![]() |
|
|
![]() |
#11 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,287
|
![]()
Men her er noe av det viktigste "outsidere" burde forstå om flyskrekk: det hjelper ikke å bli fortalt at det er trygt. Det hjelper ikke å bli fortalt at det finnes regler, at folk har jobbet i år og dager uten å dævve, eller liknende. Flyskrekk er irrasjonell på den måten, (men samtidig rasjonell nok til å overvinnes.) Man burde forstå, ikke bli fortalt.
Jeg pleier å sammenlikne det litt med å lære seg matematikk. Greit at du lærer deg reglene for f.eks derivasjon, du trekker ned eksponentialen som produkt og trekker en fra eksponentialen. Men så lenge du ikke forstår hva du gjør, så hjelper det lite for det helheltige bildet. For å virkelig komme over flyskrekken må man forstå, og tro på denne forståelsen. Det er derfor man ender opp med å si ting som at man er usikker på Norwegian (var jo det jeg også var ![]() For eksempel fløy jeg nettopp hjem, på min flight ørtogførti siden jeg kom over flyskrekken i fjor. Får dessverre en del "setbacks" enda, every now and then, og denne gangen kom de da jeg gikk ned gaten til flyet. Stod i kø og så på flyet utenfra, og det kom en hel del irrasjonelle tanker om at halen kunne falle av, winglets som kanskje ikke satt helt godt fast, rudder-overflater som kanskje var litt slakk og så videre. Men fordi jeg har bygget en tro på fly helt fra bunnen av, kunne jeg avfeie disse teite tankene på en enkel og grei måte. Tok et oppgjør med meg selv hvor jeg fortalte at det både gikk an å styre fly selv om ting mangler, og at haler aldri pleier å falle av - samt at jeg trakk en hel del situasjoner og opplevelser jeg har fått det siste året med. Fra flyteknisk besøk til historier fra folk i luftfarten. Et hvert spørsmål angsten kom med, kunne jeg besvare. Dermed forsvant den av seg selv ![]() Det høres kanskje omfattende ut å skape en slik fullendt forståelse (vel, man lærer aldri noe 100%, men...) og innsikt, nærmest en "tro" - men det krever egentlig utrolig lite. Man må bare ha lyst, så kommer det litt av seg selv. Men det er mulig jeg er sær siden jeg synes det er råartig å lære om luftfartsbransjen, kanskje det egentlig krever masse arbeid ![]() På den andre siden er det ikke alle som har en "dyp" flyskrekk, for noen er det nok å bare få ei lyspære skrudd på i huet (f.eks via de tipsene jeg skrev lengre opp). Man må også her forstå hva man er redd, så man kan jobbe med akkurat det man er redd. Da går det kjapt og gjerne overraskende enkelt. ---- Forøvrig synes jeg ikke noe om hverken alkohol eller medikamentbruk når det kommer til angst og frykt, men man kjenner jo seg selv best.... Igjen, som nevnt: å komme seg over en frykt er å virkelig tro på noe. Ikke komme med dårlige løgner. Noen reagerer mer med alkohol, for andre fungerer det. Ikke bruk alkohol om en veit det skaper videre problemer, for det gjør det IALLEFALL på fly. Last edited by Polaris; 29-07-2010 at 02:13. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Valg av flyselskaper og flyskrekk | Tornerose | Småprat | 74 | 20-04-2017 12:52 |
Flyskrekk og A380 | Lillemeg | Småprat | 10 | 10-01-2012 18:10 |
Flyskrekk kurs i Bodø | MD11 | Flyforum | 0 | 01-04-2008 20:01 |
Flyskrekk | LN-MOW | Flyforum | 0 | 21-03-2006 14:25 |