![]() |
|
![]() |
#101 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I lommeboken min i dag har jeg et VISA debetkort og et VISA kredittkort. Begge vil funke knirkefritt ombord i et hvilket som helst fly. Forskjellen ligger i hvordan jeg og banken har avtalt at bruken av disse kortene skal behandles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Gunnar
|
![]()
Blir faktisk veldig overrasket når jeg leser denne tråden. DY/DU har brutt norsk lov, og mange her forsvarer dette med at det står i betingelsene deres?????? Er virkelig på tide at noen her tar seg et kurs i rettslære. En lov opphever ALLE betingelser, om de skulle bryte med loven. Norske sedler og mynter er tvunget betalingsmidler i Norge, og Norwegian er et norsk selskap.
"Så kom ikke med 1000 lappen din eller 50 euro og si du bare skal ha en kopp kaffe til 25,-..." Sitat fra LN-DYA Sikkert noen som vet, men dette kan da vel heller ikke være lovlig? DY som den profesjonelle parten plikter vel å sørge for nok vekslepenger???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Dette har jo vært oppe flere ganger i tråden, og du skriver selv "i Norge". På norske innlandsrutene tar de imot kontanter. Norwegian flyr rundt hele Europa uten å ta i mot kontanter, også på rutene fra Norge, rart ingen har arrestert dem for brudd på norsk lov før. (Eller er det rett og slett fordi de opererer utenfor Norge de har lov til det...?) Hva med svenske innenriksruter, skal de også der være tvunget til å ta i mot norske kroner?
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 18-06-2013 at 18:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Forstår -DYA som at Electron virker ombord. Antar det et er mulig for Norwegian å godta transaksjonen offline, og "ta sjansen på" at det er dekning for kaffekoppen når de kobler opp maskinen. Nytt for meg, men antar det kan la seg gjøre for Norwegian/Norwegians leverandør å påta seg denne risikoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Flyets registreringsland er utgangspunktet for jurisdiksjon.
![]() |
#106 | |
Gunnar
|
![]() Quote:
I SAS så mener jeg å huske at du kan betale med all skandinavisk valuta, i tillegg til euro og dollar. Uansett om det er i Norge, Danmark eller Sverige turen starter eller ender. Grunnen til at myndighetene ikke har reagert enda, om dette er et lovbrudd, kan meget vel være at de ikke har vært klar over denne praksisen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Loven sier "i Norge" og da begynner loven å bli uklar når man har havnet forbi Skagerak - det er nok lett å argumentere at man ikke befinner seg i Norge lenger. Likevel synes jeg at et selskap som kaller seg Norwegian bør akseptere norske penger.
![]() |
#108 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg vil tro det gjelder en del områder vedr. flytekniske ting som AOC, men ikke på alle områder.
Quote:
Quote:
Men jeg er ingen jurist, jeg bare leser det som står i loven og velger å tolke det dithen at Norwegian er på rett side av loven enn å skrike ut om at de er lovbrytere (...inntil det motsatte er bevist osv.)
![]() |
![]() |
#109 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Man er vel tvunget til å ta imot betaling, men ikke forpliktet til å gi veksel. Det kan bli dyr kaffe ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ja, og nei. Det er en del konvensjoner nedfelt i lovverket som gir registreringsland jurisdiksjon over flyindividet ved visse vilkår. Enkelte land har ikke innført disse. Det eneste absolutte er det territoriumet (luftrommet) man flyr over (gjennom).
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Last edited by grindstein; 18-06-2013 at 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ja, og jeg har fløyet med dem flere ganger på nordiske og europeiske ruter hvor de har annonsert at de kun tar i mot kort. Det står også på websidene deres, ref post#58 i denne tråden, at de praktiserer på en del ruter.
![]() |
#114 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg vet at de pratktiserer dette mellom de scandinaviske hovedstedene. Men noen her i denne trådene henviser til hele det europeiske rutenette og at det kun er kort som gjelder. Og det var derfor jeg komenterte med min erfaring mellom OSL-LGW.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Newcomer
|
![]()
Tok SAS til Trondheim idag. Opplyste over høyttaler:"Vi foretrekker at dere betaler med kort, men tar selvfølgelig cash også"
:-) Mulig de har sagt det i lang tid, men virket veldig påfallende... |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Legal Eagle
|
![]()
Det sa de da jeg fløy OSL-TOS-OSL i mai for to år siden også. Da betalte jeg cash (nøyaktig beløp) den ene veien og med kort den andre.
I går, derimot, mellom ARN og OSL, ba de folk betale med kort. Akkurat som det står i bladet deres at man skal på strekninger i Europa (på under 90 minutter? Husker ikke..). Om de hadde nektet noen med nøyaktig beløp i cash, er ikke godt å si. Last edited by RWY 24; 18-06-2013 at 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
(Dersom)Norwegian er et norsk selskap som regnskapsføres i Norge og skatter til Norge så betyr det ingenting hvor flyene er registert så lenge inntektene går tilbake til Norge.
Fra sentralbankloven: Quote:
Jeg vet at Finansdepartementet nå ser på saken, så en innskjerpelse kan nok ventes om ikke så lenge. Last edited by C130; 18-06-2013 at 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Norwegian Longhaul er ikke er norsk selskap juridisk sett, men de er eiet av et norsk selskap riktignok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Men, det er nok norsk det også : NORWEGIAN LONG HAUL AS OKSENØYVEIEN 3 Organisasjonsnr 997923812 1366 LYSAKER Telefon 67593000 PB 115 Telefaks 67593001 1330 FORNEBU |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Norwegian til New York?" og andre artige historier | Peterfsx | Småprat | 103 | 29-11-2012 09:20 |
Mat og drikke på Ryanair | elgen | Småprat | 13 | 20-09-2012 07:13 |
Virgin Australia - Deler ut gratis mat og drikke | sirpjalle | Reiseforum | 0 | 06-09-2012 17:18 |
FR - ikke salg av mat og drikke? | TG923 | Småprat | 3 | 02-10-2011 19:48 |
Mat og drikke om bord | Discus | Flyforum | 11 | 05-09-2008 13:03 |