![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Litt mer detaljer i DN papir i går. I første omgang skal det være snakk om en bestilling på 3 fly, med opsjoner på ytterligere 7. Levering om 2-3 år. Det står også at Widerøe selv ser for seg et behov selv på 5 fly, mens resten vil være til bruk for wetlease. Widerøe har jo i dag en dash på wetlease for BRA, så tydelig de tester markedet. Det står ikke noe om konkret om typer, men Bombardier og Embraer nevnes da med CSeries og E2-serien. Men kommer litt an på hvor store fly de skal ha. CS100 er ofte feilaktig fremstilt som en 100 seter, mens det i praksis har 125 seter (som Swiss har i sine), så da snakker man endel større enn 100 seter og det kan mulig begrense wetlease markedet noe. Derimot har jo CS100 ganske bra ytelser. CS300 antar jeg blir for stort Embraer E2 serien ligger litt bak tidsmessig, men kommer med P&W GTF motorer akkurat som CSeries. Mellommodellen E190-E2 ligger først i løypa og har begynt testflygingen og er planlagt levert fra 2018, og har 114 seter. I 2019 skal den større E195-E2 med 144 seter være klar og i 2020 E175-E2 med 90 seter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
WIF har jo et forhold til Bombardier som strekker seg tilbake til 1954 om jeg husker rett så det er ikke umulig de får en "grei pris".
![]() |
#43 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hva med Superjet - kan man se for seg det som en aktuell kandidat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Widerøe vurderte Jak-40/42 i sin tid
![]() |
#45 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Ja, og det taler for BBD, men det er også nok eksempler på at selskaper har brutt slike kundeforhold. Men på en annen side så trenger jo også Widerøe 20-30 propellfly for kortbane om en 10 års tid, så ting kan jo henge litt sammen med hverandre Quote:
Tja, det er jo egentlig en av få som faktisk er en 100-seter, men siden den ikke var nevnt i artikkelen så virker det lite trolig (med ikke umulig) Men litt avhengig av hvordan man skal tolke 100-seter, så innvirker jo det ganske kraftig deres valgmuligheter |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Vedrørende fremtiden og fly på kortbanenettet vil nok Dash 8 leve i mange år fremover. WF har både kompetanse og mulighet til kontinuerlige oppgraderinger. Når Dash perioden er over er det grunn til å tro at kortbanenettet i den grad er sentralisert slik at andre flytyper er aktuelle ,deriblant jet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bombardier har pr tiden 3 stk CRJ700 og 8 stk CRJ900 tilgjengelig for lease, i følge hjemmesiden deres - Widerøe burde ringe de og høre om de kan prøve noen av de et års tid (skjønt, de har sikkert gjort det alt...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Luften har vel gått noe ut av ACMI markedet i forhold til tidlig 2000 tallet. ACMI i narrowbody markedet har hatt større konkuranse enn i widebody. Å kjøpe nye fly for ACMI er vel noe dristig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Her snakker de vel om wetlease (på lengre kontrakter) og ikle ACMI? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2012
|
![]()
Jeg var på et møte på Kjevik i dag i jobbøyemed (jeg jobber med logistikk).
Der ble det opplyst om at på styremøtet i forrige uke ble det bestemt at Widerøe det skulle kjøpes inn 3 stk jetfly, klare til bruk i 2018. Disse skulle ikke brukes på norsk innenriks og en het kandidat til bruk var en rute KRS-LON. Det ble ikke sagt noe om hvilken type jetfly så om det er bestemt vet jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() Quote:
Mht. ytelser er Q400 vel så rask block-block som en jet på turer oppimot én time, problemet er vel at den begynner å dra på årene og det egentlig ikke er noen nye turbopropalternativ i den klassen på markedet. Dette gjelder jo i enda større grad også -100 og -300 seriene der det overhodet ikke finnes alternativer i dag, men det ligger utenfor scope i denne tråden. Last edited by KnutW; 13-12-2016 at 21:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror det står mellom Bombardier og Embraer.
Mitt tips er Embraer E190 med den nyeste motor teknologi. Her henger ikke russerne med. Last edited by jaas; 13-12-2016 at 22:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg kan ikke tenke meg at Widerøe satser på jet, bare forde det er jet. Jeg tror også størrelsen er en faktor, Det er ikke vits i å kjøpe en ny flytype, for å opperere 3 fly, med noen få plasser mer en de har. Dermed vil jeg tro de skal opp på minst 120 seter.
Widerøe har i dag gode forbindelser til Bombarider, som i tilegg akkurat har begynt leveringen av en helt ny og effektiv flymodell, som i størrste utgave, vil kunne konkurere kostnadsmessig med 738. Jeg tror derfor de vil velge Cserien, men er ikke sikker på om det blir 100 eller 300. Viss det blir noe av da.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Upgrade me....
|
![]() Quote:
Torghatten ASA - 51.00% Fjord1 AS - 34.00% Nordland Næringvekst AS - 15.00% Eller WF Holding da. Og med forbehold om ikke oppdatert info. Widerøe skulle jo gått på børs. Hadde fått litt cash til å kjøpe fly med da. Last edited by Tjab; 14-12-2016 at 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Dette er jo bare spekulasjoner. Det som derimot er fakta er at BRA har bestilt CS-fly og at de har uttalt at de godt kan tenke seg ruter også i Norge.
Det blir spennende å følge utviklingen her, og spesielt hvis en aktør som Widerøe også bestemmer seg for å operere regionaljet på ruter i eller til/fra Norge. Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
en ting å huske, det er jo leveringstid
mener å huske at EMB sa for litt siden at de måtte utsette igjen leveringa på sine E2 og at Cseries er vel en nytt fly, så kan hende det kommer med de typiske problemer av nye fly, som jeg vet ikke om WF har lyst å satse på ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Det var E175-E2 som var utsatt fra 2020 til 2021. Så var neppe aktuelt uansett. E190-E2 er i rute til 2018 som planlagt WF blir uansett ikke aktuell som launch noen sted Når det kommer til CSeries så har innfasing av de som har fått det til nå gått svært bra Men med leveranse 2018 så må det uansett være snakk om via leasingselskap for mange av disse alternativene |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨) | TommyL | Småprat | 15 | 27-12-2016 20:23 |
Mulige nye ruter for Widerøe hvis de får seg jetfly | roger | Flyforum | 11 | 22-12-2016 09:46 |
Widerøe kan få jetfly | AirbusTrond | Flyforum | 79 | 09-09-2013 11:52 |
Ønsker ikke konkurrere med Norwegian mellom Europa og Asia | LN-VLE | Flyforum | 53 | 05-06-2013 23:11 |
Jetfly ca fra vest mot øst på marsjhøyde? | ohegge | Register- og ATC-Forum | 0 | 16-09-2011 22:50 |