Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-03-2014, 03:21   #21
robms
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Forøvrig var det vel ca 3 1/2 time (?), så det kan begynne å bli i grenseland. Hva som er nok vil være en situasjonsbetinget vurdering. Noen vil takle 2 timer, andre takler 4 timer.

Dersom besetning gir beskjed om at passasjerene, basert på en slik vurdering, må ut så er det ansvarsløst å ikke fikse det. At det ikke lar seg gjøre har jeg begrenset tro på. Man forårsaker neppe mye skade/bruduljer om man slipper dem inn ankomstsveg. På en døgnåpen flyplass burde det heller ikke være noe problem å slippe dem tilbake inn i avgangshallen ettersom det tilhører samme sikkerhetssone.

Dersom det er forsøkt koordinert, men ingen tar ansvar, så får kapteinen gjøre det. Så får man heller ta diskusjonen i ettertid.

Men igjen, det vil alltid være situasjonsbetinget. Det er vanskelig/umulig for utenforstående å gjøre en slik vurdering.
Nå var det vel det som faktisk ble gjort til slutt, man kontaktet politiet, som fikk passasjerene inn i terminalen igjen. Så kan man diskutere om dette burde skjedd tidligere, men dersom kapteinen ble "holdt med godt snakk" om at fuel var på vei, så ville han nok vente i det lengste på at de kom seg avgårde. For det er jo i grunn det beste for både besetning og passasjerer.
robms is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2014, 10:36   #22
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,798
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Jeg aner ikke hva som skjedde på Stansted men har overhode ingen problem med å skjønne at det ble slik. Skal jeg gjette ble terminalen sannsynligvis stengt p.g.a. at ikke tilstrekkelig folk kunne komme seg på jobb til å opprettholde normal åpning i "forsvarlig/health and safety" forstand.
Nå kjenner ikke jeg forholdene i UK, men var ikke folk på jobb? Låser de bare og går uansett hva som er på ramp?
Dessuten, så virker det for meg som at politiet bryter opp en dør, etter at de er kommet inn i terminalen, ved gate 46 el 48.
Uansett, sad case
krølle is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2014, 11:45   #23
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 988
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Nå kjenner ikke jeg forholdene i UK, men var ikke folk på jobb? Låser de bare og går uansett hva som er på ramp?
Dessuten, så virker det for meg som at politiet bryter opp en dør, etter at de er kommet inn i terminalen, ved gate 46 el 48.
Uansett, sad case
Der er ingen dører inn til en terminal som kan åpnes uten adgangskort på noen flyplass her. Så "en åpen dør" skal en lete lenge etter. Nå skulle vel dette flyet ha gått (hvis de bare hadde fått drivstoff) og det skulle ikke forundre meg om de som hadde med avgangen å gjøre forsvant da de ikke har noe med fylling av drivstoff å gjøre og sikkert hadde andre flyginger å ta seg av.

Skal du finne noen til å åpne en dør må det være fra selskapets handlingagent. Du vil aldri få andre til å åpne en dør for deg på en flyplass herover samme hvor mye gull/striper/adgangskort du måtte ha hengende på deg. Så det de gjorde her ved å få BTP (politiet) til å hjelpe var nok den eneste muligheten de hadde uten å måtte vente på noen fra det aktuelle handlingselskapet.

Har selv hatt diversion en kveld hvor det tok bortimot en time å få en buss til å kjøre fra en side av terminalen til en annen for å hente passasjerene før vi (mannskapet) ble kjørt til et ankomstpunkt som visstnok skulle ha en vei inn men det viste seg å være en blindvei hvor en endte opp i et rom uten mulighet for å komme noen vei, ei heller var der et menneske i sikte. Heldigvis hadde en av mannskapet adgangskort for flyplassen så vi kom oss nå opp i terminalen til slutt når en bare fant noen dører mellom soner hvor kortet virket!

Så kan man jo mene hva man vil om dette og hvorvidt det er "akseptabel bahandling" av passasjerer og mannskap. Den beste holdningen er nok en "sånn er det bare" holdning ellers vil en bare pådra seg hjerteinfarkt fra stress. Her er der mange mellomledere involvert og ingen som vil ta ansvar med mindre det kan overføres til andre. Lenge leve health and safety og security sammen med kompensasjonskulturen! Kombinasjonen gjør at sunn fornuft er bortimot erodert bort, dessverre.

Last edited by Turtle; 01-03-2014 at 11:48.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2014, 12:36   #24
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,798
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Lenge leve health and safety og security sammen med kompensasjonskulturen! Kombinasjonen gjør at sunn fornuft er bortimot erodert bort, dessverre.

Trodde mye av den kulturen var forsvunnet. Får meg til å tenke på en flight med BA til LHR rett etter at de fikk 757, remote stand, dessverre var bremsene på trappa u/s, men dessverre så hadde de ikke "lov" å røre trappa som stod ved siden av, så da ble det 1 time venting på em de kunne røre
Rule Britannia
krølle is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2014, 18:24   #25
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
I slike tilfeller ville jeg nok, dersom handling hadde blitt spurt men ikke etterkommet forespørselen), kun informert om at "nå forlater pax flyet og kommer inn i terminalen.
Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Hadde du gjort det på en flyplass herover kunne du vinke farvel til ditt andangskort for den flyplassen (hver flyplass utsteder sitt eget adgangskort her). I tillegg ville du også påta deg personlig ansvar for alle passasjerene og hva de måtte finne på, også inne i terminalen, siden du var den som åpnet dørene uten at det var koordinert med de rette instanser.
Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Har selv hatt diversion ….... Heldigvis hadde en av mannskapet adgangskort for flyplassen så vi kom oss nå opp i terminalen til slutt når en bare fant noen dører mellom soner hvor kortet virket!
Det ut som om vi faktisk er enige, selv om jeg ikke fikk det inntrykket til å begynne med.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2014, 06:06   #26
FQTV
EBD
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,474
Norge Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by robms View Post
Hvor hadde du i så fall ville tatt veien?
Vekk der i fra
Med låst terminal så er man "fanget". Hadde jeg komt meg lovlig inn på terminalen hadde jeg sett etter alternativ hjemreise. Toget til LHR eller LGW og videre......!?!? Det viktigste er ikke reisetiden hjem eller kostnaden men at det skjer noe, å være på farten. Venting er siste sort.
Gjerne forlenget oppholdet i byen(?)
Det hele er synsing og utopi. Ryanair er noe jeg ikke ville flydd med uansett.
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2014, 10:29   #27
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 988
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Det ut som om vi faktisk er enige, selv om jeg ikke fikk det inntrykket til å begynne med.
Vi er absolutt enige i teorien, men i praksis er vi nok ikke det Vi (mannskapet, 2+4) hadde ikke passasjerer på slep når vi gikk på vår oppdagelsesferd. Passasjerene ble ledet inn en annen rute. Det er ganske vanlig her at mannskap og passasjerer ikke kan følge samme vei gjennom terminalene, spesielt på større flyplasser.

Kapteinens autoritet ender jo ved flyets eksremiteter så hvis vedkommende velger å gå ut over det er man absolutt på egenhånd og alle, inkludert selskapet, kan fraskrive seg ansvar om noe skulle skje. Adgangskortet er personlig og hva en gjør med det er ens eget ansvar og det er i ytterste konsekvens min jobb som er på spill. Jeg vil aldri åpne en dør for noen med mindre de har adgangskort for den aktuelle flyplassen og at de følger etter meg gjennom en dør jeg går gjennom. Passasjerer kan bare glemme det, men jeg kan alltids prøve å finne noen som kan hjelpe dem.

Igjen, passasjerene på dette flyet led ingen nød. Flyet er jo laget for at vi skal kunne være ombord i flere timer så det er jo sånnsett ingen problem. Kapteinen kunne kanskje ha instruert at drikke/mat ble gjort tilgjengelig i den grad der var noe ombord, hva kan man ellers gjøre mens en prøver å få tak i hjelp. Den samme natten satt folk fast i tog gjennom natten o.s.v. så en kan nok si at det var ekstraordinære forhold og at de var svært uheldige. Under snøvinteren for noen år siden var der flere store fly som ble stående på taksebaner gjennom natten med alle ombord da de ikke fikk brøytet noen stand ved terminalene for dem. Det ble ingen Youtube videoer av den grunn

Last edited by Turtle; 02-03-2014 at 10:33.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2014, 11:32   #28
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Vi er absolutt enige i teorien, men i praksis er vi nok ikke det Vi (mannskapet, 2+4) hadde ikke passasjerer på slep når vi gikk på vår oppdagelsesferd. Passasjerene ble ledet inn en annen rute. Det er ganske vanlig her at mannskap og passasjerer ikke kan følge samme vei gjennom terminalene, spesielt på større flyplasser.

Igjen, passasjerene på dette flyet led ingen nød. Flyet er jo laget for at vi skal kunne være ombord i flere timer så det er jo sånnsett ingen problem. Den samme natten satt folk fast i tog gjennom natten o.s.v. så en kan nok si at det var ekstraordinære forhold og at de var svært uheldige.
Jeg tror du misforstår noe av poenget mitt.

Man bryter ingen sikkerhetsbarrrierer ved å slippe passasjerer tilbake inn i en gate de kom fra. Det burde derfor være uproblematisk.
Dersom det var slik at terminalen var stengt slik at passasjerene hadde blitt sluppet inn i et stengt område, så hadde stengingen i seg selv vært så grov tjeneste- og ansvarsforsømmelse av de ansvarlige at en evt "forseelse" med å slippe dem tilbake hadde blitt peanuts i forhold.
Man kan jo bare se for seg reaksjonen dersom besetningen hadde blitt straffeforfulgt for å ta ansvar for passasjerene når ingen andre evnet eller ville gjøre det.
Du sier selv at det var ekstraordinære forhold. Det i seg selv tilsier at noen må ta ansvar. Alle kan ikke sitte med lua i hånda og si "jammen altså jeg vet ikke helt jeg det er sikkert noen andre som ordner noe"

Som jeg skrev tidligere så er det en vurdering fra situasjon til situasjon hvilke tiltak som er nødvendige.
I dette tilfelle tilkalte man politi, som så brøt opp terminalen (ifølge videoen).
Når man kommer så langt så har alt feilet. Politi burde være siste utvei.

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Under snøvinteren for noen år siden var der flere store fly som ble stående på taksebaner gjennom natten med alle ombord da de ikke fikk brøytet noen stand ved terminalene for dem. Det ble ingen Youtube videoer av den grunn
Det blir noe ganske annet. Da sitter man fast fordi man ikke kan gjøre noe med situasjonen. Det anser jeg ikke være tilfelle i denne saken.

Avslutningsvis så er det (litt ulike regler antar jeg) ikke nødvendigvis slik at man kan traske rundt hvor man vil uten adgangskort (heller ikke i følge) kun fordi man er flybesetning. Men det blir i overkant OT.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Relativt anonym 737 på SVG 19.06? YawDamper Flyforum 3 20-06-2014 06:55
Dårlig opplevelse med SAS pkselite TripReports 56 27-07-2010 22:21
Har Peter Warren hatt en dårlig opplevelse med SAS i det siste? CK Flyforum 24 03-04-2009 18:44
Mer dårlig PR for Ryanair Whatever Flyforum 14 10-10-2007 17:23
Ryanair - En positivt opplevelse Ace Flyforum 9 30-03-2005 20:34


All times are GMT +2. The time now is 11:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.