Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2013, 15:30   #101
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Default Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nei, for det krever at terminalen er online, så det funker ikke ombord. (Debetkort, Visa Electron og en drøss andre varianter kan ikke brukes, som jeg har nevnt er par ganger tidligere i tråden)
Ungdom kan faktisk få f.eks. VISA-kort. Selv hadde jeg et ordinært MasterCard før jeg var 18. Det eneste vesentlige ved det var at det var et debetkort. Ingen kredittgrense ble innvilget. Derimot ville det naturligvis vanke overtrekksgebyrer og det som verre er dersom jeg skulle overtrekke kontoen, f.eks. ved å bruke kortet på en sånn god gammeldags greie som tok et avtrykk av kortet.

I lommeboken min i dag har jeg et VISA debetkort og et VISA kredittkort. Begge vil funke knirkefritt ombord i et hvilket som helst fly. Forskjellen ligger i hvordan jeg og banken har avtalt at bruken av disse kortene skal behandles.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 18:50   #102
tackle55
Gunnar

Default Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Blir faktisk veldig overrasket når jeg leser denne tråden. DY/DU har brutt norsk lov, og mange her forsvarer dette med at det står i betingelsene deres?????? Er virkelig på tide at noen her tar seg et kurs i rettslære. En lov opphever ALLE betingelser, om de skulle bryte med loven. Norske sedler og mynter er tvunget betalingsmidler i Norge, og Norwegian er et norsk selskap.

"Så kom ikke med 1000 lappen din eller 50 euro og si du bare skal ha en kopp kaffe til 25,-..." Sitat fra LN-DYA Sikkert noen som vet, men dette kan da vel heller ikke være lovlig? DY som den profesjonelle parten plikter vel å sørge for nok vekslepenger????
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 18:54   #103
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Norske sedler og mynter er tvunget betalingsmidler i Norge, og Norwegian er et norsk selskap.
Dette har jo vært oppe flere ganger i tråden, og du skriver selv "i Norge". På norske innlandsrutene tar de imot kontanter. Norwegian flyr rundt hele Europa uten å ta i mot kontanter, også på rutene fra Norge, rart ingen har arrestert dem for brudd på norsk lov før. (Eller er det rett og slett fordi de opererer utenfor Norge de har lov til det...?) Hva med svenske innenriksruter, skal de også der være tvunget til å ta i mot norske kroner?

Last edited by Discus; 18-06-2013 at 18:58.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 19:05   #104
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Ungdom kan faktisk få f.eks. VISA-kort. Selv hadde jeg et ordinært MasterCard før jeg var 18. Det eneste vesentlige ved det var at det var et debetkort. Ingen kredittgrense ble innvilget. Derimot ville det naturligvis vanke overtrekksgebyrer og det som verre er dersom jeg skulle overtrekke kontoen, f.eks. ved å bruke kortet på en sånn god gammeldags greie som tok et avtrykk av kortet.
Jeg hadde også både kredittkort og "ekte" VISA-debitkort før jeg ble 18. Greien er dog at du da må ha en forelder/foresatt som ansvarlig -- fordi du etter norsk lov ikke kan pådra deg gjeld når du er under 18 (ergo vil ikke i banken kunne ilegge overtrekksrenter etc) dersom ungdommen alene står ansvarlig.

Forstår -DYA som at Electron virker ombord. Antar det et er mulig for Norwegian å godta transaksjonen offline, og "ta sjansen på" at det er dekning for kaffekoppen når de kobler opp maskinen. Nytt for meg, men antar det kan la seg gjøre for Norwegian/Norwegians leverandør å påta seg denne risikoen.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 19:05   #105
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Norske sedler og mynter er tvunget betalingsmidler i Norge, og Norwegian er et norsk selskap.
Flyets registreringsland er utgangspunktet for jurisdiksjon.
Old 18-06-2013, 19:09   #106
tackle55
Gunnar

Quote:
Dette har jo vært oppe flere ganger i tråden, og du skriver selv "i Norge". På norske innlandsrutene tar de imot kontanter. Norwegian flyr rundt hele Europa uten å ta i mot kontanter, også på rutene fra Norge, rart ingen har arrestert dem for brudd på norsk lov før. (Eller er det rett og slett fordi de opererer utenfor Norge de har lov til det...?) Hva med svenske innenriksruter, skal de også der være tvunget til å ta i mot norske kroner?
Ja, det mener jeg. DY har selv hevdet at når de nå har irsk registrering på flyene, så er det irsk lovverk som gjelder. Da burde de i alle fall kunne følge norsk lovverk på sine norsk registrerte fly! Eller synes du at DY skal kunne bruke det lovverket som passer dem selv best fra sak til sak???

I SAS så mener jeg å huske at du kan betale med all skandinavisk valuta, i tillegg til euro og dollar. Uansett om det er i Norge, Danmark eller Sverige turen starter eller ender.

Grunnen til at myndighetene ikke har reagert enda, om dette er et lovbrudd, kan meget vel være at de ikke har vært klar over denne praksisen.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 19:32   #107
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Da burde de i alle fall kunne følge norsk lovverk på sine norsk registrerte fly!
Loven sier "i Norge" og da begynner loven å bli uklar når man har havnet forbi Skagerak - det er nok lett å argumentere at man ikke befinner seg i Norge lenger. Likevel synes jeg at et selskap som kaller seg Norwegian bør akseptere norske penger.
Old 18-06-2013, 19:39   #108
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Flyets registreringsland er utgangspunktet for jurisdiksjon.
Jeg vil tro det gjelder en del områder vedr. flytekniske ting som AOC, men ikke på alle områder.

Quote:
Ja, det mener jeg. DY har selv hevdet at når de nå har irsk registrering på flyene, så er det irsk lovverk som gjelder. Da burde de i alle fall kunne følge norsk lovverk på sine norsk registrerte fly! Eller synes du at DY skal kunne bruke det lovverket som passer dem selv best fra sak til sak???
A340en er hverken operert av Norwegian eller på norsk register, om vi skal spikke fliser.

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Loven sier "i Norge" og da begynner loven å bli uklar når man har havnet forbi Skagerak - det er nok lett å argumentere at man ikke befinner seg i Norge lenger. Likevel synes jeg at et selskap som kaller seg Norwegian bør akseptere norske penger.
At de av servicemessige årsaker burde akseptere kontanter i enkelte tilfeller er vel de fleste enige om, men det er et stykke derfra til å påstå de bryter norsk lov.

Men jeg er ingen jurist, jeg bare leser det som står i loven og velger å tolke det dithen at Norwegian er på rett side av loven enn å skrike ut om at de er lovbrytere (...inntil det motsatte er bevist osv.)

Old 18-06-2013, 19:40   #109
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
"Så kom ikke med 1000 lappen din eller 50 euro og si du bare skal ha en kopp kaffe til 25,-..." Sitat fra LN-DYA Sikkert noen som vet, men dette kan da vel heller ikke være lovlig? DY som den profesjonelle parten plikter vel å sørge for nok vekslepenger????
Man er vel tvunget til å ta imot betaling, men ikke forpliktet til å gi veksel. Det kan bli dyr kaffe ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 19:45   #110
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jeg hadde også både kredittkort og "ekte" VISA-debitkort før jeg ble 18. Greien er dog at du da må ha en forelder/foresatt som ansvarlig -- fordi du etter norsk lov ikke kan pådra deg gjeld når du er under 18 (ergo vil ikke i banken kunne ilegge overtrekksrenter etc) dersom ungdommen alene står ansvarlig.

Forstår -DYA som at Electron virker ombord. Antar det et er mulig for Norwegian å godta transaksjonen offline, og "ta sjansen på" at det er dekning for kaffekoppen når de kobler opp maskinen. Nytt for meg, men antar det kan la seg gjøre for Norwegian/Norwegians leverandør å påta seg denne risikoen.
Det er ikke bare Norwegian som gjør dette. Har fått kjøpt baggis eller drikke om bord hos SAS, Air Baltic and noen charterselskap også dette er med et Visa Kort uten kredittgrense men godkjent av foreldrene.

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 19:50   #111
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Jeg vil tro det gjelder en del områder vedr. flytekniske ting som AOC, men ikke på alle områder.
Ja, og nei. Det er en del konvensjoner nedfelt i lovverket som gir registreringsland jurisdiksjon over flyindividet ved visse vilkår. Enkelte land har ikke innført disse. Det eneste absolutte er det territoriumet (luftrommet) man flyr over (gjennom).
Old 18-06-2013, 21:10   #112
grindstein
ScanFlyer Silver

Quote:
Norwegian flyr rundt hele Europa uten å ta i mot kontanter, også på rutene fra Norge, rart ingen har arrestert dem for brudd på norsk lov før
Javell. Jeg har fire flighter (to vær vei) mellom OSL-LGW, og har aldri hatt problemer med å betale med norske kontanter. Men jeg passer altid på å ha 20kr, 50, 100 og 200lapper tilgjengelig, slik at jeg kan betale mest mulig korekt beløp i forhold til summen som skal betales.

Last edited by grindstein; 18-06-2013 at 21:13.
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 21:18   #113
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Javell.
Ja, og jeg har fløyet med dem flere ganger på nordiske og europeiske ruter hvor de har annonsert at de kun tar i mot kort. Det står også på websidene deres, ref post#58 i denne tråden, at de praktiserer på en del ruter.

Old 18-06-2013, 21:37   #114
grindstein
ScanFlyer Silver

Jeg vet at de pratktiserer dette mellom de scandinaviske hovedstedene. Men noen her i denne trådene henviser til hele det europeiske rutenette og at det kun er kort som gjelder. Og det var derfor jeg komenterte med min erfaring mellom OSL-LGW.
Old 18-06-2013, 22:20   #115
Stringer
Newcomer

Tok SAS til Trondheim idag. Opplyste over høyttaler:"Vi foretrekker at dere betaler med kort, men tar selvfølgelig cash også"

:-)

Mulig de har sagt det i lang tid, men virket veldig påfallende...
Stringer is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 22:30   #116
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Det sa de da jeg fløy OSL-TOS-OSL i mai for to år siden også. Da betalte jeg cash (nøyaktig beløp) den ene veien og med kort den andre.

I går, derimot, mellom ARN og OSL, ba de folk betale med kort. Akkurat som det står i bladet deres at man skal på strekninger i Europa (på under 90 minutter? Husker ikke..). Om de hadde nektet noen med nøyaktig beløp i cash, er ikke godt å si.

Last edited by RWY 24; 18-06-2013 at 22:33.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 22:40   #117
C130
ScanFlyer Gold

(Dersom)Norwegian er et norsk selskap som regnskapsføres i Norge og skatter til Norge så betyr det ingenting hvor flyene er registert så lenge inntektene går tilbake til Norge.
Fra sentralbankloven:
Quote:
Finansavtaleloven § 38 kan ikke fravikes ved avtale til skade for en for en forbruker, jf. § 2 første ledd. Retten for en forbruker til å betale med kontanter er etter lovens ordlyd absolutt, men begrenset til å gjelde oppgjør «hos betalingsmottakeren». Det oppstår gjerne spørsmål om hvor langt retten til kontant betaling strekker seg når man er utenfor situasjonen med varesalg over disk, for eksempel når en tjeneste ytes en rekke ulike steder og forbrukeren ønsker å betale med kontanter på stedet der tjenesten ytes. Når det gjelder dette spørsmålet, viser vi til at oppgjørsstedet «hos betalingsmottakeren» er forstått ganske snevert som forretningsstedet til betalingsmottakeren der fordringen knytter seg til mottakerens forretningsvirksomhet.
Hele prinsipputtalelsen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=722001

Jeg vet at Finansdepartementet nå ser på saken, så en innskjerpelse kan nok ventes om ikke så lenge.

Last edited by C130; 18-06-2013 at 22:43.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 22:45   #118
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
(Dersom)Norwegian er et norsk selskap som regnskapsføres i Norge og skatter til Norge så betyr det ingenting hvor flyene er registert så lenge inntektene går tilbake til Norge.
Fra sentralbankloven:

Hele prinsipputtalelsen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=722001
.
Hvis Norwegian Longhaul eller hva de nå heter er registrert i Irland, så regnskapsføres de formelt i Irland.
Norwegian Longhaul er ikke er norsk selskap juridisk sett, men de er eiet av et norsk selskap riktignok.
Old 18-06-2013, 23:01   #119
Trevln
ScanFlyer Silver

Default Re: Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
En bekjent av meg er bosatt i Dubai (og er forhenværende flyvertinne)
Hun opplevde noe lignende for et par år siden. Hun valgte å fly med Norwegian fra Dubai til Oslo.
Underveis ble det ganske kaldt da hun satt ved vinduet, genser hadde hun lagt i bagasjen som var sjekket inn.

Hun spurte om pledd slik hun er vant til at de har på lengre flyturer. Svaret var at det hadde de ikke. Da hun påpekte at det pleide å være tilgjengelig selv på charterselskaper under lengre flyturer, fikk hun en belærende lekse om at for å kunne tilby billige billetter kunne ikke Norwegian tilby pledd og slike ting….Dermed ble hun sittende og fryse de timene det tok oppover til Oslo. Men hun gikk ikke til media slik mange gjør :-)

Det hører med til historien at hun i ettertid har valgt Turkish og Quatar på sine turer når hun skal til Norge, selv om det innebærer en mellomlanding ekstra .
Norwegian hadde pledd før, men folk bare stjal de. Derfor sluttet vi visstnok med det, enkelt og greit. Noen ødelegger for mange, sånn er det vel hele tiden dessverre.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2013, 23:08   #120
C130
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvis Norwegian Longhaul eller hva de nå heter er registrert i Irland, så regnskapsføres de formelt i Irland.
Norwegian Longhaul er ikke er norsk selskap juridisk sett, men de er eiet av et norsk selskap riktignok.
Ja det dreier seg rett og slett om hvor virksomheten er registrert, det var derfor jeg skrev (Dersom) ........
Men, det er nok norsk det også :
NORWEGIAN LONG HAUL AS
OKSENØYVEIEN 3 Organisasjonsnr 997923812
1366 LYSAKER Telefon 67593000
PB 115 Telefaks 67593001
1330 FORNEBU
C130 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules