Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-06-2018, 09:26   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Norwegian Trafikktall Norwegian mai 2018

Da er tallenes tale lagt ut på myNewsdesk.


3 421 460 passasjerer fløy DY i mai 2018, opp 17%. (+13% 12 mnd rullerende)


  • ASK: + 51% (+33% 12 mnd rullerende)
  • RPK: + 51% (+32% 12 mnd rullerende)
  • Load: Uforandret på 86,5% (-0,5 p.p. 12 mnd rullerende)
  • Yield: - 6%
  • RASK: - 6%
Regulariteten er på 99,2% (-0,5/ p.p.) og punktligheten er 77,3% (-5,3 p.p.), det siste kommer vel av flygelederstreiken i Frankrike.



At Yield og RASK går nedover, er vel som det pleier å være, men hvor mye av dette henger samme med at den økte flyvedistansen øker med 24%?

I disse dager er vel hedgepossisjoneringa også viktig, men disse tallene må noen som faktisk forstår de, si noe om. Utover det at det sikkert er smart å ha hedget så mye som mulig til en lav pris!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DY_Hedging.png
Views:	1085
Size:	52.5 KB
ID:	45144  
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 06-06-2018 at 09:30.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 09:43   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

Norwegian har hedget en ganske lav andel så er langt mer sårbare ovenfor utvikling i oljeprisen

Dessuten, hvis det gode været over store deler av Skandinavia holder seg, så vil det også gå utover bookingene. Så Kjos bør håpe på regn
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 13:38   #3
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

Dette er uansett oppløftende tall. Yield og Rask faller litt mindre enn forventet, voldsom passasjervekst og stabil load.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 17:47   #4
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

Passasjerveksten er formidabel. Allikevel er produksjonsveksten (ASK) enda mer imponerende med 51%. CASK må gå dramatisk ned når 1,51 kan settes under brøken. Kostnadene virker å være under kontroll.

Last edited by Spacetime; 06-06-2018 at 20:54.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 18:15   #5
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

For øvrig så har jeg fundert på, om det nå skulle vise seg at det blir en god sommer og en ser sunne fundamentals i driften, om en ikke likevel vil få en nøytral reaksjon i aksjemarkedet, for en tenker da at Kjos og Co ikke er interessert i å selge om de ikke må. Så mens verdien av et selvstendig Norwegian øker, forsvinner innprisingen av overbud.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 18:35   #6
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

De tapte vel penger i mai også?
storg is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 20:26   #7
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

Gleder meg til å lese BU662 sin analyse av disse tallene.
Kjør, BU662!
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2018, 20:29   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

Quote:
Originally Posted by Landkrabbe View Post
Dette er uansett oppløftende tall. Yield og Rask faller litt mindre enn forventet, voldsom passasjervekst og stabil load.


Mindre enn forventet? Av hvem?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-06-2018, 01:19   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,934
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Mindre enn forventet? Av hvem?
Norwegian har i dag lagt frem trafikktallene for mai. I denne forbindelse ventet vi en yield på NOK 0.34, mens fasiten viser en yield på NOK 0.36. Yielden var dermed på linje med konsensus. Med utgangspunkt i usikkerheten vi har sett i markedet venter vi at dette vil kunne være tilstrekkelig for en positiv reaksjon ved åpning. Kursen stengte i går på NOK 245.20 pr aksje. Vi har en Holdanbefaling med et kursmål på NOK 255 pr aksje.

Mvh
DNB Markets
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2018, 22:23   #10
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Trafikktall Norwegian mai 2018

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Gleder meg til å lese BU662 sin analyse av disse tallene.
Kjør, BU662!
Regner man tallene tilsammen, så hadde DY i Mai18 en omsettning (inkl. ancillary) på ca. 3.30 Mrd NOK, basert på en estimate Ancillary ~ 170 NOK.

Kostnadssiden er litt mer tricky. Her avhenger alt på hva men forventer er CASK for DY i Mai18. Selskap gå ut tidligere med Q1 resultat en estimate på CASK for 2018 0.415 - 0.42 NOK, som er basert på visse niveåer av fuelpris og US$ mot NOK. Rett nå er disse estimates for lavt, dvs selskap har høyre kostnader enn tidliger estimert og prosjektert.

Jeg har lagt regnstykke på diverse CASK. 0.43 ble det i Q2 2017 -> baserer man regnstykke med denne CASK, så ender man med en tap på ca. 470 Mio NOK. Selv i optimistisk fall med CASK på 0.415 har DY tapt ca 340 Mio NOK, eller en hundrelapp per pax.

Selskap klarer å vokse med 51%, fyller flyene sine med 86%. Er det god? Vel ... kanskje man skulle spøre heller: Er det god nok? Ryanair flyr 96% load, EZY og Wizz er også opp "in the 90s%".

Lang mere viktig enn SLF, RASK eller CASK isolert er margin development. Dvs (RASK-CASK). Her ser vi forsatt en trykk nede pa RASK og en trykk oppover på CASK pga økende fuelpriser og sterke US$. Forverrer seg margin og blir ASK multiplikator större, så har man en stort problem. Heldigvis økte ancillaries litt, men det rekker ikke for å ha en positiv margin.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DY RASK Profile.png
Views:	402
Size:	34.1 KB
ID:	45148   Click image for larger version

Name:	DY_Mai.JPG
Views:	407
Size:	87.5 KB
ID:	45149  
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trafikktall Norwegian Desember 2018 OttoL Flyforum 60 11-01-2019 18:30
Trafikktall Norwegian november 2018 Someone Flyforum 22 09-12-2018 18:02
Skandinaviske trafikktall mai 2018 Someone Flyforum 14 22-06-2018 23:31
Sas trafikktall mai 2018 vstenhjem Flyforum 1 09-06-2018 13:39
Trafikktall Norwegian februar 2018 kekker Flyforum 24 08-03-2018 17:45


All times are GMT +2. The time now is 18:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.