![]() |
|
![]() |
#21 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
|
![]()
Det er mange her som har slitt med dette - meg selv inkludert. Min flyskrekk ble 'slitt bort' etter høyt reisevolum, men kan fortsatt få et napp, spesielt his jeg er bakfull.
Alle er forskjellige, men jeg tror opplysning er mye av nøkkelen. Hodet kan si at flyvning er trygt, men magan skriker NEI så høyt den kan. Magen må overbevises. Søk litt bakover i forumet, også gamle poster fra brukeren Polaris, som slet fryktelig med dette tidligere. Flyskrekkurs er også en mulighet. Widerøe holder slike et par ganger i året rundt omkring i landet. http://www.wideroe.no/kundeservice/flyskrekk-kurs |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Som Polaris og så mange andre sier;
De fleste jeg har snakket med som har hatt flyskrekk har hatt stor glede av å forstå at en flytur er langt mer planlagt og beregnet enn det de på forhånd hadde trodd! |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2014
Posts: 54
|
![]()
Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men nå er det snart tid for en flytur - og jeg har flyskrekk!
Har alltid vært svett og nervøs når jeg skal ut å fly og når flyet har begynt å taxe og jeg får øye på et Widerøe-fly f.eks, så har jeg alltid sagt til meg selv; "Jeg skal ALDRI fly et propellfly!". Men nå har jeg ikke noe valg i ferien, så da blir det en tur med Widerøe's Dash 8-100 ![]() Så da kommer jo de store spørsmålene som jeg håper dere her inne kan svare på, som kanskje gjør at flyturen blir litt hyggeligere. - Først av alt, er det lyder og andre ting som jeg kan "skvette" av som finnes på disse små flyene og ikke på et stort passasjerfly (som jeg er vant med)? - Har lest litt rundt og ser at flere sier om de hadde hatt valget mellom et stort passasjerfly og en Dash 8-100, så hadde de lett valgt Dash'en. Flere som føler det samme? og hvorfor? - Føler jeg ofte leser om at Widerøe-fly måtte nødlande pga det ene og det andre. Hva er sjansene for at det skjer noe alvorlig? Setter stor pris på svar! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Det jeg umiddelbart kommer på for de som ikke er vant med propellfly er at det et minutt eller to etter avgang kan føles som om motorene nesten stopper opp. Det skyldes at vinkelen på propellene justeres, og dermed gir stor forskjell i motordur. Tilsvarende rett før landing, når propellene justeres igjen, vil det oppleves som motorene ruses veldig opp. Dette gjelder forøvrig de fleste propellfly.
Ellers er Dash et trygt og godt fly.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
|
![]()
Først og fremst - have no fear .. (jada - lett å si..
![]() Det er jo alltid slik at jo mindre et fartøy er, jo 'bråere' manøvrerer det. Selv om dette i prinsippet ikke skal gjelde for passasjerfly, er det imidlertid en dyd av nødvendighet når man opererer på mindre flyplasser med mye terreng rundt. Oppfartter ikke Dash'en som å ha spesielle 'lyder', men noen skvetter jo litt når hjulene kommer ut utenfor vinduet. Men de trenger man jo for å lande. ![]() Ta en liten prat med mannskapet når du går ombord, eller gjerne på gaten før de går ombord hvis du ser dem der. Så vil de gi deg litt ekstra oppmerksomhet og sørge for at du får svar på det du lurer på. Hilsen fra WF'er og ex-flyskrekk'er .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2014
Posts: 54
|
![]()
Takk for svar, folkens! Hjalp ihvertfall litt! Om flere har noe å bidra med, så kjør på
![]() Hvordan går man frem når man skal fortelle personalet at man har flyskrekk? Ser ikke for meg at jeg tør å prikke flyvertinnen/verten på skuldern og si jeg har flyskrekk akkurat! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Det er ikke uvanlig at passasjerer tar kontakt og forteller at de er ukomfortable med å fly, så den delen trenger du ikke å bekymre deg for.
Tror det kan være en god idè. Det hjelper ofte bare å få en liten samtale og vite litt konkret om turen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
|
![]()
Absolutt. Hvis du ønsker, kan du gjerne sende meg en pm med reisedetaljene dine, så kan jeg formidle det til inflight.
Widerøe arrangerer også flyskrekkurs, hvis det skulle være av interesse. Det er fortsatt ledige plasser på kursene på Værnes og Torp. http://www.wideroe.no/kundeservice/flyskrekk-kurs |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Har sett det eit par gangar med WF at folk har sagt frå at dei ikkje likar å flyge, då har personalet sett litt ekstra etter dei. Det er flinke folk ombord! Av lydar er det som andre har sagt meir merkbare endringar i motordur og ved landing kjenner ei av og litt litt "oppbremsing". Ut og inn med flaps høyest også. Om du er litt teknisk interessert, prøv å fylgje med på det som skjer og forstå oppgavet til lydane.
God tur!
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Jeg er en av dem som heller velger Dash foran større fly.
Det er ikke det samme maset om bord, og man føler seg mer som en passasjer/kunde enn en sau i en dyretransport. M.t.p. om det vil skje noe alvorlig, så er det mye større sjans for at noe skjer på vei til eller fra flyplassen. Quote:
God tur ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2014
Posts: 54
|
![]()
Takk for alle gode svar og tips! Det begynner å hjelpe!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Norway
Posts: 92
|
![]()
Jeg har av en eller annen grunn blitt mer engstelig for å fly de siste åra. Noe som jeg ser på som helt urasjonelt av meg selv da jeg har lest meg opp utrolig masse om fly og hvordan de virker. Tilogmed brukt mange timer med dyre FSX addons for å lære meg systemer som ligger bak flygningen. Jeg tror mitt problem er at jeg må overlate kontrollen til andre. (jeg er den typen som altid kjører selv). Jeg sliter med den første halvdelen av turen sitter helt annspent frem til cruisen starter og slapper mer og mer av ettersom flygningen går. Jeg er overhode ikke bekymret for landingen ei heller turbulense. Men dette er vel sikkert pga alt jeg har lært meg om flyene. Det jeg har sett er beste hjelp for meg er rett å slett ha en god åpen tone med personalet ombord og prate med dem (de flyr jo trossalt 10 timer om dagen så de vet hva alle lyder er) og så lenge servering å salg blir gjort så er det jo ihvertfall trygt
![]() ![]() Kjetil |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2013
Location: Osl
Posts: 150
|
![]()
Hei!
Jeg er flyvertinne i SAS og vi får daglig henvendelser fra passasjerer som er redde for å fly. Hvis du ikke vil si det direkte når du går ombord, spør om hvordan været er forventet og at de skjønner fort hvordan det ligger an. Kan godt forstå at det er vanskelig å si det direkte til oss, men bare husk, dette er vi trenet på og vi vil så gjerne at alle skal ha en behagelig opplevelse ombord, så det er bare positivt om du sier ifra. Vi har en prosedyre som går ut på å briefe hele crewet om "spesielle" passasjerer ombord, om det så er barn som reiser alene, pet in cabin, rullestolbrukere og flyredde. Alle disse holder vi litt ekstra øye med. Det er veldig greit å få vite om det, da holder de ombord et ekstra øye med deg og vi får alltid tilbakemeldinger om at det har vært veldig greit. Du vil også slappe av mer etter å ha utvekslet noen ord med crewet ombord, helt sikkert. Dette går så fint så! God tur:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2014
Posts: 54
|
![]()
Har selv drevet med FSX og i tillegg sett en haug med flyfilmer (justplane, pilot eye etc), men skrekken sitter fortsatt i meg, selvom jeg faktisk syntes det er interessant med fly
![]() @Dreamy: Takk for god informasjon! Skal huske på det ![]() Ser forøvrig ut til at det er meldt regn og torden på torsdag.. Gud bedre! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
|
![]()
Hei!
Dash-100 flyene bråker også veldig under take-off. Er ikke helt uvanlig at flyverten/flyvertinnna har sittet med ørepropper i ørene. Du kan jo "trøste" deg med at pilotene til Widerøe er veldig erfarne med å fly i dårlig vær. Ønsker deg masse lykke til! ![]()
__________________
B738 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
For meg hjalp det å se gjennom hele Air Crash Investigations / Mayday tv serien. Da ser man hvor mange tilfeldigheter som må slå til før de går galt. Nå liker jeg å fly. Å kjøre bil er mange ganger farligere og det tenker man ikke noe særlig på.
Her er tre videoer som forklarer hvordan man kan måle/sammenligne sannsynligheten for å dø, ved å bruke en enhet som kalles micromort. http://www.youtube.com/watch?v=htraBtY9Hew
http://www.youtube.com/watch?v=VLmBJ4_5eG4
http://www.youtube.com/watch?v=w-CK8VxMz9g
Som du vil se er sannsynelighten for å dø i en flykrasj ekstremt liten. Last edited by Kanon; 23-07-2014 at 00:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
|
![]()
Og for å sette det litt i perpektiv, og bruke statistikkspråk, så er det ikke nødvendig å bli engstelig for å havne i en flyulykke før du er truffet av lynet syv ganger.
http://www.nydailynews.com/news/nati...icle-1.1879212 |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2014
Posts: 54
|
![]()
Da var man tilbake fra tur - og jeg lever fortsatt! Litt kjedelig start på turen da aircondition hadde tatt kvelden så man ble møtt av et glovarmt fly. Men vel oppe i lufta ble det brukt luft fra motorene så lufta ble behagelig igjen. Turbulensen merka man godt i forhold til en større flytype
![]() Så jeg vil takke alle sammen som kom med hjelp og tips - det hjalp virkelig! PS: Jeg velger lett Widerøe og deres små fly enn de store flyene any day! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
|
![]()
Bra jobba!
![]() Aircondition får du ikke på bakken med mindre flyet kobles til kjøleaggregat. (Du seri såfall en tjukk slange som er koblet til flyet). Det finner du ikke mange av i Norge ... Derfor blir det slik når temperaturen er høy ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2014
Posts: 54
|
![]() Quote:
![]() En annen ting som gjorde meg litt nervøs.. Da vi var i cruise, ca halvveis, så kom det en slags pipelyd som nesten overdøvet propellene. Noen som vet hva det kan ha vært? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Valg av flyselskaper og flyskrekk | Tornerose | Småprat | 74 | 20-04-2017 12:52 |
Flyskrekk og A380 | Lillemeg | Småprat | 10 | 10-01-2012 18:10 |
Flyskrekk kurs i Bodø | MD11 | Flyforum | 0 | 01-04-2008 20:01 |
Flyskrekk | LN-MOW | Flyforum | 0 | 21-03-2006 14:25 |