![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]()
Passasjerer: 2,877 millioner +14%
ASK: +34% RPK: +26% Fyllingsgrad: 78,8% -4,9pp Yield: 0,33 +2% RASK: 0,27 -4% https://media.no.norwegian.com/docum...ber-2018-84147 Litt overraskende høy passasjervekst og høyere enn tidligere i høst, og yielden er også såvidt opp. Med fyllingsgrad og RASK faller |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]()
Aksjen åpnet med -9% i dag, riktignok på en generelt fallende børs, så tallene ble ikke veldig godt mottatt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
|
![]()
Man kan jo spørre seg hva slags nyheter som skal til for at det skulle blitt godt mottatt i markedet. Her leverer selskapet helt kurante resultater mtp at vi befinner oss i lavsesong; vi har økt trafikken, kapasiteten og lansert nye ruter. Synes ikke 79% load factor er dårlig i lavsesdong. Har markedet urealistiske forventninger? Selv SAS knalltall med milliardoverskudd her forleden sendte aksjen deres ned!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Regner man tallene tilsammen og anta stabilt CASK og en Ancillary Revenue per Passager av ca. 180NOK, sa har selskap tapt ca. 1 Mrd NOK in NOV18. ![]() Personlig er jeg overrasked at vi ser en sapass sterkt fall i flyllingsgraden. FR la frem sine tall for November nylig, de hadde 96% fyllingsgrade in NOV18. Så det spørs om Norwegian sitt ruteprogramm er for sterkt sommer-fokussert eller om veksten på 34% ble for ambisjonert...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]() Quote:
Men load factor på 79% er uansett nesten 5% lavere enn samme måned for et år siden. Det var lavsesong da også. Og angående SAS, da var ikke tallene for 2018 som sendte den ned, det skjedde først når de begynte prate om 2019 ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
|
![]()
Jeg ser den, men samtidig 14% økning i pax over samme periode i fjor
![]() Som sagt så har både kapasiteten økt og nye ruter blitt lansert så mulig noe av forklaringen ligger der. Det jeg lurer på er som sagt hva slags ‘sensasjonsnyheter’ er det som skal til for at markedet blir fornøyd og sender aksjen opp? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]() Quote:
Vel, problemet er at markedet ikke tror at Norwegian tjener på disse ekstra 14-prosentene Så kan man være enig eller ikke, men aksjekursen er det markedet mener selskaper er verdt, verken mer eller mindre |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Nov 2014
Posts: 12
|
![]()
Man kan trygt si de har vært uheldige med hedgingen.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ned/2-1-493879 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,863
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]()
Nei, ikke helt. Husk at det ikke er gratis å sikre seg, så når da prisene faller så blir jo sikringinstrumentet verdiløst. Og så kommer det litt an på hvordan man har sikret seg, uten at jeg ikke vet helt hvordan posisjonene til Norwegian ser ut, da man kan sånn generelt kan sikre seg på flere forskjellige måter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
|
![]() Quote:
https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ter/2-1-494480 Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
At yielden nå øker er jo en overraskelse i DY sammenheng, den pleier vel å følge Rask ganske jevnt nedover.
Dette må vel bety at driftskostnadene har sunket betraktelig i perioden i forhold til 2017 (eller de var unormalt høye i nov 2017). At loadfaktor er ned er vel ikke så overaskende når man vokser så ekstremt på denne tiden av året med lav etterspørsel. Så hvis vi ser bort i fra fuel- og likviditetsproblematikken, synes jeg rent driftsmessig dette ser OK ut for DY.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]()
Det er kanskje vanskelig for folk som bor i Danmark å skjønne optimismen om et norsk selskap. Norwegian hadde nesten 80% load faktor i november. Dette i en tid med enorm ekspansjon. I en måned som er svært dårlig for flyindustrien. Til sammenligning hadde f.eks SAS 69%, uten noen som helst form for økt kapasitet. 2
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
|
![]() Quote:
Fra SAS November passagertal: Capacity (ASK) and traffic (RPK) increased by 0.1% and 0.8%, respectively. Og med hensyn til passenger load factor, så er det forfejlet at sammenligne SAS med Norwegian. SAS er et netværksselskab og SAS's load factor bør derfor sammenlignes med sammenlignelige selskaber som Finnair, BA, KLM eller Lufthansa. Norwegian benytter en LCC forretningsmodel, og deres loadfactor skal derfor sammenlignes med Easyjet, Vueling, Wizzair eller Ryanair. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]() Quote:
Last edited by Nona; 09-12-2018 at 02:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]()
Norwegian ekspanderte i november 2017 også, målt mot året før, og da var belegget 4,9% høyere. November 2018 var ikke unik således, men det tyder på de kanskje prøver beskytte yielden sin noe
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Skal man sammenligne med noe, må det være andre LCC. Men det er kanskje ikke så hyggelig, siden det viser hvor dårlige tallene til DY er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikktall Norwegian Desember 2018 | OttoL | Flyforum | 60 | 11-01-2019 18:30 |
SAS trafikktall november 2018 | Someone | Flyforum | 5 | 10-12-2018 10:36 |
Norwegian trafikktall juli 2018 | Someone | Flyforum | 1 | 07-08-2018 12:35 |
Trafikktall Norwegian mai 2018 | kekker | Flyforum | 9 | 07-06-2018 22:23 |
Trafikktall Norwegian februar 2018 | kekker | Flyforum | 24 | 08-03-2018 17:45 |