Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2018, 09:01   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
Norwegian Trafikktall Norwegian november 2018

Passasjerer: 2,877 millioner +14%
ASK: +34%
RPK: +26%
Fyllingsgrad: 78,8% -4,9pp
Yield: 0,33 +2%
RASK: 0,27 -4%

https://media.no.norwegian.com/docum...ber-2018-84147

Litt overraskende høy passasjervekst og høyere enn tidligere i høst, og yielden er også såvidt opp. Med fyllingsgrad og RASK faller
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 09:41   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Aksjen åpnet med -9% i dag, riktignok på en generelt fallende børs, så tallene ble ikke veldig godt mottatt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 09:50   #3
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Man kan jo spørre seg hva slags nyheter som skal til for at det skulle blitt godt mottatt i markedet. Her leverer selskapet helt kurante resultater mtp at vi befinner oss i lavsesong; vi har økt trafikken, kapasiteten og lansert nye ruter. Synes ikke 79% load factor er dårlig i lavsesdong. Har markedet urealistiske forventninger? Selv SAS knalltall med milliardoverskudd her forleden sendte aksjen deres ned!
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 09:50   #4
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Passasjerer: 2,877 millioner +14%
ASK: +34%
RPK: +26%
Fyllingsgrad: 78,8% -4,9pp
Yield: 0,33 +2%
RASK: 0,27 -4%

https://media.no.norwegian.com/docum...ber-2018-84147

Litt overraskende høy passasjervekst og høyere enn tidligere i høst, og yielden er også såvidt opp. Med fyllingsgrad og RASK faller
RASK er 0.26 i NOV18, 0.27 ble det i NOV17. Misken av økende yield og fallende loadfactor gir mindre RASK og har også en effekt på Ancillary Revenue, som stiger med antall pax...

Regner man tallene tilsammen og anta stabilt CASK og en Ancillary Revenue per Passager av ca. 180NOK, sa har selskap tapt ca. 1 Mrd NOK in NOV18.

Personlig er jeg overrasked at vi ser en sapass sterkt fall i flyllingsgraden. FR la frem sine tall for November nylig, de hadde 96% fyllingsgrade in NOV18. Så det spørs om Norwegian sitt ruteprogramm er for sterkt sommer-fokussert eller om veksten på 34% ble for ambisjonert...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 10:07   #5
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Man kan jo spørre seg hva slags nyheter som skal til for at det skulle blitt godt mottatt i markedet. Her leverer selskapet helt kurante resultater mtp at vi befinner oss i lavsesong; vi har økt trafikken, kapasiteten og lansert nye ruter. Synes ikke 79% load factor er dårlig i lavsesdong. Har markedet urealistiske forventninger? Selv SAS knalltall med milliardoverskudd her forleden sendte aksjen deres ned!
Har gitt opp å forstå mekanismene i NAS aksjen. Fulgte den tett i 2 år, så omtrent ingen mønster.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 10:22   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Man kan jo spørre seg hva slags nyheter som skal til for at det skulle blitt godt mottatt i markedet. Her leverer selskapet helt kurante resultater mtp at vi befinner oss i lavsesong; vi har økt trafikken, kapasiteten og lansert nye ruter. Synes ikke 79% load factor er dårlig i lavsesdong. Har markedet urealistiske forventninger? Selv SAS knalltall med milliardoverskudd her forleden sendte aksjen deres ned!


Men load factor på 79% er uansett nesten 5% lavere enn samme måned for et år siden. Det var lavsesong da også.

Og angående SAS, da var ikke tallene for 2018 som sendte den ned, det skjedde først når de begynte prate om 2019
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 10:38   #7
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Jeg ser den, men samtidig 14% økning i pax over samme periode i fjor
Som sagt så har både kapasiteten økt og nye ruter blitt lansert så mulig noe av forklaringen ligger der. Det jeg lurer på er som sagt hva slags ‘sensasjonsnyheter’ er det som skal til for at markedet blir fornøyd og sender aksjen opp?
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 10:48   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Jeg ser den, men samtidig 14% økning i pax over samme periode i fjor


Vel, problemet er at markedet ikke tror at Norwegian tjener på disse ekstra 14-prosentene

Så kan man være enig eller ikke, men aksjekursen er det markedet mener selskaper er verdt, verken mer eller mindre
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 13:05   #9
lazyeight
Newcomer
 
Join Date: Nov 2014
Posts: 12
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Man kan trygt si de har vært uheldige med hedgingen.


https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ned/2-1-493879
lazyeight is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 13:11   #10
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,863
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by lazyeight View Post
Man kan trygt si de har vært uheldige med hedgingen.


https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ned/2-1-493879
Mulig jeg tar feil, men går ikke akkurat det der inn under "lek med tall"?
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2018, 14:58   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Mulig jeg tar feil, men går ikke akkurat det der inn under "lek med tall"?
Nei, ikke helt. Husk at det ikke er gratis å sikre seg, så når da prisene faller så blir jo sikringinstrumentet verdiløst. Og så kommer det litt an på hvordan man har sikret seg, uten at jeg ikke vet helt hvordan posisjonene til Norwegian ser ut, da man kan sånn generelt kan sikre seg på flere forskjellige måter
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2018, 09:44   #12
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Aksjen åpnet med -9% i dag, riktignok på en generelt fallende børs, så tallene ble ikke veldig godt mottatt
Opp over 5% etter 40 minutters handel i dag. Ellers viser DN til flere (to) meglerhus som mener at kassen kan gå tom i vinter:
https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ter/2-1-494480


Quote:
Flere meglerhus har pekt på faren for at Norwegian trenger friske penger, men nå går det fra vondt til verre: Utpå torsdag kom meglerhusene Danske Bank Markets og ABG Sundal Collier med analyser som spår at Norwegians egenkapital kan viskes ut i vinter om ikke selskapet får påfyll av penger eller selger unna fly i stor skala.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2018, 10:15   #13
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

At yielden nå øker er jo en overraskelse i DY sammenheng, den pleier vel å følge Rask ganske jevnt nedover.
Dette må vel bety at driftskostnadene har sunket betraktelig i perioden i forhold til 2017 (eller de var unormalt høye i nov 2017).
At loadfaktor er ned er vel ikke så overaskende når man vokser så ekstremt på denne tiden av året med lav etterspørsel.
Så hvis vi ser bort i fra fuel- og likviditetsproblematikken, synes jeg rent driftsmessig dette ser OK ut for DY.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2018, 13:02   #14
Edyybru
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
At yielden nå øker er jo en overraskelse i DY sammenheng, den pleier vel å følge Rask ganske jevnt nedover.
Dette må vel bety at driftskostnadene har sunket betraktelig i perioden i forhold til 2017 (eller de var unormalt høye i nov 2017).
At loadfaktor er ned er vel ikke så overaskende når man vokser så ekstremt på denne tiden av året med lav etterspørsel.
Så hvis vi ser bort i fra fuel- og likviditetsproblematikken, synes jeg rent driftsmessig dette ser OK ut for DY.
Eller også er det fordi DY har prøvet at hæve priserne. Det har markedet tydeligvis ikke taget godt imod derfor den lavere load factor. Jeg forstår ikke helt din optimisme. Hvis fuel priserne er på vej opad, og kunderne ikke vil betale mere, så ser det ikke alt for lovende ud. En stigning i passagertal på 14% er jo ikke i sig selv et sundhedstegn, når kapacitetsøgningen er langt større. Se bare på WOW air.
Edyybru is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2018, 01:02   #15
Nona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Det er kanskje vanskelig for folk som bor i Danmark å skjønne optimismen om et norsk selskap. Norwegian hadde nesten 80% load faktor i november. Dette i en tid med enorm ekspansjon. I en måned som er svært dårlig for flyindustrien. Til sammenligning hadde f.eks SAS 69%, uten noen som helst form for økt kapasitet. 2
Nona is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2018, 01:30   #16
Nona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
RASK er 0.26 i NOV18, 0.27 ble det i NOV17. Misken av økende yield og fallende loadfactor gir mindre RASK og har også en effekt på Ancillary Revenue, som stiger med antall pax...

Regner man tallene tilsammen og anta stabilt CASK og en Ancillary Revenue per Passager av ca. 180NOK, sa har selskap tapt ca. 1 Mrd NOK in NOV18.

Personlig er jeg overrasked at vi ser en sapass sterkt fall i flyllingsgraden. FR la frem sine tall for November nylig, de hadde 96% fyllingsgrade in NOV18. Så det spørs om Norwegian sitt ruteprogramm er for sterkt sommer-fokussert eller om veksten på 34% ble for ambisjonert...
Norwegian fyllingsgard i november 78,8%- SAS 69%. Norwegian ekspanderer, SAS kutter. Hvor er overraskelsesmomentet ditt?
Nona is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2018, 01:50   #17
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by Nona View Post
Norwegian fyllingsgard i november 78,8%- SAS 69%. Norwegian ekspanderer, SAS kutter. Hvor er overraskelsesmomentet ditt?
Hvor ser du at SAS skærer ned??

Fra SAS November passagertal: Capacity (ASK) and traffic (RPK) increased by 0.1% and 0.8%, respectively.

Og med hensyn til passenger load factor, så er det forfejlet at sammenligne SAS med Norwegian. SAS er et netværksselskab og SAS's load factor bør derfor sammenlignes med sammenlignelige selskaber som Finnair, BA, KLM eller Lufthansa. Norwegian benytter en LCC forretningsmodel, og deres loadfactor skal derfor sammenlignes med Easyjet, Vueling, Wizzair eller Ryanair.
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2018, 01:58   #18
Nona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
Hvor ser du at SAS skærer ned??

Fra SAS November passagertal: Capacity (ASK) and traffic (RPK) increased by 0.1% and 0.8%, respectively.

Og med hensyn til passenger load factor, så er det forfejlet at sammenligne SAS med Norwegian. SAS er et netværksselskab og SAS's load factor bør derfor sammenlignes med sammenlignelige selskaber som Finnair, BA, KLM eller Lufthansa. Norwegian benytter en LCC forretningsmodel, og deres loadfactor skal derfor sammenlignes med Easyjet, Vueling, Wizzair eller Ryanair.
Hyggelig at en danske er så stor interesse et norsk flyselskap, på et norsk forum.- Det ble stilt spørsmåltegn ved Norwegians loadfaktor på 78,8%, i en fase hvor selskapet ekspanderer veldig. Og da sammenlignet jeg bare med den største konkurrenten, SAS, som overhode ikke ekspanderer, og likvel bare klarer å fylle 69%. Med kutte, mener jeg at SAS, i har i årevis, har kuttet kostnader, elendig lønnsutvikling for de ansatte, etc.- Jeg regner med du skjønner at SAS, er en mye større konkurrent for Norwegian, enn Ryanair, Vuelling og Easyjet, med sin marginale operasjon i Norden? Håper du forstod mitt poeng, selv om jeg skriver på norsk.

Last edited by Nona; 09-12-2018 at 02:01.
Nona is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2018, 06:43   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by Nona View Post
Hyggelig at en danske er så stor interesse et norsk flyselskap, på et norsk forum.- Det ble stilt spørsmåltegn ved Norwegians loadfaktor på 78,8%, i en fase hvor selskapet ekspanderer veldig.
Norwegian ekspanderte i november 2017 også, målt mot året før, og da var belegget 4,9% høyere. November 2018 var ikke unik således, men det tyder på de kanskje prøver beskytte yielden sin noe
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2018, 11:40   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Trafikktall Norwegian november 2018

Quote:
Originally Posted by Nona View Post
Norwegian fyllingsgard i november 78,8%- SAS 69%. Norwegian ekspanderer, SAS kutter. Hvor er overraskelsesmomentet ditt?
Hvorfor dra SAS inn i dette?
Skal man sammenligne med noe, må det være andre LCC.
Men det er kanskje ikke så hyggelig, siden det viser hvor dårlige tallene til DY er.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trafikktall Norwegian Desember 2018 OttoL Flyforum 60 11-01-2019 18:30
SAS trafikktall november 2018 Someone Flyforum 5 10-12-2018 10:36
Norwegian trafikktall juli 2018 Someone Flyforum 1 07-08-2018 12:35
Trafikktall Norwegian mai 2018 kekker Flyforum 9 07-06-2018 22:23
Trafikktall Norwegian februar 2018 kekker Flyforum 24 08-03-2018 17:45


All times are GMT +2. The time now is 14:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.