![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
|
![]()
Desember (tall fra Desember 2017 i parentes) :
Passasjerer:2,771,135 +15% (+12% Desember 2017) ASK: 8.606 +34% (+32% Desember 2017) RPK: 6.762 +24% (+32,% Desember 2017) Fyllingsgrad: 78,6% -6 pp (+0,0pp Desember 2017) Yield: 0,37 0.38 +4% (+0% Desember 2017) RASK: 0,30 -4% (+0% Desember 2017) https://www.norwegian.no/globalasset...ember-2018.pdf DN er allerede på saken: https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ene/2-1-512498 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]()
Ser ut som de "sliter" litt med å fylle flyene sammenlignet med året før, men lurer på om det en generelt trend eller om det er geografiske forskjeller.
Det jeg er usikker på er hvordan tapet på sikringskontrakter slår ut og hvordan det påvirker egenkapitalen. You win some, you lose some, men akkurat i det siste har Norwegian bommet skikkelig på hedgingen sin, mens oljeprisen har falt kraftig. De har jo nesten 2 mrd i urealisert tap der Last edited by Someone; 07-01-2019 at 08:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]()
Synes alt snakket om hedging gir liten mening og skjønner ikke hvorfor media legger så mye vekt på dette.
Alle flyselskaper hedger og Norwegian er jo den i klassen som hedger minst. Tidligere i høst fikk de jo kritikk for at de ikke hedget. I den situasjonen norwegian er nå så er det vel ok å ha noenlunde kontroll på hva fremtidige utgigfter er. På samme måte som det er de som ikke har råd til en renteheving som bør binde renten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]()
Kapasiteten har vært langt høyere i Q4 2018 sammenlignet med Q4 2017, da mye av sommerprogrammet ble videreført utover høsten/vinteren i 18. Det tas ned en del kapasitet i Q1 2019. Dette vil forhåpentligvis bidra til bedre fyllingsgrad i inneværende kvartal.
Last edited by haavig; 07-01-2019 at 09:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
|
![]()
Er det noen nyheter om salg av fly?
P.s. overskriften bør endres til riktig årstall, desember 2018 (måneder er med liten forbokstav på norsk).
__________________
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
|
![]() Quote:
Det stemmer, men husker jeg rett så økte Norwegian sikringsandelen gjennom høsten målt mot tidligere, og det er dette de nå taper på Uansett, de reelle tapene er ofte vanskelig å vite hva ender på, da det er mye papirtap inne i bildet, hvor deler nok blir reversert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,863
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
|
![]()
Aksjen opp rundt 1,5% etter litt over en time handel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,863
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Tallene er som vented - svak.
Man kan bare undre seg hvorfor selskap velger en yield-strategi fremfor en load-strategi dersom man samtidlig utvider tilbud med 34%. Yield er oppe, men RASK er nede og dersom ikke noen mirakel har skjedd med kostnader så er også margin per ASK verre, dvs tapene stigger hurtigere enn ASK. Regner man med 180NOK ancillary per pax og 0,44 CASK så har selskap tapt ca. 700 Mio NOK i DEC18 alene. Dette er vanvittig mye penger. Som en forlik. Laudamotion i Østerrike fyller flyene sine med 93-94% hver måned. I desember hadde de 93% loadfactor. Nå la oss ga over til en regnstykke og anta at man kan stimulere volumer ved a senke yield og fylle flyene bedre. La oss videre anta at dette forandred mix av yield og volume fører til samme RASK drop som DY har sett i DEC18. Så vil den økte volum likevel bidra positiv siden med volum så stiger ancillary revenue. Anta man at DY kan med en OE-lignende strategie oppnå 93% loadfcactor og 0,3 NOK RASK så vil den økte volum gi ca 100 Mio NOK i extra ancillary revenues. Det blir spennende fremover å se hvor dype de kuttene i produksjonen faktisk blir. Vi vil fa en smak med Januar-talle og se hvordan utvikling av ASK year-over-year faktisk ser ut. Med den valgte yield-strategi bør man faktisk redusere ASK yoy slik at man fa substansielle resultater...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Det er forskjell på hvordan DN og for eksempel Hegnar.no presenterer ting ... En god del mer drama med DN ... ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]() Quote:
Last edited by Nona; 07-01-2019 at 13:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]()
Det er fordi Hegnar Media, både i Kapital og Finansavisen, stort sett ansetter siviløkonomer som journalister, mens DN, venstre-vridde, fra journalist-høyskoler, samme som Dagbladet og VG. Hegnar har uttalt: Det er mye lettere å lære økonomer å skrive, enn å lære journalister, økonomi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
|
![]()
For å sette veksten (og størrelsen på operasjonen) litt i sammenheng med øvrige YoY OKT/NOV/DES 2018-tall, så er Norwegians samlede ASK (mill.) nå som følger sammenlignet med nærliggende konkurrenter:
182.2M 184% - Lufthansa Germany 169.7M 171% - British Airways 169.1M 170% - Ryanair 157.0M 158% - AirFrance + HOP! 110.8M 112% - KLM 104.8M 106% - easyJet 99.2M 100% - Norwegian 65.5M 66% - Iberia + Iberia Express 59.8M 60% - Eurowings + Brussels 58.8M 59% - Wizz Air 55.5M 56% - Swiss 45.5M 46% - SAS 36.9M 37% - Finnair 34.8M 35% - Vueling 28.9M 29% - Transavia 26.8M 27% - AerLingus 25.8M 26% - Austrian Last edited by 73H; 07-01-2019 at 14:13. Reason: Formatting |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
Vet ikke nøyaktig hvordan det løses regnskapsteknisk, men i sum så er den regnskapsmessige effekten slik at et negativt markedsprisavvik fra sikringskontraktene gjør seg fortløpende gjeldende. Man har en sikringskontrakt av en gitt mengde fuel multiplisert med en gitt enhetspris. Når prisen i markedet går ned, vil samme kontrakt få en lavere verdi enn den samlede prisen selskapet allerede har forpliktet seg til å betale, og denne differansen gjør seg gjeldende i regnskapet fortløpende som tap.
Mediene liker å rapportere om store tall og tap, så når en leser om hedgingtapet, får en inntrykk av at det er negativt for Norwegian at fuelprisene går ned. Under normale omstendigheter, er det naturligvis alt annet enn negativt. Norwegian har jo også en nokså lav hedgeandel. Men når det skjer store endringer i oljeprisen på kort tid, og når det er snakk om tross alt ganske store kontrakter, kan det få meget intense regnskapsmessige utslag, mens gevinsten av lavere fuelpris jo er noe som positivt påvirker driftskostnadene over en lengre periode. Som regel er det ikke rasjonalt å bry seg med den tidsmessige fordelingen av tap i regnskapet, men siden Norwegian kjemper med EK-kravet, kan det jo faktisk få store konsekvenser. Ny emisjon betyr vel sannsynligvis at Kjos og Kise mister noe kontroll, som nok øker sannsynligheten for oppkjøp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ja, DY har visst hedget 35% til 52$ for 2019
Forøvrig litt interessant at så å si alle i Europa hedger, og få i USA (untatt SWA) IATA PDF Ellers er det vel samme trend som tidligere i høst. Pareto er ihvertfall langt mer positive en enkelte her når det gjelder driften. Hegnar.no Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]() Quote:
Når flyselskaper hedger fuel, er det i grunnen ikke annet enn en forsikring mot at fuelprisene blir så høye at det kan true selskapet. I USA er vel markedet så konsolidert og marginene så store og selskapene så lønnsomme, at en vurderer det slik at en ikke trenger å forsikre seg mot et slikt scenario. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS trafikktall desember 2018 | TG923 | Flyforum | 0 | 09-01-2019 14:10 |
Trafikktall Norwegian september 2018 | Someone | Flyforum | 2 | 04-10-2018 12:16 |
Norwegian trafikktall juli 2018 | Someone | Flyforum | 1 | 07-08-2018 12:35 |
Trafikktall Norwegian april 2018 | Someone | Flyforum | 7 | 08-05-2018 21:12 |
Trafikktall Norwegian mars 2018 | Someone | Flyforum | 0 | 07-04-2018 08:14 |