Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-02-2014, 12:17   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Hva hadde du gjort om du var passasjer i en slik situasjon?

https://www.youtube.com/watch?v=ASDuLY3F4v0
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 12:56   #2
robms
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hva hadde du gjort om du var passasjer i en slik situasjon?
Det er jo lett å si at "Jeg ville aldri funnet meg i slik behandling, og hadde forlatt flyet mye tidligere!" Men når terminalen er stengt, så blir det jo selvsagt vanskelig.

Ryanair har kommet med sin versjon, det samme har Swissport. Sistnevnte tar på seg skylden for problemet. Ryanair påstår at det var kapteinen som ringte politiet, ikke passasjerer, for å få ordnet med tilgang til terminalen. Videre sier Ryanair at aircondition var påslått, og at det ble utdelt vann ombord. Videre ble det visstnok delt ut matkuponger når passasjerene ble sluppet inn i terminalen.

https://www.ryanair.com/en/news/ryan...-february-2014

Ikke noe forsvar av Ryanair, jeg vet ikke hva som er korrekt info, men tenkte jeg kunne dele informasjonen fra de andre parter.

Det er jo meget spesielt å stenge og låse ned terminalen, mens det fremdeles er passasjerer i fly som står i fare for å ikke komme seg avgårde. Er det normal praksis andre steder? Politiet måtte jo faktisk bryte seg inn i terminalen.
robms is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 13:24   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,470
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Ganske utrolig på en stor flyplass som Stansted, men det er ikke fair å gi Ryanair skylden for dette. Det kunne skjedd hvilken som helst operatør. Man gjorde det riktige - man ringte politiet og lot de til slutt ta beslutningen om å ta seg inn i terminalen.

Matkuponger er, som kapteinen også sa på PA'en, verdiløse i en stengt terminal, men det var sikkert noen automater.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 14:45   #4
robms
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ganske utrolig på en stor flyplass som Stansted, men det er ikke fair å gi Ryanair skylden for dette. Det kunne skjedd hvilken som helst operatør. Man gjorde det riktige - man ringte politiet og lot de til slutt ta beslutningen om å ta seg inn i terminalen.

Matkuponger er, som kapteinen også sa på PA'en, verdiløse i en stengt terminal, men det var sikkert noen automater.
Enig, jeg tror nok kapteinen hadde alle intensjoner om å få avviklet flyturen, som var sterkt forsinket pga værforhold. Men så ble det problemer med å få fuel, og så stengte terminalen. Må si jeg synes litt synd på mannskapet som etter en lang dag med forsinkelser og problemer, plutselig stod oppe i en slik situasjon, og etterhvert fikk alle passasjerer mot seg.

Litt OT:
Har selv opplevd å måtte lande i Køln etter en tur over atlanteren, fordi Frankfurt slet med å rydde rullebaner for snø. Vi stod 2 stk fulle A380 parkert på en taxebane i Køln i 5 timer og ventet på å få fortsette til Frankfurt. Ikke imponert over Lufthansa her, og faktisk var det først når flere passasjerer høylytt begynte å spørre etter noe å drikke, at de kom rundt med vann. Og dette var etter over 10 timer i luften.

Historien endte forøvrig med at Frankfurt stengte, og vi måtte av i Køln. Så kan man tenke seg å få av passasjerer og bagasje fra to fulle A380 på denne flyplassen. Flyet skulle egentlig lande tidlig på morgenen i Frankfurt, men det var først kl 19 på kvelden hadde vi kommet oss ut av flyet, fått bagasje og booket om.

Det var en del mennesker som var slitne og irriterte naturlig nok, men det var ingen saker i media, eller videoer på Youtube. Det virker pussig nok som at folks forventninger stiger med synkende bilettpriser..
robms is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 17:42   #5
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Mitt spørsmål er,

Ville dette skjedd med et selskap som Lufthansa,KLM eller SAS?

EDIT: Ser her allerede en hendelse som var med Lufthansa. Jeg var nok litt kjapp på avtrekkeren.
Men hva som faktisk skjedde her er uansett veldig intressant.

Ettersom flyplassen stengte, så forsvinner vel bakkestrøm? Og hadde flyet fuel i tankene til å fyre på APUen i flere timer?
__________________
Med forbehold om trykkfeil

Last edited by Northrider; 24-02-2014 at 17:47. Reason: Quickdraw..
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2014, 18:06   #6
Jetset
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Mitt spørsmål er,

Ville dette skjedd med et selskap som Lufthansa,KLM eller SAS?

EDIT: Ser her allerede en hendelse som var med Lufthansa. Jeg var nok litt kjapp på avtrekkeren.
Men hva som faktisk skjedde her er uansett veldig intressant.

Ettersom flyplassen stengte, så forsvinner vel bakkestrøm? Og hadde flyet fuel i tankene til å fyre på APUen i flere timer?
Bakkestrømmen fungerer uavhengig av om terminalen blir stengt eller ikke.

APU'en til en B738 bruker ca 50 ltr fuel i timen, så den kunne nok ha stått der veeeeeldig lenge før det hadde blitt noe issue...
Jetset is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 23:29   #7
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Dersom det er uvisst om/når flyet går, og man vet at terminalen skal stenges, så bør flygingen kanselleres.
Det virker som om de kjørte seg selv litt opp i et hjørne.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2014, 08:48   #8
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Merkelig hele greia spør du meg. Har enda aldri opplevd at ENZV har stengt terminalen før siste fly var dratt avgårde. Ei heller at bakkemannskap drar hjem før siste kjerra er airborne.
Noe skurrer for meg her.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2014, 20:07   #9
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Smil Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Merkelig hele greia spør du meg. Har enda aldri opplevd at ENZV har stengt terminalen før siste fly var dratt avgårde. Ei heller at bakkemannskap drar hjem før siste kjerra er airborne.
Noe skurrer for meg her.
Ja, velkommen til the United Kingdom Mange merkelige former for arbeidsmoral blant ground staff der borte...
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2014, 20:12   #10
AirlineLover
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: Askim
Posts: 91
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Har vært på stansted, men visste ikke at den ikke er åpen 24/7
AirlineLover is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2014, 03:04   #11
robms
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Dersom det er uvisst om/når flyet går, og man vet at terminalen skal stenges, så bør flygingen kanselleres.
Det virker som om de kjørte seg selv litt opp i et hjørne.
Om du leser statment fra Svissport, så tar de på seg ansvar for at de ikke fikk passasjerene av flyet etter anmodning fra kapteinen. Om denne anmodning kom før eller etter stengetid er uvisst, men Svissport sier jo også at grunnen til at denne flighten ikke kom seg avgårde, var fordi Svissport ikke hadde kapasitet til å fylle drivstoff på flyet.

Når det oppstår irregularities pga. kapasitetsproblemer på flyplassen, så bør man ikke stenge terminalen.

Som Svissport selv sier "We are disappointed that even under these extreme conditions we fell short of our usual high standards."
robms is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2014, 09:08   #12
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Jeg ser at de tar på seg ansvar og at de arbeidet under sterkt press.

Jeg synes dog, som visse andre her, at det er noe som skurrer. Bryter politiet seg inn i en låst, men bemannet, terminal?

Det er en del informasjon som mangler, for det hele henger ikke helt sammen.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2014, 10:18   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Jeg tviler på at Politiet "bryter" seg inn i terminalen, men siden groundhandler var opptatt med 30 andre diversions, så har dette flyet blitt så lavt prioritert at ingen har kunnet slippe de inn i terminalen. Dørene er ikke vidåpne fra tarmac (det er de heller ikke på Gardermoen) og må åpnes av groundhandler (eller i dette tilfellet ble dette gjort av Politiet).
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2014, 10:33   #14
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg tviler på at Politiet "bryter" seg inn i terminalen, men siden groundhandler var opptatt med 30 andre diversions, så har dette flyet blitt så lavt prioritert at ingen har kunnet slippe de inn i terminalen. Dørene er ikke vidåpne fra tarmac (det er de heller ikke på Gardermoen) og må åpnes av groundhandler (eller i dette tilfellet ble dette gjort av Politiet).
Det ble bare referert tidligere at politiet hadde gjort det.
Forøvrig kunne nok ikke dette skjedd på Gardermoen (eller andre norske flyplasser) ettersom flygende personell har adgangskort.
I slike tilfeller ville jeg nok (dersom handling hadde blitt spurt men ikke etterkommet forespørselen) kun informert om at "nå forlater pax flyet og kommer inn i terminalen.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2014, 19:06   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Forøvrig kunne nok ikke dette skjedd på Gardermoen (eller andre norske flyplasser) ettersom flygende personell har adgangskort.

Bare for norskt personell og de som har base OSL (eller i Norge). Alle andre, inkludert SAS DK/SE har ikke adgangskort, og må få tak i noen som har tilgang.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2014, 19:20   #16
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Bare for norskt personell og de som har base OSL (eller i Norge). Alle andre, inkludert SAS DK/SE har ikke adgangskort, og må få tak i noen som har tilgang.

Delvis riktig. SAS har en del svensker som har kort pga mye flyging i Norge.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2014, 20:52   #17
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
I slike tilfeller ville jeg nok (dersom handling hadde blitt spurt men ikke etterkommet forespørselen) kun informert om at "nå forlater pax flyet og kommer inn i terminalen.
Hadde du gjort det på en flyplass herover kunne du vinke farvel til ditt andangskort for den flyplassen (hver flyplass utsteder sitt eget adgangskort her). I tillegg ville du også påta deg personlig ansvar for alle passasjerene og hva de måtte finne på, også inne i terminalen, siden du var den som åpnet dørene uten at det var koordinert med de rette instanser. Dette vil jo også bli logget i adgangskontrollen til flyplassen, så der er flyplassens ansvarsfraskrivelse om noe hadde skjedd. Det virker ikke som det var fare for liv og helse så at passasjerene led ubehag et par timer er nok å foretrekke framfor månedsvis med styr for å beholde adgangskort og i ytterste konsekvens jobben med base på den flyplassen. Basert på dette tror jeg nok du ville tenkt deg nøye om før du begir deg ut på noe slikt om du skulle ende opp i en slik situasjon her

Jeg aner ikke hva som skjedde på Stansted men har overhode ingen problem med å skjønne at det ble slik. Skal jeg gjette ble terminalen sannsynligvis stengt p.g.a. at ikke tilstrekkelig folk kunne komme seg på jobb til å opprettholde normal åpning i "forsvarlig/health and safety" forstand. Tog var svært redusert og veier var ikke nødvendigvis fremkommelige p.g.a. falne trær og vann samt at folk har lett for å finne det for "farlig" å reise på jobb i ekstremvær. Gatwick var den siste flyplassen i sør England som tok i mot et fåtall fly før de også måtte stenge p.g.a. sidevind den kvelden. For å si det sånn, der var flere fly som hadde lite drivstoff igjen når de om sider landet et eller annet sted den kvelden... Tror nok passasjerene hadde det ok der de var når alt kom til alt.

Last edited by Turtle; 28-02-2014 at 20:57.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2014, 21:32   #18
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Hadde du gjort det på en flyplass herover kunne du vinke farvel til ditt andangskort for den flyplassen (hver flyplass utsteder sitt eget adgangskort her).
Godt mulig. Jeg har ikke adgangskort i UK, så det trenger jeg jo ikke å bekymre meg for.

Forøvrig var det vel ca 3 1/2 time (?), så det kan begynne å bli i grenseland. Hva som er nok vil være en situasjonsbetinget vurdering. Noen vil takle 2 timer, andre takler 4 timer.

Dersom besetning gir beskjed om at passasjerene, basert på en slik vurdering, må ut så er det ansvarsløst å ikke fikse det. At det ikke lar seg gjøre har jeg begrenset tro på. Man forårsaker neppe mye skade/bruduljer om man slipper dem inn ankomstsveg. På en døgnåpen flyplass burde det heller ikke være noe problem å slippe dem tilbake inn i avgangshallen ettersom det tilhører samme sikkerhetssone.

Dersom det er forsøkt koordinert, men ingen tar ansvar, så får kapteinen gjøre det. Så får man heller ta diskusjonen i ettertid.

Men igjen, det vil alltid være situasjonsbetinget. Det er vanskelig/umulig for utenforstående å gjøre en slik vurdering.

Last edited by Cloudius; 28-02-2014 at 21:47.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2014, 22:54   #19
FQTV
EBD
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,458
Norge Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Lett å si nå som jeg sitter her ved tastaturet, at jeg ikke hadde funnet meg i slik behandling. Hadde nok forlatt flyet på et tidligere tidspunkt, med eller uten tillatelse fra crew, tror jeg.

På en annen side (OT?) så overnattet jeg 18 timer i avgangshallen i Kongo-Brazaville i begynnelsen av Januar, uten mat og med minimalt med drikke da EK fikk problemer og måtte diverte til nevnte flyplass. Det som overrasket meg mest var at EK brukte 8 timer for å samle nytt fly og crew i Dubai før de satt nesen nedover. Trodde, og forventet, at de hadde bedre logistikk back-up.
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2014, 03:18   #20
robms
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
Default Re: En relativt dårlig Ryanair-opplevelse

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
Lett å si nå som jeg sitter her ved tastaturet, at jeg ikke hadde funnet meg i slik behandling. Hadde nok forlatt flyet på et tidligere tidspunkt, med eller uten tillatelse fra crew, tror jeg.
Hvor hadde du i så fall ville tatt veien?
robms is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Relativt anonym 737 på SVG 19.06? YawDamper Flyforum 3 20-06-2014 06:55
Dårlig opplevelse med SAS pkselite TripReports 56 27-07-2010 22:21
Har Peter Warren hatt en dårlig opplevelse med SAS i det siste? CK Flyforum 24 03-04-2009 18:44
Mer dårlig PR for Ryanair Whatever Flyforum 14 10-10-2007 17:23
Ryanair - En positivt opplevelse Ace Flyforum 9 30-03-2005 20:34


All times are GMT +2. The time now is 21:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.