![]() |
|
![]() |
#1 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
E24 skriver om en pen økning på 11% iforhold til februar 2017, men fallende inntekter.
Tallenes tale for februar: Passasjerer: 2 330 006 +11% ASK: 6 150 +35% RPK: 5182 +32% Loadfactor: 84,3 -2,0 p.p Yield: 0,1 -4% RASK: 0,26 -6% En kuriositet er at bestillingen på Internett har gått ned 1 p.p til 74%. Det går jeg ut fra at betegnes som bestillinger gjort gjennom Norwegians egne salgskanaler. Noen kloke hoder som kan si noe om hvordan f.eks. charter påvirker dette?!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 06-03-2018 at 12:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
«Pen økning» er vel litt vel villedende her. Det er lite pent med disse tallene. Riktignok øker antallet passasjerer, men samtidig går fortsetter billettinntektene per passasjer å falle samtidig som flyene ikke klarer å fylles i like stor grad. Her har man da to stykk minus, som dessverre for Norwegian del ikke blir pluss. Så lurer på hvor mange kroner de tapte i februar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Kan det være at Norwegian har fått flere passasjerer fra mange flere land, der bestilling over internett ikke er like normalt som i andre land ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Er det sånn at bestillinger gjennom GDS ikke regnes som nettbestillinger? Selv om de ofte er det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Er det ikke bare i egne kanaler dette regnes? Så om alle reisebyråer selger DY 100% på internett, og DY bare selger 75% online og 25% GDS, så er online-andelen for DY fremdeles 75%.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Dec 2017
Posts: 7
|
![]()
BU662, hva tenker du om tallene? Ifm januartallene anslo du et tap på 800mnok, hva tenker du om februar? Får vi det blodigste Q i Norwegians historie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]() Quote:
0,43-0,26=0,17 ASK= 6 150 000 000*0,17= 1 045 500 000 Så en rolig milliard i underskudd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
Join Date: Dec 2017
Posts: 7
|
![]()
Altså nesten 2mrd i minus 2 første mnd i 2018 - lover ikke bra...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Det mangler vel noen faktorer i disse tallene, da de er uten endel andre inntekter? Dog er nok tallene uansett blodrøde, bare litt mindre
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Ja ancillaries er vel ikke med her, så det "pynter" vel på tallene litt. Men dog er det rødt, rødt, rødt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]()
Er ikke bare DY som sliter, SAS leverer jo ganske katastrofetall de og.
Fyllingsgrad på 66% enda de har redusert kapasiteten er veldig dårlig. http://www.newsweb.no/newsweb/attach...f&attId=172899 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]() Quote:
Ja og nei, da regnskapstallene (november-januar) har visst noe annet. Underskuddet ble langt mindre enn både vanlig og forventet i den perioden. Så isolert sett er belegget dårlig, men de andre parameterne ikke er like dårlige, slik at bunnlinjen ikke er så alt for ille. Dermed er SAS-tallene «litt dårlig», mens Norwegian sine her er relativt stygge |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Men man kan la seg bekymre over at begge de to store selskapene som opererer i Norge har nokså dårlige tall å vise til. Det er ikke godt å si hvordan det ser ut 2, 5 eller 7 år frem i tid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Nå spriker riktignok tallene fra såvidt i minus til godt over milliarder, men en gjennomsnitt av analytikerene som følger Norwegian spår et samlet nettotap for 2018 under ett på drøye 600 MNOK, i følge Finansavisen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
|
![]()
Fra Leehamnews
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
66% er «likegyldig» all den tid de prioriterer yield fremfor å gi bort billetter. Last edited by Dag Viking; 07-03-2018 at 17:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Personlig er jeg bare sjokkert at man forsetter denne ulønnsomme ekspansjon. Dette minner meg så bittert av min tidligere arbeidgiver AB. Det vil ikke gå bra, man kan ikke ignorere micro-economics, dette er den direkte "Highway to Hell". Slik som det ser ut blir 2018 langt verre enn 2017 - og det kan spøres hvor mange "skitt-år" Norwegian kan ha før det smeller. DY hadde en operating loss av ca. 750 Mio NOK i FEB18 alene, dersom man baserer CASK på Q1 2017 og Anc. på Q4 2017. La oss håpe at de far litt løft fra exchange-rates... Q1 Resultat? Mars vil vi se litt bedring - men dette skyldes bare til Påske-effekt, ikke til fundamentale ting som forandres. Jeg anta at vi vil se en operating loss av ca. 2 Mrd NOK for Q1. Siden slik en resultat vil sende sjokk-bølger til børsen, vil man trolig selge noen eiendeler for å pynte det litt. Det som virker derimot som rent idioti er kommentare fra noen finans-analyster som forutser bedring i 2019 og pene gevinster i 2020. På vilke estimater baserer de sine anbefalinger? Det er ingen grunn å tro i dette - ingen økonomisk teori som støtter deres argumentasjon.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Vanligvis er vel første kvartalet rimelig kjipt, men det hjelp jo ikke om resten ikke er bra nok. Blir uansett spennende å se hva som skjer fremover, sørger for å holde cash points på et akseptabelt lavt nivå. Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Det som overrasker meg mest er at Norwegian tilsynelatende ikke gjør noen endringer eller tar noen tøffe valg. De bare fortsetter med en ekspansjon som åpenbart ikke er lønnsom. Nye ruter som det tar lang tid å etablere i markedet settes stadig i gang, samtidig som markeder som over år har gitt Norwegian gode resultater nærmest overses. De lønnsomme rutene klarer ikke lenger å bære kostnadene av ekspansjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikktall Norwegian Desember 2018 | OttoL | Flyforum | 60 | 11-01-2019 18:30 |
Trafikktall Norwegian november 2018 | Someone | Flyforum | 22 | 09-12-2018 18:02 |
Trafikktall Norwegian september 2018 | Someone | Flyforum | 2 | 04-10-2018 12:16 |
Trafikktall Norwegian mai 2018 | kekker | Flyforum | 9 | 07-06-2018 22:23 |
Skandinaviske trafikktall Februar 2018 | RIBRO | Flyforum | 5 | 14-03-2018 05:53 |