Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-12-2016, 08:23   #81
Mads93
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2015
Location: Oslo
Posts: 159
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Selv holder jeg en knapp på CSerien, [..] Den kan også brukes til charter til kanariholmene og andre syden steder. Jeg føler jungeljeten vil bli litt for liten for de oppgavene.
Veldig enig i det du sier der. CSerien vil gi litt mer "fleksibilitet" når det kommer til interesse for andre som vil muligens leie kapasitet av Wideroe.

E190 er jo en mulighet, men hvis de skal konkurrere på lik linje med SAS og Norwegian så så tenker den ukvalifiserte synsingen min at de faktisk må opp i litt volum, ikke bare på fly men også på antall seter fløyet.
Mads93 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 09:09   #82
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 205
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, men er bare aktuell om det er en 90-seter de skal gå for. E-190 med 114 seter og CS100 med 125 seter er jo en del større


Er ikke CRJ dårlig egnet for Norske forhold?

Var med på en avbrutt snølanding på AES for noen år siden og endte opp i BGO.
Stusset over hvorfor det skjedde for forholdene var egentlig ikke så dårlige. Tok opp saken med en jeg kjenner fra brannvakten (som også brøyter banen) og han kunne nevne at CRJ'n har det absolutt høyeste kravet til "bremsetall" av pax-flyene på Vigra. Høy landingshastighet og dårlige bremser og/eller thrustreversere. (Såvidt jeg husker)

Noen som vet?
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 09:21   #83
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hvis bremsene på CRJ er noe i nærheten av hva de har puttet på Q400 så kan man nesten si at den ikke har bremser (litt alvorlig ment og litt "tongue-in-cheek"). Og uten to enorme propellere som fungerer som låvedører etter landing, så kan jeg godt forstå at den er litt begrenset på snøføre.

Men nå både synser og gjetter jeg litt her da...

Last edited by Swashbuckler; 22-12-2016 at 09:25.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 09:49   #84
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Mads93 View Post
E190 er jo en mulighet, men hvis de skal konkurrere på lik linje med SAS og Norwegian så så tenker den ukvalifiserte synsingen min at de faktisk må opp i litt volum, ikke bare på fly men også på antall seter fløyet.
Strategien til WF er at de ikke skal gå "head-on" i konkurranse med SAS/WF ,dvs. operere med samme type fly.
Eksempelvis E 190 (pax 114) vil kunne gi god økonomi der hvor 737-800 blir for stor.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 10:08   #85
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Hvis bremsene på CRJ er noe i nærheten av hva de har puttet på Q400 så kan man nesten si at den ikke har bremser (litt alvorlig ment og litt "tongue-in-cheek"). Og uten to enorme propellere som fungerer som låvedører etter landing, så kan jeg godt forstå at den er litt begrenset på snøføre.

Men nå både synser og gjetter jeg litt her da...
Må innrømme at jeg opplevde bremsene på Q400 som veldig bra, men det var knapt nok bruk for de på lengre baner, siden det holdt med prop i disc ned til omtrent taksehastighet.
Men CRJ er stort sett på vei ut overalt og jeg har vanskelig for å se for meg at den vil bringe WF noen særlige fortrinn. Som passasjer ville jeg nok foretrukket Embraer på ruter opp mot 3 t siden de har 2-2 seating i kabin og ikke 2-3 som CS. Veldig greitt å slippe det midtsete....
CFM is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 10:10   #86
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Må innrømme at jeg opplevde bremsene på Q400 som veldig bra, men det var knapt nok bruk for de på lengre baner, siden det holdt med prop i disc ned til omtrent taksehastighet.
Men CRJ er stort sett på vei ut overalt og jeg har vanskelig for å se for meg at den vil bringe WF noen særlige fortrinn. Som passasjer ville jeg nok foretrukket Embraer på ruter opp mot 3 t siden de har 2-2 seating i kabin og ikke 2-3 som CS. Veldig greitt å slippe det midtsete....
Hvis du havner i midtsetet da. Halve flyet er jo 2 setere

Det skal også sies at midtsetet på CSeries er litt bredere enn de andre setene, for å kompensere for ulempen.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 10:13   #87
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvis du havner i midtsetet da. Halve flyet er jo 2 setere

Det skal også sies at midtsetet på CSeries er litt bredere enn de andre setene, for å kompensere for ulempen.
Fortsatt for mange midtseter

Ifølge kabinbesetningen merker de det faktisk på passasjerene. De synes også det er enklere med serveringen enn om man har tresetere.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 10:19   #88
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Må innrømme at jeg opplevde bremsene på Q400 som veldig bra, men det var knapt nok bruk for de på lengre baner, siden det holdt med prop i disc ned til omtrent taksehastighet.

Disc gjør susen stort sett, men at bremsene er gode er en mening du er ganske alene om å ha tror jeg (Virker ikke, virker ikke, virker ikke, virker plutselig veldig på ett hjul, så plutselig det andre, før anti-skid slår inn og fjerner alt inntrykk av at vi fremme vet hva vi driver med.) Joda, dette er jo mest relevant hvis man forsøker å nå en bestemt exit, og som regel trenger vi jo ikke det.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 10:49   #89
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Disc gjør susen stort sett, men at bremsene er gode er en mening du er ganske alene om å ha tror jeg
Kanskje vi hadde bedre teknikere
CFM is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 10:59   #90
Jetstar
ScanFlyer Blue
 
Jetstar's Avatar
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hvordan er det med fordeler med typerating DH8D/CRJ? For meg ser cockpit veldig likt ut. Hvordan er det så videre til CS? Får de noen fordeler med overgang/opplæring eller spiller det liten rolle (ift til da Embraer eller SSJ).
Jetstar is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 11:12   #91
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Jetstar View Post
Hvordan er det med fordeler med typerating DH8D/CRJ? For meg ser cockpit veldig likt ut. Hvordan er det så videre til CS? Får de noen fordeler med overgang/opplæring eller spiller det liten rolle (ift til da Embraer eller SSJ).

Kreves det type rating, så kreves det type rating. Har ikke så mye å si om ting ser likt ut. Blir full pakke uansett.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 19:05   #92
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Joda, SSJ er litt under halve prisen (og 80% av størrelsen) til en CS100, og som passasjer vel så grei å fly med. Men hvordan den kommer ut av det totalkostnadsmessig vet jeg ikke. Russiske motorer, relativt tørst og ikke fullt så sprek som CS'en. Dog er begge disse flytypene, og også Q400, for store for selv de lengste "kortbane"-plassene, spesielt vinterstid. Dermed høres det vel rimelig ut at WF vurderer bruk på utenlandsruter og eventuelt mellom større innenriksflyplasser.

Mht. ytelser er Q400 vel så rask block-block som en jet på turer oppimot én time, problemet er vel at den begynner å dra på årene og det egentlig ikke er noen nye turbopropalternativ i den klassen på markedet. Dette gjelder jo i enda større grad også -100 og -300 seriene der det overhodet ikke finnes alternativer i dag, men det ligger utenfor scope i denne tråden.
Blårussen styrer vel det meste i WF også tenker jeg. Passasjerer tenker mest pris, og vet ikke noe særlig om flymaskiner.

Sam146 er ikke noe særlig russisk: http://www.safran-aircraft-engines.c.../sam146/sam146
Mye annet vestlig av det tekniske også. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100
Stort sett satt sammen i Russland.
CityJet er kjempefonøyd med sine.

Vi får se når alle leverandører er evaluert. Kunne vært moro å sett evalueringsrapporten og analysefaktorer og vekting!
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 12:47   #93
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Det mest interessante ville vaere om vi kan fä anledning ä päpeke hvilke bias (hvem i) WF legger inn i fly-beskrivelsene for kosmetisk ä rasjonalisere det valg som er blitt gjort pä forhänd i favör av den typen som - uansett evalueringsrapporten - skal representere valgs-kommisjonens foretrekk ? Fordi flyvalg nemlig oftest gjöres underhendig av de eller den som utöver makt internt hvorved evaluerings-rapporten egentlig kun sikter ä fremheve nevnte gruppes eller individs tause bias ...
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 12:50   #94
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Det mest interessante ville vaere om vi kan fä anledning ä päpeke hvilke bias (hvem i) WF legger inn i fly-beskrivelsene for kosmetisk ä rasjonalisere det valg som er blitt gjort pä forhänd i favör av den typen som - uansett evalueringsrapporten - skal representere valgs-kommisjonens foretrekk ? Fordi flyvalg nemlig oftest gjöres underhendig av de eller den som utöver makt internt hvorved evaluerings-rapporten egentlig kun sikter ä fremheve nevnte gruppes eller individs tause bias ...

Tidlig ute med egg nogen i dag?
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2017, 17:04   #95
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Skal bli spennende å se hvordan WF får dette til med setekostnader .
Cityjet ,AirBaltic , og Braathen er vel litt benchmark i nærområdet og Cimber fikk det ikke til.
Noen stordrift fordel er lang frem , for å sette inn q400 ved snag fører med seg forsinkelser.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨) TommyL Småprat 15 27-12-2016 20:23
Mulige nye ruter for Widerøe hvis de får seg jetfly roger Flyforum 11 22-12-2016 09:46
Widerøe kan få jetfly AirbusTrond Flyforum 79 09-09-2013 11:52
Ønsker ikke konkurrere med Norwegian mellom Europa og Asia LN-VLE Flyforum 53 05-06-2013 23:11
Jetfly ca fra vest mot øst på marsjhøyde? ohegge Register- og ATC-Forum 0 16-09-2011 22:50


All times are GMT +2. The time now is 01:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.