![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg må innrømme at flyskrekken min får er oppbluss hver gang det diskuteres hvordan flyselskaper drives. Er det en måte at hvermannsen som meg kan finne ut hva slags sikkerhetsnivå de enkelte flyselskap legger seg på? Har alle piloter i alle selskaper trening på forskjellige situasjoner med jevne mellomrom, samme med flyvertene? Har alle selskaper denne "pay to fly" løsningen? Kan alle selskaper sette innleide piloter til å fly?
Ønsker ikke drittslenging om lavpris eller ikke, men tips om hvordan jeg som flyredd kan bli trygg i valgene jeg tar når jeg skal ut å fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Upgrade me....
|
![]()
Tja. Man kan jo følge med på feks pprune å se hvem av de der framme som faktisk er fornøyd med jobben sin. Ser en hel del murring fra de ansatte hos de "usual suspects" for å si det pent og på en måte som ikke krenker fanklubben.
Jeg føler meg iallefall trygg på mannskapet hos selskaper som har ordentlige ansettelsesforhold. Heier alltid på gode arbeidsforhold og en god kultur tvers igjennom en organisasjon. Edit. For ordens skyld så har jeg aldri møtt en pilot som ikke har vært stolt av yrket sitt og for meg opptredd på en bra måte. Men selvfølgelig, der eksisterer cowboyer over alt. Jeg er personlig mer bekymret for tungbil sjåfører, buss sjåfører og den vanlige bilist. DER har du mengder av folk som burde vært sperret inne. Og der har du en bransje hvor "operatørene/eierne/brukerne" har enda mindre kontroll på fører og utstyr. Men det har jo blitt jækla billig der også..... Last edited by Tjab; 10-12-2016 at 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har også bare møtt piloter som virker stolte og fornøyde. Har hatt gleden av å hilse på mange da det hjelper nervene å få hilse på de der foran. Dessverre har jeg "låst meg" til dette ene selskapet men for å se mer av verden må jeg etterhvert forsøke nytt.
Jeg googlet porune og skal lese litt. Takk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Du kan trygt fly med alle flyselskaper. De eneste jeg personlig ville betakket meg for er se som står på svartelista, dvs type innenriksselskaper i Indonesia, Congo og Nigeria. Hvis noe skjer statistisk sett, er det på reisen til eller fra flyplassen.
Regelverket hos flyselskapene, fabrikantene og myndigheter er strengt på grensen til det anale. Derfor skjer det innimellom at noen 'synder', men det er som regel fordi regelverket er så strengt at det er vanskelig hele tiden å holde seg innafor. Men fra 'synd' til 'farlig' er det langt og flere lag med sikkerhetsnett. Så i praksis skal du fly trygt uten bekymringer. Husk også at de som sitter i nesen også vil hjem og spise middag med familien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Alle er syndere. Uten unntak. Men det er ikke fordi de gjør noe 'usikkert'. Det er fordi reglene er analt strenge.
FAA bøtelegger amerikanske selskaper når de oppdager en overtredelse, enten det gjelder vedlikehold eller andre brudd på reglene. Du kan se bøtelista her og du vil finne alle operatører: https://www.faa.gov/about/office_org...orts/Quarters/ Ikke for å skremme deg, men for å opplyse. Har selv hatt flyskrekk, så jeg vet hvordan du har det. ![]() Last edited by LN-MOW; 10-12-2016 at 16:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg higer etter informasjon og føler at jo mer jeg lærer jo tryggere blir jeg😊 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er enig med LN-MOW !
Ikke la deg forlede av disse som av statusmessige/økonomiske eller karrieremessige årsaker prøver å så tvil om sikkerheten i luftfarten, og andre selskaper enn de de selv er tilkyttet, eller egne og ønsker om forandringer for sine karrieremål. Fra jeg første gang i 1962 begynte å reise med rutefly i jobbsammeheng, og til jeg ble pensjonist som 60-åring,så har jeg opplevd en del "hårete" episoder. Med ett unntak - alle hos såkalte "legacy" selskaper, og alle i verdensdeler unntatt Australia. Og jeg har flydd med mange selskaper, også noen som på dette forum blir latterligjort etter en uheldig episode som f.eks. Spantax. Uten å føle meg utrygg. Fly trygt du men hold deg uuna svrtelistede selskper.
![]() |
#9 |
Flyklapper
|
![]()
Nettopp. Hodet sier OK, men magen skriker IKKE FAEN !!!
![]() Min flyskrekk forsvant sakte og sikkert. Dette er 20 år siden, men jeg får fortsatt et lite 'stikk' innimellom. Men jeg kan leve med det. Spør om du kan få besøke i cockpit. Ingenting som roer nervene som en litt ustabil innflyving mens man ser hvor rolig og avslappet det håndteres der fremme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Jeg syns det er meget legitimt å vurdere hvem man skal fly med.
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
|
![]()
Bolivianske charterselskaper er ikke førstevalg under noen omstendigheter ..
Det vil alltid skje incidents og ulykker. Men det kan like gjerne skje med United, Thai, Iberia eller ANZ som med Lion, Congo eller Cheapo Air. Poenget er at frekvnsen er så lav at det er som å bli truffet av lynet. Helt uberegnlig. Last edited by LN-MOW; 10-12-2016 at 16:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nettopp. Og det var vel den type informasjon Tornerose etterspør.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For de som ikke kjenner Spantax:
![]() https://www.youtube.com/watch?v=4fNWWA2R-Bo
![]() |
#14 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Flyskrekk ja, har aldri hatt det og skjønner ikke hvorfor noen har det, men er jo sympatisk til de som lider av det.
Eneste gang jeg var redd i et fly var når jeg satt på dørken i et småfly, i åpen dør med føttene dinglende ut i luftstrømmen og med fallskjerm fastspent på ryggen, og reserve skjerm på magen. Når det var min tur fikk jeg et dytt i ryggen og hoppet uti det. Et par minutter senere landet jeg hardt og knuste en ankel. Begynte med hopping for å glemme kjærlighetssorg etter en pike som slo opp. Slett ikke en god ide. (Don't try this at home) Hvilke flyselskaper bør man unngå når man lider av flyskrekk? Tja, som andre har sagt over, det går som regel bra og statistikken for å dø i et flykræsj er forsvinnende lav. Jeg jobbet som busk flyger i Alaska og der var ulykkes frekvsen 5 ganger høyere enn i resten av USA. Mistet venner og kolleger rimelig ofte og det ble man fort edru av og var ekstra forsiktig deretter, samt lærte av andres feil. Derfor, ikke ta et småfly i dårlig vær i Alaska når det er overlastet, dårlig vedlikeholdt og flygeren har tatt seg noen pinner for å stive seg opp ![]() Alle store selskap i den vestlige verden har stort sett den samme kulturen med hensyn til Safety First så du kan trygt kjøpe billett på de. Jeg ville unngåt noen selskap i Afrika og noen i Østen og kanskje charterselskap i Bolivia, men det visste du jo allerede. Bare føl deg trygg og ta gjerne et par gin og tonic før avgang så blir alt bra ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tror heller ikke der er piloter, som sætter sig op i et fly, velvidende at det er "unsafe". Piloter vil jo også gerne "slippe" fra turen med livet i behold..., men som andre siger, ingen grund til ikke at flyve..
Jeg kan sagtens forstå, at nogle bliver bange for at flyve, især hvis de har været ude for en hændelse ombord. Men som andre også siger....Der er større chance for uheld på vejen til eller fra din lufthavn.. God tur Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Denne Lille film snuten kan kanskje roe ned flyskrekken din Tornerose:
https://m.youtube.com/watch?v=B_Kwxls_
KKM
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Selv foretrekker jeg Yorkshire Airlines.
https://www.youtube.com/watch?v=QJxzDYJ4C3Y
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har fløjet med et af "de bandlyste".
I 2003 fløj jeg med Royal Nepal Airlines fra DEL til KTM, fordi et dansk trekkingrejsebureau havde arrangeret det sådan. Flyet var ca. 3 timer forsinket, og selskabet gav sig ikke af med at informere om den slags bagateller ![]() Nuvel, vi kom af sted og fik et fint og rigeligt varmt måltid på eco på den 90 min. lange flyvning. Bortset fra det, så var det som at være med til et nepalesisk party! Folk daffede rundt i kabinen, hyggede sig og udvekslede sidste nyt med venner og bekendte: Cabin crew tog sig også god tid til en snak. Vi begyndte indflyvningen til KTM, og nepaleserne hyggede videre, mens danskerne spændte sikkerhedsbælterne og pakkede sammen. Jeg spekulerede på, hvornår crew ville sikre kabinen til landing! Det gjorde de stort set ikke noget ud af, og sidste passager satte sig ned under finalen, ca. 1 minut før touch down! Og jo, jeg spekulerede også lidt over, hvilke procedurer 'cockpittet' struntede i! Royal Nepal Airlines er ikke 'royal' mere, men ellers er der nok ikke den store forskel fra dengang! Så her er et selskab jeg synes, at man skal styre unna! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyskrekk | Northern | Småprat | 91 | 27-08-2015 16:55 |
Flyskrekk og A380 | Lillemeg | Småprat | 10 | 10-01-2012 18:10 |
Flyskrekk-artikkel i Adressa | gilberg | Flyforum | 1 | 01-02-2009 01:04 |
Flyskrekk | LN-MOW | Flyforum | 0 | 21-03-2006 14:25 |