portugal. Eller Irland. Eller Sverige. Ligger en utenlandsk virksomhet i Norge, gjelder norsk lov. Og for norske virksomheter i utlandet, gjelder loven i det landet virksomheten ligger. (Som hovedregel). Last edited by RWY 24; 19-06-2013 at 01:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mulig dette her er helt rart tenkt, men er det egentlig er noen lov som pålegger Norwegian å selge noe i det hele tatt da? Er det ikke såpass enkelt at det er opp til selskapet om de ønsker å selge noe til en kunde?
Man kan jo ikke kreve å få kjøpt hva som helst, bare fordi mynt og sedler er tvungent betalingsmiddel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Følgende gjelder ombord hos Norwegian når det gjelder betaling :
Kontanter aksepteres på alle ruter i Norge og Europa. Unntaket er intraskandinaviske ruter der kun kort gjelder. Dette skyldes korte flytider. Fra Norge aksepteres NOK, EUR, SEK, DKK og GPB.
![]() |
#130 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Riktig, og for å legge til. Et tilbud er også bindene. Slik at ved å legge meny osv. i setelommene har de tilbudt sine varer. Derfor er de bundet av dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Newcomer
|
![]()
Nå har noen startet en facebookgruppe mot Norwegian sin praksis på langdistanseproduksjonen:
https://www.facebook.com/Norwegianerstatning |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
A Flying Paramedic
|
![]() Quote:
![]() Det er dessverre endel passasjerer som ser oss som valuta og minibank... Vi har begrenset med veksel ombord og kan derfor ikke ta for store sedler ved småkjøp... Så vi foretrekker et så nøyaktig beløp som mulig hvis du skal betale kontant... Og enda en gang så er kredittkort gebyrfritt og benytte ombord ![]() DYA'n |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Born to run
|
![]()
Ser at det diskuteres opp og ned om kulturforskjeller og regelverk rundt dette med betaling. For meg fremstår det som totalt irrelevant egentlig. Jobber selv i servicebransjen, byggevarebutikk, og er opptatt av å bruke skjønn og sunn fornuft i utfordrende saker, ikke henge meg opp i et rigid regelverk. Norwegian utviser her en total mangel på dette.
Men nå reklamerer jo de for at du kun betaler for det du trenger, ikke alt det andre, så da er det vel greit da?? For ingen trenger jo vann eller tepper? (eller å betale med kredittkort ved bestilling, setevalg, mat, bagasje osv....) Derfor velger jeg bort Norwegian 10 av 10 ganger.
![]() |
#135 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() (Så finnes det andre, mer detaljerte lover ang. "hyllepris" og villedende markedsføring, osv.)
![]() |
![]() |
#136 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da har de annonsert at det blir gratis vann og greier!
Vi er opptatt av å lytte til våre kunder og har derfor i dag besluttet at følgende vil gjelde på våre langruter: - Gratis vann til alle om bord - Det vil være mulig å betale med kontanter om bord - Gratis avbestilling av flyreisen for de som ikke ønsker å reise på grunn av manglende underholdningssystem på den innleide flymaskinen |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
A Flying Paramedic
|
![]() Quote:
Hva Norwegian forventer? De forventer vel at alle reisende setter seg inn i reisevilkårene som man må krysse av for at man har lest når man kjøper billetten ![]() Uansett så dreier denne tråden seg vel i hovedsak om Norwegian Longhaul, og der jobber ikke jeg.... Men innkjøringsproblemer er det med alt nytt, men det blir nok bra til slutt skal dere se.... Med ønske om en flott dag til dere alle ![]() DYA'n Last edited by LN-DYA; 19-06-2013 at 11:36. Reason: I |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det du sier går jo rett i kjernen av mitt argument hadde lest det skikkelig. Det faktum at det i andre kulturer ikke er rom for skjønn i service er noe nordmenn nå reagerer på. Lik det eller ikke, men det er jo prisen man må betale. Når du bruker skjønn i butikken din, er du redd for miste jobben? Quote:
Spørsmålet blir da hva som kommer først,, tilbudet om å selge eller kjøpe. Vanlig rettspraksis her er at når noe er annonsert som i en meny så er dette et bindene tilbud til de som ønsker å kjøpe. Vel om det ikke finnes veksel så finnes det ikke veksel. Noen ganger viser man flex, andre ganger er det ikke alltid mulig å hjelpe. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Norwegian til New York?" og andre artige historier | Peterfsx | Småprat | 103 | 29-11-2012 09:20 |
Mat og drikke på Ryanair | elgen | Småprat | 13 | 20-09-2012 07:13 |
Virgin Australia - Deler ut gratis mat og drikke | sirpjalle | Reiseforum | 0 | 06-09-2012 17:18 |
FR - ikke salg av mat og drikke? | TG923 | Småprat | 3 | 02-10-2011 19:48 |
Mat og drikke om bord | Discus | Flyforum | 11 | 05-09-2008 13:03 |