![]() |
|
![]() |
#1 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Da er tallenes tale lagt ut på myNewsdesk.
3 421 460 passasjerer fløy DY i mai 2018, opp 17%. (+13% 12 mnd rullerende)
At Yield og RASK går nedover, er vel som det pleier å være, men hvor mye av dette henger samme med at den økte flyvedistansen øker med 24%? I disse dager er vel hedgepossisjoneringa også viktig, men disse tallene må noen som faktisk forstår de, si noe om. Utover det at det sikkert er smart å ha hedget så mye som mulig til en lav pris!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 06-06-2018 at 09:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
|
![]()
Norwegian har hedget en ganske lav andel så er langt mer sårbare ovenfor utvikling i oljeprisen
Dessuten, hvis det gode været over store deler av Skandinavia holder seg, så vil det også gå utover bookingene. Så Kjos bør håpe på regn |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
Dette er uansett oppløftende tall. Yield og Rask faller litt mindre enn forventet, voldsom passasjervekst og stabil load.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Passasjerveksten er formidabel. Allikevel er produksjonsveksten (ASK) enda mer imponerende med 51%. CASK må gå dramatisk ned når 1,51 kan settes under brøken. Kostnadene virker å være under kontroll.
Last edited by Spacetime; 06-06-2018 at 20:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
For øvrig så har jeg fundert på, om det nå skulle vise seg at det blir en god sommer og en ser sunne fundamentals i driften, om en ikke likevel vil få en nøytral reaksjon i aksjemarkedet, for en tenker da at Kjos og Co ikke er interessert i å selge om de ikke må. Så mens verdien av et selvstendig Norwegian øker, forsvinner innprisingen av overbud.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
De tapte vel penger i mai også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
|
![]()
Gleder meg til å lese BU662 sin analyse av disse tallene.
Kjør, BU662! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
|
![]() Quote:
Mindre enn forventet? Av hvem? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,934
|
![]()
Norwegian har i dag lagt frem trafikktallene for mai. I denne forbindelse ventet vi en yield på NOK 0.34, mens fasiten viser en yield på NOK 0.36. Yielden var dermed på linje med konsensus. Med utgangspunkt i usikkerheten vi har sett i markedet venter vi at dette vil kunne være tilstrekkelig for en positiv reaksjon ved åpning. Kursen stengte i går på NOK 245.20 pr aksje. Vi har en Holdanbefaling med et kursmål på NOK 255 pr aksje.
Mvh DNB Markets |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Kostnadssiden er litt mer tricky. Her avhenger alt på hva men forventer er CASK for DY i Mai18. Selskap gå ut tidligere med Q1 resultat en estimate på CASK for 2018 0.415 - 0.42 NOK, som er basert på visse niveåer av fuelpris og US$ mot NOK. Rett nå er disse estimates for lavt, dvs selskap har høyre kostnader enn tidliger estimert og prosjektert. Jeg har lagt regnstykke på diverse CASK. 0.43 ble det i Q2 2017 -> baserer man regnstykke med denne CASK, så ender man med en tap på ca. 470 Mio NOK. Selv i optimistisk fall med CASK på 0.415 har DY tapt ca 340 Mio NOK, eller en hundrelapp per pax. Selskap klarer å vokse med 51%, fyller flyene sine med 86%. Er det god? Vel ... kanskje man skulle spøre heller: Er det god nok? Ryanair flyr 96% load, EZY og Wizz er også opp "in the 90s%". Lang mere viktig enn SLF, RASK eller CASK isolert er margin development. Dvs (RASK-CASK). Her ser vi forsatt en trykk nede pa RASK og en trykk oppover på CASK pga økende fuelpriser og sterke US$. Forverrer seg margin og blir ASK multiplikator större, så har man en stort problem. Heldigvis økte ancillaries litt, men det rekker ikke for å ha en positiv margin.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikktall Norwegian Desember 2018 | OttoL | Flyforum | 60 | 11-01-2019 18:30 |
Trafikktall Norwegian november 2018 | Someone | Flyforum | 22 | 09-12-2018 18:02 |
Skandinaviske trafikktall mai 2018 | Someone | Flyforum | 14 | 22-06-2018 23:31 |
Sas trafikktall mai 2018 | vstenhjem | Flyforum | 1 | 09-06-2018 13:39 |
Trafikktall Norwegian februar 2018 | kekker | Flyforum | 24 | 08-03-2018 17:45 |