![]() |
|
![]() |
#81 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Litt selvmotsigende dette at en som trives med å sette utfor stupbratte fjellsider, er ukomfortabel med å fly ... men som sagt - ingenting er logisk.
Selv får jeg noia av å sitte i skiheis .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Newcomer
|
![]()
Angst er morsom på den måten.. Jeg er psykologstudent, og man skulle jo kanskje tro at man da var littegranne immun ihvertfall, men slik er det ikke.. hehe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei, fikk lyst til å komme med et skudd i mørket innen temaet "knowledge is power". Youtube er en kilde til mye rart, og her er lenker til to 10min-ish lange videoer som dokumenterer litt rundt planlegging og gjennomføring av long haul-flyvning sett fra flyvernes side. Det kan hende at det blir vel teknisk og ikke gir deg stort i det hele tatt, men det er kanskje verdt et forsøk?
Her er et utdrag fra en film om Air Canada's rute over Nordpolen i deres Boeing 777, et veldig typisk langdistansefly: https://www.youtube.com/watch?v=unYKJgUYmi8
Og her har du Norwegian med sin 787 til Los Angeles, mye det samme: https://www.youtube.com/watch?v=Nt5GY66e7wQ
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da vil jeg absolutt anbefale denne videoen, hvor man ser hvor kjølig og rutinert man håndterer å 'miste' en motor.
https://www.youtube.com/watch?v=rEf35NtlBLg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
For aa komme inn paa litt av "de andre" forbedelsene - fra en som reiser alltfor mye lange distanser. Dette blir en veldig lang tur og jeg ville tenke paa aa bryte opp reisen med en dag (23 timer) hvile underveis, det behoever ikke aa fordyre flybilletten og noen av flyselskapene vil enten gi deg en hotel overnatting eller ha et veldig godt tilbud. Det aa faa en god natts soevn etter 10-12 timer i et flysete samt aa kunne slappe av ved et svoemmebaseng noen timer (om det er mulig aa slappe av) vil hjelpe paa. Ofte blir stress, bekymringer veldig forsterket naar man blir sliten og det blir man etter mange timer i en flykabin hvor miljoet rundt deg er anderledes enn det kroppen vant med. Tynnere, toerrere luft etc.
Uten aa gaa inn paa spesifikk flytype - saa oppfoerer store Wide Body (bredbuk) fly seg anderledes enn hva du er vant med, de stiger saktere, det er andre lyder (det kan nesten hoeres ut som motorene stopper naar man har avsluttet oppstigningen som ogsaa tar lengre tid). Ogsaa paa grunn av stoerrelsen kan ombordstigningen foeles anderledes, mens en normalt gaar forbi Cockpit doeren som ofte er aapen under ombordstigning innenlands i Norge, vil du normalt oppleve at du kommer inn i flyet minst en kabin unna Cockpit og du ikke ser piloter eller cockpit - saa det er anderledes og det er det viktig aa vaere forberedt paa.
![]() |
#88 |
Newcomer
|
![]()
Veldig bra! Tusen takk :-) Litt redd for å søke selv på youtube, vil ikke komme over noe som har motsatt virkning.. Dette er hvertfall nyttig for min del!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Upgrade me....
|
![]()
Her er en "flyskrekkfilm" fra SAS
https://www.youtube.com/watch?v=SWU70iRwH18
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Etter jeg har klagd over flyskrekk i denne tråden tidligere, føler jeg at jeg endelig har kommet over kneika! Kom nettopp hjem fra ferie i Kroatia og nå ble det til at jeg faktisk gledet meg til flyturen. Dette var også første gang jeg lot være å drikke alkohol før turen og det følte jeg hjalp for min del, da jeg ble mye roligere. Selvom flyturen til ble ganske forsinket pga datatrøbbel på OSL fikk jeg plass på flyet, satt meg ned og tok det helt med ro. Koste meg med å filme takeoff'en og en flaske vann
![]() Hjemturen igår ble også forsinket pga tordenvær i sør-Europa, så ble sittende å vente inne i flyet i nesten 1 time. Men likevel lot jeg meg ikke stresse. Under climb og cruise så jeg lynet overalt nesten, men istedenfor å la meg skremme nøt jeg heller de fine lys-glimtene. Hvor ofte får man liksom oppleve lyn ovenifra? ![]() Et triks jeg lærte meg når turbulensen kom (noe den gjorde opptil flere ganger på hjemturen) var bare å lene seg tilbake i stolen og heller "bli med" på turbulensen istedenfor å kjempe mot den. Kjemper man imot blir man bare stressa. Lukk heller øynene og se for deg at du kjører på en humpete vei med bil. Mvh en som har slitt med flyskrekk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Uten aa gaa inn paa spesifikk flytype - saa oppfoerer store Wide Body (bredbuk) fly seg anderledes enn hva du er vant med, de stiger saktere, det er andre lyder (det kan nesten hoeres ut som motorene stopper naar man har avsluttet oppstigningen som ogsaa tar lengre tid). Ogsaa paa grunn av stoerrelsen kan ombordstigningen foeles anderledes, mens en normalt gaar forbi Cockpit doeren som ofte er aapen under ombordstigning innenlands i Norge, vil du normalt oppleve at du kommer inn i flyet minst en kabin unna Cockpit og du ikke ser piloter eller cockpit - saa det er anderledes og det er det viktig aa vaere forberedt paa.[/QUOTE]
Så rart hvordan dette kan oppleves så forskjellig. Jeg hater å fly "små" fly, men trives ok etter en stund i de store. I A320 hørte jeg alle lyder bedre. Merket når hjulene gikk opp og ned, øking og senking av fart - alt ble så nært. I de store flyene a340 og a747-400 merket jeg ingen ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Valg av flyselskaper og flyskrekk | Tornerose | Småprat | 74 | 20-04-2017 12:52 |
Flyskrekk og A380 | Lillemeg | Småprat | 10 | 10-01-2012 18:10 |
Flyskrekk kurs i Bodø | MD11 | Flyforum | 0 | 01-04-2008 20:01 |
Flyskrekk | LN-MOW | Flyforum | 0 | 21-03-2006 14:25 |