Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-06-2013, 15:34   #21
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Flyskrekk

Det er mange her som har slitt med dette - meg selv inkludert. Min flyskrekk ble 'slitt bort' etter høyt reisevolum, men kan fortsatt få et napp, spesielt his jeg er bakfull.

Alle er forskjellige, men jeg tror opplysning er mye av nøkkelen. Hodet kan si at flyvning er trygt, men magan skriker NEI så høyt den kan. Magen må overbevises.

Søk litt bakover i forumet, også gamle poster fra brukeren Polaris, som slet fryktelig med dette tidligere.

Flyskrekkurs er også en mulighet. Widerøe holder slike et par ganger i året rundt omkring i landet.

http://www.wideroe.no/kundeservice/flyskrekk-kurs
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 16:50   #22
LN-RRE
Data warehouse consultant

Som Polaris og så mange andre sier;

De fleste jeg har snakket med som har hatt flyskrekk har hatt stor glede av å forstå at en flytur er langt mer planlagt og beregnet enn det de på forhånd hadde trodd!
Old 21-07-2014, 17:52   #23
eligent
ScanFlyer Blue

Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men nå er det snart tid for en flytur - og jeg har flyskrekk!

Har alltid vært svett og nervøs når jeg skal ut å fly og når flyet har begynt å taxe og jeg får øye på et Widerøe-fly f.eks, så har jeg alltid sagt til meg selv; "Jeg skal ALDRI fly et propellfly!". Men nå har jeg ikke noe valg i ferien, så da blir det en tur med Widerøe's Dash 8-100

Så da kommer jo de store spørsmålene som jeg håper dere her inne kan svare på, som kanskje gjør at flyturen blir litt hyggeligere.

- Først av alt, er det lyder og andre ting som jeg kan "skvette" av som finnes på disse små flyene og ikke på et stort passasjerfly (som jeg er vant med)?

- Har lest litt rundt og ser at flere sier om de hadde hatt valget mellom et stort passasjerfly og en Dash 8-100, så hadde de lett valgt Dash'en. Flere som føler det samme? og hvorfor?

- Føler jeg ofte leser om at Widerøe-fly måtte nødlande pga det ene og det andre. Hva er sjansene for at det skjer noe alvorlig?

Setter stor pris på svar!
eligent is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2014, 17:58   #24
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Det jeg umiddelbart kommer på for de som ikke er vant med propellfly er at det et minutt eller to etter avgang kan føles som om motorene nesten stopper opp. Det skyldes at vinkelen på propellene justeres, og dermed gir stor forskjell i motordur. Tilsvarende rett før landing, når propellene justeres igjen, vil det oppleves som motorene ruses veldig opp. Dette gjelder forøvrig de fleste propellfly.

Ellers er Dash et trygt og godt fly.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2014, 18:01   #25
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Først og fremst - have no fear .. (jada - lett å si.. )

Det er jo alltid slik at jo mindre et fartøy er, jo 'bråere' manøvrerer det. Selv om dette i prinsippet ikke skal gjelde for passasjerfly, er det imidlertid en dyd av nødvendighet når man opererer på mindre flyplasser med mye terreng rundt.

Oppfartter ikke Dash'en som å ha spesielle 'lyder', men noen skvetter jo litt når hjulene kommer ut utenfor vinduet. Men de trenger man jo for å lande.

Ta en liten prat med mannskapet når du går ombord, eller gjerne på gaten før de går ombord hvis du ser dem der. Så vil de gi deg litt ekstra oppmerksomhet og sørge for at du får svar på det du lurer på.

Hilsen fra WF'er og ex-flyskrekk'er ..
Radar Station KGRV3
Old 21-07-2014, 19:44   #26
eligent
ScanFlyer Blue

Takk for svar, folkens! Hjalp ihvertfall litt! Om flere har noe å bidra med, så kjør på

Hvordan går man frem når man skal fortelle personalet at man har flyskrekk? Ser ikke for meg at jeg tør å prikke flyvertinnen/verten på skuldern og si jeg har flyskrekk akkurat!
Old 21-07-2014, 20:06   #27
Cloudius
ScanFlyer Silver

Det er ikke uvanlig at passasjerer tar kontakt og forteller at de er ukomfortable med å fly, så den delen trenger du ikke å bekymre deg for.
Tror det kan være en god idè. Det hjelper ofte bare å få en liten samtale og vite litt konkret om turen.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2014, 21:31   #28
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Absolutt. Hvis du ønsker, kan du gjerne sende meg en pm med reisedetaljene dine, så kan jeg formidle det til inflight.

Widerøe arrangerer også flyskrekkurs, hvis det skulle være av interesse. Det er fortsatt ledige plasser på kursene på Værnes og Torp.

http://www.wideroe.no/kundeservice/flyskrekk-kurs
Radar Station KGRV3
Old 21-07-2014, 21:40   #29
roger
Rakettforskar

Har sett det eit par gangar med WF at folk har sagt frå at dei ikkje likar å flyge, då har personalet sett litt ekstra etter dei. Det er flinke folk ombord! Av lydar er det som andre har sagt meir merkbare endringar i motordur og ved landing kjenner ei av og litt litt "oppbremsing". Ut og inn med flaps høyest også. Om du er litt teknisk interessert, prøv å fylgje med på det som skjer og forstå oppgavet til lydane.

God tur!
Old 21-07-2014, 22:50   #30
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Jeg er en av dem som heller velger Dash foran større fly.
Det er ikke det samme maset om bord, og man føler seg mer som en passasjer/kunde enn en sau i en dyretransport.

M.t.p. om det vil skje noe alvorlig, så er det mye større sjans for at noe skjer på vei til eller fra flyplassen.

Quote:
Originally Posted by eligent View Post
Hvordan går man frem når man skal fortelle personalet at man har flyskrekk? Ser ikke for meg at jeg tør å prikke flyvertinnen/verten på skuldern og si jeg har flyskrekk akkurat!
En måte å gjøre det på er å begynne med noe enklere, som å spørre om hvordan flyforholdene er forventet til å bli. Da er samtalen i gang og man kan bevege seg inn på flyskrekken.

God tur
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2014, 20:57   #31
eligent
ScanFlyer Blue

Takk for alle gode svar og tips! Det begynner å hjelpe!
Old 22-07-2014, 21:23   #32
kjeandersen
ScanFlyer Blue

Jeg har av en eller annen grunn blitt mer engstelig for å fly de siste åra. Noe som jeg ser på som helt urasjonelt av meg selv da jeg har lest meg opp utrolig masse om fly og hvordan de virker. Tilogmed brukt mange timer med dyre FSX addons for å lære meg systemer som ligger bak flygningen. Jeg tror mitt problem er at jeg må overlate kontrollen til andre. (jeg er den typen som altid kjører selv). Jeg sliter med den første halvdelen av turen sitter helt annspent frem til cruisen starter og slapper mer og mer av ettersom flygningen går. Jeg er overhode ikke bekymret for landingen ei heller turbulense. Men dette er vel sikkert pga alt jeg har lært meg om flyene. Det jeg har sett er beste hjelp for meg er rett å slett ha en god åpen tone med personalet ombord og prate med dem (de flyr jo trossalt 10 timer om dagen så de vet hva alle lyder er) og så lenge servering å salg blir gjort så er det jo ihvertfall trygt Alkohol vil jeg ikke anbefale det bare gjør det verre (synes jeg) men masse vann gjør godt for kroppen under flygning .

Kjetil
kjeandersen is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2014, 21:40   #33
Dreamy
ScanFlyer Blue

Hei!

Jeg er flyvertinne i SAS og vi får daglig henvendelser fra passasjerer som er redde for å fly. Hvis du ikke vil si det direkte når du går ombord, spør om hvordan været er forventet og at de skjønner fort hvordan det ligger an. Kan godt forstå at det er vanskelig å si det direkte til oss, men bare husk, dette er vi trenet på og vi vil så gjerne at alle skal ha en behagelig opplevelse ombord, så det er bare positivt om du sier ifra. Vi har en prosedyre som går ut på å briefe hele crewet om "spesielle" passasjerer ombord, om det så er barn som reiser alene, pet in cabin, rullestolbrukere og flyredde. Alle disse holder vi litt ekstra øye med. Det er veldig greit å få vite om det, da holder de ombord et ekstra øye med deg og vi får alltid tilbakemeldinger om at det har vært veldig greit. Du vil også slappe av mer etter å ha utvekslet noen ord med crewet ombord, helt sikkert.

Dette går så fint så!
God tur:-)
Dreamy is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2014, 22:58   #34
eligent
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by kjeandersen View Post
*lang melding*
Har selv drevet med FSX og i tillegg sett en haug med flyfilmer (justplane, pilot eye etc), men skrekken sitter fortsatt i meg, selvom jeg faktisk syntes det er interessant med fly

@Dreamy: Takk for god informasjon! Skal huske på det

Ser forøvrig ut til at det er meldt regn og torden på torsdag.. Gud bedre!
Old 22-07-2014, 23:59   #35
B738
ScanFlyer Gold

B738's Avatar

Hei!
Dash-100 flyene bråker også veldig under take-off. Er ikke helt uvanlig at flyverten/flyvertinnna har sittet med ørepropper i ørene. Du kan jo "trøste" deg med at pilotene til Widerøe er veldig erfarne med å fly i dårlig vær.

Ønsker deg masse lykke til!
Old 23-07-2014, 00:34   #36
Kanon
ScanFlyer Molded

For meg hjalp det å se gjennom hele Air Crash Investigations / Mayday tv serien. Da ser man hvor mange tilfeldigheter som må slå til før de går galt. Nå liker jeg å fly. Å kjøre bil er mange ganger farligere og det tenker man ikke noe særlig på.

Her er tre videoer som forklarer hvordan man kan måle/sammenligne sannsynligheten for å dø, ved å bruke en enhet som kalles micromort.

http://www.youtube.com/watch?v=htraBtY9Hew

http://www.youtube.com/watch?v=VLmBJ4_5eG4

http://www.youtube.com/watch?v=w-CK8VxMz9g

Som du vil se er sannsynelighten for å dø i en flykrasj ekstremt liten.

Last edited by Kanon; 23-07-2014 at 00:49.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2014, 23:55   #37
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Og for å sette det litt i perpektiv, og bruke statistikkspråk, så er det ikke nødvendig å bli engstelig for å havne i en flyulykke før du er truffet av lynet syv ganger.

http://www.nydailynews.com/news/nati...icle-1.1879212
Radar Station KGRV3
Old 30-07-2014, 19:53   #38
eligent
ScanFlyer Blue

Da var man tilbake fra tur - og jeg lever fortsatt! Litt kjedelig start på turen da aircondition hadde tatt kvelden så man ble møtt av et glovarmt fly. Men vel oppe i lufta ble det brukt luft fra motorene så lufta ble behagelig igjen. Turbulensen merka man godt i forhold til en større flytype

Så jeg vil takke alle sammen som kom med hjelp og tips - det hjalp virkelig!

PS: Jeg velger lett Widerøe og deres små fly enn de store flyene any day!
Old 30-07-2014, 20:39   #39
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Bra jobba!

Aircondition får du ikke på bakken med mindre flyet kobles til kjøleaggregat. (Du seri såfall en tjukk slange som er koblet til flyet). Det finner du ikke mange av i Norge ... Derfor blir det slik når temperaturen er høy ...
Radar Station KGRV3
Old 30-07-2014, 20:46   #40
eligent
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Bra jobba!

Aircondition får du ikke på bakken med mindre flyet kobles til kjøleaggregat. (Du seri såfall en tjukk slange som er koblet til flyet). Det finner du ikke mange av i Norge ... Derfor blir det slik når temperaturen er høy ...
Jeg skrev feil, det var kjøleaggregatet som hadde tatt kvelden! Så istedenfor å vente på et nytt (og blitt veeeldig forsinket) så valgte kapteinen å bruke luft fra motoren når vi var oppe i lufta

En annen ting som gjorde meg litt nervøs.. Da vi var i cruise, ca halvveis, så kom det en slags pipelyd som nesten overdøvet propellene. Noen som vet hva det kan ha vært?
Reply

Posting Rules