Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2007, 13:58   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Widerøe Widerøe kan få jetfly

Du verden, du verden.

http://www.aftenposten.no/reise/article2159954.ece
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 14:06   #2
OJB
ScanFlyer Rusty

Default Re: Widerøe kan få jetfly

Det er tydelig at det lekker fra forhandlingene med Bombardier. Både SAS og Widerøe har behov for å presentere positive nyheter så det er nok noe bevisst det som gjøres nå .
Interessant å se at det vurderes både CRJ900 og den strekte varianten av Q400 som er på tegnebrettet.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 14:32   #3
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Q400

E!
Old 19-12-2007, 14:43   #4
pgaa
ScanFlyer Molded

Hurra!! Håper dette virkelig blir noe av.. Lei av alle disse stygge fæle propellflya..
CRJ 900 er ett lekkert fly !
Old 19-12-2007, 16:22   #5
Hanschr
Newcomer

Hanschr's Avatar

Dash 8 er jo gøy. Det er liksom litt av skjarmen at det skal riste og sprake litt. Ingenting er som en approach til en kort asfaltflekk på helgeland. Man må nesten regne med at det ryker et understell i ny og ne :-)

Mvh:
Hans Christian Haaland
Hanschr is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 17:25   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Det blir Q400, ikke noe CRJ. Vedder 100-lapp! Og da snakker vi ikke om en Q400XL, men dagens Q400.

Hovedpoenget med å velge Q400 er at man kan være igang igjen med å tjene penger allerede i feb/mars/april. Dersom det blir CRJ900 er det ingen ledige leveranser før et godt stykke ut i 2009, og det er ikke holdtbart for WF slik situasjonen er i dag. Og en ny forlenget XL-utgave av Q400, som fortsatt bare er på tegnebrettet, kommer til å ta enda lengre tid.

Så det eneste aktuelle valget for WF er Q400, selv om CRJ er en veldig fin maskin
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 18:49   #7
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det blir Q400, ikke noe CRJ. Vedder 100-lapp! Og da snakker vi ikke om en Q400XL, men dagens Q400.
Det veddemålet tør jeg stille meg bak også...

Det kommer til å være snøballkrig i helvete før man ser en CRJ 900 i Widerøes eie, og skal man vente på en ny Q400 Mk.II så kommer man nok til å sulte ihjel i mellomtiden...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 21:18   #8
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

TCAS og Kenneth, jeg hiver en lapp i potten jeg og høyner 100.
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 22:17   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

skal jeg være litt slem med mine gamle WF-kolleger Olebno og KGS, så tror jeg dere tar feil. Q400 kommer IKKE tilbake i WF-farger, og jets blir det heller ikke. WF får flere Q300, overtar med tid og stunde F50-operasjonene til SAS, mens SAS flyr Q400-rutene med CRJ, dvs exit WF fra TRD-CPH, ABZ og muligens deler av priduksjonen på TRF. Omrokkering av rutesystemet er long over-due.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 22:30   #10
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

CK gode venn, you are indeed miles off target. Det stemmer at vi har sagt at 3-4 -300 skal inn, men ingen kontrakt er signert. Klokken 0828 den 18dec kom det beskjed fra .............. Mere sier ikke jeg på nuværende tidspunkt.
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 23:25   #11
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by Olebno View Post
CK gode venn, you are indeed miles off target. Det stemmer at vi har sagt at 3-4 -300 skal inn, men ingen kontrakt er signert. Klokken 0828 den 18dec kom det beskjed fra .............. Mere sier ikke jeg på nuværende tidspunkt.

E!
Old 19-12-2007, 23:58   #12
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
skal jeg være litt slem med mine gamle WF-kolleger Olebno og KGS, så tror jeg dere tar feil. Q400 kommer IKKE tilbake i WF-farger, og jets blir det heller ikke. WF får flere Q300, overtar med tid og stunde F50-operasjonene til SAS, mens SAS flyr Q400-rutene med CRJ, dvs exit WF fra TRD-CPH, ABZ og muligens deler av priduksjonen på TRF. Omrokkering av rutesystemet er long over-due.
CK, har du smakt litt for mye på jule-aquevitten, eller har du bare mistet grep om hva som foregår i luftfarten?

På styremøtet på mandag så var det 3 aktuelle alternativer for WF sin del. Det ene alternativet var at WF bare skulle få fortsette med 100/300-operasjoner og da i prinsippet ville stå igjen som et kortbaneselskap. Som du bør ha fått med deg, så var det IKKE dette alternativet som styret falt ned på. Så derfor forhandles det nå med Bombardier om både Q400 og CRJ900 for WF sin del, og utfallet er også at WF skal fortsette som i dag i de markedene de allerede opererer i. Styret skal ikke foreta seg flere beslutninger i forhold til flyflåte for WF og erstatningsfly for Q400, så det er kun forhandlingene med Bombardier som bestemmer utfallet.

God bedring
Old 20-12-2007, 04:49   #13
Vref
ScanFlyer Blue

Widerøe Re: Widerøe kan få jetfly

Den dagen WF opererer jet...... da parkeres flyene til SAS.

Den kamelen svelger ikke SAS flygerforening uten en helvetes kamp.....og de har svelgt en del kameler de siste aarene.
Vref is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 05:16   #14
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Å innføre Canadair CRJ i WF vil bli omtrent de samme for SAS-pilotene som om SAS-styret hadde besluttet å overføre SAS Norge sine 737-600 til WF.

Men SAS-styret har jo allerede vist at de har en total mangel på gangsyn, så det bør vel ikke forundre noen hvis de braser inn i nye konflikter med sine ansattgrupper som en desorientert ku i en glassbutikk.

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 09:07   #15
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Å innføre Canadair CRJ i WF vil bli omtrent de samme for SAS-pilotene som om SAS-styret hadde besluttet å overføre SAS Norge sine 737-600 til WF.
Jeg har egentlig aldri skjønt hva som er problematisk dersom WF får seg noen jetfly. Er det internkonkurranse i konsernet man er redd for, og at det blir ekspansjon i et marked man selv kan tenke seg å fly?

Uansett så blir det jo bare Q400 på WF, så da unngår man i hvert fall konflikter
Old 20-12-2007, 09:11   #16
l188
ScanFlyer Blue

Hadde ikke SAS pilotene raslet med sablene allerede hvis de hadde så mye i mot at WF skulle operere CRJ?
l188 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 09:27   #17
karsten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by l188 View Post
Hadde ikke SAS pilotene raslet med sablene allerede hvis de hadde så mye i mot at WF skulle operere CRJ?
Piloterne i et selskab skal da vel ikke bestemme hvad ledelsen i et andet selskab foretager sig! Hvis det sker er "ledelsen" i SAS sgu da ikke deres løn værd
karsten is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 09:34   #18
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Quote:
Den dagen WF opererer jet...... da parkeres flyene til SAS.

Den kamelen svelger ikke SAS flygerforening uten en helvetes kamp.....og de har svelgt en del kameler de siste aarene.
Den der må du utdype litt du....Hva i alle skal SK Flygerforening kunne ha å si av betydning i denne saken? Og hvilke kameler mener du er svelget de siste årene?
Old 20-12-2007, 10:36   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Den der må du utdype litt du....Hva i alle skal SK Flygerforening kunne ha å si av betydning i denne saken? Og hvilke kameler mener du er svelget de siste årene?
Dette har jeg lite konkret informasjon om, men man kan jo gjøre seg noen tanker. SK Flygerforening vil muligens ha monopol på jetflygninger, slik at man unngår at SAS-ledelsen vil bruke internkonkurranse for å presse flygerne i SK. Om WF flyr jet så kan ledelsen kanskje bruke dette som et pressmiddel i forhandlinger (..."om ikke dere gjør som vi sier så kan altids WF fly denne ruten...", eller noe slikt). Hvor mye SK Flygerforening har å tape på å la WF fly jet er litt uklart for meg, all den tid det uansett er mangel på piloter (og at dette er en mangel som ikke akkurat ser ut til å bli mindre fremover, om man skal tro det man hører/leser).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 10:49   #20
Flesland10
Newcomer

Dette kan bli spennende, CRJ flyene er jo ganske så stilig! Hvor langt kan disse flyene egentlig fly?
Flesland10 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules