Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2016, 03:18   #61
Ocean
Newcomer
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 7
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Jeg kan ikke tenke meg at Widerøe satser på jet, bare forde det er jet. Jeg tror også størrelsen er en faktor, Det er ikke vits i å kjøpe en ny flytype, for å opperere 3 fly, med noen få plasser mer en de har. Dermed vil jeg tro de skal opp på minst 120 seter.
Widerøe har i dag gode forbindelser til Bombarider, som i tilegg akkurat har begynt leveringen av en helt ny og effektiv flymodell, som i størrste utgave, vil kunne konkurere kostnadsmessig med 738. Jeg tror derfor de vil velge Cserien, men er ikke sikker på om det blir 100 eller 300. Viss det blir noe av da....
Ut i fra signalene som kommer ut, er dette en ganske sannsynlig utvikling for Widerøe, og egentlig et ganske logisk neste steg. Hvis selskapet vil vokse videre, må det inn på andre ruter enn anbudsrutene og utvalgte ruter hvor det idag brukes Q400, som ikke gir ønsket flytid eller fleksibilitet over visse reiselengder.
Det slår meg at det er ganske mange rutepar, både innlands og utenlands, hvor en regional jet ville fungert bra. C100 og C300 får så langt veldig gode tilbakemeldinger, og Embraer er godt testet i de fleste land i Europa.
Ruter som KSU-OSL, TRD-KRS, TRD-BGO/SVG ville kunne få et mye bedre tilbud med en mindre regional jet enn det de har idag med store maskiner som ikke kan flys ofte pga passasjergrunnlaget.

Det overrasker egentlig mer at Norwegian ikke her har sett potensialet i en 'Norwegian Lite', et regionalt flyselskap som bedre kan betjene flere markeder i Norge og på tvers av Europa, hvor det ikke er økonomi i/god økonomi i å fly 738. Hadde man samtidig kjøpt Sukhoi fra Russland, ville man skaffet seg solid goodwill og mulighet til å skaffe seg rettigheter til overflyvninger på vei til Østen med interkontinentale ruter.

Jo før et etablert flyselskap utvikler ruter i Norge med en flytype som tillater mer fleksibilitet og større antall avganger, jo mindre er risikoen for at økonomien i etablerte selskaper slites ut med lavere pax enn nødvendig i for store fly, på viktige ruter som idag ikke forsvarer 3/4/5 daglige rutepar med 738 o.l., og hvis ingen av de store gjør det, ligger markedet klart for Widerøe, evt. Braathens Regional eller andre etablerte regionale flyselskap.
Ocean is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2016, 16:12   #62
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

<mod>
Det ble gjort en opprydding litt tidligere i tråden for å unngå drukning og lapskaus av informasjon:

Diskusjoner rundt jetflykjøp og status på det her i denne tråden

Diskusjoner og spekulasjoner rundt evt. nye ruter: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=140999
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2016, 21:48   #63
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Ocean View Post
Ruter som KSU-OSL, TRD-KRS, TRD-BGO/SVG ville kunne få et mye bedre tilbud med en mindre regional jet enn det de har idag med store maskiner som ikke kan flys ofte pga passasjergrunnlaget.
Her har jo SAS allerede begynt å tilpasse seg ved å sette inn CityJet med CRJ og Jet Time med ATR på en del innenriksruter, spesielt fra TRD. Men behovet øker vel forsåvidt etter hvert som 600ene forsvinner.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 13:26   #64
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hangar.no melder at CSeries har blitt valgt...
http://www.hangar.no/wideroe-har-bes...skaffe-jetfly/

EDIT: Widerøe har bestemt seg for å kjøpe jetfly, men ikke offentliggjort/bestemt hvilket...

Last edited by Trdfly; 21-12-2016 at 15:58.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 13:32   #65
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Hangar.no melder at CSeries har blitt valgt...
http://www.hangar.no/wideroe-har-bes...skaffe-jetfly/


Hvor i artikkelen finner du typen spesifisert?
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 13:33   #66
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Hangar.no melder at CSeries har blitt valgt...
http://www.hangar.no/wideroe-har-bes...skaffe-jetfly/
Kan ikke se at valg av flytype er foretatt. Det er kun et bilde av CSeries.

Quote:
Det er riktig at det på styremøtet 9. desember ble det tatt en investeringsbeslutning om anskaffelse av Regional Jet, valg av leverandør vil bli offentliggjort når forhandlinger er avsluttet og
kontrakt signert, sier direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll til Hangar.no.
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 13:35   #67
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Hvor i artikkelen finner du typen spesifisert?
Quote:
Originally Posted by LTH View Post
Kan ikke se at valg av flytype er foretatt. Det er kun et bilde av CSeries.
Se der ... jeg gikk fem på - selv om jeg leste hele saken
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 14:34   #68
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Ser for meg at Widerøes historiske forhold til De Havilland Canada/Bombardier kommer til å bli utslagsgivende, Embraer er nok nr 2 og Superjeten som nr 3.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 14:51   #69
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by kimbo View Post
Ser for meg at Widerøes historiske forhold til De Havilland Canada/Bombardier kommer til å bli utslagsgivende, Embraer er nok nr 2 og Superjeten som nr 3.
Tviler sterkt på at WF vurderer SSJ. Det er nok en iboende skepsis til russiskproduserte fly i markedet som de ikke vil forbinde med sitt omdømme.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 15:17   #70
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
forhandlinger med aktuelle flyprodusenter som Bombardier, Sukhoi, Canadair og Embraer.
Skal bli spennende å høre hvordan forhandlingene med Canadair går...
CFM is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 15:28   #71
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Skal bli spennende å høre hvordan forhandlingene med Canadair går...
Er ikkje Bombardier og Canadair same foretak?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 15:34   #72
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Er ikkje Bombardier og Canadair same foretak?
Bombardier kjøpte opp Canadair på 80-tallet
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 15:36   #73
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,643
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Er ikkje Bombardier og Canadair same foretak?


Canadair var en canadisk flyprodusent som ble privatisert og solgt til Bombardier på siste halvdel av åttitallet, og på den måten dannet Bombardier Aerospace. (I følge Wikipedia)
Martin is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 17:16   #74
FestiVal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2009
Location: Mosjøen
Posts: 220
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Snakket i forrige uke med en svært sentral person i WF, og det ble da sagt at levering av første individ er i jun/jul 2018. Utfra dette kan tror jeg at mye er bestemt og muligens også bestilt, uten at kontraktene er ferdige og derfor ikke publisert enda. Jeg spurte om den korte leveringstiden, og fikk til svar at det ble travelt i WF, med alt som skal på plass før den tid. Fremdrifts plan ifm. mottak og driftsstart skulle etter planen være klart før jul...
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 18:19   #75
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Både CS100 og CS300 har god økonomi for mange ruter i Norge. OSL til alt utenom BGO/SVG/TRD er vel bedre betjent med en C series enn en A320.

Hvordan er WF kostnadsnivå i forhold til SAS, og blir det i konkurranse med SAS, som codeshare eller wetlease hvis eksempelvis OSL-KRS startes?
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 18:29   #76
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Bombardier har tidligere sagt at de vil strekke seg langt for å gi WF en bedre deal enn det Embraer kan tilby. Tidligere CEO Per Arne Watle hadde en fin modell av en hvit og grønn CRJ på kontoret sitt helt tilbake den gangen da CK og jeg jobbet der (for ti år siden). Lurer på om den modellen fulgte PAW eller sjefskontoret...?
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 22:12   #77
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Holder en knapp på E190.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 23:47   #78
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Holder en knapp på E190.
Er det det du håper på, eller er det det du tror de velger?

Selv holder jeg en knapp på CSerien, på begge måter. De har gode forbindelser til Bombardier allerede. Det er det mest moderne flyet som finnes med under 250 seter. Det dekker intervalet fra Q400 og opp til 150-160 seter godt, og gir dem mulighet for å kunne ta opp kampen med SAS og DY, dersom det skulle bli aktuelt. Den kan også brukes til charter til kanariholmene og andre syden steder. Jeg føler jungeljeten vil bli litt for liten for de oppgavene.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 08:01   #79
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Er det det du håper på, eller er det det du tror de velger?

Selv holder jeg en knapp på CSerien, på begge måter. De har gode forbindelser til Bombardier allerede. Det er det mest moderne flyet som finnes med under 250 seter. Det dekker intervalet fra Q400 og opp til 150-160 seter godt, og gir dem mulighet for å kunne ta opp kampen med SAS og DY, dersom det skulle bli aktuelt. Den kan også brukes til charter til kanariholmene og andre syden steder. Jeg føler jungeljeten vil bli litt for liten for de oppgavene.
CRJ900 Nextgen? Blir den for utdatert?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 08:07   #80
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
CRJ900 Nextgen? Blir den for utdatert?


Nei, men er bare aktuell om det er en 90-seter de skal gå for. E-190 med 114 seter og CS100 med 125 seter er jo en del større
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨) TommyL Småprat 15 27-12-2016 20:23
Mulige nye ruter for Widerøe hvis de får seg jetfly roger Flyforum 11 22-12-2016 09:46
Widerøe kan få jetfly AirbusTrond Flyforum 79 09-09-2013 11:52
Ønsker ikke konkurrere med Norwegian mellom Europa og Asia LN-VLE Flyforum 53 05-06-2013 23:11
Jetfly ca fra vest mot øst på marsjhøyde? ohegge Register- og ATC-Forum 0 16-09-2011 22:50


All times are GMT +2. The time now is 01:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.