Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-12-2016, 17:16   #1
FestiVal
ScanFlyer Blue

Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Snakket i forrige uke med en svært sentral person i WF, og det ble da sagt at levering av første individ er i jun/jul 2018. Utfra dette kan tror jeg at mye er bestemt og muligens også bestilt, uten at kontraktene er ferdige og derfor ikke publisert enda. Jeg spurte om den korte leveringstiden, og fikk til svar at det ble travelt i WF, med alt som skal på plass før den tid. Fremdrifts plan ifm. mottak og driftsstart skulle etter planen være klart før jul...
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 18:19   #2
chrisljo
ScanFlyer Gold

Både CS100 og CS300 har god økonomi for mange ruter i Norge. OSL til alt utenom BGO/SVG/TRD er vel bedre betjent med en C series enn en A320.

Hvordan er WF kostnadsnivå i forhold til SAS, og blir det i konkurranse med SAS, som codeshare eller wetlease hvis eksempelvis OSL-KRS startes?
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 18:29   #3
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Bombardier har tidligere sagt at de vil strekke seg langt for å gi WF en bedre deal enn det Embraer kan tilby. Tidligere CEO Per Arne Watle hadde en fin modell av en hvit og grønn CRJ på kontoret sitt helt tilbake den gangen da CK og jeg jobbet der (for ti år siden). Lurer på om den modellen fulgte PAW eller sjefskontoret...?
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 22:12   #4
jaas
ScanFlyer Blue

Holder en knapp på E190.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 23:47   #5
Futura
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Holder en knapp på E190.
Er det det du håper på, eller er det det du tror de velger?

Selv holder jeg en knapp på CSerien, på begge måter. De har gode forbindelser til Bombardier allerede. Det er det mest moderne flyet som finnes med under 250 seter. Det dekker intervalet fra Q400 og opp til 150-160 seter godt, og gir dem mulighet for å kunne ta opp kampen med SAS og DY, dersom det skulle bli aktuelt. Den kan også brukes til charter til kanariholmene og andre syden steder. Jeg føler jungeljeten vil bli litt for liten for de oppgavene.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 08:01   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Er det det du håper på, eller er det det du tror de velger?

Selv holder jeg en knapp på CSerien, på begge måter. De har gode forbindelser til Bombardier allerede. Det er det mest moderne flyet som finnes med under 250 seter. Det dekker intervalet fra Q400 og opp til 150-160 seter godt, og gir dem mulighet for å kunne ta opp kampen med SAS og DY, dersom det skulle bli aktuelt. Den kan også brukes til charter til kanariholmene og andre syden steder. Jeg føler jungeljeten vil bli litt for liten for de oppgavene.
CRJ900 Nextgen? Blir den for utdatert?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 08:07   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
CRJ900 Nextgen? Blir den for utdatert?

Nei, men er bare aktuell om det er en 90-seter de skal gå for. E-190 med 114 seter og CS100 med 125 seter er jo en del større
Old 22-12-2016, 09:09   #8
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, men er bare aktuell om det er en 90-seter de skal gå for. E-190 med 114 seter og CS100 med 125 seter er jo en del større

Er ikke CRJ dårlig egnet for Norske forhold?

Var med på en avbrutt snølanding på AES for noen år siden og endte opp i BGO.
Stusset over hvorfor det skjedde for forholdene var egentlig ikke så dårlige. Tok opp saken med en jeg kjenner fra brannvakten (som også brøyter banen) og han kunne nevne at CRJ'n har det absolutt høyeste kravet til "bremsetall" av pax-flyene på Vigra. Høy landingshastighet og dårlige bremser og/eller thrustreversere. (Såvidt jeg husker)

Noen som vet?
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 08:23   #9
Mads93
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Selv holder jeg en knapp på CSerien, [..] Den kan også brukes til charter til kanariholmene og andre syden steder. Jeg føler jungeljeten vil bli litt for liten for de oppgavene.
Veldig enig i det du sier der. CSerien vil gi litt mer "fleksibilitet" når det kommer til interesse for andre som vil muligens leie kapasitet av Wideroe.

E190 er jo en mulighet, men hvis de skal konkurrere på lik linje med SAS og Norwegian så så tenker den ukvalifiserte synsingen min at de faktisk må opp i litt volum, ikke bare på fly men også på antall seter fløyet.
Mads93 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 09:49   #10
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mads93 View Post
E190 er jo en mulighet, men hvis de skal konkurrere på lik linje med SAS og Norwegian så så tenker den ukvalifiserte synsingen min at de faktisk må opp i litt volum, ikke bare på fly men også på antall seter fløyet.
Strategien til WF er at de ikke skal gå "head-on" i konkurranse med SAS/WF ,dvs. operere med samme type fly.
Eksempelvis E 190 (pax 114) vil kunne gi god økonomi der hvor 737-800 blir for stor.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 09:21   #11
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Default Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hvis bremsene på CRJ er noe i nærheten av hva de har puttet på Q400 så kan man nesten si at den ikke har bremser (litt alvorlig ment og litt "tongue-in-cheek"). Og uten to enorme propellere som fungerer som låvedører etter landing, så kan jeg godt forstå at den er litt begrenset på snøføre.

Men nå både synser og gjetter jeg litt her da...

Last edited by Swashbuckler; 22-12-2016 at 09:25.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 10:08   #12
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Hvis bremsene på CRJ er noe i nærheten av hva de har puttet på Q400 så kan man nesten si at den ikke har bremser (litt alvorlig ment og litt "tongue-in-cheek"). Og uten to enorme propellere som fungerer som låvedører etter landing, så kan jeg godt forstå at den er litt begrenset på snøføre.

Men nå både synser og gjetter jeg litt her da...
Må innrømme at jeg opplevde bremsene på Q400 som veldig bra, men det var knapt nok bruk for de på lengre baner, siden det holdt med prop i disc ned til omtrent taksehastighet.
Men CRJ er stort sett på vei ut overalt og jeg har vanskelig for å se for meg at den vil bringe WF noen særlige fortrinn. Som passasjer ville jeg nok foretrukket Embraer på ruter opp mot 3 t siden de har 2-2 seating i kabin og ikke 2-3 som CS. Veldig greitt å slippe det midtsete....
CFM is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 10:10   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Må innrømme at jeg opplevde bremsene på Q400 som veldig bra, men det var knapt nok bruk for de på lengre baner, siden det holdt med prop i disc ned til omtrent taksehastighet.
Men CRJ er stort sett på vei ut overalt og jeg har vanskelig for å se for meg at den vil bringe WF noen særlige fortrinn. Som passasjer ville jeg nok foretrukket Embraer på ruter opp mot 3 t siden de har 2-2 seating i kabin og ikke 2-3 som CS. Veldig greitt å slippe det midtsete....
Hvis du havner i midtsetet da. Halve flyet er jo 2 setere

Det skal også sies at midtsetet på CSeries er litt bredere enn de andre setene, for å kompensere for ulempen.
Old 22-12-2016, 10:13   #14
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvis du havner i midtsetet da. Halve flyet er jo 2 setere

Det skal også sies at midtsetet på CSeries er litt bredere enn de andre setene, for å kompensere for ulempen.
Fortsatt for mange midtseter

Ifølge kabinbesetningen merker de det faktisk på passasjerene. De synes også det er enklere med serveringen enn om man har tresetere.
Old 22-12-2016, 10:19   #15
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post

Disc gjør susen stort sett, men at bremsene er gode er en mening du er ganske alene om å ha tror jeg (Virker ikke, virker ikke, virker ikke, virker plutselig veldig på ett hjul, så plutselig det andre, før anti-skid slår inn og fjerner alt inntrykk av at vi fremme vet hva vi driver med.) Joda, dette er jo mest relevant hvis man forsøker å nå en bestemt exit, og som regel trenger vi jo ikke det.
Old 22-12-2016, 10:49   #16
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Disc gjør susen stort sett, men at bremsene er gode er en mening du er ganske alene om å ha tror jeg
Kanskje vi hadde bedre teknikere
Old 22-12-2016, 10:59   #17
Jetstar
ScanFlyer Blue

Jetstar's Avatar

Hvordan er det med fordeler med typerating DH8D/CRJ? For meg ser cockpit veldig likt ut. Hvordan er det så videre til CS? Får de noen fordeler med overgang/opplæring eller spiller det liten rolle (ift til da Embraer eller SSJ).
Jetstar is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 12:47   #18
Frequent Traveller
Anthill kicker

Frequent Traveller's Avatar

Det mest interessante ville vaere om vi kan fä anledning ä päpeke hvilke bias (hvem i) WF legger inn i fly-beskrivelsene for kosmetisk ä rasjonalisere det valg som er blitt gjort pä forhänd i favör av den typen som - uansett evalueringsrapporten - skal representere valgs-kommisjonens foretrekk ? Fordi flyvalg nemlig oftest gjöres underhendig av de eller den som utöver makt internt hvorved evaluerings-rapporten egentlig kun sikter ä fremheve nevnte gruppes eller individs tause bias ...
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 12:50   #19
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Det mest interessante ville vaere om vi kan fä anledning ä päpeke hvilke bias (hvem i) WF legger inn i fly-beskrivelsene for kosmetisk ä rasjonalisere det valg som er blitt gjort pä forhänd i favör av den typen som - uansett evalueringsrapporten - skal representere valgs-kommisjonens foretrekk ? Fordi flyvalg nemlig oftest gjöres underhendig av de eller den som utöver makt internt hvorved evaluerings-rapporten egentlig kun sikter ä fremheve nevnte gruppes eller individs tause bias ...

Tidlig ute med egg nogen i dag?
Old 28-01-2017, 17:04   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Skal bli spennende å se hvordan WF får dette til med setekostnader .
Cityjet ,AirBaltic , og Braathen er vel litt benchmark i nærområdet og Cimber fikk det ikke til.
Noen stordrift fordel er lang frem , for å sette inn q400 ved snag fører med seg forsinkelser.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules