Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-06-2013, 12:42   #41
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Skal man inn i nye markeder og satse på de lokale, bør man sette seg inn i disses betalingsmønstre. Kan tyde påmat noen har gjort litt dårlig research .. Og Sandakers kommentar om at de skulle 'snakke med besetningene' blir bare latterlig. Det er jo ikke de som setter opp regler og avtaler...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 13:58   #42
LN-RRE
Data warehouse consultant

Jeg tror kommentaren til Sandaker går på det at de skal få en klarhet i hva som har skjedd, og at ingen retningslinjer er brutt. Når det gjelder å servere vann fra flaske i WF, NAS og SAS så tror jeg dette går på skjønn. Akkurat som at de også kan finne på å gi deg en boks cola (har skjedd meg en gang) fordi de fant det for godt og at det var hyggelig å slå av en prat. Det jeg mener er at cabin crew har en viss myndighet til å vurdere slike situasjoner basert på skjønn og erfaring (etter hva jeg har blitt fortalt).

Dermed kan slike hendelser som å være uten vann lett unngås dersom crewet bruker sitt handlingsrom til å "spandere en flaske vann" eller i alle fall en slurk.
Old 14-06-2013, 14:02   #43
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Skal man inn i nye markeder og satse på de lokale, bør man sette seg inn i disses betalingsmønstre. Kan tyde påmat noen har gjort litt dårlig research .. Og Sandakers kommentar om at de skulle 'snakke med besetningene' blir bare latterlig. Det er jo ikke de som setter opp regler og avtaler...
Det sies også at mat og drikke er svært viktig for thaier, de spiser og drikker hele tiden... Så det var muligens ekstra ille. Og det hevdes enkelte steder at "det thailandske miljøet er opprørt".

Slik jeg tolker Sandaker så vil man snakke med besetningen og si at de skal vise fleksibilitet hvis noen ikke har riktig betalingsmiddel og ber om et glass vann. Alle har regler og avtaler, men spørsmålet er graden av fleksibilitet i utøvelsen.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 14:27   #44
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-RRE View Post
Dermed kan slike hendelser som å være uten vann lett unngås dersom crewet bruker sitt handlingsrom til å "spandere en flaske vann" eller i alle fall en slurk.
Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Slik jeg tolker Sandaker så vil man snakke med besetningen og si at de skal vise fleksibilitet hvis noen ikke har riktig betalingsmiddel og ber om et glass vann. Alle har regler og avtaler, men spørsmålet er graden av fleksibilitet i utøvelsen.
Det man også skal tenke på her er at crewet er unge, sannsynlig vis uten mye erfaring og de er fra en annen kultur der man ikke nødvendig vis tar seg til rette og utviser skjønn hvis ledelsen har sagt at "slik er det vi gjør det her". Man kan ikke forvente at folk fra Asia oppfører seg som nordmenn i arbeidslivet.

Old 14-06-2013, 15:38   #45
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Nu siger erfaringen jo at man sjældent hører hele historien når medierne kører klage-historier som denne.

Jeg oplevede selv en lignende situation på easyJet for et stykke tid siden, hvor deres terminal ikke ville tage nogen af pax's 3 kort (de vidste godt de havde problemer med visse skandinaviske banker). Det løste crewet let og fint ved at bruge deres private kort og få pengene i cash fra pax - der kvitterede med at runde beløbet pænt op.

At undlade at servere vand for pax i 12 timer lyder I mine ører som noget de færreste normalttænkende mennesker ville gøre. De har vel også crew-vand ombord, som de kunne byde et par glas af i "nødstilfælde"

Denne historie lugter grundigt af at ikke hele historien kommer frem.

Skulle det - mod forventning - være sket som beskrevet i artiklen, så burde crewet på en grundig reprimande for ikke at tænke sig om eller procedurer bør ændres.
Old 14-06-2013, 21:36   #46
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det man også skal tenke på her er at crewet er unge, sannsynlig vis uten mye erfaring og de er fra en annen kultur der man ikke nødvendig vis tar seg til rette og utviser skjønn hvis ledelsen har sagt at "slik er det vi gjør det her". Man kan ikke forvente at folk fra Asia oppfører seg som nordmenn i arbeidslivet.
Det du mener er sikkert at de oppfører seg som de (av nordemenn/arbeidsgiverne) har blitt fortalt at de skal oppføre seg. Det tror jeg du har rett i.

Last edited by Altitude; 14-06-2013 at 22:34.
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 21:53   #47
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
At undlade at servere vand for pax i 12 timer lyder I mine ører som noget de færreste normalttænkende mennesker ville gøre. De har vel også crew-vand ombord, som de kunne byde et par glas af i "nødstilfælde"
Du er inne på noe viktig, tror jeg.

Jeg lurer på: Er det forskjeller ved ansvaret for å flytte levende mennesker fra Oslo til Molde e.l. (40 minutter på 38K feet) versus 10 timer i en trykkabin fra BKK til OSL? Eller er det helt uten betydning? For den som leverer varen, altså-

Er det kynisk? Eller - er det fornuftig markedstilpasning i en krevende industri?
Tidsmessig produktdesign? Eller usmakelig revenue-fokus, der vi alle må passe på oss selv i enhver tenkelig situasjon, som best vi kan?

LCC-velg-betal-og-sitt-ned-eller-stikk-konseptet virker forretnigsmessig smart og forførende. Kjøper det. Ser det.
Likevel... smaker det litt ekkelt av overforenklinger?

Last edited by Altitude; 14-06-2013 at 22:38. Reason: Presisering
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 23:04   #48
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Man kan ikke forvente at folk fra Asia oppfører seg som nordmenn i arbeidslivet.
Jeg har jobbet en del med asiater fra diverse land, både når det gjelder programmering/produktutvikling og kundebehandling. Det alle har felles, er at de MÅ ha detaljerte instrukser. En asiat er fullstendig uinteressert i å ta ansvar og ta avgjørelser uten at de har en sjefstittel. Unntak finnes selvfølgelig, men de er few and far between. Hvis DY ikke vet dette, har de feilet fullstendig på strategien når det gjelder crewinstruks.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 23:13   #49
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg har jobbet en del med asiater fra diverse land, både når det gjelder programmering/produktutvikling og kundebehandling. Det alle har felles, er at de MÅ ha detaljerte instrukser. En asiat er fullstendig uinteressert i å ta ansvar og ta avgjørelser uten at de har en sjefstittel. Unntak finnes selvfølgelig, men de er few and far between. Hvis DY ikke vet dette, har de feilet fullstendig på strategien når det gjelder crewinstruks.
Det er en generalisering som passer for alle mennesker på denne kloden. Alder, utdanning, lønn og modenhet er det generelt som avgjør slike faktorer og ikke tilhørighet. McDonalds i USA var for øvrig det første som kom i tankene når jeg leser dette.

Norwegians utfordringer i Thailand er likevel kulturforståelse.
Old 14-06-2013, 23:15   #50
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er en generalisering som passer for alle mennesker på denne kloden. Alder, utdanning, lønn og modenhet er det generelt som avgjør slike faktorer og ikke tilhørighet. McDonalds i USA var for øvrig det første som kom i tankene når jeg leser dette.

... og her leste man tidligere at det skulle bli så j... topp service med Thai'er , kanskje innføre noen Scandinavisk service betjeninger på lokale vilkår daaa
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 23:17   #51
jalig
ScanFlyer Blue

Og det er jo på mange måter forståelig med tanke på jobb sikkerheten til mange der.

Om du trosser instruks fra sjefen kan veien til thainav bli kort.

I norge kan man tillate seg litt mer på godt å vondt fordi man ikke er livredd for å sparkes for småting.

Dette er basert på mitt arbeid med Nepalese re og indere. Skal ikke skjære alle over en kam. Men det er noen tydelige kulturforskjeller.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2013, 00:02   #52
GFL
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
HAHA
Jeg ble "fryktelig tørst" da jeg kun hadde kort på flygningen DMK-KUL med Airasia for 2 uker siden. :P
Skal si jeg hadde det verre på KUL-SYD selv med bestilt frokost
Old 15-06-2013, 01:52   #53
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:

MOW har 100% ret. Jeg har selv arbejdet med asiatiske og indiske IT-folk i 10 år - og ja der er en forskel. De er meget dygtige, men når det kommer til ansvar og "tænk-selv" så er det to forskellige verdener.

Jeg er også nået frem til at outsorucing kan betale sig i visse tilfælde, men idag har vi insourced 70% af det vi outsourcede for 5 år siden. Timelønnen er muligvis 200% højere i Norden men værdien er også betydelig større.

hvis man skal outsource til asien og lign. lande, så kræver det store resourcer til projektstyring - ellers fungerer det ikke.
Old 15-06-2013, 10:08   #54
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Dårlig vurdering av de ansatte, DY kunne ho ha briefet dem på hva de skal gjøre her. Det er ikke alle som setter seg inn i regler eller flyr så ofte etc. Kulturforskjeller kan også spille inn. Hva som oppfattes som pinlig varierer jo fra et land til et annet.
Old 17-06-2013, 08:22   #55
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Og Norge største (og stadig mindre viktige) avis bringer dagens hovedoppslag under "Økonomi" følgende:

Quote:
Gutt (16) ble nektet pledd på Norwegian-tur over Atlanteren

16-åringen frøs og ba om pledd på Norwegians fly til New York. Siden han ikke hadde kredittkort, ble han nektet pledd.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Gu...l#.Ub6qpZzI9Xs

Selvsagt kjedelig for gutten, men det merkeligste er jo denne uttalelsen fra Sandaker-Nielsen.

Quote:
Dessuten har vi sjekket vårt eget regelverk og ser nå at det ikke er noen betingelse om at betaling skal skje med kort. Vi beklager overfor dem som er blitt rammet.
Vel, de får nok rettet på dette og med Dreamlinere på plass (blir stadig brukt av media som om det er et heeeeeeeelt spesielt fly) blir nok de fleste happy etter hvert.

Last edited by AirbusTrond; 17-06-2013 at 08:25.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 09:21   #56
C130
ScanFlyer Gold

Quote:
men det merkeligste er jo denne uttalelsen fra Sandaker-Nielsen. "Dessuten har vi sjekket vårt eget regelverk og ser nå at det ikke er noen betingelse om at betaling skal skje med kort."
Ja dette er merkelig.... er det da besetningen som har funnet på dette selv ??
C130 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 09:25   #57
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Selvsagt kjedelig for gutten, men det merkeligste er jo denne uttalelsen fra Sandaker-Nielsen.
Denne episoden illustrerer jo en del av problematikken med at de kun tar kredittkort på så lange turer. Det finnes en del folk som ikke får kredittkort som kan brukes offline, men har debetkort/prepay/Visa Electron og hva de alle heter, eks. som denne gutten som er under 18 år. En løsning på problemet ville vært å gi folk mulighet til å forhåndsbetale et beløp i bytte for vouchers el.l. (slik US-selskaper en periode praktiserte)

På kortere europaruter er jo dette et mindre problem, men når flyturen begynner å bli 12 timer + evt. delays så blir man tørst etter hvert. Da hjelper det ikke at man får en munnfull vann til maten tre timer etter avgang. Det at vi ikke har hørt om problemstillingen på Dubai-rutene kan jo også være fordi de er betjent av et crew som har håndtert dette på en annen måte.

Old 17-06-2013, 09:27   #58
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Ja dette er merkelig.... er det da besetningen som har funnet på dette selv ??
Nei, det han mener er nok at de har glemt å informere passasjerene om det i forkant av turen. Jeg mener å husket at det står klart og tydelig på menyene som deles ut på Europa-rutene for eksempel, men det hjelper jo lite når man allerede sitter ombord.

Det står gjemt på DY-sine sider under EU/Afrika (hvis man leter litt rundt), men det går ikke tydelig frem andre steder. (Usikker på om dette er noe de har lagt inn de siste sagene). Når det gjelder kredittkort så er det kun Visa og Mastercard de aksepterer så om man kommer med lommeboka full av Amex og Diners så må man tørste. Det står ingen ting om betalingsalternativer på langrutesidene.

Quote:
Kun kortbetaling om bord
Husk at vi kun aksepterer Visa og Mastercard ved salg om bord på mange av våre flyvninger.
https://www.norwegian.no/Nyttig-pa-r...g-nord-afrika/

Last edited by Discus; 17-06-2013 at 09:31.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 10:20   #59
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Det er alltid skummelt å generalisere, men etter å ha jobbet med folk fra hele verden, er det klart for meg at tilhørighet og kultur spiller en rolle. Som andre har nevnt her, så er mange asiater både dyktige og pliktoppfyllende, men de stiller gjerne ikke de samme spørmålene om hvorfor de gjør noe i jobbsammenheng som folk fra andre steder. Mange av de gjør jobben de er satt til å gjøre fullstendig ukritisk - og selv om jobben de gjør er meningsløs eller medfører komplikasjoner, så blir jobben gjort som beskrevet.

Når det er sagt, så har jeg hatt gleden av å jobbe med mange supersmarte asiater som har gjort det fantastisk godt karrieremessig. Så unntak finnes. Helt klart.

Last edited by Someone; 17-06-2013 at 11:22. Reason: Slettet OT som SAS sine nettsider
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 11:14   #60
C130
ScanFlyer Gold

Quote:
Nei, det han mener er nok at de har glemt å informere passasjerene om det i forkant av turen. Jeg mener å husket at det står klart og tydelig på menyene som deles ut på Europa-rutene for eksempel, men det hjelper jo lite når man allerede sitter ombord.

Det står gjemt på DY-sine sider under EU/Afrika (hvis man leter litt rundt), men det går ikke tydelig frem andre steder. (Usikker på om dette er noe de har lagt inn de siste sagene). Når det gjelder kredittkort så er det kun Visa og Mastercard de aksepterer så om man kommer med lommeboka full av Amex og Diners så må man tørste. Det står ingen ting om betalingsalternativer på langrutesidene.

https://www.norwegian.no/Nyttig-pa-r...g-nord-afrika/
Han sier jo selv at det ikke står noe sted....."Dessuten har vi sjekket vårt eget regelverk og ser nå at det ikke er noen betingelse om at betaling skal skje med kort."
Så lenge det ikke står noe om betaling på https://www.norwegian.no/Nyttig-pa-r...erika-og-asia/ så kan de heller ikke forlange at folk skal skjønne at det bare er kortbetaling som gjelder.
Dessuten så trodde jeg at norsk lov gjelder ombord på et "norsk" fly : http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html
C130 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules