Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-07-2015, 21:27   #61
SASCC
ScanFlyer Blue

SASCC's Avatar

Default Re: Flyskrekk

737-600 er min favoritt i SAS-flåten. En solid arbeidshest i luften. God tur.
Old 26-07-2015, 21:30   #62
eligent
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Vanlig snutid på innlandet er 25 minutter, så det er rikelig tid der du skal. De er ikke så gode på kort snutid ved Middelhavet, men det har med arbeidstempoet å gjøre.

Et fly tjener ikke penger mens det står på bakken, så derfor vil man ha så høy utnyttelse som mulig. En 737-600 har ca 2500km rekkevidde ... det skulle holde deg gående en fire timers tid ..
Ifølge Google Maps er det 2503km fra Gardermoen til Split. Fikk litt panikk når jeg så du skrev det har 2500km rekkevidde. Men innså jo at avstanden var med bil

Men da krysser jeg fingrene for at dette går bra

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
737-600 er min favoritt i SAS-flåten. En solid arbeidshest i luften. God tur.
Betryggende å høre! Takk for det
eligent is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2015, 21:40   #63
Tornerose
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by eligent View Post
Huttetu.. nå skal jeg snart ut å fly igjen. Trodde jeg var kvitt flyskrekken, men nå merker jeg at den kommer snikende.

Skal ut å fly med et 737-600 med en flytid på nesten 3 timer. Og når jeg ser bilder av den lille saken der så begynner jeg jo å lure på om den når frem den lange veien

Tenker spesielt på returflighten, da snur flyet på bare 1 time. Klarer virkelig 'grisen' å fly 6 timer i strekk med 1 times pause? Joda, såklart gjør den det. Ifølge flightradar så gjør den ihvertfall det

Håper noen kan forklare meg at det faktisk er trygt!
Jeg har nettopp vært på tur (har ekstrem flyangst) og jeg fikk veldig mye hjelp av personalet. Jeg fikk komme fram til pilotene og spurte mine vanlige "dumme" spørsmål. Da var jeg mer mentalt forberedt. Hvis du ønsker hjelp for flyskrekken kan jeg varmt anbefale flyskrekk-kurset som SAS har. Kursholderen er fantastisk! Masse lykke til og kos deg på tur
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2015, 21:43   #64
eligent
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Jeg har nettopp vært på tur (har ekstrem flyangst) og jeg fikk veldig mye hjelp av personalet. Jeg fikk komme fram til pilotene og spurte mine vanlige "dumme" spørsmål. Da var jeg mer mentalt forberedt. Hvis du ønsker hjelp for flyskrekken kan jeg varmt anbefale flyskrekk-kurset som SAS har. Kursholderen er fantastisk! Masse lykke til og kos deg på tur
Takk for tips! Heldigvis flyr jeg veldig sjeldent, så flyskrekk-kurs er nok ikke noe for meg (men hvem vet i fremtiden?). Får heller bare manne meg opp de få timene jeg flyr i året
eligent is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2015, 22:25   #65
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by eligent View Post
Ifølge Google Maps er det 2503km fra Gardermoen til Split. Fikk litt panikk når jeg så du skrev det har 2500km rekkevidde. Men innså jo at avstanden var med bil
Det er litt kortere med fly.

http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=o...OR=&MAP-STYLE=

Widerøe holder også flyskrekkurs. Du kan lese mer her:

http://www.wideroe.no/kundeservice/flyskrekk-kurs
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2015, 20:29   #66
kimbo
Former CCA F-16

kimbo's Avatar

Ta en klonk whiskey eller to, hjelper ekstremt godt på flyskrekken, liker ikke å fly selv, men har nå hatt 12 fine turer det siste året.
Old 12-08-2015, 15:26   #67
Anita
Newcomer

Hei!
Jeg har tilegnet meg flyskrekk etter en ubehagelig flytur i februar hvor det var kraftig turbulens under takeoff og ingen beskjed fra pilotene verken før, under eller etter at det pågikk. Der og da opplevde jeg det som veldig skummelt, begynte å gråte og var veldig redd. I etterkant av hendelsen ble det glemt, og jeg trodde ikke at jeg hadde blitt påvirket av hendelsen, før jeg neste gang skulle ut å fly. Hadde veldig angst, og den virker å øke med hver flytur. Har nå flydd 8 ganger siden da, og min siste flytur var veldig vanskelig.

Jeg skal i februar 2016 reise på utveksling til Australia alene, og har nå et fryktelig behov for å bli kvitt flyskrekken i forkant av denne reisen. Kommer kanskje til å fly mellom 6 og 8 ganger før den tid, men det vil kun være innenlandsreiser på max 2,5 timer. I mitt syke hode er innenlandsreiser "tryggere", og jo kortere reisen er jo bedre, selv om takeoff, landing og turbulens er det som er verst.

Det jeg lurer på er egentlig hvilke selskap som flyr til Brisbane i Australia? Er det mulig å fly fra Oslo til Brisbane med kun 1 mellomlanding? Hvilke selskap er "tryggest", "best"? Hva bør jeg forberede meg på? Har aldri reist utenfor Europa før, er det noe jeg bør tenke på ift det? Hvor store fly er det som flyr slike strekninger?

Ellers tar jeg gjerne imot tips til å mestre flyskrekken generelt sett. Klarer å tenke rasjonelt her og nå, og forstår at det er trygt å fly og at ulykker er sjelden, men når angsten inntreffer er logikk forsvunnet..

Kunne det vært en idè å lære seg mer om fly og hvordan de fungerer?

Håper noen har svar :-)
Anita is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2015, 15:29   #68
Tjab
Upgrade me....

Flyskrekk er vel noe som kan klassifiseres som rasjonelt urasjonelt....

Jeg ville tatt kontakt med SAS og/eller Widerøe som holder kurs for folk med flyskrekk. Har hørt de fleste fungerer etter slike kurs.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2015, 15:32   #69
Anita
Newcomer

Er klar over at det finnes flyskrekkurs, men de arrangeres ikke der jeg bor (Tromsø), og det blir for dyrt for meg å betale 4000 for kurs + flybillett til der hvor kurset avholdes..

Takk for svar uannsett :-)
Old 12-08-2015, 15:39   #70
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

1 stopp Oslo-Brisbane begrenser seg vel til Araber selskapene Emirates og Qatar. Begge er i verdensklasse da det gjelder kvalitet og trygghet. God tur
Old 12-08-2015, 15:40   #71
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Regner med at du har lest gjennom både denne tråden og denne?
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=43864

Knowledge is power. Spør om å få stikke hodet inn i cockpit og si du har flyskrekk, Ikke noe flaut - det gjelder flere enn du aner. De fleste crew vil være veldig forståelsesfulle og hjelpsomme.

Du kan fly til Brisbane med en mellomlanding med Thai og Emirates. Begge selskapene er trygge og har god service. Jeg ville ikke bekymre meg så mye om flyselskap. Selv ikke de mest beryktede indonesiske og kongolesiske innenriksselskapene detter ned som nedfallsfrukt. Det kan være greit å legge seg på minnet at de som sitter foran også har familier de vil hjem til.

Quote:
men når angsten inntreffer er logikk forsvunnet..
Kjenner den .. Hodet sier at alt er i orden mens magen oppfører seg som en spinnvill toåring og skriker 'IKKE FAEN!' Magen må overvinnes, og kunnskap er et godt verktøy.

Selv var jeg tungt angrepet etter et par friske opplevelser i ungdommen. Men jeg ble dratt med på tur av 'dårlige kamerater' og etterhvert ble flyskrekken mindre og mindre. Jeg kan fortsett oppleve at det 'hugger', men da trekker jeg pusten dypt, teller til 737, og da er jeg stort sett i vater igjen.
Radar Station KGRV3
Old 12-08-2015, 15:51   #72
Wahoo
ScanFlyer Molded

Anita, det er noen som har regnet ut at det 5 ganger større sjanse for at det skal skje noe alvorlig (dødsulykke) på den korte turen hjemmefra til
flyplassen enn på selve flyturen, så rasjonelt sett så burde du være mye mer bekymret for hvordan du skal komme deg til flyplassen enn til Australia.

W
Old 12-08-2015, 16:06   #73
Anita
Newcomer

Tenker som deg at kunnskap er makt. Man er jo ikke i teorien redd for det å fly, men for at det skal skje noe. Jeg er jo ikke redd for å sitte i flyet, har verken klaustrofobi eller synes det er kjedelig å fly. Har alltid med meg bøker og liker egentlig den rolige atmosfæren uten telefonmas o.l., men er veldig redd for å dø.. og av en eller annen grunn er fly og død blitt nærmest synonymer i mitt hode..

Har mange gode flyopplevelser fra tidligere, og har alltid vært glad i å reise, så er veldig frustrerende å oppleve å ha blitt "en av de med flyskrekk"..

Takker for råd, og veldig godt å høre at det er mulig å fly kun med 1 mellomlanding, jeg trodde kanskje det måtte være to.

Har lest gjennom begge trådene, og syns det er mye nyttig info, men ønsker også å vite mer om hvordan det er å fly så langt, og kanskje også hvilken mellomlanding som er best, og eller bare alt som kan oppdrives av kunnskap.. Lurer også på hvordan det er å fly store fly, er det mindre lyder? Mer behagelig? ..

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Anita, det er noen som har regnet ut at det 5 ganger større sjanse for at det skal skje noe alvorlig (dødsulykke) på den korte turen hjemmefra til
flyplassen enn på selve flyturen, så rasjonelt sett så burde du være mye mer bekymret for hvordan du skal komme deg til flyplassen enn til Australia.

W
Dette er vel strengt tatt noe alle vet, inkludert meg selv. Jeg er veldig klar over hvor liten sjanse det er for flyet skal styrte, og forstår at bare det å gå ut døra hjemme innebærer høyere risiko for å dø..

Angst er irrasjonell frykt, som betyr at man frykter noe som ofte er usannsynlig. Det handler om redsel grunnet i manglende kontroll, og derfor er jeg ikke bekymret når jeg kjører til flyplassen, fordi jeg selv kontrollerer bilen, mens man i et fly overlater all kontroll til andre mennesker, mennesker man ikke kjenner..

Forstår at det for folk uten flyskrekk kan virke som hjelpsomt å fortelle om risiko ved bilkjøring, men det er ikke alltid logiske argumenter fungerer mot frykt..

Last edited by Discus; 12-08-2015 at 16:09.
Old 12-08-2015, 16:51   #74
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Anita View Post
Angst er irrasjonell frykt, som betyr at man frykter noe som ofte er usannsynlig. Det handler om redsel grunnet i manglende kontroll, og derfor er jeg ikke bekymret når jeg kjører til flyplassen, fordi jeg selv kontrollerer bilen, mens man i et fly overlater all kontroll til andre mennesker, mennesker man ikke kjenner..

Forstår at det for folk uten flyskrekk kan virke som hjelpsomt å fortelle om risiko ved bilkjøring, men det er ikke alltid logiske argumenter fungerer mot frykt..
Jeg ser den, men du gir jo fra deg kontrollen på bussen, i taxien og på toget også, så jeg tror nok det er noe med selve flyet du føler deg usikker på.

W
Old 12-08-2015, 16:55   #75
Anita
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Jeg ser den, men du gir jo fra deg kontrollen på bussen, i taxien og på toget også, så jeg tror nok det er noe med selve flyet du føler deg usikker på.

W
Ja, tror kanskje det handler om at man ikke bare kan forlate et fly. Tar man buss eller taxi kan man liksom velge når man skal gå av, eller forlate dersom man blir engstelig. Mens når man flyr så må man liksom sitte der i x antall timer, noe som særlig gjør lange flyturer utfordrende..
Old 12-08-2015, 16:58   #76
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ingen vits å prøve å forklare. Logikk er fullstendig fraværende,
Radar Station KGRV3
Old 12-08-2015, 17:47   #77
Tornerose
ScanFlyer Blue

Jeg har latt være å fly i flere pr pga flyskrekk. I våres gikk jeg på flyskrekkurs og har etter det vært to ganger til USA. Det er hard jobbing for å håndtere angsten både før og under turen. Jeg har stor hjelp av å få prate med pilotene før take off. Da spør jeg om alt jeg lurer om på turen og det er beroligende. Jeg liker bedre lange turer både fordi fly er større men også fordi angsten slipper underveis. Masse lykke til!
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2015, 18:29   #78
RescueMe
ScanFlyer Blue

Dette treffer alle ja. Selv var jeg i mine yngre år av typen som gledet meg til en flytur på vestlandet, litt berg og dalbane var bare moro tenkte jeg da. Med årene har ting endret seg litt, selv om ting er under kontroll.

En ting som jeg personlig har hatt stor nytte av er muligheten til å ha støydempende hodetelefoner på under take off og landing. Da slipper jeg å fundere på hva alle lydene kommer av.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2015, 19:56   #79
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Anita View Post
Hei!
Jeg har tilegnet meg flyskrekk etter en ubehagelig flytur i februar hvor det var kraftig turbulens under takeoff og ingen beskjed fra pilotene verken før, under eller etter at det pågikk. Der og da opplevde jeg det som veldig skummelt, begynte å gråte og var veldig redd. I etterkant av hendelsen ble det glemt, og jeg trodde ikke at jeg hadde blitt påvirket av hendelsen, før jeg neste gang skulle ut å fly. Hadde veldig angst, og den virker å øke med hver flytur. Har nå flydd 8 ganger siden da, og min siste flytur var veldig vanskelig.

Jeg skal i februar 2016 reise på utveksling til Australia alene, og har nå et fryktelig behov for å bli kvitt flyskrekken i forkant av denne reisen. Kommer kanskje til å fly mellom 6 og 8 ganger før den tid, men det vil kun være innenlandsreiser på max 2,5 timer. I mitt syke hode er innenlandsreiser "tryggere", og jo kortere reisen er jo bedre, selv om takeoff, landing og turbulens er det som er verst.

Det jeg lurer på er egentlig hvilke selskap som flyr til Brisbane i Australia? Er det mulig å fly fra Oslo til Brisbane med kun 1 mellomlanding? Hvilke selskap er "tryggest", "best"? Hva bør jeg forberede meg på? Har aldri reist utenfor Europa før, er det noe jeg bør tenke på ift det? Hvor store fly er det som flyr slike strekninger?

Ellers tar jeg gjerne imot tips til å mestre flyskrekken generelt sett. Klarer å tenke rasjonelt her og nå, og forstår at det er trygt å fly og at ulykker er sjelden, men når angsten inntreffer er logikk forsvunnet..

Kunne det vært en idè å lære seg mer om fly og hvordan de fungerer?

Håper noen har svar :-)
Hei Anita, og velkommen til forumet!

Som LN-MOW sier, knowledge is power. "The best way I have found to conquer my fears is to learn more about them. (…) Once I understood more about what I was afraid of, it became easier to get past the fear".

Tro det eller ei, jeg har en slags flyskrekk. For å fikse dette tar jeg flere avgjørelser som andre gjerne ler av. Eksempelvis, som jeg skriver her (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132251) og andre trip reports som jeg har skrevet, tar jeg valg basert på en blanding av
* Antall mellomlandinger
* Flytype
* Flyselskap

Jeg skal faktisk ut på nok en lang tur nå på fredag. Etter nøye planlegging (Excel er hjelpsomt, hehe) valgte jeg følgende routing: OSL-FRA-BOG-LIM-EWR-OSL, hvor målet er LIM. Jeg valgte altså å fly en mellomlanding ekstra (BOG-LIM), og betalte ekstra for dette (ikke helt logisk). Grunnen er enkel: jeg får en flytype over Atlanteren som jeg verdsetter mer enn flytypen på direkte flyvningen. A340-serien fly prioriterer jeg enkelt og greit, spesielt -600 varianten hvor hovedgrunnen er nok at flyet har 4-motorer og jeg følger meg tryggere over havet. I linken ovenfor beskriver jeg turen jeg tok med A340-500 på verdens lengste kommersielle rute. Kanskje ikke like rart å ta den turen "for løye" for en med litt flyskrekk? Hva andre syns gir jeg f**n i.

Etter å ha studert i YVR skjønte jeg fort at siste flight på en 3-flight tur betyr svært lite, fordi da er man ganske sliten og sovner som regel. Dermed er jeg ikke særlig bekymret for BOG-LIM strekket. På vei hjem ble det kjappest vei via kysten nordover og SAS siste strekket - hvor alle flyr har nettopp vært inne på sjekk (og flyr ca. over KEF) = maksimere trygghetsfølelsen / minimerer redselen. Logisk? Tja… :P

En annet triks er å sitte ved vinduet og se hva som skjer med vingen osv. - ikke steng deg inne. Nyt utsikten, vi er heldige som har muligheten til å fly. Videre, lær deg lydene som flyet lager. Dess større fly, dess mer lyd lager f.eks. når hjulene "trekkes opp" i flyet. Når man vet det, og forventer det, er det ikke skummelt.

For deg som ikke har reist mye utenfor Europa har jeg dermed følgende råd: Ikke la pris styre deg. Jeg syns det er helt latterlig idiotisk når folk klager over flyskrekk og flyr via CPH når de skal til LHR fra destinasjoner som har direkte avgang(er). Hvorfor pine seg selv? Ikke verdt det, man lever tross alt en gang. Som student har du også mega fleksibilitet, og kan fly når det er billigst - selv på de ikke billigste rutene. Som regel avganger mellom mandag-onsdag.

Du sa du bodde i TOS. Du må nok ned til OSL først, og fra der er som andre har nevnt 1-stop via BKK med Thai og DXB med Emirates. Flyr du Emirates får du på DXB-BNE strekket A380, som jeg syns er verdens beste fly (se nicket mitt), på EK434. Et tips, skal du hjem en i løpet av 5-7 måneder er det alltid best å bestille tur-retur. En vei er som regel dyrere, selv om prisen på en vei med Emirates til < 8000 er fullt overkommelig i min verden. Ja, du må vente litt i DXB, men det er bare morsomt, spesielt for deg som ikke har vært så mye i den store verdenen. Embrace it, du vokser på det

Hilsen Petter som har flydd rundt jorden mer enn tre ganger, hvert år, de siste tre årene, selv med mild flyskrekk
Old 12-08-2015, 20:42   #80
Anita
Newcomer

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Hei Anita, og velkommen til forumet!

Som LN-MOW sier, knowledge is power. "The best way I have found to conquer my fears is to learn more about them. (…) Once I understood more about what I was afraid of, it became easier to get past the fear".

Tro det eller ei, jeg har en slags flyskrekk. For å fikse dette tar jeg flere avgjørelser som andre gjerne ler av. Eksempelvis, som jeg skriver her (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132251) og andre trip reports som jeg har skrevet, tar jeg valg basert på en blanding av
* Antall mellomlandinger
* Flytype
* Flyselskap

Jeg skal faktisk ut på nok en lang tur nå på fredag. Etter nøye planlegging (Excel er hjelpsomt, hehe) valgte jeg følgende routing: OSL-FRA-BOG-LIM-EWR-OSL, hvor målet er LIM. Jeg valgte altså å fly en mellomlanding ekstra (BOG-LIM), og betalte ekstra for dette (ikke helt logisk). Grunnen er enkel: jeg får en flytype over Atlanteren som jeg verdsetter mer enn flytypen på direkte flyvningen. A340-serien fly prioriterer jeg enkelt og greit, spesielt -600 varianten hvor hovedgrunnen er nok at flyet har 4-motorer og jeg følger meg tryggere over havet. I linken ovenfor beskriver jeg turen jeg tok med A340-500 på verdens lengste kommersielle rute. Kanskje ikke like rart å ta den turen "for løye" for en med litt flyskrekk? Hva andre syns gir jeg f**n i.

Etter å ha studert i YVR skjønte jeg fort at siste flight på en 3-flight tur betyr svært lite, fordi da er man ganske sliten og sovner som regel. Dermed er jeg ikke særlig bekymret for BOG-LIM strekket. På vei hjem ble det kjappest vei via kysten nordover og SAS siste strekket - hvor alle flyr har nettopp vært inne på sjekk (og flyr ca. over KEF) = maksimere trygghetsfølelsen / minimerer redselen. Logisk? Tja… :P

En annet triks er å sitte ved vinduet og se hva som skjer med vingen osv. - ikke steng deg inne. Nyt utsikten, vi er heldige som har muligheten til å fly. Videre, lær deg lydene som flyet lager. Dess større fly, dess mer lyd lager f.eks. når hjulene "trekkes opp" i flyet. Når man vet det, og forventer det, er det ikke skummelt.

For deg som ikke har reist mye utenfor Europa har jeg dermed følgende råd: Ikke la pris styre deg. Jeg syns det er helt latterlig idiotisk når folk klager over flyskrekk og flyr via CPH når de skal til LHR fra destinasjoner som har direkte avgang(er). Hvorfor pine seg selv? Ikke verdt det, man lever tross alt en gang. Som student har du også mega fleksibilitet, og kan fly når det er billigst - selv på de ikke billigste rutene. Som regel avganger mellom mandag-onsdag.

Du sa du bodde i TOS. Du må nok ned til OSL først, og fra der er som andre har nevnt 1-stop via BKK med Thai og DXB med Emirates. Flyr du Emirates får du på DXB-BNE strekket A380, som jeg syns er verdens beste fly (se nicket mitt), på EK434. Et tips, skal du hjem en i løpet av 5-7 måneder er det alltid best å bestille tur-retur. En vei er som regel dyrere, selv om prisen på en vei med Emirates til < 8000 er fullt overkommelig i min verden. Ja, du må vente litt i DXB, men det er bare morsomt, spesielt for deg som ikke har vært så mye i den store verdenen. Embrace it, du vokser på det

Hilsen Petter som har flydd rundt jorden mer enn tre ganger, hvert år, de siste tre årene, selv med mild flyskrekk
Tusen takk for dette lange og utfyllende svaret! Jeg vet ikke om alt snakk om flytyper gjør meg mer eller mindre stresset, men synes likevel det var veldig informativt, og har sterkt behov for å opprette en tro på at flyet jeg ender opp med å fly er trygt. Betaler også gjerne mer for å være sikker på at jeg slipper unna med minst mellomlandinger o.l. Kommer sikkert tilbake til deg når jeg skal planlegge reisen og bestille, virker som du har gode kommentarer å komme med ;-)
Reply

Posting Rules