Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2018, 09:31   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Norwegian Trafikktall Norwegian februar 2018

E24 skriver om en pen økning på 11% iforhold til februar 2017, men fallende inntekter.

Tallenes tale for februar:

Passasjerer: 2 330 006 +11%
ASK: 6 150 +35%
RPK: 5182 +32%
Loadfactor: 84,3 -2,0 p.p
Yield: 0,1 -4%
RASK: 0,26 -6%

En kuriositet er at bestillingen på Internett har gått ned 1 p.p til 74%.

Det går jeg ut fra at betegnes som bestillinger gjort gjennom Norwegians egne salgskanaler. Noen kloke hoder som kan si noe om hvordan f.eks. charter påvirker dette?!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 06-03-2018 at 12:40.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 09:42   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

«Pen økning» er vel litt vel villedende her. Det er lite pent med disse tallene. Riktignok øker antallet passasjerer, men samtidig går fortsetter billettinntektene per passasjer å falle samtidig som flyene ikke klarer å fylles i like stor grad. Her har man da to stykk minus, som dessverre for Norwegian del ikke blir pluss. Så lurer på hvor mange kroner de tapte i februar?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 12:39   #3
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norwegian Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Quote:
Originally Posted by kekker View Post

En kuriositet er at bestillingen på Internett har gått ned 1 p.p til 74%.

Det går jeg ut fra at betegnes som bestillinger gjort gjennom Norwegians egne salgskanaler. Noen kloke hoder som kan si noe om hvordan f.eks. sharter påvirker dette?!
Kan det være at Norwegian har fått flere passasjerer fra mange flere land, der bestilling over internett ikke er like normalt som i andre land ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 12:43   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Er det sånn at bestillinger gjennom GDS ikke regnes som nettbestillinger? Selv om de ofte er det?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 14:26   #5
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er det sånn at bestillinger gjennom GDS ikke regnes som nettbestillinger? Selv om de ofte er det?
Er det ikke bare i egne kanaler dette regnes? Så om alle reisebyråer selger DY 100% på internett, og DY bare selger 75% online og 25% GDS, så er online-andelen for DY fremdeles 75%.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 20:41   #6
topper
Newcomer
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 7
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

BU662, hva tenker du om tallene? Ifm januartallene anslo du et tap på 800mnok, hva tenker du om februar? Får vi det blodigste Q i Norwegians historie?
topper is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 07:55   #7
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Quote:
Originally Posted by topper View Post
BU662, hva tenker du om tallene? Ifm januartallene anslo du et tap på 800mnok, hva tenker du om februar? Får vi det blodigste Q i Norwegians historie?
Er bare å se på siste cask som var på 0.43 for 2017 og ta utgangspunkt i den.

0,43-0,26=0,17

ASK= 6 150 000 000*0,17= 1 045 500 000

Så en rolig milliard i underskudd
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 10:42   #8
topper
Newcomer
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 7
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Altså nesten 2mrd i minus 2 første mnd i 2018 - lover ikke bra...
topper is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 10:47   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Det mangler vel noen faktorer i disse tallene, da de er uten endel andre inntekter? Dog er nok tallene uansett blodrøde, bare litt mindre
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 10:51   #10
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Ja ancillaries er vel ikke med her, så det "pynter" vel på tallene litt. Men dog er det rødt, rødt, rødt.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 11:53   #11
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Er ikke bare DY som sliter, SAS leverer jo ganske katastrofetall de og.

Fyllingsgrad på 66% enda de har redusert kapasiteten er veldig dårlig.

http://www.newsweb.no/newsweb/attach...f&attId=172899
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 12:31   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Er ikke bare DY som sliter, SAS leverer jo ganske katastrofetall de og.

Fyllingsgrad på 66% enda de har redusert kapasiteten er veldig dårlig.

http://www.newsweb.no/newsweb/attach...f&attId=172899


Ja og nei, da regnskapstallene (november-januar) har visst noe annet. Underskuddet ble langt mindre enn både vanlig og forventet i den perioden.

Så isolert sett er belegget dårlig, men de andre parameterne ikke er like dårlige, slik at bunnlinjen ikke er så alt for ille. Dermed er SAS-tallene «litt dårlig», mens Norwegian sine her er relativt stygge
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 14:11   #13
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja og nei, da regnskapstallene (november-januar) har visst noe annet. Underskuddet ble langt mindre enn både vanlig og forventet i den perioden.

Så isolert sett er belegget dårlig, men de andre parameterne ikke er like dårlige, slik at bunnlinjen ikke er så alt for ille. Dermed er SAS-tallene «litt dårlig», mens Norwegian sine her er relativt stygge
Helt enig i betraktningene.

Men man kan la seg bekymre over at begge de to store selskapene som opererer i Norge har nokså dårlige tall å vise til. Det er ikke godt å si hvordan det ser ut 2, 5 eller 7 år frem i tid.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 14:38   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Nå spriker riktignok tallene fra såvidt i minus til godt over milliarder, men en gjennomsnitt av analytikerene som følger Norwegian spår et samlet nettotap for 2018 under ett på drøye 600 MNOK, i følge Finansavisen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 16:42   #15
tafpl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Fra Leehamnews

Quote:
Norwegian’s creative accounting
https://leehamnews.com/2018/03/07/no...ve-accounting/
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 17:11   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Er ikke bare DY som sliter, SAS leverer jo ganske katastrofetall de og.

Fyllingsgrad på 66% enda de har redusert kapasiteten er veldig dårlig.

http://www.newsweb.no/newsweb/attach...f&attId=172899
Sas sine tall fra forrige kvartal er rimelig bra, og de guider et stort overskudd i år.
66% er «likegyldig» all den tid de prioriterer yield fremfor å gi bort billetter.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 07-03-2018 at 17:13.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 19:26   #17
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Quote:
Originally Posted by topper View Post
BU662, hva tenker du om tallene? Ifm januartallene anslo du et tap på 800mnok, hva tenker du om februar? Får vi det blodigste Q i Norwegians historie?
Tallene er rett og slett en desaster. Norwegian har tapt mer penger i JAN/FEB18 enn i JAN/FEB/MAR17. Dette er ikke bare urovekkende ...

Personlig er jeg bare sjokkert at man forsetter denne ulønnsomme ekspansjon. Dette minner meg så bittert av min tidligere arbeidgiver AB. Det vil ikke gå bra, man kan ikke ignorere micro-economics, dette er den direkte "Highway to Hell". Slik som det ser ut blir 2018 langt verre enn 2017 - og det kan spøres hvor mange "skitt-år" Norwegian kan ha før det smeller.

DY hadde en operating loss av ca. 750 Mio NOK i FEB18 alene, dersom man baserer CASK på Q1 2017 og Anc. på Q4 2017. La oss håpe at de far litt løft fra exchange-rates...

Q1 Resultat? Mars vil vi se litt bedring - men dette skyldes bare til Påske-effekt, ikke til fundamentale ting som forandres. Jeg anta at vi vil se en operating loss av ca. 2 Mrd NOK for Q1. Siden slik en resultat vil sende sjokk-bølger til børsen, vil man trolig selge noen eiendeler for å pynte det litt.

Det som virker derimot som rent idioti er kommentare fra noen finans-analyster som forutser bedring i 2019 og pene gevinster i 2020. På vilke estimater baserer de sine anbefalinger? Det er ingen grunn å tro i dette - ingen økonomisk teori som støtter deres argumentasjon.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 19:42   #18
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Sas sine tall fra forrige kvartal er rimelig bra, og de guider et stort overskudd i år.
66% er «likegyldig» all den tid de prioriterer yield fremfor å gi bort billetter.
Men et tap på 400 mill SEK på en måned er ikke bra for SAS heller.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2018, 07:17   #19
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Trafikktall Norwegian februar 2018

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja og nei, da regnskapstallene (november-januar) har visst noe annet. Underskuddet ble langt mindre enn både vanlig og forventet i den perioden.

Så isolert sett er belegget dårlig, men de andre parameterne ikke er like dårlige, slik at bunnlinjen ikke er så alt for ille. Dermed er SAS-tallene «litt dårlig», mens Norwegian sine her er relativt stygge
Så i prinsippet relativt likt, "bare" det at tallene til DY er større i feil retning!

Vanligvis er vel første kvartalet rimelig kjipt, men det hjelp jo ikke om resten ikke er bra nok.

Blir uansett spennende å se hva som skjer fremover, sørger for å holde cash points på et akseptabelt lavt nivå.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2018, 07:30   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Trafikktall Norwegian februar 2018

Det som overrasker meg mest er at Norwegian tilsynelatende ikke gjør noen endringer eller tar noen tøffe valg. De bare fortsetter med en ekspansjon som åpenbart ikke er lønnsom. Nye ruter som det tar lang tid å etablere i markedet settes stadig i gang, samtidig som markeder som over år har gitt Norwegian gode resultater nærmest overses. De lønnsomme rutene klarer ikke lenger å bære kostnadene av ekspansjonen.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trafikktall Norwegian Desember 2018 OttoL Flyforum 60 11-01-2019 18:30
Trafikktall Norwegian november 2018 Someone Flyforum 22 09-12-2018 18:02
Trafikktall Norwegian september 2018 Someone Flyforum 2 04-10-2018 12:16
Trafikktall Norwegian mai 2018 kekker Flyforum 9 07-06-2018 22:23
Skandinaviske trafikktall Februar 2018 RIBRO Flyforum 5 14-03-2018 05:53


All times are GMT +2. The time now is 04:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.