Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2019, 08:46   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
Norwegian Trafikktall Norwegian Desember 2018

Desember (tall fra Desember 2017 i parentes) :
Passasjerer:2,771,135 +15% (+12% Desember 2017)
ASK: 8.606 +34% (+32% Desember 2017)
RPK: 6.762 +24% (+32,% Desember 2017)
Fyllingsgrad: 78,6% -6 pp (+0,0pp Desember 2017)
Yield: 0,37 0.38 +4% (+0% Desember 2017)
RASK: 0,30 -4% (+0% Desember 2017)

https://www.norwegian.no/globalasset...ember-2018.pdf

DN er allerede på saken: https://www.dn.no/luftfart/norwegian...ene/2-1-512498
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 08:49   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Ser ut som de "sliter" litt med å fylle flyene sammenlignet med året før, men lurer på om det en generelt trend eller om det er geografiske forskjeller.

Det jeg er usikker på er hvordan tapet på sikringskontrakter slår ut og hvordan det påvirker egenkapitalen. You win some, you lose some, men akkurat i det siste har Norwegian bommet skikkelig på hedgingen sin, mens oljeprisen har falt kraftig. De har jo nesten 2 mrd i urealisert tap der
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 07-01-2019 at 08:54.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 09:14   #3
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Synes alt snakket om hedging gir liten mening og skjønner ikke hvorfor media legger så mye vekt på dette.

Alle flyselskaper hedger og Norwegian er jo den i klassen som hedger minst.
Tidligere i høst fikk de jo kritikk for at de ikke hedget.

I den situasjonen norwegian er nå så er det vel ok å ha noenlunde kontroll på hva fremtidige utgigfter er. På samme måte som det er de som ikke har råd til en renteheving som bør binde renten.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 09:20   #4
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser ut som de "sliter" litt med å fylle flyene sammenlignet med året før, men lurer på om det en generelt trend eller om det er geografiske forskjeller.
Kapasiteten har vært langt høyere i Q4 2018 sammenlignet med Q4 2017, da mye av sommerprogrammet ble videreført utover høsten/vinteren i 18. Det tas ned en del kapasitet i Q1 2019. Dette vil forhåpentligvis bidra til bedre fyllingsgrad i inneværende kvartal.

Last edited by haavig; 07-01-2019 at 09:25.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 09:38   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Er det noen nyheter om salg av fly?

P.s. overskriften bør endres til riktig årstall, desember 2018 (måneder er med liten forbokstav på norsk).
__________________
Upcoming flights:
APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 09:41   #6
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
P.s. overskriften bør endres til riktig årstall, desember 2018 (måneder er med liten forbokstav på norsk).
Gikk litt fort på morgenen
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 09:51   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,860
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Synes alt snakket om hedging gir liten mening og skjønner ikke hvorfor media legger så mye vekt på dette.

Alle flyselskaper hedger og Norwegian er jo den i klassen som hedger minst.
Tidligere i høst fikk de jo kritikk for at de ikke hedget.

I den situasjonen norwegian er nå så er det vel ok å ha noenlunde kontroll på hva fremtidige utgigfter er. På samme måte som det er de som ikke har råd til en renteheving som bør binde renten.


Det stemmer, men husker jeg rett så økte Norwegian sikringsandelen gjennom høsten målt mot tidligere, og det er dette de nå taper på

Uansett, de reelle tapene er ofte vanskelig å vite hva ender på, da det er mye papirtap inne i bildet, hvor deler nok blir reversert
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 10:07   #8
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,863
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det stemmer, men husker jeg rett så økte Norwegian sikringsandelen gjennom høsten målt mot tidligere, og det er dette de nå taper på

Uansett, de reelle tapene er ofte vanskelig å vite hva ender på, da det er mye papirtap inne i bildet, hvor deler nok blir reversert
Det er jo ingen reelle tap, tvert imot tjener de jo på at den "ikke-hedgede" andelen av drivstoffet blir billigere. Hedgingen er såvidt jeg har forstått en en slags toveis opsjon hvor de både har en rett men også en forpliktelse til å kjøpe drivstoff til en gitt pris. Når prisen nå, og fram i tid, går ned går verdien av denne "opsjonen" også ned. Dette spiller da direkte inn på egenkapitalen hvor de som kjent er nær et brudd på lånebetingelsene.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 10:12   #9
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Aksjen opp rundt 1,5% etter litt over en time handel.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 10:14   #10
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,863
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Aksjen opp rundt 1,5% etter litt over en time handel.
6,5% nå...
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 11:35   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Tallene er som vented - svak.

Man kan bare undre seg hvorfor selskap velger en yield-strategi fremfor en load-strategi dersom man samtidlig utvider tilbud med 34%. Yield er oppe, men RASK er nede og dersom ikke noen mirakel har skjedd med kostnader så er også margin per ASK verre, dvs tapene stigger hurtigere enn ASK. Regner man med 180NOK ancillary per pax og 0,44 CASK så har selskap tapt ca. 700 Mio NOK i DEC18 alene. Dette er vanvittig mye penger.

Som en forlik. Laudamotion i Østerrike fyller flyene sine med 93-94% hver måned. I desember hadde de 93% loadfactor.

Nå la oss ga over til en regnstykke og anta at man kan stimulere volumer ved a senke yield og fylle flyene bedre. La oss videre anta at dette forandred mix av yield og volume fører til samme RASK drop som DY har sett i DEC18. Så vil den økte volum likevel bidra positiv siden med volum så stiger ancillary revenue. Anta man at DY kan med en OE-lignende strategie oppnå 93% loadfcactor og 0,3 NOK RASK så vil den økte volum gi ca 100 Mio NOK i extra ancillary revenues.

Det blir spennende fremover å se hvor dype de kuttene i produksjonen faktisk blir. Vi vil fa en smak med Januar-talle og se hvordan utvikling av ASK year-over-year faktisk ser ut. Med den valgte yield-strategi bør man faktisk redusere ASK yoy slik at man fa substansielle resultater...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 12:46   #12
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Det er forskjell på hvordan DN og for eksempel Hegnar.no presenterer ting ... En god del mer drama med DN ... ;-)
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 13:04   #13
Nona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Tallene er som vented - svak.

Man kan bare undre seg hvorfor selskap velger en yield-strategi fremfor en load-strategi dersom man samtidlig utvider tilbud med 34%. Yield er oppe, men RASK er nede og dersom ikke noen mirakel har skjedd med kostnader så er også margin per ASK verre, dvs tapene stigger hurtigere enn ASK. Regner man med 180NOK ancillary per pax og 0,44 CASK så har selskap tapt ca. 700 Mio NOK i DEC18 alene. Dette er vanvittig mye penger.

Som en forlik. Laudamotion i Østerrike fyller flyene sine med 93-94% hver måned. I desember hadde de 93% loadfactor.

Nå la oss ga over til en regnstykke og anta at man kan stimulere volumer ved a senke yield og fylle flyene bedre. La oss videre anta at dette forandred mix av yield og volume fører til samme RASK drop som DY har sett i DEC18. Så vil den økte volum likevel bidra positiv siden med volum så stiger ancillary revenue. Anta man at DY kan med en OE-lignende strategie oppnå 93% loadfcactor og 0,3 NOK RASK så vil den økte volum gi ca 100 Mio NOK i extra ancillary revenues.

Det blir spennende fremover å se hvor dype de kuttene i produksjonen faktisk blir. Vi vil fa en smak med Januar-talle og se hvordan utvikling av ASK year-over-year faktisk ser ut. Med den valgte yield-strategi bør man faktisk redusere ASK yoy slik at man fa substansielle resultater...
Aksjemarkedet vurderer tallene slik, at de sender aksjen opp over 5%. Og var oppe i over 7% tidligere idag.

Last edited by Nona; 07-01-2019 at 13:10.
Nona is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 13:08   #14
Nona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Det er forskjell på hvordan DN og for eksempel Hegnar.no presenterer ting ... En god del mer drama med DN ... ;-)
Det er fordi Hegnar Media, både i Kapital og Finansavisen, stort sett ansetter siviløkonomer som journalister, mens DN, venstre-vridde, fra journalist-høyskoler, samme som Dagbladet og VG. Hegnar har uttalt: Det er mye lettere å lære økonomer å skrive, enn å lære journalister, økonomi.
Nona is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 13:57   #15
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

For å sette veksten (og størrelsen på operasjonen) litt i sammenheng med øvrige YoY OKT/NOV/DES 2018-tall, så er Norwegians samlede ASK (mill.) nå som følger sammenlignet med nærliggende konkurrenter:

182.2M 184% - Lufthansa Germany
169.7M 171% - British Airways
169.1M 170% - Ryanair
157.0M 158% - AirFrance + HOP!
110.8M 112% - KLM
104.8M 106% - easyJet
99.2M 100% - Norwegian
65.5M 66% - Iberia + Iberia Express
59.8M 60% - Eurowings + Brussels
58.8M 59% - Wizz Air
55.5M 56% - Swiss
45.5M 46% - SAS
36.9M 37% - Finnair
34.8M 35% - Vueling
28.9M 29% - Transavia
26.8M 27% - AerLingus
25.8M 26% - Austrian

Last edited by 73H; 07-01-2019 at 14:13. Reason: Formatting
73H is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 14:45   #16
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det jeg er usikker på er hvordan tapet på sikringskontrakter slår ut og hvordan det påvirker egenkapitalen. You win some, you lose some, men akkurat i det siste har Norwegian bommet skikkelig på hedgingen sin, mens oljeprisen har falt kraftig. De har jo nesten 2 mrd i urealisert tap der
Ingen expert men min firma lägger orealiserad hedgning på balansräkningen så mycket det går(IFRS9) så om de gjort förluster så borde det vara balansen som påverkas. Är det resultatet som påverkats och inte balansen indikerar det att förlusten realiserats(dvs avser Q4).
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 16:21   #17
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Vet ikke nøyaktig hvordan det løses regnskapsteknisk, men i sum så er den regnskapsmessige effekten slik at et negativt markedsprisavvik fra sikringskontraktene gjør seg fortløpende gjeldende. Man har en sikringskontrakt av en gitt mengde fuel multiplisert med en gitt enhetspris. Når prisen i markedet går ned, vil samme kontrakt få en lavere verdi enn den samlede prisen selskapet allerede har forpliktet seg til å betale, og denne differansen gjør seg gjeldende i regnskapet fortløpende som tap.

Mediene liker å rapportere om store tall og tap, så når en leser om hedgingtapet, får en inntrykk av at det er negativt for Norwegian at fuelprisene går ned. Under normale omstendigheter, er det naturligvis alt annet enn negativt. Norwegian har jo også en nokså lav hedgeandel. Men når det skjer store endringer i oljeprisen på kort tid, og når det er snakk om tross alt ganske store kontrakter, kan det få meget intense regnskapsmessige utslag, mens gevinsten av lavere fuelpris jo er noe som positivt påvirker driftskostnadene over en lengre periode. Som regel er det ikke rasjonalt å bry seg med den tidsmessige fordelingen av tap i regnskapet, men siden Norwegian kjemper med EK-kravet, kan det jo faktisk få store konsekvenser.

Ny emisjon betyr vel sannsynligvis at Kjos og Kise mister noe kontroll, som nok øker sannsynligheten for oppkjøp.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 16:39   #18
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Ja, DY har visst hedget 35% til 52$ for 2019

Forøvrig litt interessant at så å si alle i Europa hedger, og få i USA (untatt SWA)

IATA PDF

Ellers er det vel samme trend som tidligere i høst. Pareto er ihvertfall langt mer positive en enkelte her når det gjelder driften.

Hegnar.no

Quote:
Pareto Securities venter ifølge TDN Direkt at Norwegian vil legge frem justert EBITDA på rundt 1,5 milliarder kroner i 4. kvartal, før hedging-tap på rundt 2,0 milliarder kroner og revurdering av eierandelen i Norwegian Finans Holding.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 16:49   #19
Nona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ja, DY har visst hedget 35% til 52$ for 2019

Forøvrig litt interessant at så å si alle i Europa hedger, og få i USA (untatt SWA)

IATA PDF

Ellers er det vel samme trend som tidligere i høst. Pareto er ihvertfall langt mer positive en enkelte her når det gjelder driften.

Hegnar.no
52$? Men da må vel deres hedging etterhvert bli veldig gunstig? Dagens oljepris er jo på 58,40$
Nona is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 17:15   #20
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ja, DY har visst hedget 35% til 52$ for 2019

Forøvrig litt interessant at så å si alle i Europa hedger, og få i USA (untatt SWA)

IATA PDF

Ellers er det vel samme trend som tidligere i høst. Pareto er ihvertfall langt mer positive en enkelte her når det gjelder driften.

Hegnar.no
Det er vel slik at over tid så er det i forventning lønnsomt å hedge 0%. Når en hedger, får man en dårligere fuelpris enn "spot-pris".

Når flyselskaper hedger fuel, er det i grunnen ikke annet enn en forsikring mot at fuelprisene blir så høye at det kan true selskapet.

I USA er vel markedet så konsolidert og marginene så store og selskapene så lønnsomme, at en vurderer det slik at en ikke trenger å forsikre seg mot et slikt scenario.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS trafikktall desember 2018 TG923 Flyforum 0 09-01-2019 14:10
Trafikktall Norwegian september 2018 Someone Flyforum 2 04-10-2018 12:16
Norwegian trafikktall juli 2018 Someone Flyforum 1 07-08-2018 12:35
Trafikktall Norwegian april 2018 Someone Flyforum 7 08-05-2018 21:12
Trafikktall Norwegian mars 2018 Someone Flyforum 0 07-04-2018 08:14


All times are GMT +2. The time now is 14:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.