Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 14-04-2013, 06:53   #11
gygrid
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS-fly overbooket

At det er vanlig, endrer ikke det faktum at forretningsdriften grenser til det forkastelige. Skal man først spekulere i overbookinger, bør man også tilby kompensasjon reisende er fornøyde med. Klarer man ikke å tilby tilstrekkelig kompensasjon, får man heller la være å overbooke.

Det er vel noen tusen nordmenn som de fleste av årets helger flyr over til England for å se fotball. Dyrekjøpte kampbilletter er klare. Deres ikke-refunderbare hotellrom er booket. For mange er dette årets høydepunkt. Da er det ikke veldig stas og bli vist fingeren av SAS på Gardermoen. Å bli tilbudt småpenger eller vouchers, før man vises bort til et trist hotellrom mitt i Ingenmannsland. Samt et flysete neste dag, som gjør at man bare kan glemme å komme seg på kamp.

Selv tilhører jeg de som gjerne venter litt for kompensesjon. Dessverre har det skjedd for sjelden, selv om jeg ofte har meldt meg frivillig ved innsjekk. Men noen ganger passer det rett og slett veldig dårlig. Som den gangen jeg var trøtt og sliten på vei hjem etter 15-16 timer på reisefot. Vil vitende om at jeg MÅTTE på jobb tidlig neste morgen. Etter hva jeg kunne se, så var flyet overbooket med 20-30%. Ved SAS-gaten stod det en idiot og vitset over høyttalerne om at hvis ikke flere friviliige meldte seg, så måtte han selv plukke ut frivillige. Kompensasjonen de lovet, måtte de nok ha 4-5 doblet før jeg så mye som hadde vurdert å melde meg. Jeg slapp gudskjelov gjennom nåløyet den kvelden, men jeg så mange sinte og fortvilte reisende som ble tatt til side etter deres boarding pass ble scannet.

For min del, som reisende, er det større grunn til å boikotte flyselskap som nekter deg å boarde et fly du har billett for, enn pga kabinpersonalets lønnsvilkår og hvorvidt de må betale for uniformen sin selv.

Jeg ser det kan være penger å tjene på å overbooke fly, men da burde det kompenseres nok til at det alltid er noen som melder seg frivillig til å vente. At det oppstår situasjoner vor ufrivillige flys fra, burde være forbudt ved lov. Norsk og internasjonal.
gygrid is offline   Reply With Quote

Posting Rules